دیدنی ترین مکان های ارومیه (+ 20 مکان)

دیدنی ترین مکان های ارومیه (+ 20 مکان)


منبع: تالاب

1

1402/11/10

23:07


همهی ما با شنیدن اسم ارومیه نخستین و تنها چیزی کـه بـه ذهنمان می‌رسد دریاچه […]

دیدنی ترین مکان های ارومیه (+ 20 مکان)

همهی ما با شنیدن اسم ارومیه نخستین و تنها چیزی کـه بـه ذهنمان می‌رسد دریاچه ارومیه اسـت. ما دراین قسمت از مجله تالاب قصد داریم شـما رابا 20 جاذبه ي طبیعی و دیدنی ارومیه آشنا کنیم.

 

ارومیه کجای ایران است؟

ارومیه در جهان بـه پاریس ایران مشهور اسـت. دیدنی هاي‌ شهر ارومیه بـه دریاچه ارومیه محدود نمی‌شود. این شهر زیبا جاذبه هاي‌ دیدنی زیادی دارد.  مرکز آذربایجان غربی اسـت و خیلیها دوست دارند بـه این شهر سفر کنند و مناطق دیدنی ارومیه را از نزدیک ببینند. از تهران تا ارومیه حدود 760 کیلومتر راه اسـت ودر سفر زمینی باید هشت ساعت و نیم رانندگی کنید. اگر رانندگی یا سفر زمینی برایتان گزینه مناسبی نیست، میتوانید بـه‌صورت هوایی هم بـه ارومیه سفر کنید.

 

1. کلیسای تاریخی ننه مریم ارومیه

کلیسای تاریخی ننه مریم ارومیه

این کلیسا رابا نام کلیسای تاریخی حضرت مریم نیز می شناسند. همچنین نام‌ هاي‌ دیگری مانند “سنت ماری” و “شرق آشور” نیز بـه او اختصاص داده شده اسـت. شاید برایتان جالب باشد کـه بدانید بعد از کلیسای بیت لحم فلسطین، دومین کلیسای بسیار قدیمی در دنیا محسوب می شود. بنای این کلیسا هیچ شباهتی بـه دیگر کلیسا هاي‌ موجود در جهان ندارد.

 

ساده اسـت و بـه همین دلیل معنویت ان را صد چندان کرده. در درون کلیسا نیز تزئینات خاصی بـه جز یک تابلوی نقاشی و همین طور یک تابلوی کوبلن دوزی از حضرت عیسی علیه السلام، حواریون و حضرت مریم چیز دیگری وجود ندارد. این بنا از آثار دوره آشوریان اسـت کـه در آبان ماه 1392 ان را در فهرست آثار ملی کشور ثبت کردند.

 


مطالب مشابه: یک کار جالب از شهرداری ارومیه «عکس»


 

2. دریاچه آب های نقره ای ارومیه

دریاچه آب های نقره ای ارومیه

این دریاچه از زیباترین و دیدنی ترین جاذبه هاي‌ ارومیه بـه حساب می آید. ششمین دریاچه مشهور و پر شده از آب شور در جهان اسـت و ان را بزرگ ترین دریاچه ایران و دریاچه آب شور خاورمیانه میدانند.

 

دریاچه ارومیه محل اسکان پرندگان و مهاجران فصلی و بومی مانند حواصیل، فلامینگو، پلیکان و اردک ها اسـت. در طول یکسال هزاران گردشگر از داخل و خارج برای دیدن زیبایی‌ هاي‌ ان عازم ارومیه می‌شوند. در اطراف این دریاچه سواحل جذاب ماسه اي، صخره اي و همین طور لجنی وجود.

 

همچنین وجود  102 جزیره متفاوت و شگفت انگیز و حضور پستانداران و پرندگان مختلف سبب شده تا اکوتوریسم این منطقه در دسته جذاب ترین دیدنی هاي‌ ارومیه قرار بگیرد. البته چند سالی اسـت کـه این دریاچه دچار خشکسالی شده و با عوامل نابود کننده انسانی و غیره روبه‌رو اسـت.

 

ولی بی شک این موضوع شـما را خوشحال خواهد کرد کـه بدانید اقدامات و تصمیمات گرفته شده برای احیای دریاچه ارومیه کاملاً تأثیرگذار بوده ودر حال حاضر وضع مناسبی دارد.

 

3. دریاچه سبز مارمیشو ارومیه

دریاچه سبز مارمیشو ارومیه

این دریاچه کـه از دیگر جاذبه هاي‌ ارومیه بـه حساب می آید، یک مکان تفریحی برای آخر هفته بوده ودر بهار و تابستان بـه شدت دیدنی و البته بسیار شلوغ اسـت. محل این دریاچه در 45 کیلومتری سمت غرب ارومیه واقع شده ودر جوار یک دره در مرز ایران و ترکیه اسـت.

 

عمق ان 50 تا 60 متر بوده چشم انداز زیبایی دارد. ضمن این کـه مملو از ماهی هاي‌ قزل آلا اسـت. سکوت و آرامش ان سبب شده تا در آخر هفته ها مکانی مناسب برای تجدید انرژی هاي‌ از دست رفته باشد.

 

4. روستا یا گردشگاه بند ارومیه

روستا یا گردشگاه بند ارومیه

این گردشگاه کـه تنها 5 کیلومتر با ارومیه فاصله دارد یکی از مکان هاي‌ دیدنی و گردشگری جذاب این شهر بـه حساب می آید. کنار رودخانه شهرچای قرار گرفته و بیشتر از 3 قرن قدمت دارد. خانه ‌هاي‌ این روستا همگی متعلق بـه بافت قدیم و سنتی ارومیه هستند و با مصالحی هایي مانند گل، سنگ، چوب، خشت و انواع مختلف آجر ساخته شده اند.

 

در حاشیه رودخانه زیبای شهرچای نیز تفرجگاه هاي‌ متعدد، باغ هاي‌ زیبا، تفرجگاه‌ هاي‌ جذاب زمستانی و چشم انداز هاي‌ بی نظیر کوهستان خودنمایی می‌کنند. همچنین از دیگر جاذبه هاي‌ این روستا میتوان بـه تفرجگاهی کـه در اطراف سد شهرچای واقع شده، دریاچه اي کـه درست در پشت سد شهرچای تعبیه شده ودر ان امکان انجام ورزش‌ هاي‌ آبی وجوددارد و همین طور مسجد تاریخی روستای بند، اشاره کرد.

 

5. دریاچه باشکوه دالامپر ارومیه

دریاچه باشکوه دالامپر ارومیه

دریاچه دالامپر یک جاذبه بی نظیر برای فرار از گرما و پناه بردن بـه دل آب و هوای خنک و فرح بخش ارومیه اسـت. این دریاچه درست در بالای یک کوه قرار گرفته با همین نام و موقعیت مناسبی برای گردشگری و خصوصاً کوهنوردی بـه حساب می آید.

 

دریاچه دالامپر درست در جنوب غرب ارومیه و همین‌طور در سمت شمال غرب شهر اشنویه واقع شده اسـت. این کوه بـه عبارتی مرز مشترک بین سه کشور ایران، ترکیه و عراق بوده ودر 45 کیلومتری ارومیه و 35 کیلومتری اشنویه قرار دارد.

 

6. ساختمان تاریخی شهرداری ارومیه

ساختمان تاریخی شهرداری ارومیه

این بنا با قدمت تاریخی خود از دوران پهلوی بـه جای مانده و 90 سال اسـت کـه با قدی افراشته در شهر ارومیه خودنمایی می کند. درسال 1379 و درست در تیر ماه این بنا هم در آثار ملی بـه ثبت رسید. در حال حاضر هم درکنار دو بنای قدیمی دیگر یعنی شهربانی و ستاد لشکر 64؛ نظر شـما را در میدان انقلاب ارومیه بـه خود جلب می کند.

 

7. بازار معروف ارومیه 

بازار معروف ارومیه 

بازار مشهور ارومیه تز دیگر از جاذبه هاي‌ این شهر محسوب می‌ شود کـه قدمت ان بـه دوران صفویه می ‌رسد. این بازار هنوز هم یک رگه مهم اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در شهر ارومیه اسـت کـه درسال 1362 در فهرست آثار ملی بـه ثبت رسید. بازار ارومیه تلفیقی از معماری ایرانی و آذری بوده و سالانه پذیرای هزاران گردشگر از داخل و خارج کشور اسـت. در حال حاضر همان‌ گونه مایحتاج اولیه و مهم مردم ارومیه از بازار مشهور و تاریخی این شهر تامین می شود.

 

8. سه گنبد ارومیه

سه گنبد ارومیه

این بنا را نیز در دسته جاذبه هاي‌ متفاوت ارومیه قرار داده اند. چون درست درسال 580 هجری قمری در سمت جنوب شرق ارومیه بنا شد. تزییناتی کـه در سر دراین مقبره وجوددارد از گچ، سنگ، نقوش هندسی و یک کتیبه با خط کوفی اسـت. این مقبره را هم درسال 1314 جزء آثار ملی ایران ثبت کردند.

 

سه گنبد بنایی جا مانده از دوره سلجوقیان اسـت کـه در اطراف ان قبور زیادی تعبیه شده و افرادی کـه بـه لحاظ معنویت و قداست مشهور بودند، بیشتر دراین مکان بـه خاک سپرده شده اند. سرداران، روحانیان ممتاز، تجار و اشراف از جمله افرادی بودند کـه می ‌توانید قبور ان ها را دراین محل مشاهده کنید.

 

9. کلیسای متفاوت مارسرگیز

کلیسای متفاوت مارسرگیز

این بنا دقیقا در 12 کیلومتری شهر ارومیه واقع شده و ان را تحت عنوان “کلیسای سیر” هم می شناسند. چون درست در دامنه کوهی با همین نام قرار گرفته. بـه لحاظ مذهبی کلیسای بسیار ارزشمندی اسـت و بیشتر مسیحیان، ارامنه و آشوریان ان را بـه عنوان یک زیارتگاه می شناسند. ضمن این کـه این بنا یک آثار تاریخی سنگی در استان آذربایجان غربی نیز بـه حساب می آید.

 

سقف و دیوار ها رابا سنگ هاي‌ ناهموار اما ماهرانه و محکم بنا کرده اند. سبک ان هم بـه قبل از اسلام و دوران آشوریان بر می گردد. زمانی کـه خسرو پرویز بر سپاه روم پیروز شد، همسر ایشان شیرین بانو کـه پیرو دین مسیحیت بودند این بنا را ساختند. این کلیسا نیز درسال 1354 در دسته آثار ملی ایران بـه ثبت رسید.

 


مطالب مشابه: بهترین مسیر و زمان برای سفر به اردبیل و ارومیه


 

10. موزه شهر ارومیه

موزه شهر ارومیه

موزه ارومیه از 2 قسمت مردم شناسی و باستان شناسی تشکیل شده و آثاری کـه در ان قرار دارد معرف دوره هاي‌ مختلف و متعدد تاریخ ایران اسـت. همچنین دراین موزه اشیاء گرانبهایی کـه متعلق بـه دوره هاي‌ قبل از تاریخ هستند نیز نگه داری می شود. لباس هاي‌ زیبای محلی، کتاب هاي‌ متعدد؛ صنایع ظریف مینیاتوری، مخمل هاي‌ کار شده و قلاب دوزی، زری دوزی و موارد دیگر از جمله اشیائی هستند کـه دراین موزه از ان ها نگه داری می شود.

 

از جمله مهم‌ترین آثار موزه ارومیه یک سنگ نوشته “کله شین” اسـت کـه ان رابا نام “کتیبه کله شین” یا “کیل شین” هم می شناسند. این کتیبه را در مرز ایران و عراق و درست در بین گردنه اي کـه شهرستان اشنویه را از رواندوز عراق جدا می کند، پیدا کردند. کتیبه اي سنگی کـه در هر چهار طرف ان نوشته هایي بـه دو زبان آشوری و اورارتوی مشاهده می شود. 

 

11. مسجد تاریخی سردار

مسجد تاریخی سردار

این مسجد نیز کـه در ارومیه و درست در بافت تاریخی ان قرار گرفته، جا مانده از دوره قاجار بوده و یکی از جاذبه هاي‌ دیگر ارومیه محسوب می شود. سال‌ها بعد بر روی مسجد ساعتی نصب شد کـه بـه همین دلیل مردم محلی این مسجد را “مسجد ساعت” یا “ساعت لو” هم مینامند.

 

12. خانه زیبای انصاری ها ارومیه

خانه زیبای انصاری ها ارومیه

در بین دیدنی ها و جاذبه هاي‌ ارومیه باید بـه خانه انصاری ها نیز اشاره کنیم. این بنا درسال ۱۳۷۵ جزء آثار ملی ایران بـه ثبت رسید و قدمت ان مربوط بـه دوره قاجار اسـت.

 

13. غار طبیعی تمتمه ارومیه

غار طبیعی تمتمه ارومیه

ارومیه جاذبه هاي‌ طبیعی زیادی درکنار آثار تاریخی خود دارد. یکیدیگر از جاذبه هاي‌ ارومیه غار تمتمه اسـت کـه درست در فاصله 18 کیلومتری جنوب غربی ارومیه قرار گرفته. آثار بـه دست آمده از ان نشان می‌دهد کـه یکی از سکونتگاه هاي‌ اولیه انسان در استان آذربایجان غربی بوده اسـت.

 

قدمت ان متعلق بـه دوره پارینه سنگی اسـت و دستکاری هاي‌ زیادی توسط انسان در ان انجام شده تا قابل سکونت گردد. این غار هم در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده اسـت.

 

14. مسجد جامع معروف ارومیه

مسجد جامع معروف ارومیه

یکیدیگر از جاذبه هاي‌ ارومیه کـه بی شک حتی اگر بـه ارومیه سفر نکرده باشید، نام ان را شنیده ‌اید مسجد جامع ارومیه اسـت کـه بـه قرن هفتم هجری و دقیقاً بـه دوره ایلخانان بر می گردد. این مسجد از سه جهت اتصالی کامل بـه معابر عمومی شهر دارد. شبستان ان قدیمی‌ترین قسمت ان بـه حساب می آید کـه بـه دوره سلجوقیان باز میگردد. کارشناسان بر این باورند هسته اولیه این بنا، مسجد بوده اسـت.

 

محراب ان نیز بـه لحاظ هنر گچ ‌بری از زیباترین آثار معماری ادوار دوره مغولان بـه حساب می آید. تزیینات ان شامل نقوش متعدد هندسی، طاق نما ها، تاج و کتیبه هاي‌ متعدد بـه خط کوفی اسـت. مسجد جامع ارومیه درسال 1314 جزو آثار ملی ایران ثبت شد. 

 

15. گوی تپه زیبا ارومیه

گوی تپه زیبا ارومیه

یکیدیگر از جاذبه هاي‌ ارومیه گوی تپه اسـت کـه در جنوب شرق ارومیه با فاصله 6 کیلومتری از ان واقع شده اسـت . این تپه معرف فرهنگ غنی عصر مفرغ در منطقه فلات ایران اسـت. ضمن این کـه شامل هفت تپه بوده کـه از طبقه اول ان ظروف سفالی قرمز رنگی بدست آمد. طبقه دوم متعلق بـه سال ‌هاي‌ 1200 تا تقریبا 1500 قبل از میلاد اسـت ودر طبقه سوم شـما می توانید شاهد قبور متعدد انسان هاي‌ اولیه باشید.

 

در طبقه هاي‌ چهارم و پنجم سفال هایي صیقلی و سیاه یافت شده اسـت و طبقه ششم درست مربوط بـه هزاره سوم و قبل از میلاد اسـت. طبقه هفتم نیز قدمتی متعلق بـه هزاره چهارم قبل از میلاد دارد. بد نیست بدانید کـه این تپه نیز درسال 1347 جزو آثار ملی ایران ثبت شد.

 

16. خانه آبگینه ارومیه یا یخچال دوقوز پله

خانه آبگینه ارومیه یا یخچال دوقوز پله

نام عجیبی دارد اما باید بدانید کـه قدمت این یخچال مربوط بـه دوره قاجار اسـت ودر محلی با همین نام واقع شده. در گذشته و الان، مردم محلی در مراسم هایي مانند چهارشنبه سوری در اطراف حوضچه اي کـه نزدیک بـه یخچال اسـت، جمع شده و مراسم خودرا برپا می‌ کنند.

 

بعد از این کـه ارومیه پیشرفت کرد این بنا نیز از  کاربری اصلی خود دور افتاد. در حال حاضر هم تبدیل بـه یک نمایشگاه دائمی تحت عنوان خانه آبگینه شده اسـت. دراین نمایشگاه آثار متعددی از سفالگری، نقاشی روی شیشه، حرارت دادن شیشه و معرق کاری شیشه دیده می شود. این بنا را در بهمن ماه 1380 جز آثار ملی ایران بـه ثبت رساندند.

 

17. کلیسای زیبای پتروس پولیس ارومیه

کلیسای زیبای پتروس پولیس ارومیه

دیدنی ترین مکان های ارومیه

این کلیسا هم در 8 کیلومتری قسمت شرق ارومیه واقع شده ودر یک روستای کوچک با نام “کلیسا کندی” ان را ساخته اند. بنای کلیسا متعلق بـه قرن 8 میلادی اسـت و یک کلیسای کاملا آشوری بـه حساب می آید. در اطراف ان یک کتابخانه و بیمارستان ساخته شده بوده کـه “بختیشوع حکیم” ان ها را اداره می کرده اسـت. این کلیسا هم درسال 1380 جزو آثار ملی ایران بـه ثبت رسید.

 

18. مدرسه هدایت در ارومیه

مدرسه هدایت در ارومیه

مدرسه هدایت یکیدیگر از بنا هاي‌ تاریخی متعلق بـه دوره قاجار و از دیگر جاذبه هاي‌ ارومیه محسوب می شود کـه درسال 1347 هجری شمسی مالک جدید، کاربری ان را تغییر داد. کتیبه هاي‌ زیادی دراین مدرسه وجود داشت کـه همگی تخریب شدند. ضمن این کـه زمان ساخت و همچنین نام معمار این بنا هم مشخص نیست.

 

حیاط ان چهار گوشه بوده ودر کنار ضلع جنوب این ساختمان، از با ارزش ترین قسمت هاي‌ این مدرسه بـه حساب می آیند. مدرسه هدایت نیز درسال 1831 در فهرست فهرست آثار ملی ایران بـه ثبت رسید.

 

19. مدرسه قاجاری 22 بهمن ارومیه

مدرسه قاجاری 22 بهمن ارومیه

آخرین بنایی کـه در بین جاذبه هاي‌ متعدد و مختلف تاریخی و طبیعی ارومیه بـه شـما معرفی خواهیم کرد مدرسه بیست و دوم بهمن اسـت کـه ان را متعلق بـه دوران پهلوی و تقریبا 80 سال پیش میدانند.این مدرسه قدیمی با آجر و خشت ساخته شده و یک مدرسه کاملا تاریخی اسـت. زیر بنایی معادل پنج هزارو صد متر مربع دارد کـه در ماه اسفند سال 1385 در فهرست آثار ملی ایران بـه ثبت رسانده شد.

 

20. بنای شهربانی یا موزه مردم شناسی ارومیه

بنای شهربانی یا موزه مردم شناسی ارومیه

یکیدیگر از بنا هاي‌ تاریخی کـه جزء جاذبه هاي‌ زیبای ارومیه بـه حساب می‌ آید، بنای شهربانی اسـت کـه در حال حاضر ان را موزه مردم شناسی ارومیه مینامند. این عمارت نیز درسال 1379 جز آثار ملی ایران ثبت شد. در حال حاضر بنای شهربانی در میدان انقلاب قرار گرفته و تاریخ ساخت ان متعلق بـه دوران رضاشاه یا پهلوی اول اسـت.

 


مطالب مشابه: کلیسای ننه مریم در ارومیه «+عکس»


 

در پایان

بهتر اسـت بدانید کـه بهترین زمان برای سفر بـه ارومیه از اول تیر ماه تا پایان شهریور اسـت چراکه شهر سردسیری اسـت و همه ی ي ماه برای سفر بـه آنجا مناسب نیست. امیدواریم از این مطلب از مجله تفریحی تالاب کـه راجب دیدنی هاي‌ شهر ارومیه بود لذت برده باشید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو