آشنایی با سه گنبد ارومیه و معماری این برج تاریخی

آشنایی با سه گنبد ارومیه و معماری این برج تاریخی


منبع: آرگا

44

1401/7/5

18:23


سه گنبد ارومیه یکی از مهم ترین دیدنی های تاریخی در این شهر بوده که جذابیت های گردشگری بسیار زیادی برای علاقمندان دارد. این گنبد تاریخی متعلق به دوران سلجوقی بوده و یک سازه بسیار قدیمی است.

یکی از برج های تاریخی باقی مانده از دوران سلجوقیان سه گنبد ارومیه بوده که امروزه یکی از جاذبه های باستانی مهم می باشد. در این گنبد آرامگاهی ۸۰۰ ساله قرار دارد که جاذبه های تاریخی زیادی از آن مشاهده می کنید. این بنا دارای معماری ارزشمند و تاریخی است.

سه گنبد ارومیه

معرفی سه گنبد ارومیه

گنجینه ارزشمند تاریخی که در این سازه مشاهده می شود، بسیار با اهمیت است. این برج تاریخی در سال ۵۸۰ قمری بخشی از جنوب شرقی شهر بوده و امروزه دارای بافتی قدیمی می باشد. این بنا دارای تزئیناتی است که برخی از آن ها در طی تاریخ دچار خسارت شده اند. این بنا امروزه از دیدنی های ارومیه به شمار می آید.

  •  بلیط کیش

  •  تصفیه آب خانگی

آشنایی با سه گنبد

این بنا قدمتی زیاد داشته و متعلق به زمان سلجوقیان است. اشکال استوانه ای این بنا تشکیل شده از آجر و سنگ بوده و قسمت های پایینی آن نیز تزئینات خاصی دارند. ارتفاع این برج ۶ متر بوده و دارای سنگ تراشی های زیبایی می باشد. آجرهای چهارگوشی که در این سازه به کار رفته اند، نمایی زیبا دارند.

سه گنبد کجاست

تاریخچه برج:

سه گنبد مدور به دست منصور بن موسی بنا شده است. این بنا با وجود اینکه در زمان سلجوقیان بنا شد، شیوه هایی از آجرکاری در آن به کار رفته است. برخی از آجرکاری های این سازه همانند برج های زمان مغول می باشد. برخی اعتقاد دارند، این بنا متعلق به زمان ساسانی ها است. بعد از حمله اعراب این بنا نیز متروک شد.

معماری بنا:

ورودی بنا سه گنبد ارومیه دارای سه کتیبه بوده و به زبان کوفی نگاشته شده اند. بخش مهمی از جذابیت های این بنا را معماری بیرونی شکل می دهد. برج این بنا استوانه ای با ارتفاع ۱۳ متر بوده و قطر آن نیز به ۵ متر می رسد. دریچه هایی که در ۴ قسمت این بنا مشاهده می شوند، در دو طبقه قرار دارند. هر یک از این بخش ها شامل ویژگی های منحصر به فردی است.

سازه تاریخی سه گنبد

طبقه اول، در این بخش سردابی است که پوشش قوس دار داشته و از طبقه دوم آن جدا می شود. این بخش دارای دری کوچک با ارتفاع ۱۷۰ سانتی متر است. طبقه دوم، اتاقی با مقبره های متعدد بوده و در آن به ارتفاع ۲۵۰ سانتی متر می رسد. در دو طرف این بنا می توانید، نورگیرهایی مشاهده کنید که فضا را روشن تر می کنند.

مقبره این بنا دارای دو درب در طبقه بالا و پایین است. یک درب آهنی در پایین و یک درب دو لنگه چوبی بالا قرار دارد. عکس های تاریخی نشان داده که در طی دوره های تاریخی مختلف بخش های دیگری نیز به این بنا اضافه شده اند. برج استوانه ای این بنا دخمه ای داشته که در قسمت بالایی آن مقبره هایی قرار دارند. درگاه ورودی ان نیز دارای قطعاتی از سنگ و گچ با نقاشی های هندسی خاص است.

نمایی از سه گنبد

مکان های دیدنی ارومیه از تنوع زیادی برخوردار بوده این شهر با وجود دریاچه های معروف خود بسیار شناخته شده می باشد اما وجود چنین سازه های تاریخی نیز در این شهر خالی از لطف نیستند. دریاچه دالامیر ارومیه نیز یکی از مهم ترین جاذبه های این منطقه هستند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو