معرفی سریال Shōgun + داستان و بازیگران این سریال حماسی و خاص

منبع: تاپ ناز

1

1402/12/10

04:54


شوگان جدیدترین اثر سینمای جهان است که به راستی اثری تمیز و حماسی است که ما را یاد آثار شاهکار کوروساوا می‌اندازد. ما امروز در مجله اینترنتی تاپ ناز قصد …

شوگان جدیدترین اثر سینمای جهان است که به راستی اثری تمیز و حماسی است که ما را یاد آثار شاهکار کوروساوا می‌اندازد. ما امروز در مجله اینترنتی تاپ ناز قصد داریم به صورت کامل این سریال زیبا را به شما دوستان معرفی کنیم. پس چناچه به این اثر علاقه دارید و می‌خواهید آن را تماشا کنید؛ در ادامه تاپ ناز همراه شوید.

داستان این سریال درباره چیست؟

شوگان داستان «برخورد دو مرد جاه طلب از جهان های مختلف و یک سامورایی زن مرموز را دنبال می کند؛ جان بلکثورن، یک ملوان انگلیسی ریسک پذیر که در نهایت در ژاپن غرق می شود، سرزمینی که فرهنگ ناآشنا در نهایت او را دوباره تعریف می کند؛ لرد توراناگا، یک زیرک، دایمیو قدرتمند، در تقابل با رقبای خطرناک و سیاسی خود؛ و لیدی ماریکو، زنی با مهارت‌های بسیار ارزشمند، اما روابط خانوادگی بی‌حرمتی، که باید ارزش و وفاداری خود را ثابت کند.معرفی سریال شوگان شاهکار حماسی که همه منتظرش هستند.

شوگان کلاول نسخه ای تخیلی از رویدادها و تاریخ واقعی است. شخصیت بلکثورن بر اساس دریانورد تاریخی انگلیسی ویلیام آدامز است که در ژاپن به یک سامورایی تبدیل شد که تحت قدرت قوی ترین دایمیو، توکوگاوا ایه یاسو، زندگی و سلطنت او از 1543 تا 1616 طول کشید و شوگان بر روی او بود.معرفی سریال شوگان شاهکار حماسی که همه منتظرش هستند.

یک اثر اقتباسی

یک اثر اقتباسی

مینی-سریال Shogun براساس کتابی به همین نام نوشته James Clavell منتشر شده به سال 1980 ساخته شده که درباره William Adams (Miura Anjin) یک ناوبر، سیاح، و ملوان اهل انگلستان هست. او به عنوان اولین انگلیسی شناخته می‌شود که در سال 1600 توانست با کشتی به ژاپن پا بگذارد. او برای کمپانی هند شرقی هلند کار می‌کرد. او همچنین به عنوان اولین سامورایی از جهان غرب شناخته می‌شود. ویلیام آدامز کمی بعد از ورود به ژاپن به عنوان مشاور به خدمت توکوگاوا ایه‌یاسو درآمد.

بازیگران این سریال

هیرویوکی سانادا

هیرویوکی سانادا

هیرویوکی سانادا (به انگلیسی: Hiroyuki Sanada) (زاده 12 اکتبر 1960) بازیگر ژاپنی است. از فیلم‌های معروف او می‌توان به آقای هولمز، ((آخرین سامورایی 2003))،ولورین، حیات، شهر شما مقصد نهایی و مرد راه‌آهن و ساعت شلوغی 3، ارتش مردگان و آخرین سامورایی و انتقام جویان: پایان بازی و جان ویک: بخش 4 و سریال دنیای غرب اشاره کرد. او همچنین نقش اسکورپیون را در فیلم ریبورت مورتال کمبت بازی کرد.از زیباترین و جذابترین بازیهای او می‌توان به بازی در سریال آخرین کشتی اشاره کرد.

کوسمو جارویس

کوسمو جارویس

هریسون کوسمو گریگوریان جارویس ( Harrison Cosmo Krikoryan Jarvis؛ بازیگر، خواننده-ترانه‌پرداز، نوازنده و فیلمساز ارمنی‌تبار اهل ایالات متحده آمریکا که زاده بریتانیا است. وی از سال 2008 میلادی تاکنون مشغول فعالیت بوده‌است.

کوسمو جارویس نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد آمریکایی شده است. در اوایل سال 2008، وی قراردادی را با دیلی صدا از دیلی استار امضا کرد و اولین آلبوم خود، هماسیوهیتچ/سونوفابیتچ را در تاریخ 16 نوامبر 2009 منتشر نمود. اولین بار ترانه رسمی او «نتیجه کارت جی بوده» در اولین پخش تلویزیونی موفق رادیو بی‌بی‌سی 1 و بی‌بی‌سی 2 به اجرا درآمد و جزو «10 آهنگی شد که شما باید این هفته ببینید» NME در سال 2015، برای بازیگری شخصیت سباستین و در نقش اول فیلم ویلیام مکبث (2016) بازی کرد.

آنا ساوایی

آنا ساوایی

آنا ساوایی (زاده 11 ژوئن 1992) بازیگر، رقصنده و خواننده ژاپنی-نیوزیلندی است. او حرفه سینمایی خود را در سال 2009 با ایفای نقش مکمل در فیلم هنرهای رزمی نینجای آدمکش آغاز کرد و حرفه خوانندگی حرفه‌ای را در سال 2013 به عنوان وکالیست اصلی گروه دخترانه جی-پاپ فیکی (2013–2018) آغاز کرد و به زبان‌های انگلیسی و ژاپنی می‌خواند. او در فیلم اف9 در کنار جاستین لین به ایفای نقش پرداخت.

مطلب مشابه: معرفی فیلم مایسترو؛ داستان فیلم، مرفی بازیگران و نظر منتقدان درباره آن

نقدها و نمرات این سریال

«100/100 IGN | منتقد: سامانتا نلسون»

سریال «شوگان» تلویزیون را در بهترین حالت خودش نشان می‌دهد و از بودجه خودش برای خلق جهانی بسیار زیبا و غوطه‌ور استفاده می‌کند اما اجازه نمی‌دهد که این زیبایی جذابیت‌های قوس‌های داستانی شخصیت‌ها را تحت الشعاع قرار بدهد. نقش‌آفرینی بازیگران عالی است و نویسندگی سریال نیز سبب شده تا این نقش‌آفرینی‌ها غنی‌تر باشند. این سریال توانسته به طور یکپارچه فتنه، طنز، عاشقانه و اکشن را در مینی سریالی جا بدهد که می‌تواند بیننده را از ابتدا تا پایان شگفت‌زده کند.

«100/100 Variety | منتقد: آلیسون هرمن»

این سریال شباهت‌های سطحی‌ای به سریال Game of Thrones دارد و داستان پنج رقیب برای دستیابی به تاج و تخت را روایت می‌کند. اما تمرکز این سریال روی مردم است که سبب شده رویدادهای مهیجی را به نمایش در بیاورد.

«91/100 Entertainment Weekly | منتقد: کریستن بالدوین»

تولید این سریال برای اولین بار در سال 2018 اعلام شده بود و باید گفت که ارزش انتظار را داشته است. این اثر از همان فریم اول زیبا و غوطه‌ور است و حماسه‌ای خیره‌کننده را روایت می‌کند که هیچ وقت اجازه نمی‌دهد بودجه کلانش درام انسانی‌اش را تحت تأثیر قرار بدهد.

«88/100 RogerEbert | منتقد: کایا شونیاتا»

شوگان متنی غنی است که به طرز ماهرانه‌ای برای تلویزیون بازنویسی شده و ثابت می‌کند که چنین سریال‌های خوبی نه تنها می‌توانند ساخته شوند بلکه می‌توانند به عظمت زیادی دست پیدا کنند.

«80/100 The Guardian | منتقد: ربکا نیکلسون»

این درام بزرگ به سرعت خودش اعتماد دارد و همین نیز سبب شده تا سریالی بسیار زیبا،‌ با اعتماد به نفس و جذاب باشد.

«70/100 Collider | منتقد: چیس هاچینسون»

 هیریوکی سانادا بخشی جدایی‌ناپذیر از این سریال است اما درخشش او اغلب اوقات تحت الشعاع شخصیت دیگری قرار می‌گیرد که به عنوان شخصیت اصلی نمود پیدا می‌کند اما شخصیتی کوچک در بازی‌ای بزرگ است. با این حال، این سریال با درخشش هیرویوکی سانادا اثری جذاب و تماشایی است.

«70/100 The Hollywood Reporter | منتقد: دن فاینبرگ»

سریال «شوگان» همانند بازی شطرنج سیاسی و جاه‌طلبانه به نظر می‌رسد. تعادل بسیار خوبی بین دسیسه‌ها و اکشن‌های به خوبی اجرا شده وجود دارد ولی داستان عاشقانه اصلی به قدری کوتاه است که نمی‌تواند تأثیری احساسی بگذارد.

مطلب مشابه: معرفی فیلم ناپلئون 2023؛ داستان فیلم، بازیگران و نظر منتقدان

شوگون در زبان و فرهنگ ژاپنی یعنی چه؟

شوگون در زبان و فرهنگ ژاپنی یعنی چه؟

شُوگون shōgun (به ژاپنی: کانجی 将軍, هیراگانا しょうぐん) به معنی سردار نیروهای جنگ‌آور (سپهسالار) و لقبی تاریخی است که در بیشتر زمان‌ها به صورت ارثی به فرزندان خاندان‌های فئودالی ژاپن تعلق می‌گرفت.

این لقب هم‌سنگ بالاترین درجه در فرماندهی نظامی دوران مدرن به حساب می‌رفته‌است. گذشته از معنای ساده واژه شُوگون به منزله ژنرال، این لقب در زمان‌های گوناگون تاریخ ژاپن، به عنوان شخص فرمانروا به کار برده می‌شد.

به استبداد نظامی شُوگون‌ها در زبان ژاپنی باکوفو (幕府 bakufu) (به انگلیسی: shogunate) می‌گویند. در سال 1185 میناموتونو یوریتومو با شکست طایفه رقیب جایگاه خود را در حلقه قدرت استوار کرد و در سال 1192 از سوی امپراتور لقب سردار یا شوگون گرفت. یوریتومو سپس در شهر کاماکورا، استبداد نظامی خود یا باکوفو را پایه گذاشت. به‌طور کلی شوگون‌ها در سه دوره کاماکورا، آشیکاگا و تکوگاوا، به مدت حدود 700 سال در بالاترین سطوح قدرت سیاسی کشور حضور داشتند.

در طی قرن‌ها، قدرت گرفتن شوگون‌ها تا آنجا پیش رفت که در دوره سوم شوگون‌سالاران (شوگون‌سالاری توکوگاوا) به مدت بیش از 260 سال عملاً قدرت سیاسی از دستان امپراتور ژاپن خارج گردید و امپراتور صرفاً رهبر مذهبی کشور بود. پایان کار شوگون‌ها، ترک قدرت از سوی توکوگاوا یوشینوبو در سال 1876 و واگذاری آن به امپراتور مِی‌جی بود.

ژاپن در دوره پایانی سنگوکو یعنی از حدود سال‌های 1568 تا 1600 میلادی، توسط سه رهبر بزرگ متحد شد. در سال 1568 اودا نوبوناگا اولین شخصیت نامدار این گروه، پایه وحدت ملی را بنیان گذاشت.

پس از خودکشی نوبوناگا در سال 1582، تویوتومی هیده‌یوشی شایسته‌ترین ژنرال ارتش وی، جانشین او شد و همان برنامه‌ی یکپارچگی ملی را ادامه داد. با مرگ هیده‌یوشی در سال 1598، توکوگاوا ایه‌یاسو قدرت را به دست آورد و دوره سوم شوگون سالاران را پایه گذاشت.

نحوه تولید این سریال

نحوه تولید این سریال

فیلمبرداری اصلی برای این سریال برنامه‌ریزی شده بود که در مارس 2019 در ژاپن و انگلستان آغاز شود، اما به دلیل اینکه شبکه احساس کرد که فیلمبرداری خوب نبود و می‌خواستند بهترین باشند، سریال تاخیر خورد. ستاره این سریال هیرویوکی سانادا یک روز قبل از فیلمبرداری در سال 2019 درخواست حقوق کرد که این موضوع نیز با واکنش‌هایی روبرو شد.

در ژانویه 2020، فاش شد که پس از اینکه نویسنده اصلی رونان بنت نمی‌توانست دیگر بر روی فیلمنامه کار کند، آن‌ها از ابتدا با نویسنده و تهیه‌کننده اجرایی جدید جاستین مارکس، که همراه با همسرش، تهیه‌کننده ناظر راچل کوندو کار می‌کند، شروع کردند. تیم نویسندگان سریال شامل تهیه‌کننده معاون شانون گاس، تهیه‌کننده مشاور مت لامبرت، ویراستار اسکریپت مایگان هوانگ و نویسنده کارمند امیلی یوشیدا نیز می‌شود.

در تاریخ 22 سپتامبر 2021، فیلمبرداری اصلی برای این سریال در ونکوور، انگلستان و ژاپن آغاز شد و تا 30 ژوئن 2022 ادامه داشت، دو ماه بیشتر از زمان مورد انتظار. یک درخت صنوبر ژاپنی استفاده شده در مجموعه پس از فیلمبرداری به شهرداری پورت مودی اهدا و کاشته شد.

شخصیت های اصلی این سریال

این مینی سریال در سال 1600 در ژاپن جریان دارد و دو داستان جدا از هم را روایت می‌کند که روی سرنوشت این کشور تاثیرگذار هستند. شورای نایب السلطنه بر علیه لرد یوشی تورانگا با بازی هیرویوکی سانادا (Hiroyuki Sanada) شورش کرده است و از طرف دیگر یک کشتی اسرارآمیز اروپایی در یک دهکده ماهیگیری در همان نزدیکی پیدا شده است.

شخصیت اصلی دوم مینی سریال Shogun کاپیتان جان بلکتورن با بازی کاسمو جارویس (Cosmo Jarvis) است. کاپیتان جان بلکتورن رازی را حمل می‌کند که می‌تواند به لرد یوشی تورانگا کمک کند. بلکتورن نیز در ژاپن دشمنان سرسختی دارد و برای مقابله با کشیشان یسوعی و بازرگانان پرتغالی به کمک نیاز خواهد داشت.

دیگر شخصیت اصلی سریال شوگان تودا ماریکو با بازی آنا ساوای (Anna Sawai) است. تودا یک نجیب زن مرموز مسیحی است که به عنوان مترجم بلکتورن در کنارش حضور دارد. باید اشاره کنیم که این دومین اقتباس از کتاب شوگان محسوب می‌شود و پارامونت در سال 1980 یک سریال دیگر از کتاب جیمز کلاول ساخته بود.

بازی ویدویی شوگان

بازی ویدویی شوگان

همان‌طور که نوشتیم شوگان یک اثر ادبی است که چندین‌بار اقتباس شده است. یکی از این اقتباس‌های مربوط به دنیای گیم است. Total War: Shogun 2 یک بازی ویدیویی استراتژیک است که توسط Creative Assembly توسعه یافته و توسط سگا در سال 2011 منتشر شده است. این بازی بخشی از سری Total War است و به صحنه ژاپن قرن شانزدهم اولین بازی Total War، Shogun: Total War بازمی گردد.

پس از یک سری بازی که عمدتا در اروپا و خاورمیانه اتفاق می افتد. داستان شوگون 2 در ژاپن فئودال قرن شانزدهمی و پس از جنگ اونین در دوران شوگونات آشیکاگا می گذرد. کشور به قبیله های رقیب که توسط جنگ سالاران محلی رهبری می شوند، تقسیم شده است که هر کدام برای کنترل می جنگند.

بازیکن مدیریت یکی از این قبیله ها را با هدف تسلط بر جناح های دیگر و ایجاد حکومت بر ژاپن بر عهده می گیرد. نسخه استاندارد این بازی در مجموع دارای هشت جناح (به علاوه گروه نهم برای آموزش) است که هر کدام دارای موقعیت شروع منحصر به فرد و قدرت های سیاسی و نظامی متفاوتی هستند.

نسخه محدود شامل یک قبیله نینجا انحصاری، هاتوری، و یک DLC قفل دهمین قبیله، Ikko-Ikki است. این بازی از فضای اروپایی بازی‌های قبلی Total War فاصله می‌گیرد و به اولین محیط در سری Total War بازمی‌گردد، اما تغییرات قابل‌توجهی در عناصر اصلی گیم‌پلی Shogun 2 ایجاد می‌کند.

در مقایسه با Empire که تقریباً کل جهان را در بر می‌گرفت، قسمت جدید. تنها بر جزایر ژاپن (به استثنای هوکایدو) و تعداد کمتری از انواع واحدها تمرکز دارد. Shogun 2 مورد تحسین منتقدان منتقدان قرار گرفت، اغلب به دلیل ساده‌سازی و اصلاح سریال با بازگشت به ریشه‌های آن. یک مجموعه الحاقی مستقل، Total War: Shogun 2: Fall of the Samurai، در سال 2012 منتشر شد.

سخن پایانی

ممنون که تا آخر همراه تاپ ناز بودید. ما امروز و در این مقاله سعی کردیم تا درباره سریال شوگان  نوشته و آن را به صورت کامل به شما عزیزان معرفی کنیم. اگر قصد تماشای این اثر را دارید؛ امیدواریم اطلاعات نوشته شده در این مقاله به درد شما بخورد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو