چند کاربرد جالب ژل سیلیکا در خانه

چند کاربرد جالب ژل سیلیکا در خانه


منبع: ساعد نیوز

2

1402/11/22

12:04


سیلیکاژل را در زندگی روزانه بیشتر به فرم پلاستیک های نیمه تراوا می بینیم. سیلیکاژل به عنوان یک ماده رطوبت گیر، کاربرد عمده ای در صنایع دارد ولی آیا تاکنون درباره کاربرد سیلیکا ژل در خانه چیزی شنیده اید؟ ما چند کاربرد ژل سیلیکا در خانه را در این مطلب از ساعد نیوز برای شما ذکر کرده ایم.

ژل سیلیکا یا همان بسته های کوچک بوگیر که داخل جعبه های کفش و برخی از لوازم شما قرار داده می شود می تواند یکی از لوازم پر کاربرد در خانه شما باشد.

کاربرد های ژل سیلیکا در خانه


حتما بسته‌های کوچک سیلیکا ژل را دیده‌اید که در بسته‌بندی بعضی از محصولات وجود دارد. گاهی بعد از استفاده از محصولات، این بسته‌های سیلیکا ژل بدون استفاده می‌مانند و نمی‌دانید با آن‌ها چه کار کنید. بیشتر افراد این بسته‌ها را دور می‌ریزند ولی جالب است بدانید که این بسته‌ها کاربردهای مختلفی در خانه دارند. در ادامه با ساعدنیوز همراه باشید و در مورد کاربردهای این بسته‌ها بیشتر بخوانید.

قراردادن ژل سیلیکا داخل بسته داروها


اگر یک بطری ویتامین داشته باشید، می توانید یک بسته ژل سیلیکا را داخل آن پیدا کنید به این دلیل که دارو یا ویتامین را از رطوبت محفوظ نگه می دارد ،رطوبت می تواند قرص ها را خراب کند.

دارو

خوشبو نگه داشتن ساک باشگاه


ساک و کیفی که با خودتان به باشگاه می‌برید و لباس‌های کثیف را به خانه برمی‌گردانید یکی از جاهایی است که خیلی زود بو می‌گیرد. لباس‌های مرطوب از عرق وقتی در فضای بسته‌ی ساک قرار می‌گیرند و هوا نمی‌خورند، خیلی زود بو می‌گیرند. علاوه بر لباس، خود ساک ورزشی هم بعد از مدتی بدبو می‌شود و هر وسیله‌ای داخل آن بگذارید بو می‌گیرد. ضمنا محیط مرطوب ساک به فضایی عالی برای رشد و گسترش انواع باکتری‌ها تبدیل می‌شود.

این بسته‌های سیلیکا ژل می‌توانند رطوبت داخل ساک را از بین ببرند. می‌توانید چند بسته از آن را همیشه داخل ساک خود بگذارید.

ساک

ایمن نگهداری اسناد مهم با ژل سیلیکا


برخی از اسناد برای ما مهم هستند و نمی توانیم آنها را جابجا کنیم. پس باید اقدامات پیشگیرانه برای ایمن نگه داشتن آن ها انجام دهید. مدارکی مانند شناسنامه را با قرار دادن آن ها داخل کیسه های پلاستیکی بزرگ به همراه ژل سیلیکا محافظت کنید.

شناسنامه

افزایش عمر تیغ ریش‌تراش


تیغ ریش‌تراش را باید بعد از هر بار استفاده خشک کنید. اگر این تیغ بلافاصله بعد از خیس شدن، خشک نشود، به‌مرور زمان دچار زنگ‌زدگی می‌شود. این زنگ‌زدگی و رطوبت باقی‌مانده روی تیغ‌ها عمر تیغ را کوتاه می‌کند و شیو کردن با آن سخت‌تر می‌شود. می‌توانید تیغ‌ها را در کنار بسته‌های سیلیکا ژل نگهداری کنید تا همیشه خشک و عاری از رطوبت باشند.

ریش تراش

خشک نگه داشتن ابزارها


رطوبت برای ابزارها مناسب نیست و اگر ابزارهای فلزی شما برای مدت طولانی در رطوبت بمانند، خیلی زود زنگ می‌زنند و آسیب می‌بینند. گاهی اوقات مجبوریم جعبه‌ی ابزار را در انباری‌ها و گاراژهای نمور بگذاریم. برای اینکه مطمئن باشید که رطوبت آسیبی به ابزارها نمی‌زند، می‌توانید چند بسته‌ی بزرگ سیلیکا ژل را داخل کیف یا جعبه‌ی ابزار بگذارید.

ابزارها

جلوگیری از تیره شدن جواهرات با ژل سیلیکا


آیا تا به حال جعبه جواهرات خود را باز کرده اید و متوجه شده اید که دست بند مورد علاقه تان تیره شده است؟ این به احتمال زیاد ناشی از رطوبت اضافی در هوای اطراف است. چند بسته ژل سیلیکا را در میان جواهرات قرار دهید تا از آسیب آن محافظت کنید

اکسسوری

تازه نگه داشتن مواد غذایی


یکی از کاربردهای این بسته‌های سیلیکا ژل در آشپزخانه است. می‌توانید آن‌ها را داخل کابینت‌ها بگذارید تا رطوبت هوا را جذب کنند. کابینت‌هایی که در آن ادویه، خشکبار، میوه‌های خشک و غلات را نگهداری می‌کنید باید عاری از هر گونه رطوبت باشند. حتی می‌توانید در سبدهای سیب‌زمینی و پیاز هم چند بسته سیلیکا ژل بگذارید.

اگر شکر و آرد و محصولات مشابه را در ظرف‌های دربسته نگهداری می‌کنید می‌توانید بسته‌های سیلیکا ژل را داخل این ظرف‌ها هم بگذارید. اگر در شهرهایی زندگی می‌کنید که هوا بسیار مرطوب است، این توصیه‌ می‌تواند خشکبار و مواد غذایی داخل کابینت‌های شما را برای مدت بیشتری تازه و سالم نگه دارد.

مواد غذایی

مراقبت از محصولات الکترونیکی


اگر قصد سفر و ماجراجویی دارید بد نیست که چند بسته سیلیکا ژل همراه داشته باشید. گاهی اوقات در طول سفر به جاهایی می‌رسیم که رطوبت زیادی دارند. شهرهای شمالی کشور خودمان یا جنگل‌های بارانی در خارج از کشور از جمله مناطقی است که رطوبت زیادی دارد. قرار گرفتن طولانی‌مدت وسایل الکترونیکی در محیط مرطوب، می‌تواند باعث آسیب رسیدن به آن‌ها شود.

برای اینکه این وسایل را از خطر رطوبت دور نگه دارید، آن‌ها را داخل کیسه‌ای پلاستیکی که در آن کیپ می‌شود قرار دهید و چند بسته سیلیکا ژل داخل آن بیاندازید. البته دقت کنید که این روش فقط برای رطوبت موجود در هوا تاثیرگذار است و وسایل شما را ضدآب نمی‌کند.

الکترونیکی

ژل سیلیکا برای نگهداری بهتر از گل ها


آیا می خواهید گل هایی را نگهدارید که با آن خاطره ویژه ای دارید؟ می توانید آن ها را پرس کنید، اما بهترین راه حفظ شکل طبیعی آن ها خشک کردن آن ها با دانه های ژل سیلیکا می باشد. برای انجام این کار به مقدار زیادی خوشبو کننده و کیسه بزرگ نیاز خواهید داشت.ظرفی را با حدود 1 اینچ از دانه های ژل سیلیکا در آن قرار دهید. گل ها را با گلبرگ های وارونه قرار دهید و ظرف را ببندید و یک هفته صبر کنید تا بتوانید گلها را خشک کنید.

گل

مراقبت از کتاب‌ها


گاهی اوقات وقتی کتاب‌ها را برای مدت طولانی در جعبه‌ای در انباری و جای نمور می‌گذاریم، بوی نامطبوعی می‌گیرند که حاصل جذب شدن رطوبت محیط به برگه‌های کتاب است. برای از بین بردن این بوی بد، می‌توانید کتاب‌ها را داخل کیسه‌های پلاستیکی بگذارید و چند بسته سیلیکا ژل داخل آن بیاندازید. برای مدت یک ماه، کیسه‌های پلاستیکی را در جای خنک و تاریک بگذارید. بعد از یک ماه به احتمال زیاد بوی نم کتاب از بین می‌رود. اگر این مقدار کافی نبود می‌توانید یک بار دیگر آن را امتحان کنید.

کتاب

طولانی تر شدن عمر کدوتنبل با ژل سیلیکا


حکاکی کردن کدو تنبل باعث تسریع در فساد آن می شود. در واقع می توانید رشد کپک را با قرار دادن ژل سیلیکا در داخل آن آهسته تر کنید.

کدو تنبل

خشک کردن گوشی موبایل خیس با ژل سیلیکا


برای صاحب یک گوشی موبایل هیچ چیز بدتر از افتادن گوشی داخل آب و خیس شدن آن نیست. با ژل سیلیکا گوشی موبایل خیستان را خشک کنید. برای این کار سیم کارت و باطری گوشی موبایل را از آن جدا کنید و گوشی را داخل یک کاسه پر از بسته های ژل سیلیکا قرار دهید تا رطوبت را به خود جذب کند.

گوشی

رفع رطوبت لباس ها با استفاده از ژل سیلیکا


بعد از گذراندن یک روز فوق العاده کنار ساحل و آب بازی بعضی از لباس های شما به طبع خیس خواهند بود ، شما نمی توانید به سرعت آنها را خشک و داخل چمدان قرار دهید پس بهتر است لابه لای آنها بسته های ژل سیلیکا را قرار دهید تا رطوبت را به خود جذب کرده و لباس های دیگر را مرطوب نکنند.

لباس

نکات کلیدی


  • آن ها را به پودر معماری اضافه کنید تا آن ها را بدون رطوبت نگه دارید.

  • یک بسته بزرگ ژل سیلیکا را در پایین لباس های کثیف قرار دهید تا بوی کثیفی از بین برود

  • بسته های ژل سیلیکا را زیر آفتاب داغ قرار دهید تا مجدد شارژ شود.

  • دانه های سیلیکا را برای باغبانی جهت جلوگیری از رشد کپک استفاده کنید.

  • آن ها را در جعبه وسایل ارزشمند یا ظروف نقره قرار دهید تا از تیرگی آنها جلوگیری کنید.

  • چند بسته ژل سیلیکا را داخل گیتار یا دیگر ابزارهای موسیقی نگهدارید.

  • از مرطوب شدن کامپیوتر با نگه داری ژل سیلیکا داخل کیس جلوگیری کنید.

  • اگر پودر لباس شویی را به صورت انبوه نگه می دارید، می توانید چند بسته ژل سیلیکا را برای جلوگیری از رطوبت و گلوله شدن به آن اضافه کنید.

  • کلکسیون سکه خود را با چند بسته ژل سیلیکا در یک شکل دست نخورده نگهداری کنید.

  • اگر در منطقه مرطوب زندگی می کنید، تعدادی ژل سیلیکا را داخل کشوی آرایش و لباس قرار دهید

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو