چند کاربرد مهم نمک در خانه داری

چند کاربرد مهم نمک در خانه داری


منبع: ساعد نیوز

1

1402/11/29

08:44


امروزه، از نمک برای طعم دادن به غذاها و همین طور بسیاری کارهای ضروری دیگر استفاده می‌شود. که در ادامه این مطلب از ساعد نیوز به چند کاربرد نمک که جالب و مهم هستند اشاره می‌کنیم با ما همراه باشید.

نمک یکی از مهترین و اجتناب ناپذیرترین عناصر در زندگی ما است، به طوری که حتی اگر شما غذای مورد علاقه خود را بخواهید میل کنید ولی نمک نداشته باشد از خوردن آن صرف نظر می کنید. نمک ادویه ایی ارزان و ضروری برای غذاهایی که می پزید می باشد و ما در در زندگی روزمره برای مزه دار کردن غذاهایمان از آن استفاده می کنیم .

آیا باور می کنید که نمک را می توان به عنوان جایگزینی مناسب در مقابل بسیاری از محصولات شیمیایی که هر روز از آن استفاده می شود، به کار برد ؟ پس برای آشنایی با این کاربردها با این مقاله همراه شوید.

کاربردهای جالب نمک در خانه


تاکنون رایج و متداول بوده که از نمک تنها برای طعم دادن به غذا استفاده شود، اما نمک کاربردهای دیگری نیز دارد که اگر از آن اطلاع داشته باشیم، خالی از لطف نیست؛ در این پست به چند مورد از کاربرد های آن اشاره میکنیم

کاربرد نمک در خاموش کردن آتش روی اجاق گاز


اگر قابلمه یا ماهیتابه تان روی اجاق گاز آتش گرفت، به سرعت اجاق را خاموش کنید، و سپس روی آتش نمک یا جوش شیرین بپاشید. هرگز به جای نمک یا جوش شیرین، از شکر، بکینگ پودر یا آرد استفاده نکنید.

شعله گاز

برای نگهداری از میوه‌ ها


معمولا پس از مدتی که میوه‌ها در یخچال باقی می‌مانند رنگ طبیعی خود را از دست می‌دهند، به ویژه درباره میوه‌هایی که نیمی از آنها خورده می‌شود و نیم دیگر باقی می‌ماند، در این صورت می‌توانید با تهیه محلولی از آب و نمک و آغشتن میوه‌هابه این محلول می‌توانید برای مدتی مانع تغییر رنگ و طعم آنها شوید.

لیمو

تسکین سوزش ناشی از گزش حشرات


با آب و نمک خمیر درست کنید و آن را ده دقیقه روی محل گزش حشره بگذارید. برای جلوگیری انتقال بیماری، حتما پیش از این کار محل گزش را به خوبی بشویید.

گزش حشرات

نگهداری شیر و از بین بردن تلخی قهوه با نمک


با افزودن یک قاشق چای خوری نمک به شیری که تازه خریداری شده می‌توانید مدت نگهداری آن در یخچال را افزایش دهید، همچنین می‌توانید با افزودن مقداری نمک به قهوه خود از تلخی آن رهایی یابید.

شیر

کاربرد نمک در تمیز کردن تخته گوشت


حدود یک مشت نمک درشت به همراه آب لیمو بهترین ترکیبی است که می‌توانید روی تخته گوشت بمالید و به این ترتیب آن را تمیز و ضدعفونی کنید.

تخته گوشت

جلا دادن وسایل برنجی


برای از بین بردن لکه های سخت از ظروف و وسایل برنجی، از خمیر نمک و سرکه استفاده کنید. البته، افزودن مقداری آب لیمو هم می‌تواند مفید باشد؛ آب لیمو خمیر نمک و سرکه را کمی رقیق تر می‌کند و سپس می‌توانید این ترکیب را روی وسایل برنجی بمالید. سپس وسایل برنجی تان را با آب ولرم بشویید و با یک پارچه ی سفید و تمیز و بدون پرز کاملا خشک شان کنید.

برنجی

تمیز کردن ظروف سوخته و سیاه شده


اگر ظرف هایتان در اثر حرارت سیاه شدند یا آثار غذاهای سوخته کف ظرف هایتان ماند، نواحی سوخته یا سیاه شده ی ظروف تان را خیس کنید و روی آن نمک بپاشید، بعد از ده دقیقه آن را بسایید و با آب بشویید.

راه دیگر آن است که داخل ظرف را پر از آب کنید و سپس یک مشت نمک داخل آب بریزید و بگذارید یک شب بماند. فردای آن روز ظرف را روی آتش بگذارید و اجازه دهید محلول آب و نمک جوش بیاید.

با این کار از شر آثار سوختگی بر روی ظروفتان خلاص می‌شوید. اگر پس از شستشو، لکه ها به طور کامل پاک نشدند، این کار را یک بار دیگر نیز تکرار کنید.

سوخته

برای دور کردن مورچه ها


یکی از خاصیت‌های معروف نمک این است که مورچه ها را از غذا و به طور کلی از خانه تان دور می‌کند. فقط کافی است کنار پنجره ها یا اطراف سبد میوه یا غذاها نمک‌ بپاشید، و دیگر هرگز این حشرات کوچکِ سیاه را نبینید.

مورچه

کاربرد نمک در تسکین درد دندان


شستن دهان با محلول آب گرم و نمک بعد از کشیدن دندان باعث تسکین و آرامش درد می‌شود. نمک باکتری های دهان را از بین می برد و آب نیز مانده های غذا را از دهان می‌شوید. این کار برای تسکین درد لثه ها نیز مفید است.

دندان درد

کاربرد نمک در پاک کردن لکه های قهوه یا چای


برای پاک کردن لکه های قهوه یا چای از فنجان ها یا لیوان های سفالی و چینی، آنها را با نمک یا خمیر نمک و سرکه‌ی سفید بسایید. لکه ها و حلقه های روی گلدان ها را که در اثر آب به جای می مانند نیز می توان با مالیدن نمک پاک کرد. اگر دریچه ی گلدان بسیار تنگ است و دست داخل آن نمی‌رود، آن را پر از محلول غلیظ آب و نمک کنید و محکم تکان دهید و بعد از مدتی بشویید.

لکه قهوه

ضد عفونی کردن اسکاج‌های آشپزخانه


با نمک خوراکی اسکاج‌های آشپزخانه که به طور معمول برای شستشوی ظرف‌ها از آن استفاده می‌شود، محل تجمع بسیاری از باکتری‌هاست که یا به آن اصلا توجه نکرده‌ایم یا این موضوع کمتر مورد توجه قرار گرفته است، در حالی‌که به راحتی می‌توانید با تهیه محلول غلیظی از آب و نمک و قرار دادن اسکاج به مدت دو تا سه ساعت در آن، آن را ضدعفونی کنیم.

اسکاج

نمک برای رفع بوی پیاز و سیر


معمولا خردکردن پیاز یا سیر، بوی آن به راحتی از دستان شما برطرف نمی شود. اکنون ما یک راه سریع برای برطرف کردن این بو از دستان شما معرفی میکنیم. شما ابتدا باید دستانتان را خیس نموده و سپس با نمک دستانتان را به هم بمالید تا بوی زمخت پیاز و سیر به راحتی از دستان شما برطرف شوند.

سیرو پیاز

نمک جهت خوش بو نگه داشتن اتاق


استفاده از نصف فنجان نمک و اضافه کردن چند گلبرگ رز به آن موجب خوشبو و معطر شدن هوای اتاق می شود. حتی می توانید، بصورت مستقیم مخلوط نمک را بر روی یک پرتقال نصفه پوست کنده قرار دهید.

استفاده از نمک جهت برق انداختن سینک آشپزخانه


برای شوینده های گران هزینه نکنید. اگر میخواهید سینک آشپزخانه تان بدرخشد،آب لیمو و نمک را با یکدیگر مخلوط کنید و سپس با این مخلط سینک آشپزخانه تان را بشویید. این یکی از کاربردهای مهم نمک است که شما را با نتیجه اش غافلگیر خواهد کرد

سینک

سخن پایانی


به این ترتیب، به این نتیجه رسیدیم که نمک‌ ترکیبی همه کاره است. نه تنها این ماده بسیار مفید و موثر است، بلکه دیگر امروزه آن را می توانیم با نازلترین قیمت از فروشگاه ها تهیه کنیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو