مراحل طلاق توافقی چیست و چقدر طول می‌کشد؟

منبع: ساعد نیوز

1

1402/11/27

09:59


 گروه وکلای خانواده، با تسلط کامل بر امور خانواده و مشاوره‌های حقوقی، به زوجین کمک خواهند کرد تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به درخواست خود در جهت رسیدن به جدایی توافقی، دست یابند.

طلاق، ازنظر اکثر افراد، پروسه‌ای زمان‌بر و پیچیده است که حتی ممکن است چندین سال طول بکشد و مشکلات زیادی به همراه داشته باشد. اما خوشبختانه، یک روش سریع برای پایان دادن به روابط زناشویی نیز وجود دارد که افراد را از فرآیندهای دست و پاگیر طلاق، راحت کرده است. در این نوع طلاق، هنگامی‌که افراد از ادامه زندگی مشترک خود، خسته و ناامید شده‌اند، تصمیم به جدایی با توافق بر سر یکسری مسائل مالی و غیرمالی می‌گیرند.

البته، این شیوه نیز همانند سایر روش‌های طلاق، به مشاوره حقوقی خانواده نیاز دارد و شما می‌توانید با کمک بهترین وکلا، فرایند طلاق خود را به راحت‌ترین حالت ممکن، به‌پایان برسانید. گروه وکلای خانواده، با تسلط کامل بر امور خانواده و مشاوره‌های حقوقی، به زوجین کمک خواهند کرد تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، به درخواست خود در جهت رسیدن به جدایی توافقی، دست یابند.

منظور از طلاق توافقی چیست؟

این نوع طلاق، به طلاقی گفته می‌شود که ناشی از توافق زوجین باشد. برخلاف انواع دیگر طلاق، اعم از طلاق بائن، خلع و مبارات، در این نوع طلاق، درخواست دهنده آن، فردی نیست که یک‌طرفه و به‌تنهایی نسبت به جدایی اقدام کرده باشد، بلکه تصمیم بر جدایی، با توافق و تراضی دو طرفه زوجین است. دلایل این نوع طلاق، ممکن است هر چیزی باشد؛ از تنفر گرفته تا ناامیدی و خستگی، که منجر به‌پایان دادن به زندگی زناشویی طرفین می‌شود. بنابراین، شرط اصلی در این نوع طلاق، توافق ناشی از اراده زن و شوهر است.

مسئله دیگری که در این روش، مطرح می‌گردد و در جلسات مشاوره گروه وکلای خانواده، به‌طور کامل نسبت به آن پرداخته می‌شود، توافق یا تعیین تکلیف برخی از امور مالی و غیرمالی بسیار مهم همچون، مهریه، اجرت‌المثل، نفقه، حضانت فرزند و... است. تکلیف این‌گونه مسائل، باید به‌طور واضح، مشخص گردد تا توافق‌نامه مربوطه، به دادگاه خانواده ارائه‌شده و باقی مراحل طلاق توافقی، قابل انجام باشد.

مراحل طلاق توافقی

باوجود اینکه این شیوه از طلاق، با توافق زوجین انجام می‌گیرد، اما همچنان، به‌سرعت قابل انجام نیست و مراحل متعددی دارد که ممکن است برخی از آن‌ها برای زوجین گرامی، سخت یا چالش‌برانگیز باشند. افرادی که تصمیم به جدایی توافقی دارند، با کمک بهترین وکیل توافقی، می‌توانند تک‌تک این مراحل را به‌سرعت طی کنند و با استفاده از مشاوره‌های لازم، چالش‌ها را به حداقل برسانند. در بخش زیر، به مراحلی که برای جدایی توافقی زوجین، باید طی شوند، می‌پردازیم.

مشاوره و تصمیم

در اولین مرحله، باید نسبت به دریافت نوبت در سامانه نوبت‌دهی اقدام کنید. در ادامه، باید در مراکز تعیین‌شده مشاوره خانواده، حضور پیداکرده تا بتوانید گواهی عدم انصراف از جدایی را دریافت نمایند.

ارائه دادخواست

در مرحله بعدی، وکیل یا هر یک از زوجین، باید دادخواست جدایی توافقی را ارائه دهند.

تعیین وقت دادرسی

بعد از ارائه دادخواست، زوجین باید منتظر بمانند تا زمان دادرسی در دادگاه خانواده، تعیین گردد. در این مرحله، به طرفین طلاق، ابلاغیه فرستاده خواهد شد و اطلاع‌رسانی‌ها، از طریق پیامک و سامانه سنا انجام می‌گیرند.

حضور در دادگاه

بعد از دریافت ابلاغیه، باید در زمان تعیین‌شده و همراه با مدارک موردنیاز، در شعبه موردنظر حضور پیدا کنند.

طلاق توافقی

تلاش برای سازش

اکنون، بعد از پرداخت هزینه‌های مشاوره، باید به واحد مشاوره دادگاه خانواده، مراجعه کرده و درصورتی‌که تلاش‌های مشاور برای سازش و ایجاد مصالحه، کارساز نباشد، توافق‌نامه طلاق توافقی را تنظیم کرده و امضا نمایند.

تست بارداری

به‌منظور صدور گواهی عدم سازش، باردار نبودن زن، باید برای دادگاه به اثبات برسد. توجه داشته باشید درصورتی‌که زن و شوهر بر باردار نبودن زوجه، توافق داشته باشند، نیازی به انجام آزمایش نیست و این توافق برای صدور گواهی عدم سازش، کافی خواهد بود.

صدور گواهی عدم سازش

بعد از انجام مراحلی که تاکنون ذکر کردیم، وکیل یا زوجین باید برای دریافت گواهی عدم سازش، اقدام نمایند.

صدور طلاق توافقی

در آخرین مرحله، زوجین 3 ماه فرصت دارند تا برای اجرای طلاق، به دفاتر طلاق مراجعه نمایند.

پروسه طلاق، چقدر طول می‌کشد؟

به نظر می‌رسد که در برخی موارد، زوجین خواهان جدایی توافقی، امیدوار هستند که به‌سرعت، به نتیجه موردنظرشان یعنی جدایی برسند. آن‌ها ممکن است تصور کنند که با ارائه درخواست طلاق به‌صورت توافقی به دادگاه و همچنین، با توافق بر سر امور مالی و غیرمالی، می‌توانند در عرض یک روز و یا در مدت‌زمان کوتاهی، از یکدیگر جدا شوند. بااین‌حال، تجربه نشان می‌دهد که فرایند اجرای طلاق، به دلیل اینکه نیاز به حضور در جلسات مشاوره دارد و با توجه به جزئیات و مسائل حقوقی، زمان بیشتری نیاز دارد تا به نتیجه برسد.

طبق قوانین جدید طلاق توافقی، اجرای این نوع طلاق، به مراحل تشریفاتی و پیچیده‌ای نیاز دارد که قبلاً وجود نداشتند. قانون جدید بر آن است که زوجین باید در جلسات مشاوره، حضورداشته باشند و با ارائه‌ شواهد به دادگاه، درخواست خود را برای صدور گواهی عدم امکان سازش، ثبت کنند. از سال 97، بخشنامه‌ای منتشرشده است که اجرای طلاق را به تشریفات خاصی، وابسته می‌کند که این تشریفات، شامل حضور در جلسات مشاوره است.

البته، زمان موردنیاز برای انجام این فرایند نیز افزایش‌یافته است و حداقل سه ماه زمان لازم است تا گواهی عدم امکان سازش، صادر شود. این تغییرات، احتمالاً به دلیل نیاز به حضور در جلسات مشاوره است که ممکن است موجب تأخیر در انجام طلاق به‌صورت توافقی شوند.

پروسه طلاق تافقی

سریع‌ترین روش برای طلاق توافقی چیست؟

برای انجام طلاق توافقی، بهتر است به نزد وکیل خود مراجعه کنید. وکیل شما می‌تواند کمک کند تا این فرایند را به بهترین شکل ممکن و با رعایت تمامی قوانین و مقررات، سپری کنید. همان‌طور که اشاره کردیم، جدایی توافقی شامل مراحلی ازجمله، تنظیم دادخواست، حضور در جلسات مشاوره، انجام تشریفات اداری دادگاه و مراجعه به دفترخانه ثبت ازدواج و طلاق است. با اعتماد به بهترین وکیل، می‌توانید این مراحل را در مدت‌زمان کوتاه‌تری طی کنید و به بهترین نتیجه ممکن، دست پیدا کنید.

وکلای طلاق گروه وکلای خانواده، با سال‌ها تجربه در امور مربوط به خانواده، مسئولیت انجام تمامی اقدامات حقوقی مربوط به پرونده طلاق توافقی شما را بر عهده خواهند گرفت و روند پرونده را به بهترین شکل ممکن و با رعایت اصول و مقررات قانونی، اداره خواهند کرد تا در سریع‌ترین زمان ممکن، بتوانید به نتیجه مطلوب خود، دست پیدا کنید.

برخورداری از وکیل طلاق توافقی چه مزایایی دارد؟

این نوع طلاق، مطابق با اراده زوجین انجام می‌شود و منجر به انجام طلاق، در مدت‌زمان کوتاه‌تری می‌شود. اما برای اجرای این طلاق، باید به تشریفات مربوطه، پایبند بوده و فرایند قانونی را رعایت کرد. ابتدا، دادخواست حقوقی باید ثبت شود و در دادگاهی که صلاحیت رسیدگی به امور خانواده را دارد، موردبررسی قرار گیرد. سپس، تشریفاتی از قبیل حضور در جلسات مشاوره و دریافت گواهی عدم سازش، انجام می‌شود.

بدین ترتیب، همه مراحل دادرسی باید به‌پایان برسد تا دادگاه بتواند گواهی عدم امکان سازش را صادر کرده و به زوجین اجازه دهد که از یکدیگر جدا شوند. در کنار این موارد، بهترین وکیل طلاق توافقی می‌تواند کمک کند تا این فرایند، به‌سرعت و با دقت بیشتری انجام شود. در ادامه، به برخی از مزایای بهره‌مندی از وکیل طلاق توافقی، اشاره می‌کنیم.

وکیل طلاق توافقی

  • وکیل، بدون آنکه نیازی به حضور زوجین در دادگاه و سایر دعاوی حقوقی باشد، طلاق را مطرح کرده و با برخورداری وکالت از جانب زوج یا زوجه، تمامی امور را در دادگاه خانواده پیگیری نموده و وظیفه دارد تا از حقوق آن‌ها، دفاع کند.

  • با توجه به اینکه وکیل، به‌تمامی قوانین و اصول طلاق توافقی تسلط دارد، تشریفات طلاق را به‌درستی و در کمترین زمان ممکن، به انجام خواهند رساند.

  • بااینکه بخشنامه جدید طلاق توافقی، حضور زوجین در جلسات مشاوره را الزامی قلمداد کرده و عدم حضور آن‌ها را مانعی برای دریافت گواهی عدم امکان سازش می‌داند، اما اغلب زوجین، این تمایل را ندارند که در این جلسات شرکت کنند. به همین دلیل، زوج یا زوجه، به دلایل مختلفی، ترجیح می‌دهند که وکیل خود را به‌عنوان نماینده حضوری خود در جلسات مشاوره، معرفی کنند.

  • بعد از انجام تشریفات، زوجین ملزم به دریافت گواهی عدم سازش از دادگاه هستند و این گواهی را ظرف مدت قانونی که حداکثر سه ماه است، باید به دفتر ازدواج و طلاق ارائه دهند تا صیغه طلاق، اعمال شود. البته، زوجین حق‌دارند تا این کار را به وکیل خود واگذار کنند تا وکیل به‌عنوان نماینده آن‌ها، در دفتر ازدواج و طلاق حضور یابد.

کلام آخر

همان‌طور که از نام آن مشخص است، طلاق توافقی، با توافق زن و شوهر انجام می‌گیرد و در این میان، باید بر سر مسائل مالی و غیرمالی همچون، مهریه، به توافق برسند. شاید فرایند این طلاق، ساده به نظر برسد؛ چراکه قبلاً، پروسه راحت‌تری داشت. اما با توجه به تغییر قوانین، مراحل طلاق به‌صورت توافقی نیز می‌تواند چندین ماه، طول بکشد و دلیل اصلی آن، حضور در جلسه‌های مشاوره است.

آیا روشی برای انجام سریع‌تر پروسه طلاق وجود دارد؟ گروه وکلای خانواده، با برخورداری از بهترین وکیل طلاق توافقی و ارائه مشاوره حقوقی خانواده، همراه عزیزانی است که قصد دارند مراحل جدایی خود را به‌سرعت و به‌صورت کاملاً قانونی و درست، به‌پایان برسانند. برخورداری از علم و آگاهی، شرط اولیه موفقیت در پرونده‌های خانوادگی در ایران است و وکلای گروه وکلای خانواده، از دانش و اطلاعات لازم در این زمینه، برخوردار هستند. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر، به وب‌سایت این گروه، به نشانی اینترنتی vakil-khanevade.com، مراجعه فرمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو