10 عارضه کورتون

منبع: ساعد نیوز

1

1402/11/27

13:16


کورتونها داروهایی هستند که توسط انسان ها ساخته شدند و شباهت زیادی به کورتیزول (هورمون طبیعی) دارند. در این مطلب عوارض استفاده از داروهای کورتونی را بررسی می کنیم. همراه ساعدنیوز باشید.

کورتون ها داروهایی هستند که توسط انسان ها ساخته شدند و شباهت زیادی به کورتیزول (هورمون طبیعی) دارند. کورتون ها را معمولا استروئید می نامند و با ترکیباتی که برخی از ورزشکاران از آنها سوء استفاده می کنند متفاوت هستند. برخی از داروهای کورتونی عبارتند از کورتیزون، پردنیزون و متیل پردنیزولون. پردنیزون پر استفاده ترین نوع از استروئیدهاست که برای درمان برخی از بیماری های روماتولوژیک استفاده می شود.

عوارض مصرف کورتون


  • پوکی استخوان: مصرف کورتون می‌تواند جذب کلسیم را کاهش دهد و در نتیجه منجر به پوکی استخوان شود. به همین دلیل افرادی که این دارو را مصرف می‌کنند بیشتر در خطر کاهش تراکم استخوانی هستند. به منظور جلوگیری از این عارضه توصیه می‌شود مصرف مکمل‌ها و مواد غذایی دارای ویتامین D و کلسیم جدی گرفته شود.

  • چاقی: کورتون‌ها می‌توانند باعث افزایش اشتها و در نتیجه افزایش وزن فرد شوند. این افزایش وزن معمولا در ناحیه شکم و صورت اتفاق می‌افتد. به همین دلیل توصیه می‌شود افراد در هنگام مصرف این داروها نظارت دقیقی بر روی تغذیه و وزن خود داشته باشند. این نکته را در نظر داشته باشید که چاقی پیش آمده بر اثر مصرف این دارو در دراز مدت نیز باقی می‌ماند.

  • تورم: کورتون ها اغلب موجب دفع پتاسیم و جذب کلسیم می شوند. مصرف نمک سدیم در این بیماران می تواند موجب ادم و تورم شدید شود. رژیم غذایی چنین فردی باید در حد امکان بدون نمک طعام باشد.

  • مشکلات چشمی: جالب است بدانید که مصرف کورتون حتی در برخی موارد موجب آسیب دیدن چشم‌ها می‌شود و خطر ابتلا به آب مروارید و گلوکوم را افزایش می‌دهند.

  • اختلال حافظه: مطالعات نشان داده است با مصرف کورتون فعالیت های مربوط به حافظه درازمدت مانند استعداد یادگیری، یادآوری سریع و یادآوری با تاخیر کاهش می یابد.

  • قرمزی پوست: استفاده از پمادهای حاوی کورتون شاید به سرعت التهابات پوستی را درمان کند. اما استفاده طولانی از آن موجب قرمزی پوست می شود. استفاده طولانی مدت از کورتون باعث نازک شدن پوست و گشاد شدن رگ های زیر پوست می شود که پیامد آن قرمز پوست است.

  • اختلالات قاعدگی: از دیگر عوارض مصرف کورتون می‌توان به اختلال قاعدگی اشاره کرد. گفتنی است که این عارضه بسیار نادر است و در افراد محدودی رخ می‌دهد.

  • افزایش فشار خون و قند خون: مصرف مجموعه داروهای کورتون ممکن است باعث افزایش فشار خون و قند خون شود. بنابراین اگر از این دسته بیماری‌ها رنج می‌برید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

  • مشکلات گوارشی: مشکلات گوارشی مانند سوء هاضمه، اسهال و زخم معده از دیگر عوارض بلند مدت مصرف کورتون هستند که نباید از آن غافل شد. در برخی مواقع این علائم ممکن است در بلند مدت نیز رخ دهد. افزایش مصرف مایعات می‌تواند به کاهش وقوع این عارضه کمک شایانی کند.

  • اختلالات روانی: تحقیقات نشان داده است که مصرف کورتون‌ها با اثرگذاری بر روی ترشح هورمون‌ها می توانند باعث اختلالات روانی مانند اضطراب، افسردگی و بی‌خوابی شوند. ضروری است اگر هر یک از این عوارض را مشاهده کردید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو