نشانه های شکستگی مهره کمر و نحوه درمان شکستی در ستون فقرات

نشانه های شکستگی مهره کمر و نحوه درمان شکستی در ستون فقرات


منبع: آرگا

4

1402/6/23

20:09


شکستگی مهره کمر دارای علل و روش های درمانی متفاوتی می باشد از این رو نیاز است تا با این موارد بیش تر آشنا شوید و برای این مورد بهتر است این مطلب را از دست ندهید زیرا روش های درمانی این مشکل را به صورت کلی برای شما بررسی خواهیم کرد.

شکستگی مهره کمر یکی از مشکلاتی می باشد که ممکن است بر اثر تشدید فشار های وارد شده به ستون فقرات و یا وارد شدن فشار های ناگهانی به آن ایجاد شود. این مورد می تواند درمان های متعددی داشته باشد ولی یادتان باشد که ترمیم شدن این مهره ها سخت می باشد از این رو نیاز است تا قبل از هر کاری ابتدا ایمنی آن را رعایت کرده تا این مدل از خطر ها برایتان به حداقل برسد.

درمان آسیب دیدگی مهره کمر

آشنایی با مشکل شکستگی مهره کمر

در واقع بسیاری از افراد فکر می کنند که تنها با وارد شدن فشار های شدید امکان بروز چنین مشکلی وجود دارد ولی باید بدانید که گاها با فشار های بسیار خفیف نیز برخی از افراد دچار این مشکل شده اند. این مورد بیش تر در یک سری از افراد خاص رخ می دهد که دارای مشکلات پوکی استخوان و بیماری های شایع استخوانی می باشند.

در نظر داشته باشید که اگر این مورد از شکستگی ها بسیار شدید باشد و فشار زیادی بر ستون مهره هایتان تحمیل شود احتمال این که نخاع شما آسیب ببند و حتی پاره شود بسیار زیاد می باشد. بنابراین باید سعی کنید سریعا برای درمانم اقدام کرده تا بتوانید درصد بالایی از این آسیب ها را به راحتی درمان کنید.

معمولا روش های درمان شکستگی مهره کمر بسیار ساده و غیر تهاجمی می باشد و این ها همه به نوع شکستگی و میزان آسیب دیدگی شما بر می گردد و ساده ترین این روش ها اوزون تراپی، فیزیوتراپی و درمان های اینچنینی می باشد. در واقع شما می توانید با کمک گرفتن از بهترین جراح ها و متخصصان این مورد را در کم تر از چند ماه درمان کرده و بهبودی تان را مشاهده کنید.

نشانه های شکستگی ستون فقرات

ستون فقرات بخش بسیار مهمی از بدن می باشد از این رو اگر دچار شکستگی و. یا سایر آسیب ها شود می تواند مشکلات بی شماری را برای بدن ایجاد نماید. در واقع این بخش از بدن می تواند منجر به  حس تعادل در شما شود و در صورت آسیب دیدگی نمی توانید به راحتی از جای خود تکان بخورید. ساده ترین عارضه ای که در این میان برایتان ایجاد خواهد شد درد های بسیار شدید در مهره های کمری می باشد و این درد ها در افرادی که دارای بیماری های استخوانی و یا پوکی استخوان ها می باشند بسیار زیاد است.

درمان آسیب دیدن مهره کمر

افرادی که دچار این مورد شده باشند با انجام دادن یک سری از ساده ترین فعالیت ها مانند بلند شدن، نشستن و یا برداشتن وسایل دچار این درد می شوند و ان را به صورت واضح احساس خواهند کرد. در واقع علت ان درد ها فشار های وارد شده بر ناحیه آسیب دیده می باشد و همانند جا به جایی استخوان ها است و شما یک درد این چنینی را بعد از هر فعالیت ساده نیز احساس خواهید کرد.

افرادی که دارای بیماری های خاص مانند پوکی استخوان هستند و این مورد برای ان ها ایجاد شده است دچار یک سری از درد های شدید در حین عطسه کردن و یا سرفه کردن نیز می شوند و این درد ها در این افراد ملموس تر خواهد بود. باید بدانید که پوکی استخوان از بد ترین بیماری هایی می باشد که می تواند منجر به تحلیل رفتن و ضعف شدید در استخوان ها شود از این رو ممکن است فردی حتی با چرخیدن در حین خواب نیز دچار این مدل از شکستگی ها در بدن خود شود.

اگر فردی سالم باشد و بیماری نداشته باشد معمولا این شکستگی ها با استفاده از ساده ترین درمان ها مانند فیزیوتراپی بعد از ۳ هفته رو به بهبودی می رود و اگر فرد دارای بیماری های استخوانی باشد امکان بهبودی اش دیر تر خواهد بود و معمولا بعد از بهبودی نیز درد هایی را در بخش آسیب دیده از بدن خود احساس خواهد کرد و ممکن است این درد ها تا سالیان سال با او بماند.

عوامل موثر

در شکستگی مهره کمر یک سری از عوامل هستند که تاثیرات زیادی دارند و شما باید بدانید که این عامل ها چیست تا بتوانید با کاهش ان ها از بروز چنین مشکلات دردناکی در بدن خود پیشگیری نمایید. در ادامه تمامی آن چه که بر این بیماری تاثیر دارد را برایتان مورد بررسی قرار خواهیم داد.

جراحی مهره های کمری

سرطان متاستاتیک

یکی از ساده ترین دلایلی که فردی ممکن است دچار شکستگی در مهره های کمر خود بشود سرطان متاستاتیک می باشد و یکی از عامل های سرطانی در بدن گسترش پیدا می کند و این عامل به راحتی می تواند بر روی استخوان ها اثرات منفی داشته باشد و به راحتی آن ها را ضعیف و آسیب پذیر نماید. در چنین مواردی امکان باز سازی استخوان ها بسیار ضعیف می باشد و بیماری مانع از درمان های خاص خواهد شد و باید سعی کنید فرد هیچ آسیب دیگری نبیند در غیر این صورت مشکلات بد تری برایش ایجاد خواهد شد.

ضعف های شدید ساختاری

همانطور که می دانید یکی از بد ترین بیماری هایی که هر فرد می تواند به آن مبتلا باشد ضعف های شدید ساختاری یا همان پوکی استخوان است. این بیماری بر ساختار استخوان ها تاثیر گذاشته و باعث می شود تا استقامت آن ها به شدت کاهش پیدا کند از این رو باید بدانید که این بیماری در اثر کمبود یک سری از مواد معدنی مانند کلسیم در بدن ایجاد می شود و همچنین لایه های محافظتی استخوان ها به شدت نازک خواهد شد.

این بیماری ها باعث می شود تا استخوان های شما تحمل فشار های بسیار کم را نیز نداشته باشد و با حرکت های ساده ای مانند خم شدن و برداشتن وسایل سنگین دچار شکستگی و آسیب شوند. البته اگر این بیماری بسیار شدید باشد فرد با سرفه کردن و یا عطسه کردن نیز دچار شکستگی در بخشی های مختلفی از بدن خود خواهد شد از این رو باید سعی کنید علت دقیق شکستگی ها را بیابید تا بتوانید به راحتی برای درمان اقدام نمایید.

شکستگی مهره کمر

فشار های بیش از حد

بسیاری از افراد دارای یک سری از مشاغل بسیار سخت می باشند از این رو باید بدانید که این مورد می تواند بر روی ستون مهره های شما تاثیراتی داشته باشد و با ضعیف کردن ان ها می تواند منجر به از بین رفتن مقاومتشان شده و در نهایت سریع تر آسیب خواهد دید. فشار های شدید روی ستون مهره های افراد سالم تاثیرات کم تری دارد ولی افرادی که دارای بیماری های استخوانی می باشند باید بیش تر از خودشان مراقبت کنند زیرا در معرض خطر می باشند.معمولا افراد بیمار با بلند کردن وسایل سنگین و یا نسبتا سبک ممکن است دچار شکستگی شوند. بهتر است سعی کنید به ستون مهره های خود فشار زیادی را وارد نکنید و یادتان باشد که ورزش ها را اصولی انجام دهید تا از وارد شدن چنین فشار هایی بر روی بدن خود خودداری نمایید.

تروما

ترما یا وارد شدن شوک های ناگهانی به ستون مهره ها از دیگر دلایل شکستگی مهره کمر می باشد. در واقع این مورد بیش تر در تصادف ها می باشد و یا زمانی رخ می دهد که وسیله ای بسیار سنگین با کمر شما برخورد داشته باشد. تصادف، سقوط از ارتفاع و یا سایر موارد این مدلی نیز می تواند نوعی تروما حساب شده و شکستگی در این مورد بسیار شدید خواهد بود و استخوان در بسیاری از موارد خرد می شود و برای درمان باید مدت های طولانی زمان بگذارید تا بتوانید حدودا بهبودی را تجربه کنید و یادتان باشد که دیگر شبیه سابق نخواهید شد.

روش های تشخیص

برای شکستگی مهره کمر باید از دو روش استفاده شود و یکی از این روش ها تست مغز و اعصاب می باشد و دیگری تصویر برداری از مغز است. در روش اول معمولا ارزیابی های فیزیکی انجام می شود تا وضعیت عصبی فرد مشخص شود و هدف از این مورد بررسی مغز و رشته های عصبی موجود در امتداد ستون مهره ها می باشد. در روش دوم از عارضه های شکستگی با خبر خواهید شد و باید بدانید که این روش را می توان با سی تی اسکن، اشعه ایکس و یا ام آر آی انجام داد.

درمان آسیب مهره های کمر با استفاده از اوزون تراپی

تکنیک های درمان

یادتان باشد که اگر فردی آسیب از ناحیه مهره های کمر دیده است باید او را به کمر بخوابانید و بی حرکت نگه دارید تا زمانی که او را به اورژانس منتقل نمایید. معمولا فرد بعد از این که مورد معاینه قرار می گیرد درمان های لازم برایش انجام خواهد شد و در ادامه شما را با تمامی تکنیک های درمانی که در این زمینه انجام می شود آشنا می کنیم.

محدودیت های حرکتی

معمولا افرادی که آسیب می بینند نباید تا مدت ها یک سری از ورزش ها و حرکت ها را انجام دهند و این روش به بیمار کمک می کند تا بتواند سریع تر روند بهبودی را طی نماید. در واقع باید بدانید که داشتن فعالیت های شدید و فعالیت های دیگر ورزشی می تواند فشار بر کمر را زیاد تر کرده و حتی بر میزان آسیب دیدگی ها نیز تاثیراتی داشته باشد.

فردی که آسیب دیده است نباید وسایل را از جای خود بردارد و به هیچ عنوان نباید بر ستون مهره های او فشار های دیگری وارد شود زیرا امکان دارد این شکستگی ها به نخاع او فشار وارد کرده و در نتیجه احتمال آسیب دیدگی بیش تر وجود دارد و فرد ممکن است دیگر نتواند راه برود و یا فعالیت های دیگری را انجام دهد زیرا پاره شدن نخاع تاثیرات بد تری روی بدن خواهد داشت. مدت زمان بهبودی در جوان ها سریع تر بوده و در افراد مسن دیر تر این مورد رخ می دهد و باید مراقبت های بیش تیر از آن ها شود تا بهبود یابند.

استفاده از بریس کمر

بریس کمر نیز یکی از ساده ترین وسایل طبی می باشد که می تواند حرکت های بدنی تان را کاهش داده و در نهایت به شما کمک خواهد کرد تا سریع تر بهبود یابید و شکستگی های بدنی تان سریع تر بهبود یابد. برای درمان شکستگی مهره های کمر استفاده از بریس های کمر ضروری می باشد ولی برای این که بتوانید به درستی از ان استفاده کنید نیاز است تا نوع آن و نحوه بستنش به شما آموزش داده شود و. معمولا پزشک این مورد را انجام مکی دهد.

شکستگی مهره کمر

فیزیوتراپی

یادتان باشد که اگر دچار شکستگی مهره کمر شده اید امکان آسیب دیدن رشته های عصبی در بدن شما وجود دارد از این رو باید چندین جلسه فیزیوتراپی را پشت سر بگذارید. معمولا فرد در بیمارستان بستری خواهد شد و باید دوره های توانبخشی را پشت سر بگذارد. این دوره ها مخصوص می باشند و تنها برای یک سری از افراد آسیب دیده برگزار می شوند. نوع درمان و فعالیت ها در این زمینه بر اساس میزان نیاز فرد می باشد و هر چه آسیب دیدگی بیش تر باشد زمان درمان فرد طولانی تر خواهد شد.

اوزون تراپی

از دیگر روش های درمانی برای این مورد اوزون تراپی می باشد. معمولا این روش برای تخلیه دیسک های بیرون زده از کمر مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا استفاده از این روش می تواند فشار های عصبی را که منجر به درد های شدید می شود کاهش داده و این مورد را باید زیر نظر دقیق متخصص انجام دهید در غیر این صورت امکان بروز آسیب های جدی در این میان وجود دارد.

جراحی

در صورتی که آسیب دیدگی های شما بسیار زیاد باشد متخصص می تواند دو مدل جراحی را برای مهره های کمری تان انتخاب نماید. این جراحی ها شامل جراحی ورتیروپلاستی و جراحی کیفوپلاستی می باشد. در واقع این دو جراحی برای بهبود استخوان ها و مهره های آسیب دیده کمر شما بسیار خوب خواهند بود.

جراحی ورتیروپلاستی از جراحی های خاص در این زمینه می باشد و برای کاهش درد های شکستگی انجام می شود و باعث خواهد شد تا استخوان شکسته شده ثابت بماند و این کار به سریع تر جوش خوردن استخوان ها کمک زیادی می کند. در واقع در این مدل از جراحی ها به صورت مستقیم سیمان به مهره های آسیب دیده تزریق می شود تا فضای بین مهره ها پر شود.

جراحی کیفوپلاستی نیز مانند روش قبلی غیر تهاجمی می باشد و برای کاهش درد مهره ها و پیشگیری از جا به جایی بیش از حد آن ها انجام می شود. معمولا از این روش برای بازگرداندن استخوان های شکسته به جای اصلی خود استفاده می شود.

 

پوکی استخوان از علل شکستن مهره های کمر

همانطور که می دانید پیشگیری کردن از بیماری ها می تواند هزینه ای کم تر با خود به همراه داشته باشد از این رو نیاز است تا بدانید که با رعایت یک سری نکات ساده و بلند نکردن وسایل سنگین می توانید از بروز این مدل از بیماری ها در امان باشید. در ادامه شما می توانید یک سری اطلاعات دیگری در مورد پوکی استخوان و بیماری های شایع استخوانی نیز مشاهده نمایید و برای این کار کافی است تا از لینک های داده شده در این زمینه استفاده کرده تا بتوانید وارد صفحات مربوطه شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو