آیا بیماران دیابتی می توانند ایمپلنت انجام دهند؟ [آپدیت 2023]✅

آیا بیماران دیابتی می توانند ایمپلنت انجام دهند؟ [آپدیت 2023]✅


منبع: ایران ناز

3

1402/7/29

13:34


آیا بیماران دیابتی می توانند ایمپلنت انجام دهند؟ [آپدیت 2023]✅

آیا بیماران دیابتی می توانند ایمپلنت انجام دهند؟

 

تحقیقات گسترده ای در مورد ایمپلنت دندان موجود است. در سال های گذشته برای جایگزین کردن دندان‌های از دست رفته در اثر عفونت و یا شگستگی های عمیق، تنها از روش بریج کردن و یا دندان های مصنوعی استفاده می شد.

 

عیب این روش ها این بود که در طولانی مدت مشکلات زیادی برای بیماران به همراه داشت. تا اینکه روش معجزه آسای ایمپلنت دندان وارد دنیای دندانپزشکی شد.

 

آیا بیماران دیابتی می توانند ایمپلنت انجام دهند؟ آپدیت 2023

 

این روش، درمانی طولانی مدت و با ماندگاری بالا برای دندان های از دست رفته است که کمترین عوارض و بیشترین بازدهی را برای بیماران دارند.

 

به همین خاطر امروزه بیشترین تمرکز بر روی این نوع روش درمانی است. ایمپلنت دندان از ابتدای پیدایش تا به امروز پیشرفت‌های زیاد و خوبی داشته است.

 

ایمپلنت دندان هم مثل سایر درمان های دندانپزشکی پیچیدگی های خاص خود را دارد که سؤالات زیادی را در ذهن بیمار به وجود می آورد که همه آن ها توسط بهترین متخصص ایمپلنت در تهران پاسخ داده می شوند.

 

درصد موفقیت ایمپلنت دندان چقدر است؟ کاندیدای مناسب ایمپلنت دندان چه کسانی هستند؟ آیا ایمپلنت نیاز به جراحی دارد؟ مراحل ایمپلنت دندان چگونه است؟

 

ما در ادامه این مقاله اطلاعات جامع و کاملی در مورد این روش درمانی در اختیار شما قرار می دهیم. اگر به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید می توانید به سایت جراحتو (jaraheto.net) مراجعه کنید و یا از سایت هایی نظیر پزشکا، دندانپزشکا، جراحا و تاپتنا کمک بگیرید.

 

ایمپلنت چیست و به چه منظوری انجام می شود؟

جنس ایمپلنت دندان از تیتانیوم خالص است که بیشترین سازگاری را با بدن انسان دارد. شکل ظاهری آن شبیه میله باریکی است که درون استخوان فک گذاشته می شود.

 

روش درمانی ایمپلنت دندان در جامعه امروز جایگزین بسیار مناسبی برای دندان های از دست رفته به شمار می رود.

 

نکته ای که باید در مورد آن مورد توجه قرار بگیرد و همواره مورد تاکید بهترین متخصص ایمپلنت در ایران می باشد، این است که اگر پس از جای گذاری در فک به طور صحیح از آن مراقبت شود، قطعا ماندگاری بسیار بالایی خواهد داشت.

 

برخلاف پیشرفت هایی که در حوزه مراقبت از دندان انجام شده، میلیون ها نفر از مردم از درد دندان رنج می برند، که عمدتا به علت پوسیدگی دندان، بیماری پریودنتال یا آسیب است.

 

برای سال های متمادی، تنها روش درمان برای افرادی که دندان هایشان را از دست داده بودند، بهره بردن از پل ها و پروتزهای دندانی بود. اما امروزه، بازار ایمپلنت دندان بسیار پررونق است.

 

در ادامه شرح خواهیم داد که انواع ایمپلنت دندان کدامند و چه کاربردهایی دارند. به طور کلی در طول تاریخ دو نوع ایمپلنت دندان وجود داشته است:

 

• اندوستیال (endosteal)

• ساب‌پریوستیال (subperiosteal)

 

اندوستیال به ایمپلنتی اطلاق می شود که داخل استخوان قرار می گیرد، اما ساب‌پریوستیال ایمپلنتی است که روی استخوان آرواره و زیر بافت لثه جای گذاری می شود.

 

شایان ذکر است استفاده از ایمپلنت های ساب‌پریوستیال دیگر منسوخ شده است زیرا نسبت به ایمپلنت های اندوستیال در طولانی مدت نتایج ضعیف تر و استحکام کمتری دارند.

 

ایمپلنت چیست و به چه منظوری انجام می شود؟

 

نتایج ایمپلنت دندان برای چه کسانی ناموفق خواهد بود؟

تا سن 18 سالگی باید صبور باشید تا اسکلت صورت شکل کامل خود را بگیرد، وگرنه امکان دارد در آینده به دلیل رشد فک و صورت ایمپلنت استفاده شده کوتاهتر به نظر برسد.

 

در برخی موارد اگر چندین ایمپلنت دندانی در یک ناحیه قرار گرفته باشد و پروتز به شکل بریج روی ایمپلنت ها نصب شده باشد مقاومت بریج از رشد اسکلتال در آن ناحیه جلوگیری می کند و بدین ترتیب بیمار دچار دفرمه شدن صورت می شود ولی بعد از سن 18 سالگی هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد و تا هر سنی می توان از روش ایمپلنت دندانی استفاده کرد.

 

در بهترین کلینیک دندانپزشکی در تهران در محدود مواردی می توان در سنین پایین تر برای تک دندان ایمپلنت دندانی انجام داد ولی در این صورت باید پروتز ایمپلنت دندانی بعد از 18 سالگی تعویض شود تا اندازه آن با دندان های اطراف هماهنگ باشد.

 

اگر ایمپلنت ها با طرح ها و قطرها و زوایای مختلف از هم کاشته شوند ، بهتر این است که با روکش آنی به هم وصل شوند و به صورت دسته جمعی روکش شوند تا اینکه تک تک و جدا روکش شوند به این خاطر که می توانند در تحمل فشارهای حاصل از جویدن به هم کمک کنند.

 

در این قسمت از مقاله به معرفی افرادی پرداخته ایم که واجد شرایط ایمپلنت دندان نیستند:

 

• اگر سابقه انجام شیمی درمانی یا رادیوتراپی دارید یا اینکه در حال انجام این درمان ها هستید، باید بدانید که احتمال موفقیت در درمانتان بسیار کم است. در موارد خاص پزشکی مثل ابتلا به پوکی استخوان و بیماری های مانند آن هنوز به طور قطعی اطمینان حاصل نشده است و اثر آن در کارکرد و ماندگاری مشخص نیست.

 

• در این جراحی سلامت لثه مراجع بسیار مهم است و بغیر از آن باید استخوان های فک قدرت کافی برای نگهداری آن را داشته باشند.

 

• در موارد بسیاری اگر مراجع از دخانیات استفاده کند، دندانپزشک از درمان خودداری می کند، زیرا استفاده از این مواد حتی سیگار امکان موفقیت درمان را کاهش می دهد.

 

• اگر می خواهید تمام دندان هایتان را به روش کاشت جایگزین کنید، در فک بالا به شش تا هشت و در فک پایین به چهار تا شش ایمپلنت نیاز پیدا خواهید کرد.

 

• رعایت بهداشت عمومی دهان و دندان تاثیر بسزایی در بالا بردن عمر ایمپلنت دندان دارد. ایمپلنت ها قادرند طرح لبخند را بهبود بسیاری ببخشند.

 

• اگر از داروهایی که در آنها مشتقات بیس فسفونات به کار برده شده است، استفاده می کنید توصیه می کنیم که از این درمان اجتناب کنید.

 

• در مورد بیماران دیابتی اگر دیابت آن ها کنترل شده باشد؛ مشکل خاصی ایجاد نمی شود و می توان گفت درصد موفقیت ایمپلنت در این بیماران با افراد سالم تقریبا یکسان است.

 

اقدامات قبل از انجام ایمپلنت دندان

• پزشک معالج قبل از انجام هرکاری باید به مراجع توضیح دهد چگونه برای درمان آماده شود.

 

• پرونده دندانپزشکی تشکیل شود بدین ترتیب که قبل از انجام هر درمانی پرسشنامه ای در مورد شرایط پزشکی در اختیار شما قرار می گیرد. اگر مطلب مهمی وجود دارد که در پرسشنامه نیست حتما آن را با دندانپزشک خود در میان بگذارید.

 

• قبل از انجام عمل معاینه لثه ها و اطمینان یافتن از سلامتی کامل آن ها انجام می شود، ضمنا هر گونه عفونت یا پوسیدگی در لثه و دندان های مجاور محل قرار گیری ایمپلنت نیز باید به طور کامل درمان شود.

 

• بعد از اطمینان از سلامت ناحیه جراحی و اطراف آن نیاز به تهیه یک اسکن رادیوگرافی مخصوص ایمپلنت از محل می باشد.

 

• آخرین مسئله ای که قبل از ایمپلنت بررسی می شود این است که در شرایط پزشکی خاص ( فشار خون بالا، سابقه سکته قلبی یا مغزی ، سابقه پیوند عضو و …) گاهی اوقات نیاز به دریافت داروی مخصوص یا تغییر در دوز داروهای بیمار وجود دارد.

 

اقدامات قبل از انجام ایمپلنت دندان

 

کلام آخر

در این مقاله سعی بر این بوده تمامی نکات پیرامون ایمپلنت دندان شرح داده شود.

 

با ایمپلنت‌ دندان بادوام و طبیعی، افرادی که دندان‌های طبیعی خود را از دست داده‌اند، اعتماد به نفس خود را با جبران توانایی غذا خوردن و لبخند زدن، به همراه خطوط کامل و طبیعی صورت، دوباره به دست می آورند.

 

این جراحی به افرادی که یک یا چند دندان را به دلیل آسیب، بیماری پریودنتال یا دلایل دیگر از دست داده اند کمک شایانی می کند. مهم ترین مزیت ایمپلنت دندان پشتیبانی قابل اعتمادی است که برای دندان‌های جدید به وجود می آورد.

 

بسیار سپاس گزاریم که تا انتهای مقاله همراه ما بودید. در پایان اگر به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید به سایت جراحتو (jaraheto.net) مراجعه کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو