همه چیز در مورد اولین جهانگرد ایرانی که شهروند آمریکا شد

منبع: ساعد نیوز

1

1402/11/30

15:53


ساعد نیوز: "محمدعلی محلاتی" معروف به "سیاح" در 23سالگی سفر خود به دور دنیا را آغاز کرد. او جهانگرد معروف و نخستین ایرانی بود که پا به خاک قاره آمریکا گذاشت و به همین دلیل به "حاجی سیاح" معروف شد.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی ساعد نیوز به نقل از فرارو، «محمدعلی محلاتی» معروف به سیاح در خانواده‌ای دوستدار علم و ادب در محلات به دنیا آمد و در عنفوان جوانی برای تحصیل علوم به نجف و کربلا سفر کرد و از محضر دانشمندان و علمای عصر خویش بهره‌مند شد. او در سن 23 سالگی پس از فراغت از تحصیل در عتبات، به ایران برگشت و، چون عمویش او را جوانی شایسته و عالِم دید، دختر خود را برای او نامزد کرد، ولی او برای فرار از ازدواج به سفر رفت. به این ترتیب سفرِ 18 ساله خود به دور دنیا (اقصی نقاط اروپا و آمریکای شمالی و همچنین کشور‌های شرق ازجمله ژاپن و هندوستان) را آغاز کرد. او جهانگرد معروف و نخستین ایرانی بود که پا به خاک قاره آمریکا گذاشت و به همین دلیل به حاجی سیاح معروف شد.حاج سیاح نخستین بار از طریق نیویورک وارد آمریکا شد و در سفر‌های خود تا سانفرانسیسکو پیش رفت و حتی در 26 می 1875 تابعیت آمریکا را در دادگاه ناحیه 12 کالیفرنیا رسماً پذیرفت و دو بار موفق به دیدار «اولیس گرانت» رئیس‌جمهور وقت آمریکا شد.

سیاح که از روشنفکران عصر قاجار بود و پس از 18 سال سفر به فرنگ، در سال 1877 به تهران برگشت و در جریان انقلاب مشروطه به خاطر نوشتن نامه‌ای انتقاد آمیز به شاه، به مدت 2 سال زندانی شد. سرانجام جهانگرد ایرانی در مهرماه سال 1304 شمسی در سن 89 سالگی در آبادی جعفرآباد شمیران در گذشت.

حاجی سیاح

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو