مراسم تقدیر از برگزیدگان جشنواره سرو سیمین برگزار شد

منبع: همگردی

1

1402/11/30

19:38


خبرگزاری مهر/ براساس آخرین گزارش های بدست رسیده، مراسم تقدیر از برگزیدگان جشنواره سرو سیمین برگزار شد.

مراسم تقدیر از برگزیدگان جشنواره سرو سیمین در بخش دانشجویی و اهدای دیپلم افتخار و هدیه نقدی به استادان فعال و برگزیده حوزه صنایع دستی و مدیران برخی از دانشگاه های فعال کشور در این حوزه با حضور ویدا توحدی، دبیر علمی جشنواره؛ سعد القدومی رئیس شورای جهانی صنایع دستی؛ حسین یاوری؛ حضور دانشجویان و اساتید و مدیران برخی از دانشگاه ها سالن 300 نفره برج آزادی برگزار شد.

ویدا توحدی، دبیر علمی جشنواره در ابتدای برنامه بیان کرد: ما امسال هشتمین جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی را برگزار می کنیم، این جشنواره از سال 1395 شروع شده است. امسال آقای سعد القدومی، رئیس شورای جهانی صنایع دستی این افتخار را به ما دادند که در جمع صنعتگران، هنرمندان و دانشجویان فعال این حوزه باشند.

دبیر علمی جشنواره ادامه داد: ایران متناسب با هر نقطه جغرافیایی صنایع دستی دارد که به آن افتخار می کنیم. خوشحالیم که دانشجویان جوان ما در منطقه ای از کشور زیلوبافان قهاری هستند، خوشحالیم از اینکه شما دانشجویان صنایع دستی هستید و آینده کشور ما و بخشی از اقتصاد هویت بنیان ما به شما سپرده خواهد شد.

در ادامه محمدی، مدیر کمیته دانشگاهی هشتمین جشنواره بین المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی در ادامه بیان کرد هشتمین دوره این رویداد یک دستاورد عالی داشت و آن این بود که شاهد مشارکت دانشگاه های متعددی در این رویداد بودیم. شاید بیان آمار دانشگاه های صنایع دستی در ایران برای خود ما جالب نباشد اما در فضای بین المللی و مهمانان ما جالب توجه باشد. در کشور 32 دانشگاه داریم که در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد صنایع دستی دارند.

وی پیرامون اینکه مراسم تقدیر از برگزیدگان جشنواره سرو سیمین برگزار شد، افزود: در وزارت علوم در حال تدوین سرفصل ها هستند که به زودی ابلاغ خواهد شد، مطمئنم به زودی شاهد فارغ التحصیلان صنایع دستی در کشور خواهیم بود. چهل سال است که در مقطع کارشناسی دانشجو تربیت می کنیم؛ برخلاف برخی از دوستان داخل کشور که کاه ی اوقات دستاوردهای دانشگاه را زیر سوال می برند، باید گفت که ما در این 40 سال دستاوردهای بزرگی در حوزه دانشگاهی داشتیم. بسیاری از فارغ التحصیلان ما کسانی هستند که در حوزه صنایع دستی و بخش طراحی و اجرا و کسب و کار از حوزه دانشگاهی آمده اند.

مدیر کمیته دانشگاهی هشتمین جشنواره بین المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی همچنین توضیح داد: باید گاهی اوقات به این دستاوردها با افتخار نگاه کنیم. دستاوردهای دانشگاهی در این حوزه بسیار برای ما اهمیت دارد. نزدیک به دو دهه است که در ارشد فارغ التحصیل می دهیم، پایان نامه های خوبی در این حوزه نوشته شده است که کمک بزرگی به این حوزه کرده و در آینده نیز خواهد کرد. امیدوارم حرکت بزرگ دانشگاه در حوزه صنایع دستی با کمک و حمایت مسئولان در آینده به خوبی دیده شود.

مراسم تقدیر از برگزیدگان جشنواره سرو سیمین برگزار شد

محمدی اشاره کرد: همزمان با برگزاری جشنواره در تهران، همزمان در 11 دانشگاه؛ 5 دانشگاه در تهران، یک دانشگاه در شمال کشور، جنوب کشور، غرب و شرق کشور و دو دانشگاه در مرکز کشور در حال برگزاری 11 نشست تخصصی در حوزه صنایع دستی بودند که نشان می دهد ظرفیت های علمی در حال برگزاری این نشست ها بودند.

به گفته وی، امیدوارم ظرفیت استفاده از دانشگاه ها در سال های دیگر برگزاری این رویداد گسترده تر شود و بتوانیم در حضورهای بین المللی نیز از این ظرفیت های دانشگاهی بهره مند شویم. ظرفیت های دانشگاهی فقط نمایشی نیست بلکه اجرایی هم است.

در ادامه از حاج مهدی رستگاری به عنوان پیشکسوت معماری هنر اسلامی تجلیل بعمل آمد. سپس از خانواده مرحوم استاد محمد مهدی هراتی، از اساتید برتر دانشگاه در حوزه هنرهای تجسمی تجلیل شد که دختر ایشان در این مراسم هدیه ایشان را دریافت کرد.

در ادامه از محمدتقی آشوری به عنوان یکی از بنیان گذاران رشته صنایع دستی در دانشگاه های ایران و داور سه دوره این جشنواره تجلیل بعمل آمد. سپس آشوری بیان کرد: وقتی به ایران آمدم، پایان نامه من درباره سفال بود اما به من می گفتند که چرا جای پرداختن به موضوعات دیگری چون انقلاب سفید به بحث سفال و هنر سفالگری ایران می پردازید؟

به گفته وی، رشته کارشناسی صنایع دستی که راه افتاد من اصفهان بودم و به تهران آمدم و با مشورت با رئیس دانشگاه الزهرا برنامه رشته کارشناسی ارشد را نوشتیم و به وزارت علوم ارائه کردیم و تصویب شد. برنامه مقطعی این رشته نیز نوشته شده است که به زودی تصویب خواهد شد.

بنیان گذار رشته صنایع دستی در دانشگاه های ایران در ادامه توضیح داد: درصد بالایی از فارغ التحصیلان پژوهش و هنر در حوزه صنایع دستی هستند. از اینکه دو تا اقدام در این حوزه انجام شده است، خوشحالم؛ نخست آنکه کارشناسان زیادی در این زمینه کار می کنند؛ دوم آنکه پژوهش های خوبی در این حوزه انجام شده است و من این دو اقدام را مهمترین کارهایی می دانم که فعالان این حوزه برای جریان صنایع دستی در کشور انجام دادند.

آشوری گفت: امیدورام که روز به روز شرایط فعالیتی این حوزه بهتر شود و ما بتوانیم کارشناسان موفقی در این حوزه داشته باشیم. صنایع دستی ایران بی تعارف در دنیا بهترین است و هیچ نگران نیستم و مطمئنم که روز به روز بهتر می شود.

در پایان مراسم نیز از رؤسای دانشگاه های کشور به شرح زیر تجلیل شد:

  • محمد حسین ساعی، ریاست دانشگاه سوره
  • محمدرضا حسنایی، رئیس دانشگاه هنر
  • سجاد محمد یارزاده، رئیس دانشگاه هنری اسلامی
  • زهرا ناظم بکایی، رئیس دانشگاه الزهرا (س)
  • مصطفی ظهیری نیا، ریاست دانشگاه هرمزگان
  • لامعی، ریاست دانشگاه بیرجند
  • حشمت الله علی نژاد، ریاست دانشگاه مازندران
  • رضا مختاری ملک آبادی، ریاست دانشگاه پیام نور اصفهان
  • عباس کتابی، ریاست دانشگاه کاشان
  • سجاد پاکزاد، ریاست دانشگاه تبریز

مراسم تقدیر از برگزیدگان جشنواره سرو سیمین برگزار شد

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو