علت فوت فتح الله مضطرزاده استاد دانشگاه امیرکبیر + بیوگرافی

منبع: نم نمک

1

1402/12/8

17:43


در این مطلب جدید در سال 1402 و سال 2024 ، فتح الله مضطرزاده و فوت فتح الله مضطرزاده و بیماری فتح الله مضطرزاده و بیوگرافی فتح الله مضطرزاده و اخبار فتح الله مضطرزاده و حواشی فتح الله مضطرزاده و فتح الله مضطرزاده کیست و فتح الله مضطرزاده کجاست و چه خبر از فتح الله مضطرزاده و فتح الله مضطرزاده اهل کجاست و فتح الله مضطرزاده در بیمارستان و علت مرگ فتح الله مضطرزاده و درگذشت فتح الله مضطرزاده در نم نمک.

علت فوت فتح الله مضطرزاده استاد دانشگاه امیرکبیر + بیوگرافی

استاد پیشکسوت دانشگاه امیرکبیر دار فانی را وداع گفت

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران چشم از جهان فروبست.

علت فوت فتح الله مضطرزاده استاد دانشگاه امیرکبیر + بیوگرافی

علت فوت فتح الله مضطرزاده استاد دانشگاه امیرکبیر + بیوگرافی

به گزارش نم نمک ، فتح الله مضطرزاده عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر ، رییس سایق سازمان پژوهش های علمی و صنعتی دار فانی را وداع گفت.

فتح اله مضطرزاده در اول آذر سال 1325 در شهر یزد متولد شد. وی عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران ، استاد دانشکده مهندسی پزشکی و دانشکده مدیریت ، علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر و از برگزیدگان همایش چهره های ماندگار در شاخه مهندسی شیمی و برنده نشان دولتی پژوهش بوده است.

مضطرزاده تحصیلات ابتدایی و متوسطه را شهر یزد به پایان رساند و در سال 1344 برای ادامه تحصیل به آلمان رفت و مدرک کارشناسی رشته علم مواد را در سال 1347 و کارشناسی ارشد این رشته را در سال 1350 از دانشگاه فنی کلاوستال آلمان کسب کرد. وی در سال 1354 به اخذ درجه دکترای تخصصی رشته علم مواد از همان دانشگاه نائل آمد.

ایشان پس از اتمام تحصیل ، در سال 1355 به ایران بازگشت و به عنوان عضو هیئت علمی در دانشگاه ها مشغول به خدمت شد.

وی مشاغل اجرایی متعددی را در سطوح مختلف از جمله ریاست دانشگاه گیلان (60-1359) ، ریاست پژوهشگاه مواد و انرژی به مدت 23 سال (85-1362) ، معاون پژوهشی وزارت فرهنگ و آموزش عالی (76-1372) ، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران از سال 1394 تاکنون بر عهده داشته است.

وی همچنین عضویت پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران ، از سال 1369، پژوهشگر برتر کشور ، سال 1370، استاد نمونه کشور در سال 1370، برنده جایزه بین المللی اکو در علوم طبیعی در سال 1371،  دریافت نشان دولتی درجه سوم پژوهش در سال 1375، چهره ماندگار کشور در شاخه مهندسی شیمی در سال 1382 و برنده جایزه کتاب سال ایران (کتاب شایسه تقدیر) برای کتاب «سرامیک ها و کاربرد آن در مهندسی پزشکی» در سال 1385 و همچنین رتبه سوم در 21 امین جشنواره رازی در سال 1394 در کارنامه علمی خود به ثبت رساند.

"کانال راهنمای عصب دارای ساختار الیافی از کامپوزیت پلیمری هیالورنیک اسید و پلی کپرولاکتون" ، "سنتز شیمیایی کنترل شده نانوذرات کلسیم پر اکسید با پوشش پلی اتیلن گلیکول از طریق کنترل نرخ افزودن هیدروژن پر اکسید" ، "عینک سرد و گرم تسکینی چشم و اطراف آن" ، "پوشش شیشه زیست فعال (بایو گلس) سنتز شده به روش سل-ژل بر روی فولادهای 304 و 316L" و "کاشی های آنتی باکتریال تهیه شده به روش سل-ژل" از اختراعات به ثبت رسیده وی به شمار می رود.

فتح الله مضطرزاده عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران و استاد دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در گفت وگویی با ایسنا ،  با اشاره در خصوص مقاله نیچر در خصوص تقلبات علمی 3 کشور ایران ، چین و روسیه ، معتقد بود که وقتی مدرک گرایی رویکرد اصلی باشد ، هیچ کس از نظر علمی مورد آزمون قرار نخواهد گرفت از این رو هر کسی تلاش می کند که مدرکی دریافت کند.

وی با بیان اینکه این روند موجب توسعه تقلبات علمی خواهد شد ، اظهار کرد : از این رو به نظر من مهمترین اقدامی که باید در این زمینه اجرایی شود ، سیاستگذاری های درست در حوزه علم و فناوری است. تدوین این سیاستگذاری ها مورد جدیدی نیست و همه کشورها در این زمینه اقدام کرده اند.

مضطرزاده ، با تاکید بر اینکه برای تدوین سیاست های صحیح نیاز به تلاش های زیادی نیست ، خاطر نشان کرد : در این زمینه فقط کافی است اعتقاد و عزم لازم باشد تا سیاستگذاری های صحیحی در این حوزه تدوین شود و مسائلی مانند سرقت علمی و تقلبات علمی از بین برود.

این عضو پیوسته فرهنگستان علوم ، مهمترین دلیل بروز تقلبات علمی را مدرک گرایی عنوان کرد و یادآور شد : در بسیاری از اقداماتی که انجام می دهیم ، بسیاری از شاخص ها و معیارهای علمی را رعایت نمی کنیم و هر کسی می تواند با استفاده از مدرک خود مزایایی را دریافت کند ولی بابت مدرکی که دریافت کرده ، اقدام مهمی انجام نداده است.

وی با اشاره به اعلام رتبه های علمی کشور گفت : از نظر تعداد مقالات ، وضعیت ما مشخص است ولی در بسیاری از کشورها در کنار انتشار مقالات ، به نتایج علم تولید شده توجه بیشتری می شود ضمن آنکه اجازه نمی دهند کسی با تقلب ارتقا یابد و اگر کسی مرتکب تقلبی شد نمی تواند در مسند کارهای کلیدی قرار گیرد.

استاد پیشکسوت علم مواد دانشگاه صنعتی امیرکبیر اضافه کرد : این در حالی است که در مقابل بزرگترین دانشگاه کشور شرکت هایی تشکیل شده که علناً پایان نامه های از کارشناسی تا دکتری و همچنین مقاله می فروشند و به گفته روسای یکی از دانشگاه های بزرگ کشور 70 درصد دانشجویان تقلب علمی می کنند!

ین چهره ماندگار شاخه مهندسی شیمی و برنده نشان دولتی پژوهش معتقد بود برای مقابله با پدیده تقلبات علمی تنها بر عهده یک نهاد نیست بلکه باید سایر نهادها وارد کار شوند ، هر چه ما در این زمینه اعلام می کنیم تنها از روی دلسوزی است و در صحنه های علمی نیز افراد شجاع کمی داریم که در این زمینه اظهار نظرهای سازنده داشته باشند و این امر نشان می دهد که در زمینه جذب اعضای هیات علمی نیز ضعف داریم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو