15 سوال مهمی که مادرشوهرها در مراسم خواستگاری باید از عروس بپرسند

15 سوال مهمی که مادرشوهرها در مراسم خواستگاری باید از عروس بپرسند


منبع: آویژه

1

1403/1/17

19:00


15 سوال مهمی که مادرشوهرها در مراسم خواستگاری باید از عروس بپرسند

لطفا به این مقاله امتیاز دهید

مراسم خواستگاری از جمله مراسم مهمی است که کیفیت برگزاری آن بیشتر از هر چیزی به صحبت هایی بستگی دارد که میان خانواده دو طرف انجام می‌شود.

سوالات پدر و مادر عروس و پدر و مادر داماد مهم ترین بخش مراسم یک خواستگاری سنتی است که باید با دقت انتخاب و مطرح شوند. برخی از والدین به این دلیل که تجربه چندانی در این زمینه نداشته و نمی دانند دقیقا باید چه سوالاتی را از عروس و داماد بپرسند دچار سردرگمی می شوند.

سوالات مادر شوهر از عروس در مراسم خواستگاری از جمله سوالات مهمی است که نتیجه مراسم را تا حد زیادی تعیین می کند. مشاوران مرکز مشاوره خانواده آویژه پیشنهادات خوبی را در این زمینه برای راهنمایی بیشتر مادرشوهرها مطرح کرده اند. توصیه می کنیم اگر قصد خواستگاری رفتن برای پسرتان را دارید، خواندن متن زیر را از دست ندهید.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه 15 سوال مهمی که مادرشوهرها در مراسم خواستگاری باید از عروس بپرسند با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.
برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

از احوالپرسی گرم و صمیمانه آغاز کنید:

قدم اول شما به عنوان مادرشوهر این است که در مراسم خواستگاری بسیار گرم و صمیمانه رفتار کنید. پس پیشنهاد می کنیم زمانی که در این مراسم حصضور پیدا کردید به جای آنکه پس از دیدار با خانواده عروس سکوت اختیار کرده و حرفی نزنید تا جای ممکن شروع کننده خوبی برای شکل گیری یک ارتباط و گفتگوی عالی باشید.

🔴حواستان باشد که این شما هستید که به خواستگاری دختر خانواده دیگری رفته و در اصل خواستگاری شما به معنای خواهان بودنتان است. پس تا جای ممکن بار شروع بحث را از روی دوش خانواده عروس بردارید و سعی کنید خودتان این مراسم را به خوبی مدیریت کنید.

قدم اول خود را ساده بردارید:

اولین قدم های خود برای مکالمه در مراسم خواستگاری را به موضوعات دیگری به غیر از موضوع خواستگاری اختصاص دهید. مثلا در مورد این موضوع صحبت کنید که مسیر و آدرس منزل عروستان را چطور پیدا کرده اید. یا در مورد گرمی و سردی هوا صحبت کنید و اینکه چقدر برایتان تعجب برانگیز و البته خوشحال کننده است که زمان تا چه حد زود سپری شده و پسر دلبندتان که زمانی شما تمام کارهایش را انجام می دادید اکنون به یک فرد مستقل تبدیل شده است و می خواهد برای خودش تشکیل خانواده دهد.

🔴 صحبت های این چنینی از آن جهت حائز اهمیت است که امکان حرف زدن خانواده عروس را هم فراهم کرده و می تواند زمینه ساز شکل گیری اشتراکات سطحی و ابتدایی که برای یک مکالمه خوب موثر است، شود، ضمن اینکه رابطه میان دو خانواده را گرم تر می کند.

حال و احوال عروس آینده را جویا شوید:

سعی کنید با حرف زدن های بی مورد بحث را از اهداف اصلی خود خارج نکنید. اولویت اصلی شما در این مراسم دیدار با عروس و آشنایی بیشتر با اوست. اگر به رسم سنت برخی از خانواده های ایرانی، عروستان از ابتدای مراسم نزد شما حاضر نشده است و هنوز او را ندیده اید. حال سراغش را از خانواده گرفته و وی را جهت حضور در جمع دعوت کنید. اگر هم عروستان در جمع حضور داشته از او در مورد حال و احوال کلی اش سوال کرده و کمی با وی معاشرت حتی صحبت های صمیمانه کنید.

سوال های ابتدایی را آغاز کنید:

سن، تحصیلات، شهر محل تولد و اصلیت فرد از جمله سوالاتی است که هم می تواند یخ رابطه را بشکند و هم می تواند موجب پرسش متقابل خانواده عروس از مادرشوهر آینده اش شود.

🔴 از عروستان بپرسید که چقدر سن و تحصیلات دارد پس از این از خانواده وی یا حتی خودش بخواهید کمی بیشتر در مورد اصلیتشان صحبت کنند. طبیعتا پس از پرسش در این زمینه حتی اگر خانواده عروس هم سوالی از شما نپرسیدند، موظف هستید که توضیحاتی در همین رابطه از شرایط سنی و تحصیلات پسرتان و اصالت خانواده خود به آنها ارائه دهید.

از آنها بخواهید تا کمی برایتان از خودشان بگویند:

برای احترام بیشتر به خانواده پدر و مادر عروس قبل از آنکه خودتان بخواهید از شرایط ایده آل برای زندگی پسرتان حرف بزنید از آنها بخواهید تا در این رابطه صحبت کنند و بگویند که انتظارشان از داماد آینده شان چه چیز هایی است.

🔴 مثلا شرط آنها برای شرایط زندگی مشترک دخترشان چیست و دقیقا از داماد آینده شان چه توقعی دارند.

سوالاتی که مادرشوهرها در مراسم خواستگاری باید از عروس بپرسند

از عروستان بخواهید بیشتر از خودش بگوید

قطعا که شما با میزانی از آشنایی به خواستگاری یک دختر برای پسرتان رفته اید، با این حال بهتر است که در این مراسم و به صورت رودرو کمی سوالات جزئی تری از وی در مورد خودش بپرسید. اینکه دقیقا چه برنامه ای برای زندگی اش دارد و چرا پسر شما را برای زندگی انتخاب کرده است. این موضوعات موجب می شود بیشتر میزان تفاهم میان دختر مورد نظر و پسر خودتان را متوجه شوید.

🔴 اهمیت توجه به این نکته نیز به خاطر آن است که بررسی های شما و استنباطی که از حرف های دختر مورد نظرتان می کنید، به دور از هر گونه احساسات منفی و مثبت بوده و کاملا منطقی است.

در مورد عقایدش از وی سوال کنید

اینکه چقدر به موضوعات و مباحث مذهبی اهمیت می دهد و تا چه اندازه برایش مهم است که برخی از مسائل و اعتقاداتش از سوی همسر آینده اش نیز مورد توجه قرار گیرد.

🔴 اینکه میزان انعطاف پذیری اش در برابر افرادی که طرز فکرشان به هیچ عنوان شبیه وی نیست، تا چه حد است.

🔴 اگر عروس شما فردی غیرمذهبی است و شما از خانواده مذهبی هستید بهتر است که در روز خواستگاری در مورد این موضوع به صراحت با وی صحبت کنید و به او بگویید که شاید جو خانوادگی شما چندان باب میل وی نباشد و آیا می تواند با این موضوع کنار بیاید.

🔴 این موضوع برای عکس این موارد هم صدق می کند. یعنی شما از خانواده ای غیرمذهبی باشید و پسرتان از یک دختر مذهبی خوشش آمده باشد.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه 15 سوال مهمی که مادرشوهرها در مراسم خواستگاری باید از عروس بپرسند با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.
برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

موضوعات اقتصادی را به هیچ عنوان فراموش نکیند.

حتی اگر عروسی که انتخاب کرده اید و به خواستگاری اش رفته اید، می داند که شرایط اقتصادی پسر شما چگونه است و در چه وضعیتی قرار دارد. باز هم بهتر است که شما یک بار دیگر در حضور خانواده در مورد میزان اطلاع وی از وضعیت اقتصادی و شرایط شغلی پسرتان سوال بپرسید.

🔴 از او بخواهید تا به شما پاسخ دهد که با شرایط کاری و یا میزان حقوق دریافتی همسر آینده اش مشکلی دارد یا خیر.

🔴 حرف های شما در این رابطه بعدها جای هیچ گونه گلایه و شک و شبهه ای را از جانب خانواده عروس یا حتی خود او را نخواهد گذاشت.

در مورد نوع روابط پسرتان با وی صحبت کنید

شاید پسر شما فردی بسیار معاشرتی بوده و ترجیح دهد هیچ کدام از دورهمی های فامیلی را از دست ندهد. شاید هم فردی کاملا منزوی و گوشه گیر باشد که از هر گونه تعامل با اقوام و دوستان فرار کند. از سوی دیگر شاید پسر شما فردی به شدت رفیق باز باشد و به هیچ عنوان حاضر نباشد این خصلت رفیق بازی خودش را کنار بگذارد.

🔴 مطمئنا خود وی هیچ گاه با صداقت تمام در رابطه با این مسائل با دختری که دوستش دارد، حرف نمی زند.

🔴 با این حال شما می توانید این موارد از خصوصیات شخصیتی وی را هم مورد توجه قرار داده و همه آن چیزی را که یک دختر باید در این مورد همسر آینده خود بداند به عروستان بگویید. پس از این موضوع حق انتخاب و تصمیم گیری با خود وی خواهد بود.

با آداب و رسوم یکدیگر بیشتر آشنا شوید

حتی اگر هر دو خانواده پسر و دختر در یک شهر زندگی می کنند باز هم به عنوان مادرشوهر وظیفه دارید از زبان خود عروستان و یا خانواده اش در مورد این موضوع سوال بپرسید.

🔴 اگر هم هر یک از شما از شهر و یا کشور متفاوتی هستید این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می کند و بهتر است نسبت به آن هرگز بی تفاوت نباشید چرا که تحت تاثیر آداب و رسوم هر یک از خانواده ها جشن ها و مراسم های مختلف عروسی و ازدواج به گونه ای متفاوت برگزار می شود و بی توجهی به این موضوع در ابتدای کار می تواند منجر به بروز بحران های بزرگ تری در میانه راه شود.

در مورد فرزند آوری از عروستان سوال کنید

آیا عروس آینده شما قصد بچه دار شدن هم دارد؟ آیا پسرتان و عروستان در مورد موضوع به این مهمی با یکدیگر هم نظر هستند یا اختلاف نظر میانشان وجود دارد.

🔴 گاهی اوقات با وجود اصرار خانواده ها دو طرف تمایل چندانی به بچه دار شدن ندارند و گاهی اوقات هم در این رابطه به اندازه کافی تفاهم وجود دارد.

🔴 بهتر است از ابتدای کار در مورد موضوع بچه دار شدن به اندازه کافی شفاف سازی کنید. به عروستان بگویید که پسرتان چه دیدگاهی در مورد این موضوع دارد و یا چقدر داشتن نوه پسری(فرزند پسرتان) برایتان مهم است و نسبت به آن بی تفاوت نیستید.

در مورد برنامه شان برای جشن ازدواج سوال بپرسید

از خانواده عروس آینده خود در مورد برنامه شان برای جشن ازدواج هم سوال بپرسید. ببینید دوست دارند که جشن ازدواج دخترشان چطور برگزار شود و اینکه اصلا در خانواده آنها جشن ازدواج به چه صورت برگزار می شود.

🔴 گاهی اوقات برخی از خانواده ها طبق آداب و رسوم ترجیح می دهند فقط برای اقوام خودشان جشن گرفته و هزینه کنند.

🔴 گاهی اوقات برخی از دختران جشن ازدواج مفصل می خواهند و برخی دیگرشان چندان به این مقوله اهمیت نمی دهند.

🔴 با این حال مهم است که بدانید در صورتی که تفاهمات مورد نظر حاصل شد، قرار است جشن عروسی پسرتان را چطور برگزار کنید. حواستان باشد که اگر از دو شهر متفاوت هستید حتما در مورد مکان و زمان برگزاری عروسی در این مراسم به توافق برسید.

سوالات مادر شوهر از عروس در مراسم خواستگاری

در مورد تصمیمش برای محل سکونت سوال بپرسید

اگر خودتان از قبل برنامه خاصی برای محل سکونت پسرتان در نظر گرفته اید حتما در روز مراسم خواستگاری نظر عروستان را در این رابطه جویا شوید. به عنوان مثال اگر تمایل دارید پسرتان در کنار خودتان و در خانه ای که نزدیکی محل سکونت شماست زندگی کند حتما این موضوع را با عروستان در میان بگذارید.

🔴 اگر هم که با شخصی از یک شهر دیگر وصلت می کنید حتما از پدر و مادرش بپرسید که آیا مشکلی با دور شدن دخترشان ندارند.

🔴 موضوع محل سکونت پسر و دختر به خصوص در بین خانواده ها از دو شهر و یا کشور متفاوت باید از همان ابتدای کار شفاف سازی شود.

عروستان را با خانواده خودتان بیشتر آشنا کنید

اگر شما در خانواده خودتان عادات و اخلاق های خاصی دارید که هر کسی امکان کنار آمدن با آنها را ندارد و یا خیلی سخت می تواند با این عادات و اخلاقیات همراهی کند، حتما از ابتدای کار در موردشان با عروستان صحبت کنید.

🔴 به عنوان مثال به او بگویید که رسمتان این است در مناسبت های مختلف سال مانند نوروز بایستی همه فرزندانتان به همراه همسرانشان در خانه شما حضور داشته باشند.

🔴 یا به عنوان مثال به آنها بگویید که برایتان این موضوع مهم است که عروس آینده تان به هیچ عنوان بدون همسرش به مسافرت نرود یا مثلا اینکه دوست ندارید عروستان کار بیرون از خانه داشته باشد و با دوستانش زیاد معاشرت داشته باشد.

موضوعات مراسم خواستگاری را فراموش نکیند

اگر پس از سوالاتی که در بالا به آنها اشاره شد حس کردید که فردی که به خواستگاری اش رفته اید همان عروس ایده آلتان است که می تواند پسرتان را هم خوشبخت کند، حتما به سراغ بحث در مورد مهریه و دیگر موضوعاتی که به رسم سنت و عرف در بین خانواده های ایرانی جا افتاده است بروید.

🔴 از آنها سوال بپرسید که چه مهریه ای مد نظرشان است و دوست دارند چه شرایطی در ضمن عقد آورده شود.

🔴 اگر در تمام موارد بالا و یا اکثر آن موارد پاسخ های خوب و مطلوبی دریافت کردید حتما سعی کنید در این بخش تا جای ممکن با خانواده عروس آینده تان به توافق برسید.

سخنی از مشاوران آویژه

درست است که اکثر افراد بر این باور هستند که پسر و دختر باید خودشان برای زندگی آینده شان تصمیم بگیرند. با این حال بهتر است نقش بزرگترها به هیچ عنوان برای شکل گیری چنین رابطه و تعهد مهمی نادیده گرفته نشود. پیشنهاد مشاوران مرکز مشاوره خانواده آویژه به شما این است که حتما سعی کنید در روز مراسم خواستگاری پسرتان به عنوان مادر شوهر سوالات مهم و حرف های اساسی را مطرح کنید. سعی کنید در این مراسم چارچوب، دیدگاه و نگاه و اعتقاداتی که در زندگی شما و پسرتان در اولویت هستند را حتما پررنگ کرده و در موردشان به بهترین نحو ممکن صحبت کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو