خصوصیات افراد تنوع طلب چیست؟ ریشه تنوع طلبی کجاست؟

خصوصیات افراد تنوع طلب چیست؟ ریشه تنوع طلبی کجاست؟


منبع: آویژه

1

1403/2/5

14:42


خصوصیات افراد تنوع طلب چیست؟ ریشه تنوع طلبی کجاست؟

5/5 - (1 امتیاز)

آشنایی با خصوصیات 7 گانه افراد تنوع طلب

تنوع طلبی جز آن دسته از خصوصیاتی محسوب میشود که می تواند دید اطرافیانتان را نسبت به شما تا حد زیادی دچار تغییرات منفی کند.

تنوع طلب بودن شما تا زمانی که موجب بی قائده و قانون شدن زندگی تان نشود، می تواند قابل قبول باشد. هر چقدر شدت تنوع طلبی شما بیشتر باشد، امکان راضی نگه داشتنتان در ابعاد مختلف زندگی دشوارتر خواهد شد.

🟢 گاهی حتی به واسطه تنوع طلبی بیش از حدتان امکان تعریف یک چارچوب رفتاری و شخصیتی مشخص برایتان غیرممکن است.

پیشنهاد مشاوران مرکز مشاوره خانواده آویژه این است که برای آشنایی با مفهوم «تنوع طلبی» و فهم این موضوع که یک فرد تنوع طلب هستید یا خیر، حتما مقاله زیر را تا آخر دنبال کنید:

خصوصیات افراد تنوع طلب

هر زمان احساس کردید که در موضوعات مختلفی تمایل به کسب تجارب متنوع داشته و هیچ گاه از شرایط فعلی خود راضی نبودید، بدانید که تنوع طلبی بر زندگی شما سایه انداخته است. بهتر است برای درمان خود هر چه سریع تر اقدامات لازم را انجام دهید.

قبل از هر چیز یک موضوع را صادقانه به شما بگوییم و آن این است که تنوع طلب بودن شما یک ویژگی نه چندان مثبت در وجودتان محسوب می شود. بنابراین بهتر است این باور اشتباه را که با خرسندی و رضایت خاطر، خود را فردی تنوع طلب برای سایرین معرفی کنید، خودداری نمایید.

برخی از مهم ترین ویژگی افراد تنوع طلب را می توان اینطور عنوان کرد:

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه خصوصیات افراد تنوع طلب چیست؟ ریشه تنوع طلبی کجاست؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.
برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

قائل به چارچوب مشخصی نیستند:

کمتر موقعیتی پیش می آید که شما به عنوان یک فرد تنوع طلب چارچوب شخصیتی ویژه ای را در زندگی برای خودتان تعریف کرده باشید. این باور در وجود شما نهادینه شده که نمی توانید در هیچ موضوع و حوزه ای به یک مورد خاص پایبند بمانید.

پایبندی های شما اغلب اوقات بسیار کوتاه مدت و برای زمان اندک است. این موضوع وجود هر گونه چارچوب شخصیتی و رفتاری مشخص را برای شما غیرممکن می‌سازد

احساس بلاتکلیفی شدید می کنید:

به عنوان یک فرد تنوع طلب هیچ گاه تکلیف شما با خودتان مشخص نیست. همواره در ذهن شما این سوال مطرح می شود که واقعا چه چیزی را در زندگی تان می خواهید و چطور می توانید در یک مسیر مشخص قدم بردارید.

بلاتکلیفی شدید در وجود شما به عنوان یک فرد تنوع طلب موجب می شود که اغلب اوقات در طی کردن مسیرهای مختلف زندگی تجربه های سختی داشته و متحمل شکست های جبران ناپذیری بشوید.

ریشه تنوع طلبی کجاست؟

ثبات رای ندارید:

کمتر مواردی را می توان مشاهده کرد که در موقعیت‌ های خاص، شما به عنوان یک فرد تنوع‌طلب بر سر آرا و نظراتی که در باب یک موضوع مشخص دارید، متعهد باقی بمانید. این موضوع برای شما به عنوان یک فرد تنوع طلب کاملا طبیعی است که به شدت نظراتتان را در مورد موضوعاتی و تصمیماتی که در زندگی شخصی خود می‌خواهید بگیرید، تغییر می دهید.

برای شما ماندن بر سر یک تصمیم و طی کردن یک مسیر مشخص در زندگی تان اغلب همانند یک رویای دست نیافتنی است که هیچ وقت هم محقق نمی شود.

ساز مخالف می زنید:

از آنجایی که ماندن در یک شرایط و موقعیت خاص برای شما به عنوان یک فرد تنوع طلب کاری بسیار دشوار است، در اکثر مواقع سر ناسازگاری با افرادی دارید که مجبور هستید در زندگی خود با آنها در ارتباط باشید. ساز مخالف زدن شما به عنوان یک فرد تنوع طلب زمانی شدیدتر می شود که در موقعیت های تکراری قرار گرفته که از نظرتان هیچ جذابیتی برایتان ایجاد نمی کنند و حتی گاهی خسته کننده و ملال آور می شوند.

متعهد نیستید:

محال است شما فردی تنوع طلب باشید، اما احساس تعهدتان هم در زندگی زیاد باشد. تنوع طلب بودن شما در این زمینه هم کار دستتان داده است و موجب خواهد شد که حس تعهد و مسوولیت پذیری تان در قبال افراد و یا کار و وظایفی که به شما محول شده است، بسیار کم باشد.

در اصل تنوع طلب بودنتان این نگاه را از جانب سایر اطرافیان نسبت به شما ایجاد خواهد کرد که شما فردی غیرقابل اعتماد بوده و نباید کاری را به دستتان بسپارند.

ریسک پذیر هستید:

شما به عنوان یک فرد تنوع طلب به میزان زیادی ریسک پذیر بوده و علاقه مند به تجربه کردن راه های مختلف و جدیدی هستید. در اصل تنوع طلب بودن شما موجب می شود که کمتر ترسی از تجربه کردن راه هایی که تا به حال تجربه نکرده اید و نمی دانید چه سرانجامی خواهند داشت، به دل راه دهید.

برای شما همواره یک راه بهتر وجود دارد که هنوز تجربه نکرده اید.

ولخرج هستید:

تنوع طلبی شما بدون هزینه کرد های زیادتان در زندگی به هیچ وجه معنایی ندارد. شما به عنوان یک فرد تنوع طلب مدام به دنبال کالاهای جدیدی در بازار هستید. کمد لباس های شما و وسایل زیادی که همواره دور و برتان را فرا گرفته است، نشان می دهد که شدت تنوع طلبی اش تا چه اندازه نگران کننده و شدید است.

جالب اینجاست که به رغم تمام تنوعی که در پوشاک و وسایل شما دیده می شود، خیلی زود از آنها خسته می شوید. این خصوصیات شما موجب می شود که خرید کردن همواره یکی از سرگرمی های مورد علاقه و مطلوبتان به حساب آید.

خصوصیات افراد تنوع طلب

تنوع طلبی در علم روانشناسی

علم روانشناسی تنوع طلبی افراد را نوعی اختلال شخصیت در وجودشان تعریف کرده است که بایستی حتما مورد درمان قرار گیرد. فرد تنوع طلب در علم روانشناسی تحت تاثیر شرایط یکسان، شخصیت های متفاوتی را از خود نشان می دهد و در مراحل مختلف زندگی ترجیحات متنوعی را دنبال می کند.

همین موضوع موجب می شود که اطرافیان هیچ زمانی، شناخت کاملی از آنها به دست نیاورند.

در اصل یک فرد زمانی به تنوع طلبی روی می آورد که از یک موقعیت خاص در زندگی خود لذت برده باشد و نیاز به تکرار آن موقعیت در اشکال مختلف داشته باشد.

این موضوع موجب می شود که گاهی برخی از افراد در حوزه های خاصی تنوع طلبی بیشتری را پیشه کنند: موارد زیر نمونه هایی مهم در این زمینه هستند:

تنوع طلبی در علم روانشناسی

یک فرد دارای اختلال شخصیت ناشی از تنوع طلبی تحت تاثیر عوامل خاصی، رفتارهای خاصی را هم از خود نشان می دهد. می توان یک یا چند مورد از موارد زیر را در وجود هر یک افراد تنوع طلب مشاهده کرد.

🚫 زود عصبانی می شوند

🚫 زود ناراحت می شوند

🚫 خیلی شدید ابراز احساسات می کنند

🚫 برون گرا هستند

🚫 سیری ناپذیر هستند

🚫 همیشه احساس نارضایتی دارند

🚫 پرحرف هستند

🚫 اهل شعار دادن بوده و چندان عملگرا نیستند

جنسیت شما، سن و سالی که دارید، خانواده ای که در آن رشد کرده و محیط زندگی که در آن بزرگ شده اید، کیفیت زندگی مشترکتان، وضعیت اقتصادی و دوستان و اطرافیانی که با آنها در ارتباط هستید، همه و همه به میزان زیادی بر تشدید و یا تضعیف خصوصیات تنوع طلبی شما تاثیر می گذارند.

مشاوره حرفه ای تخصص ماست
شما میتوانید برای مشاوره و تراپی در زمینه خصوصیات افراد تنوع طلب چیست؟ ریشه تنوع طلبی کجاست؟ با بهترین روانشناسان مرکز مشاوره خانواده آویژه تماس حاصل نمایید. ساعت پاسخگویی ۹ صبح الی ۱۲ شب.
برای مشاوره تلفنی فوری داخل کشور روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاوره تلفنی فوری

جهت مشاوره برای هم وطنان خارج از کشور روی لینک زیر کلیک کنید.
هموطنان خارج از کشور

برای رزرو وقت مشاوره حضوری روی لینک زیر کلیک کنید.
رزرو جلسه مشاوره حضوری

مشاوران آویژه
پاسخگوی شما هستند

تنوع طلبی عاطفی چیست؟

شاید بتوان تنوع طلبی عاطفی را از مهم ترین انواع این اختلال شخصیتی دانست که موجب می شود افراد در ارتباطات خود با شکست های پی در پی مواجه شوند.

تحت تاثیر تنوع طلبی شما حتی علائق و احساساتتان هم تنها به یک فرد مشخص معطوف نبوده و کمتر زمانی پیش می آید که شما به عنوان یک فرد متعهد وارد رابطه ای طولانی با جنس مخالفتان شوید.

همین موضوع موجب شده است تا بارها و بارها مشاوران مرکز مشاوره روانشناسی آویژه از مراجعین خود که دارای اختلال شخصیت تنوع طلبی هستند، این جمله را بشنوند که «متاهلم اما تنوع طلب هستم» . موضوعی که خود به تنهایی می تواند موجبات اختلاف زناشویی شدیدی میان شما و همسرتان شود. اختلافاتی که به این آسانی هم قابل حل نخواهد بود.

حواستان باشد که تنوع طلبی عاطفی می تواند، ضربات و آسیب های روحی و روانی جبران ناپذیری را به شما وارد کند. بنابراین بهتر است چه در دوران مجردی و چه در دوران تاهلتان سعی کنید، خصلت تنوع طلبی خود را برای آشنایی همزمان با چندین نفر و ورود به رابطه های بی قید و بدون چارچوب کنار بگذارید.

اگر بخواهیم از آثار تنوع طلبی عاطفی در زندگی شما به چند مورد خاص اشاره داشته باشیم، می توانیم موارد زیر را مورد توجه قرار دهیم:

🛑 بی اعتمادی گسترده شریک احساسی و یا شریک زندگی تان به شما

🛑 دعواها و اختلاف های گاه و بی گاه با فرد مقابلتان

🛑 افزایش تنش بر سر مسائل و موضوعات مختلف و گاها بی اهمیت در زندگی

🛑 ناآرامی و بی قراری های دائمی

🛑 پنهان کاری های مداوم و عدم توانایی برای داشتن تمرکز بر سر موضوعات خاص

🛑 عقب ماندن از اهداف و برنامه های اصلی زندگی

🛑 بهانه تراشی های پی در پی در زندگی

تنوع طلبی در علم روانشناسی

ریشه های تنوع طلب بودن شما در چه چیزهایی است؟

تنوع طلب بودن شما می تواند تحت تاثیر مسائل و موضوعات مهمی در زندگی تان باشد. برخی از مهم ترین عوامل اصلی که موجب این تنوع طلبی می شود، موارد زیر است :

تجارب مربوط به دوران کودکی

گاهی اوقات تجربه های شما در دوران کودکی تان به راحتی راه را برای تنوع طلب بودنتان در بزرگسالی تسهیل می کند. اینکه والدین شما در دوران کودکی تا چه اندازه نیازهای روحی، روانی شما را تامین می کردند و چقدر برای اینکه از هم سن و سال های خود در زمینه های مخالف بالاتر باشید، تلاش می کردند تاثیر مهمی بر میزان تنوع طلبی شما خواهد داشت.

دوران نوجوانی پر مخاطره

از آنجایی که دوران نوجوانی تحت تاثیر روحیات خاص شما در این دوره سنی با مخاطرات زیادی همراه خواهد بود، عدم ارتباط صحیح میان شما و والدینتان می تواند زمینه ساز تنوع طلبی تان در سنین بالاتر شود. هر چقدر ارتباط قوی تری با پدر و مادر و خواهر و برادران خود داشته باشید در بزرگسالی رفتارهای نشات گرفته از تنوع طلبی در وجودتان کمرنگ تر می شود.

در این سن شما یاد می گیرید که قائل بودن به یک سری اصول و مولفه های خاص در محیط خانواده می تواند مسوولیت پذیری و متعهد بودنتان در بزرگسالی را دو چندان نماید.

سلامت محیط زندگی

هر چقدر محیط زندگی شما در دوران کودکی سالم تر و به دور از محیط های ناسالم بوده باشد، تنوع طلبی های عاطفی شما نیز کمتر خواهد شد. بدیهی است که گاهی اوقات دسترسی آسان کودکان و نوجوانان به محیط های ناسالم و شبکه های اجتماعی که چندان محدودیتی برای دسترسی به موضوعات خاص در آن ها وجود ندارد، می تواند زمینه ساز تنوع طلبی عاطفی افراد در بزرگسالی شود.

الگو گرفتن‌های نادرست

امروزه به واسطه فضای ناشی از دسترسی به اینترنت، شبکه های ماهواره ای و ارتباط بیشتر افراد با محیط و دنیای خارج از محدوده ای که در آن زندگی می کنند، الگو پذیری های ناسالم در بین افراد در سنین مختلف به خصوص در بحث برقراری ارتباطات عاطفی و احساسی صورت می گیرد.

بدیهی است اگر پدر و مادر در دوران زندگی خود از چنین الگوهایی تبعیت کنند، فرزندان نیز در بزرگسالی همان عادات و الگوهای نادرستی را که می توانند به صورت ناخودآگاه موجب تنوع طلبی عاطفی شان شود را دنبال خواهند کرد.

سخنی از مشاوران آویژه

درست است که تنوع طلب بودن در برخی از موارد محدود می تواند، زمینه ساز کسب تجربه های فراوان در زندگی شما شود، اما جدا از بحث تجارب ناشی از تنوع طلبی، شک نداشته باشید، بیشترین تاثیری که این موضوع می تواند بر روند زندگی شخصی و اجتماعی تان برجای بگذارد، منفی و نامطلوب خواهد بود.

بهتر است تا دیر نشده برای مقابله با تنوع طلبی خودتان وارد عمل شوید. اگر بتوانید شرایط را برای محدود کردن این اختلال اضطراب شخصیتی، مهیا سازید زندگی بهتری را از لحاط مختلف تجربه خواهید کرد. تنوع طلب بودن شما نه تنها موجب پیشرفتتان نخواهد شد بلکه مانند یک مانع بزرگ بر سر راه زندگی تان عمل خواهد کرد که بسیاری از فرصت ها و موقعیت های بزرگ را به مرور از شما دور خواهد کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو