آشنایی با نحوه کاشت گل رز و پرورش آن در خانه

آشنایی با نحوه کاشت گل رز و پرورش آن در خانه


منبع: آرگا

277

1398/3/15

00:11


 گل رز که به صورت بوته ای رشد می کند یکی از پرطرفدار ترین گل های موجود در دنیا است، که از دلایل کاشت گل رز می توان به ظاهر زیبا، عطر خوشی که دارد و همچنین به دائمی بودن ریشه این گیاه اشاره کرد.

گل رز یکی از قدیمی ترین و زیباترین گل ها است که قبل از پیدایش انسان ها وجود داشته، تقریبا همه مردم این گل زیبا را می شناسند و باید گفت که به آن اندازه که همه فکر می کنند شکننده و آسیب پذیر نمی باشد فقط با یادگیری نکاتی ساده جهت کاشت گل رز می توانید به تنهایی این گل زیبا را پرورش دهید.

 

کاشت و نگهداری گل رز

کاشت گل رز از طریق بذر، قلمه زدن و تکثیر کردن امکان پذیر است که بیشتر گونه های رز در گلدان رشد خوبی دارند در صورتی که تمامی شرایط جهت رشد و پرورش گل رز فراهم باشد. همانطور که می دانید گل های رز گونه های زیادی دارند که از جهاتی با یکدیگر متفاوت هستند به طور مثال از لحاظ رنگ، جنس، بو و ظاهر با یکدیگر فرق می کنند.

قابل ذکر است که کاشت و پرورش گل رز امروزه یکی از تجارت های پر سود در جهان به حساب می آید. گل رزی که در ایران می روید در دنیا بسیار کم نظیر است که گل هایی محمدی و نسترن هم گونه هایی از گل رز محسوب می شوند که بسیاری از این گونه هم قابل رشد در گلدان هستند.

نحوه کاشت گل رز

۱. گل رز از طریق قلمه زدن قابل کشت است، و بهترین زمان قلمه زدن گل رز در فصل بهار و پاییز است. که آن هم در صورت نداشتن گل انجام می شود.

۲. برای این کار یک ساقه از گل رز را مد نظر می گیریم که دارای حداقل ۶ برگ باشد سپس به صورت اریب ساقه را قطع می کنیم.

نیاز های پرورش گل رز

۳. ارتفاع ساقه ای که جدا می کنیم باید حداقل ۷ سانتی متر باشد.

۴. سپس به حذف برگ های پایینی ساقه می پردازیم.

۵. ته قلمه ای را که به صورت اریب جدا کرده ایم را به هورمون ریشه زایی آغشته می کنیم .

۶. سپس قلمه را به داخل گلدان و یا باغچه خود انتقال می دهیم تا عملیات ریشه زنی را آغاز کند.

نحوه بریدن قلمه برای کاشت گل رز

۷. مکانی که برای کاشت گل رز در نظر گرفته اید باید از آفتاب خوبی برخوردار باشد.

۸. برای حفظ رطوبت روی گلدان را با پلاستیک بپوشانید.

۹. مدت ریشه دهی قلمه به کندی صورت می گیرد، معمولا تا ۲ ماه طول می کشد.

۱۰. زمانی که گیاه تان ریشه دار آن را به باغچه منتقل کرده، برای کاشت آن در خاک باید یک گودال ایجاد کنید تا به خوبی در آن مستقر شود.

نحوه کاشت گل رز

نکته: قلمه زنی گل رز در گلدان ممکن است همیشه با موفقیت انجام نشود به همین دلیل برای جواب گرفتن بهتر آن را در باغچه منزلتان بکارید. برای کاشت گل رز در گلدان شما می توانید از گونه مینیاتوری آن استفاده کنید که در محیط گلدان رشد بسیار خوبی را دارند.

شرایط نگهداری از گل رز

آبیاری: گل رز برای رشد بهترش نیاز به رطوبت خاکی دارد که برای تامین نیاز آبی گل رز باید صبح ها به صورت عمقی گیاه را آبیاری کنید.

نور: گل رز گیاهی است بسیار نور پسند به همین دلیل باید نور مورد نیاز را برای رشدش فراهم کنید. از مکانی هایی برای کاشت رز استفاده کنید که کاملا آفتاب گیر باشد اما در مقابل نور مستقیم خورشید نباید قرار بگیرد.

خاک: برای کاشت گل رز به خاکی با زهکشی بالا و حاصلخیز نیاز داریم و همچنین برای تغذیه کامل گیاه اضافه کرد مواد عالی برای حاصلخیزی بیشتر خاک گل و نگه داشتن رطوبت بسیار مفید است. بهترین خاک برای کاشتن گل رز ماسه+ کود حیوانی+کمپوست+خاک باغچه است.

دما: مطلوب ترین دما جهت رشد بهتر گل رز دمایی بین ۲۰ تا۲۵ درجه می باشد.

آفات: از اصلی ترین آفات گل رز شته گل سرخ، سفیدک و .. است.

هرس: بریدن شاخ و برگ های اضافی یکی از مهم ترین نکات در جهت پرورش گل رز است. این هرس باعث می شود تا گل رز شکل بوته ای خود را حفظ کند و همچنین شاخه هایی که دچار آفت شده اند باید هر چه زود تر هرس شوند.

هرس کردن برای گل رز بسیار مهم است چرا که با هرس آن به تعداد گل هایش افزوده می شود که این کار باید سالی یک مرتبه انجام شود و بهترین زمان برای حرص آن ۱۵ اسفند تا ۱۵ فروردین است.

نحوه بریدن ساقه رز برای قلمه

انواع گل رز

گل رز نزدیک به ۱۵۰ گونه مختلف دارد که در سه گروه اصلی تقسیم بندی می شوند:

  1. رزهای خودرو
  2. رزهای باغی جدید
  3. رزهای باغی قدیمی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو