چگونه بدن سالم و باروری داشته باشیم؟

چگونه بدن سالم و باروری داشته باشیم؟


منبع: زیبامون

334

1398/9/26

16:01


براساس گفته های اکادمی تغذیه در اروپا یک وزن سالم ، یک بدن سالم و یک رژیم غذایی سالم سه تا اصلی هستند که به شدت روی قدرت بارداری یک خانوم تاثیر میگذراند.با ما همراه باشید.

چگونه بدن سالم و باروری داشته باشیم؟

وقتی حرف از قدرت باروری در خانوم ها میشه معمولا هزاران فاکتور متفاوت رو باید برای رسیدن به یه نتیجه بررسی کرد چون عواملی که روی قدرت باروری یک خانوم تاثیر میگذارند بسیار زیاد و متنوع هستند و این عوامل هم در بدن هر خانوم با خانوم دیگه متفاوته. با وجود اینکه تعدادی از این عوامل رو نمیشه کنترل کرد و خارج از توان شما برای عوض کردنشون هستند اما یکی از مواردی که خانوم ها توانایی دخل و صرف توش رو دارند رژیم غذاییشونه. براساس گفته های اکادمی تغذیه در اروپا یک وزن سالم ، یک بدن سالم و یک رژیم غذایی سالم سه تا اصلی هستند که به شدت روی قدرت بارداری یک خانوم تاثیر میگذراند. در این مقاله از زیبامون دات کام میخوایم شما رو برای داشتن یک رژیم غذایی سالم تر که باعث بشه قدرت باروریتون بالا بره راهنمایی کنیم. پس با ما همراه باشید.

 

رژیم غذایی سالم تر راه رسیدن به قدرت باروری بیشتر

 

مسلما با فکر به اینکه چگونه قدرت باروری رو افزایش بدیم اول از همه فکر همگی شما به سمت رژیم غذایی خانوم ها رفت. اما باید بگیم که وقتی حرف از سالم غذا خوردن برای باردار شدن میشه این فقط خانوم ها نیستند که باید یه سری فاکتورها رو رعایت کنند و اقایون هم موظف هستند تو این راه با همسرشون همراه شن. سالم غذا خوردن به اقایون کمک میکنه که قدرت بدنی بالاتری داشته باشند و در نتیجه اسپرم بیشتری تولید کنند و هرمونهای تستوسترون بیشتری هم در بدنشون ساخته بشه که موارد ذکر شده تاثیر مستقیمی روی قدرت بارور سازیشون داره. فراموش نکنید که 50% از قضیه مربوط به اقایون میشه و یه خانوم به تنهایی نمیتونه این مسیر رو طی کنه. حالا که موارد اولیه رو توضیح دادیم در ادامه یه لیست مفید از مواد غذایی ای که به بدن برای بارور شدن کمک می کنند رو قرار میدیم.

 

هشت ماده غذایی که به طور مستقیم به قدرت باروری در بدن کمک می کند

 

1_ماهی های چرب 

 

 

سالمون ، ساردین و هر مدلی از ماهی های چرب منبع بی نظیری از امگا 3 و اسیدهای چرب هستند که نقش عظیمی در قوی کردن بدن برای رابطه جنسی و بارداری دارند. مطالعات نشان داده اند که مواد لیست شده قدرت تخمک گذاری را در خانوم ها افزایش میدهند و بدن را برای باردار شدن اماده میکنند. DHA  که یکی از اسیدهای چرب حاضر در گوشت ماهیه هورمون پروجسترون رو در بدن خانومها افزایش میده و این هورمون از مهمترین هورمون های مورد نیاز برای بدن خانوم ها قبل از باردار شدنه.غیر از سالمون و ماهی های چرب شما میتونید امگا3 رو در گردو ، تخم کتان ، گوشت گاو و دانه گیاه چیا پیدا کنید. تمام این مواد غذایی باعث افزایش هورمون های مورد نیاز در بدن خانوم ها برای رسیدن به یک بارداری سالم میشوند.  همچنین اجیل ها نیز منبع خوبی برای دریافت امگا 3 هستند. این موارد به رشد جنین نیز کمک میکند و باعث افزایش هوش میشود.

 

2_چربی های طبیعی 

 

 

چربی و روغن های طبیعی یکی از نیازهای ضروری بدن و یکی از پایه های اساسی هر رژیم غذایی ای هستند. و وقتی قصد حامله شدن دارید دیگه باید حتما این مواد ضروری رو توی رژیم غذاییتون جا بدید. این مواد به بدن انرژی میدن ، کمک میکنن هورمون ها تنظیم بشن، به ثابت شدن سطح قند خون کمک میکنند، به بدن کمک میکنند مواد مغذی مورد نیاز رو جذب کنه و برای مراقبت از سلول های بدن یه هاله محافظتی تولید میکنند.

"وقتی بحث بارداری وسط میاد به شدت مهمه که به بدن خانوم ها به حد لازم چربی های گیاهی و حیوانی اشباع نشده برسه." سارا ریون یک رژیم شناس و متخصص تغذیه معروف روی این مسئله تاکید کرده و در ادامه گفته : توصیه میکنم که خانوم هایی که قصد بارداری دارند حتما چربی های طبیعی رو توی رژیم غذاییشون جا بدن. از گردو و دانه های چرب گرفته تا ماهی و زیتون و اووکادو. توی هر وعده غذایی این مواد رو جا بدید تا یه بارداری موفقیت امیز داشته باشید."

 

3_لبنیات پر چرب 

لبنیات پر چرب راه اصلی برای رسیدن به یه بارداری طلایی هستند. تحقیقاتی که توسط موسسه سلامت دانشگاه هاروارد منتشر شد نشون داد که خانوم هایی که روزانه دو مرحله لبنیات کم چرب استفاده میکردند از خانوم هایی که همون مقدا لبنیات فقط از نوع پر چربش رو استفاده میکردند بیشتر دچار

 

شده اند. سارا ریون متخصص تغذیه در این زمینه گفته که : مکانیزم دقیق این مسئله هنوز هم مشخص نیست اما احتمال میره که مواد افزاینده ای که به لبنیات برای پایین اوردن سطح چربی اضافه میشه بالانس هورمونی بدن رو بهم میزنند و همین برای بارداری خطرناکه.

 

4_غلات سبوس دار 

 

 

کربوهیدارت های خالصی که توی غلات ها و مخصوصا غلات دارای سبوس پیدا میشه به شدت به بدن برای بارداری کمک میکنند. کربوهیدارت های پیچیده مانند غلات سبوس دار، میوه ها و سبزیجات و حبوبات یک منبع سرشار از فیبر هستند. این مواد از کربوهیدرات های سبک مثل نان سفید ، برنج سفید و ...دیرتر هضم میشوند و هضم شدن ارامتر قند خون را کنترل کرده و به گردش خون در بدن نیز کمک میکند.این بالانس ایجاد شده باعث میشود سطح هورمون های بدن نیز متعادل شود و تمام این موارد قدرت بارداری را افزایش میدهد و حتی باعث اب شدن چربی های اضافی بدن نیز میشود و سلامتی بیشتر را برای فرد به دنبال دارد.

 

5_مواد حاوی اهن 

اهن کافی در بدن باعث میشود خانوم ها تخمک گذاری قوی تری داشته باشند و در نتیجه راحت تر باردار شوند. اهن رو میتوانید در مواد غذایی فراوانی پیدا کنید و به راحتی با استفاده از این مواد غذایی چرخه سلامتی خود را به سمت یک بارداری سالم بچرخانید.اسفناج یکی از موادی است که مقدار زیادی اهن و کلسیم را در خود جای داده است. برگ های سبز اسفناج به خاطر اینکه حاوی کلروفیل هستند جریان خون را نیز افزایش داده و باعث بالا رفتن احتمال بارداری میشوند.

 

6_پروتئین های گیاهی

پروتئین هایی که در مواد غیر گوشتی نیز وجود دارند به شدت روی روند بارور شدن ماثر هستند. حبوبات، اجیل ها، سویا و دانه های روغنی همه حاوی پروتئین های گیاهی ای هستند که برای بدن و بارداری مفید است. متخصصان تغذیه میگویند برای تزریق پروتئین های گیاهی به بدن مجبور نیستید رژیمی داشته باشید که سرشار از این مواد است. فقط میتوانید به راحتی مقداری از انها را در وعده های غذایی خود جا بدهید. رژیم های غذایی ای که در انها میزان پروتئین های گیاهی بالا است معمولا انتی اکسیدان های بیشتری را نیز در خود جای داده اند که به دفع کردن رادیکال های مضر کمک میکند. اگر این رادیکال ها در بدن ازاد بمانند به اسپرم های و دیواره سلولی تخمک اسیب میرسانند و احتمال باردار شدن را کاهش میدهند.

 

7_غذاهایی که فولات زیادی دارند

 

 

اگر دارید برای باردار شدن تلاش میکنید به شدت مهم است که مواد غذایی ای که سرشار از فولات هستند مصرف کنید. موادی مانند کاهو، سبزیجاتی که برگ های بزرگ و سبز تیره دارند ، تخمه افتاب گردان و حبوبات و عدس سرشار از فولات هستند. این توصیه یکی از مواردی است که بهتر است ان را حسابی جدی بگیرید چون این ویتامین به شدت برای سلامتی نوزاد مهمه. بعضی وقت ها خانوم ها فکر میکنند که باید برای مصرف این ویتامین تا وقتی که حامله شدند صبر کنند اما این تصور اشتباهه. سازمان سلامت نوزادان و مادرها در امریکا در گزارشی اعلام کرده که استفاده از مواد غذایی حاوی فولات برای خانوم هایی که در هر مرحله ای از زندگیشون قصد حامله شدن دارند به شدت ضروریه. یکی از بیماری ها و مشکلاتی که نوزادان به اون مبتلا میشن نقص در ستون فقراته که با مصرف موادی که حاوی فولات هستند مادرها میتونند از این امر جلوگیری کنند. نقص ستون فقرات معمولا توی ماه اول بارداری ظاهر میشه و اگه مادر از قبل به حد کافی مواد غذایی حاوی فولات مصرف کرده باشه خودش برطرف میشه. در کنار این ماده مادرها باید سعی کنند ویتامین ها و مکمل های غذایی ای که حاوی فولیک اسید هستند هم مصرف کنند.

 

8_غذاهای حاوی فیبر

 

 

برای یک رژیم بارداری سالم فیبر یک ماده ضروری است. استروژن یکی از هورمون هایی است که اگر در بدن خانوم ها زیاد باشد میزان پروژسترون رو پایین اورده و در نتیجه احتمال بارداری نیز پایین میرود. با استفاده از غذاهای فیبردار این هورمون ها تعدیل میشوند و فرد میتواند راحتتر باردار شود.

 

مواد غذایی ای که باعث ناباروری میشوند

 

در ادامه نیز شما را با تعدادی از مواد غذایی که خطر ناباروری را به دنبال دارند اشنا میکنیم.

  • غذاهای کنسروی و سرخ شده و حاوی روغن زیاد: غذاهایی مثل مرغ سرخ شده ، دونات و غذاهایی که شکر و روغن زیادی دارند یا طولانی مدت بسته بندی شده اند وقتی قصد دارید حامله شوید اصلا برای بدن مناسب نیستند و بهتر است از مصرف انها خودداری کنید.
  • مصرف زیاد الکل یکی دیگر از مواردی است که اگر قصد یک بارداری سالم را دارید حتی قبل از باردار شدن باید از ان فراری باشید. الکل نه فقط برای خانوم ها بلکه برای اقایان نیز ناباروری را به دنبال دارد.

 

  • اسنک ها و هله هوله مورد بعدی لیست چیزهای است که باید از مصرف بیش از حد انها اگر قصد حامله شدن دارید خودداری کنید. سعی کنید وعده های غذایی کامل و سالمی داشته باشید تا حین انها رو به سوی خوردن اسنک نیاورید.
  • مصرف زیاد کافئین را کنار بگذارید. بعضی از تحقیقات نشان داده است که خانوم هایی که زیاد کافئین مصرف میکنند یا عادت به نوشیدن قهوه دارند همان هایی هستند که بیشتر امکان سقط جنین در انها مشاهده شده است. اگر در روز بیشتر از دو نوشیدنی یا ماده حاوی کافئین بخورید احتمال اینکه سقط جنین داشته باشید به شدت برای شما بالا خواهد رفت.

متخصصین بارداری به غیر از مواد غذایی موارد دیگری را نیز به لیستی که میتواند خطر ناباروری را در خانوم ها افزایش دهد اضافه کرده اند.

یکی از مواردی که برای سالم نگه داشتن بدن شما و داشتن یک بارداری موفق نیاز است خواب کافی است. اهمیت این موضوع به شدت بالاست و تمام خانوم هایی که قصد دارند در اینده بچه دار شوند باید تلاش کنند یک سیستم خواب منظم برای خود داشته باشند زیرا که کمبود خواب دشمن بارداریست. یک خواب راحت بدن را قوی کرده و سطح استرس را نیز کاهش میدهد و در نتیجه بدن قوی تر و بارور تر میشود. در نتیجه در کنار داشتن یک رژیم غذایی سالم سعی کنید به حد نیاز استراحت کنید و از عوامل استرس زا نیز تا میتوانید دوری کنید. برای یک بارداری سالم و به دور از خطر شما جدا از یک بدن سالم و قوی نیاز به ذهنی ارام و به دور از هر گونه استرس و تنش نیز دارید و تنها با داشتن یک برنامه خواب منظم و با کیفیت به ان دستیابی پیدا میکنید.

 

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو