عوارض خود ارضایی

منبع: نمکستان

128

1398/9/27

18:01


عوارض خود ارضایی نمکستان» عوارض خود ارضایی: در عصر و زمان ما برخی از دانشمندان کم اطّلاع و کسانی که فریفته ی فرهنگ فاسد غرب شده اند، به تبعیّت از غربی ها، خودارضایی را یک امر طبیعی دانسته و آن را جایز شمرده اند. در حالی که حرمت آن به ادلّه ی اربعه (قرآن، حدیث، عقل و […]

عوارض خود ارضایی

عوارض خود ارضایی

نمکستان» عوارض خود ارضایی: در عصر و زمان ما برخی از دانشمندان کم اطّلاع و کسانی که فریفته ی فرهنگ فاسد غرب شده اند، به تبعیّت از غربی ها، خودارضایی را یک امر طبیعی دانسته و آن را جایز شمرده اند. در حالی که حرمت آن به ادلّه ی اربعه (قرآن، حدیث، عقل و اجماع) ثابت است. استمناء ضررها و مفاسد فراوانی دارد که خلاصه ی آن را در اینجا می آوریم. ضمنا شما می توانید ترک خودارضایی را نیز مطالعه کنید.

عوارض خود ارضایی

۱ – این کار زشت و ناپسند منشأ انواع بیماری ها می شود. ضعیف شدن حافظه، سوء هاضمه، تنگی نفس، بداخلاقی، عصبانیّت، مالیخولیا، کم خونی، ضایع شدن قدرت های جسمی و روحی از جمله بیماری هایی است که دامنگیر چنین انسانی می شود. علاوه بر این ها، سرگیجه، لاغری، سستی قوای مختلف بدن، کمر درد، ایجاد صدای وزوز در گوش، و تأثیر منفی در قوای بینایی و شنوایی و چشایی و بویایی و لامسه و کم شدن مقاومت بدن در برابر بیماری ها و فلج شدن، از دیگر عوارض خود ارضایی است که به شهادت جمعی از پزشکان در انتظار مبتلایان  است.

۲ – دومین ضرر و مفسده ی استمناء، میل به عزلت و گوشه گیری است. از آنجا که غالباً این عمل زشت در خفا و پنهانی انجام می شود، مبتلایان به آن دوست دارند تنها باشند و این کار به تدریج باعث انزوای آنها از جامعه می گردد. و این حالت، یکی از عوامل مهمّ افسردگی است.

۳ – یکی دیگر از ضررهای این کار، ایجاد مشکلات متعدّد برای ازدواج آینده مبتلایان به آن است. این افراد اگر این کار زشت و گناه بزرگ را ترک نکنند ازدواج موفّقی نخواهند داشت. چون مبتلی به سرد مزاجی یا سرعت انزال و امثال آن شده، و گاه علاقه به جنس مخالف را از دست می دهند.

۴ – مشکل چهارم خودارضایی، که زاییده ی همان مشکلات سه گانه ی سابق است، عقب افتادگی در دروس و فعالیّت های علمی است. افراد زیادی بودند که قبل از ابتلای به استمناء، شاگرد اوّل کلاس خویش محسوب می شدند، ولی بعد از آلوده شدن به آن نه تنها شاگرد اوّلی را از دست داده، که با تجدید قبول شده اند! و گاه حتّی میل به درس خواندن را از دست داده، و به دنبال آن یأس و ناامیدی به سراغ آنها آمده و حتّی رفوزه شده اند!

بنابراین، خودارضایی ضررها و مفاسد فراوانی دارد. و لذا، عقل حکم به قبح و زشتی آن می کند و هرآنچه عقل آن را زشت و ناپسند بداند، شرع آن را تحریم می کند. ذکر این نکته نیز لازم است که آنچه در مورد مفاسد و ضررهای خودارضایی گفته شد جنبه ی حکمت دارد، نه علّت. بنابراین استمناء مطلقاً حرام است؛ حتّی اگر در جایی – بر فرض – که این ضررها وجود نداشته باشد.

دو سوال در باره عوارض خود ارضایی

سؤال: با توجّه به ضررها و مفاسد فراوان استمناء، اگر مبتلایان به آن پس از اطّلاع از این ضررها و خطرات، توبه کرده و آن را ترک نمایند، آیا آثار آن برطرف می شود؟

جواب: بله، تدریجاً برطرف می شود. همانگونه که در سایر اعتیادها، نظیر اعتیاد به موادّ مخدّر، در صورتی که با عزم راسخ و تصمیم جدّی آن را ترک نمایند، آثار و پیامدهای منفی آن به تدریج برطرف می گردد؛ مخصوصاً در سن جوانی زودتر و سریع تر مرتفع می شود. بنابراین، مبتلایان به خودارضایی هرچه زودتر از خواب غفلت بیدار شوند و بر خداوند توکّل کنند و دست از این کار زشت بکشند و مطمئن باشند که آثار شوم آن تدریجاً از بین می رود.

سؤال: برخی از پزشکان معتقدند اگر این کار با فواصل زمانی زیاد صورت بگیرد ضرری ندارد. چرا نظریّه ی این پزشکان را مورد توجّه قرار نمی دهید؟

جواب: احکام شرع، حتّی قوانین عرفی، تابع مصادیق خاص نیست؛ بلکه ناظر بر مجموع مکلّفین من حیث المجموع است. مثلاً شراب به خاطر آثار سویی که دارد و باعث زوال عقل می گردد و در تمام بدن، از سر تا به پا، اثر منفی می گذارد و حتّی در نسل آینده مصرف کننده ی آن نیز بی اثر نیست، برای همه تحریم شده است، حتّی اگر در موردی هیچ یک از این آثار نباشد؛ مثل این که شخصی تنها یکی دو قطره از آن بنوشد. زیرا اگر راه برای این استثناءها باز شود، سوء استفاده های زیادی صورت خواهد گرفت. لذا، قانون گذار برای جلوگیری از سوء استفاده ها به صورت عام حکم می کند.

منبع: پنج نکته ی مهم درباره ی خودارضایی/ گردآوری و تحقیق ابوالقاسم علیان نژادی دامغانی؛ [بر اساس دروس] مکارم شیرازی. مشخصات نشر : قم: نجفی، ۱۳۹۱

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو