تمیز کردن قابلمه گرانیتی و چدنی به روش اصولی

تمیز کردن قابلمه گرانیتی و چدنی به روش اصولی


منبع: ستاره

326

1398/9/30

08:36


تمیز کردن قابلمه گرانیتی و چدنی نیاز به دانستن نکاتی مهم و اصولی دارد که شاید خیلی از شما با آن‌ها آشنایی نداشته باشید. روش‌هایی که با اعمال آن‌ها علاوه بر رعایت بهداشت ظروف، به اقتصاد خانواده نیز کمک خواهد شد.

تمیز کردن قابلمه گرانیتی و چدنی

 
ستاره | سرویس خانه‌داری - امروزه آشپزی با قابلمه گرانیتی و چدنی بسیار مرسوم است. ظروف چدنی محکم و بادوام هستند و قابلیت توزیع گرما به طور متوازن و یکنواخت در آن‌ها وجود دارد، در نتیجه پخت و پز با این ظروف راحت است. از طرفی ظروف گرانیتی که ظاهری شبیه سنگ گرانیت دارند، دارای سطح کاملا نچسبی بوده و زیبایی خاصی به آشپزخانه شما می‌بخشند.
ظروف گرانیتی و چدنی نیز مانند همه ظروف دیگر نیاز به مراقبت دارند و نگهداری از آن‌ها کار سختی نیست. تمیز کردن قابلمه گرانیتی و چدنی به صورت درست و اصولی یکی از نکات مهم در نگهداری و افزایش طول عمر آنهاست. ما در این مطلب قصد داریم روش صحیح تمیز کردن و مراقبت از قابلمه گرانیتی و چدنی را آموزش دهیم، با ما همراه باشید ...
آنچه در این مطلب می‌خوانید:

نحوه استفاده، نگهداری و تمیز کردن قابلمه گرانیتی

طول عمر و خاصیت نچسب بودن قابلمه گرانیتی نسبت به قابلمه تفلون بیشتر است، از طرفی معایب قابلمه تفلون را هم ندارد. ولی فرایند نگهداری و تمیز کردن قابلمه گرانیتی تا حد زیادی شبیه به قابلمه تفلون است.

نحوه استفاده از قابلمه گرانیتی

  1. پس از خرید قابلمه گرانیتی برچسب‌ها و روکش محافظ آن را جدا کرده و سپس داخل قابلمه را با اسفنج نرم یا برس مخصوص ظروف گرانیتی بشویید.
  2. قابلمه گرانیتی را پس از شستن، خشک کرده و روی حرارت خیلی ملایم قرار دهید.
  3. مقداری روغن در قابلمه بریزید، در حدی که سطح آن را چرب کند و نه بیشتر.
  4. قابلمه را به آرامی بچرخانید تا روغن در همه سطح داخلی قابلمه پخش شود، سپس اجازه دهید قابلمه برای چند دقیقه بر روی حرارت ملایم بماند.
  5. حرارت را پس از چند دقیقه، خاموش کنید و قابلمه را دوباره بشویید. به این روش کارایی قابلمه گرانیتی افزایش می‌یابد.

قابلمه گرانیتی



تمیز کردن قابلمه گرانیتی

  • بهترین راه برای تمیز کردن قابلمه گرانیتی استفاده از روش دستی و به کمک اسفنج نرم یا برس مخصوص ظروف گرانیتی است و در صورت استفاده از ماشین ظرفشویی باید از تنظیمات مناسب ظروف گرانیتی استفاده کرد.
  • برای تمیز کردن قابلمه گرانیتی از مایع ظرفشویی استفاده کنید و از مصرف پودر‌های شوینده اجتناب کنید، زیرا به روکش نچسب قابلمه آسیب وارد می‌کنند.
  • اگر تکه‌های غذا به کف قابلمه چسبیده، برای تمیز کردن آن به هیچ وجه از سیم ظرفشویی یا قاشق استفاده نکنید، بلکه مقداری آب در قابلمه ریخته و اجازه دهید یک ساعت بماند تا تکه‌های غذا خیس خورده و به راحتی جدا شوند. سپس قابلمه را با اسفنج نرم و مایع ظرفشویی بشویید.

دو نکته در رابطه با تمیز کردن قابلمه گرانیتی 

  • برای تمیز کردن قابلمه گرانیتی به هیچ وجه از تمیزکننده‌های طبیعی مانند سرکه و جوش شیرین و تمیزکننده‌های شیمیایی مانند گاز پاک کن استفاده نکنید، زیرا این مواد باعث آسیب رساندن به روکش قابلمه خواهند شد.
  • برای تمیز کردن قابلمه گرانیتی به هیچ وجه از اسکاچ زبر یا سیم ظرفشویی استفاده نکنید تا روکش آن صدمه نبیند و عمر قابلمه افزایش یابد.

تمیز کردن قابلمه گرانیتی



نگهداری از قابلمه گرانیتی

  • از نگهداری مواد غذایی به خصوص مواد غذایی اسیدی که حاوی سرکه، چاشنی‌های ترش، آبلیمو و سایر مرکبات هستند، در قابلمه گرانیتی اجتناب کنید، زیرا به روکش نچسب قابلمه آسیب وارد می‌کنند.
  • از قرار دادن دسته قابلمه گرانیتی در معرض حرارت مستقیم بپرهیزید، زیرا باعث سوختن آن می‌شود.
  • برای جلوگیری از ایجاد لکه بر روی بدنه قابلمه گرانیتی، پس از شستشو بلافاصله آن را خشک کنید.
  • پس از شستن و خشک کردن قابلمه‌های گرانیتی، آن‌ها را داخل یکدیگر قرار ندهید، بلکه در هر قابلمه را برعکس گذاشته و قابلمه‌ها را به ترتیب از بزرگ به کوچک روی هم بچینید.
  • پس از هر بار پخت و پز با قابلمه گرانیتی بلافاصله آن را بشویید و اجازه ندهید مواد غذایی روی سطح آن بماند، زیرا باقی ماندن مواد غذایی در قابلمه باعث خراب شدن سطح نچسب آن می‌شود.
  • هنگام پخت و پز با قابلمه گرانیتی، شعله را روی حرارت متوسط یا ملایم تنظیم کنید تا روکش نچسب آن آسیب نبیند.
  • برای هم زدن غذای موجود در قابلمه گرانیتی از قاشق، ملاقه یا کفگیر چوبی یا پلاستیکی استفاده کنید تا از ایجاد خش بر روی سطح آن جلوگیری شود.
  • از تکه تکه کردن غذای موجود در قابلمه گرانیتی با اشیاء نوک تیز مانند چاقو یا قاشق استیل بپرهیزید تا روکش نچسب آن دچار خراش نشود.

 

 

نحوه استفاده، نگهداری و تمیز کردن قابلمه چدنی 

ممکن است تصور کنید قابلمه‌های چدنی قدیمی که دچار زنگ‌زدگی شده‌اند و ظاهر اولیه خود را از دست داده‌اند، دیگر قابل استفاده نیستند، ولی بد نیست بدانید که با روش تمیز کردن درست و اصولی می‌توانید این قابلمه‌ها را به وضعیت اولیه برگردانده و از آن‌ها تا مدت‌های طولانی استفاده کنید.
 

روش تمیز کردن قابلمه چدنی

مواد و وسایل لازم: 
  • مایع ظرفشویی
  • اسفنج
  • حوله پارچه‌ای یا کاغذی
  • روغن مایع یا جامد مخصوص آشپزی
  • ورق آلومینیوم

روش کار:
  1. ابتدا قابلمه را به صورت دستی و با استفاده از اسفنج و مقداری مایع ظرفشویی بشویید.

    تمیز کردن قابلمه چدنی



  2. اگر مواد غذایی به کف قابلمه چسبیده، مقداری آب در قابلمه بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید، وقتی آب به جوش آمد، اجازه دهید به مدت ۳ الی ۵ دقیقه بجوشد تا مواد غذایی از کف قابلمه جدا شوند، سپس درون قابلمه را با اسفنج و مایع ظرفشویی بشویید.
  3. پس از شستن قابلمه، آن را با یک حوله نخی یا کاغذی تمیز خشک کنید. (اگر حوله کمی سیاه شد نگران نشوید، چون طبیعی است.)
  4. سطح داخلی قابلمه را با یک لایه نازک از روغن مایع یا جامد خوراکی بپوشانید.

    تمیز کردن قابلمه چدنی



  5. با یک حوله نخی یا کاغذی بر روی سطح قابلمه بمالید تا دیگر هیچ روغن اضافه‌ای روی سطح قابلمه باقی نماند.

تمیز کردن قابلمه چدنی



تمیز کردن قابلمه چدنی زنگ زده

  1. ابتدا قابلمه را با استفاده از سیم ظرفشویی، مایع ظرفشویی یا صابون و آب گرم بسابید و آب بکشید تا زنگ‌ها از بین بروند، سپس سطح قابلمه را خشک کنید.
  2. سطح داخلی و بیرونی قابلمه را با یک لایه نازک از روغن آشپزی بپوشانید و مراقب باشید مقدار روغن زیاد نباشد چون باعث چسبندگی سطح قابلمه می‌شود.
  3. قابلمه را به صورت وارونه بر روی طبقه بالای فر قرار دهید و یک سینی فر یا ورق آلومینیوم در طبقه پایین فر قرار دهید تا در صورت چکه کردن روغن اضافی از قابلمه، روغن بر روی آن بریزد.
  4. فر را روی حرارت ۵۰۰-۴۵۰ درجه فارنهایت (۲۵۰ درجه سانتیگراد) قرار داده و اجازه دهید قابلمه به مدت یک ساعت در فر بماند.
  5. سپس فر را خاموش کرده و صبر کنید تا قابلمه در فر خنک شود.
  6. به این ترتیب قابلمه چدنی تمیز و براق شده و می‌توانید مجددا از آن استفاده کنید.

چند نکته در رابطه با تمیز کردن قابلمه چدنی زنگ زده

  • شما در این روش با حرارت دادن روغن در قابلمه چدنی در واقع از طریق فرایند پلیمریزاسیون، باعث ایجاد لایه‌ای نچسب بر روی سطح ظرف می‌شوید که از آن محافظت می‌کند. برای این منظور بهتر است از روغن‌های گیاهی غیراشباع مانند روغن ذرت و روغن کانولا استفاده کنید، زیرا چربی‌های اشباع مانند روغن‌های جامد، به خوبی چربی‌های غیراشباع پلیمریزه نمی‌شود.
  • هر چند این روش باعث ایجاد سطح نچسبی بر روی قابلمه می‌شود، ولی باید بدانید که این نچسب بودن کامل نیست و ممکن است غذا کمی به قابلمه بچسبد که طبیعی بوده و به راحتی قابل شستشو است.
  • وقتی که میزان چسبیدن غذا به قابلمه افزایش یافت یا متوجه زنگ زدگی در سطح قابلمه شدید، زمان تمیز کردن مجدد با روغن و براق کردن آن فرا رسیده است. 

تمیز کردن قابلمه گرانیتی و چدنی


سخن آخر

قابلمه‌ها از ظروف پرکاربرد در آشپزخانه هستند که در جنس‌های مختلفی از روی و مس گرفته تا گرانیت، چدن و سرامیک ساخته می‌شوند و هر یک فواید و مضراتی برای سلامتی دارند. به هر حال بهترین قابلمه برای آشپزی از هر جنسی که باشد، نیاز به مراقبت و نگهداری داشته و روش تمیز کردن خاص خود را دارد. شما در این مقاله با روش‌های کاربردی در تمیز کردن قابلمه گرانیتی و چدنی آشنا شدید و راه‌های نگهداری از آن‌ها را آموختید. امیدواریم از این مطلب استفاده کرده باشد و ما را با ارسال تجربیات، نظرات و پیشنهادات خود در این زمینه یاری دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو