تکثیر گیاه یوکا و نحوه پرورش و رشد بهتر این گیاه

تکثیر گیاه یوکا و نحوه پرورش و رشد بهتر این گیاه


منبع: آرگا

485

1398/10/8

02:30


گیاه یوکا که از دسته گیاهان کشور آمریکا محسوب می شود و اغلب افراد از آن برای زیبا سازی فضای بیرونی استفاده می کنند و به دنبال روش هایی برای افزایش آن می باشند و به همین منظور ما در این مقاله سعی داریم تا به بیان چگونگی تکثیر گیاه یوکا بپردازیم با ما همراه باشید.

همانطور که می دانید یوکا از دسته گیاهان مقاومی است که می تواند در سردترین و گرم ترین مناطق دنیا رشد نماید و از آنجایی که از این گیاه برای زیباسازی فضای سبز و بیرونی استفاده می کنند تکثیر گیاه یوکا بسیار مورد توجه قرار می گیرد و اغلب سعی دارند تا از طریق روش های مختلف اقدام به تکثیر این گیاه بکنند.

آشنایی با نحوه تکثیر گیاه یوکا

گیاه یوکا دارای برگ هایی بزرگ و کشیده و خنجری شکل می باشد که با حذف جوانه های انتهایی به گیاه دو الی سه شاخه اضافه خواهد شد. یوکا در سال یک مرتبه گل خواهد داد و گل های سفید و کرمی آن به شکل زنگوله ای کوچک و واژگون پدیدار خواهند شد و توجه داشته باشید که این گیاه در محیط های آپارتمانی گل نخواهد داد. بهتر است بدانید که میوه های یوکا به شکل تخم مرغی و رنگ گوشتی ظاهر می شوند و دارای ۲.۵ سانتی متر طول نیز می باشند و در عرض ۴.۵ متر گسترده خواهند شد. توجه داشته باشید که این گیاه تا ارتفاع ۶ متری رشد خواهد کرد و البته در مواردی تا ارتفاع ۹ متری نیز مشاهده شده است.

راهکار های تکثیر گیاه یوکا

بهتر است بدانید که درختان یوکای آمریکایی از دسته بلند ترین گونه های یوکای خنجریان محسوب می شوند که نام های متفاوتی نیز برای این گونه از درختان در نظر گرفته شده است؛برای مثل می توان درخت یوکای بدون ستون فقرات،یوکای آمریکایی نرم نازک،یوکای آبی و یوکای آمریکایی غول را نام برد. همچنین توجه داشته باشید که این گیاه بومی کشور های مکزیک،گواتمالا،کاستاریکا،بلیز و هندوراس می باشد. البته از گیاهان ملی کشور السالوادور نیز شناخته می شود.

انواع گیاه یوکا:

بهتر است بدانید که گییاه یوکا دارای دو گونه متفاوت می باشد که گونه اول فاصله برگ ها در آن بسیار زیاد می باشد و اغلب برای استفاده در آپارتمان ها کاربرد دارد و گونه دیگر که فاصله برگ ها در آن کمتر است و گل هایش به صورت زنگوله واژگون سفید و کرم رنگ رشد خواهند کرد و معمولا برای پرورش در باغچه ها مناسب می باشند.

انواع مختلف گیاه یوکا و زیبایی های آن

راه های مختلف تکثیر گیاه یوکا:

همانطور که می دانید برای تکثیر گیاهان از روش های مختلفی استفاده نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان روش هایی برای تکثیر گیاه یوکا پرداخته ایم که می توانید از آن ها استفاده نمایید.

  • قلمه زدن ساقه گیاه
  • جدا کردن پاجوش های گیاه
  • قلمه های ریزوم
  • کاشتن بذر گیاه

قلمه زدن ساقه گیاه:

همانطور که متوجه شدید یکی از روش های تکثیر گل یوکا قلمه زدن است که در ادامه به بیان نکات انجام آن پرداخته ایم:

تکثیر گیاه یوکا با قلمه زدن آن

بهتر است بدانید که زمان مناسب برای قلمه زدن فصل بهار می باشد.
شما می توانید قلمه مورد نیاز را از طریق قسمتی از یوکا که برهنه شده است و فاقد برگ می باشد تهیه نمایید.
توجه داشته باشید که طول قلمه مناسب ۸ الی ۱۰ سانتی متر می باشد.
توصیه می شود که برای جداسازی قلمه ها از وسیله ای تیز استفاده نمایید تا به بدنه گیاه آسیبی وارد نشود.

اگر قصد تهیه قلمه از قسمت های برگ دار گیاه را دارید توصیه می شود که برگ های پایینی را جدا نمایید تا گیاه بتواند بیشتر زمان خود را صرف ریشه زایی نماید.

شما می توانید ساقه را از چند گره بالاتر از خاک قطع نمایید و قسمت های بالایی که دارای برگ هستند را جدا قلمه بزنید و همچنین قسمت های بدون برگ را نیز توصیه می شود که قلمه بزنید.

اکنون ساقه های بریده شده را به هورمون ریشه زایی آغشته نمایید و درون گلدانی حاوی ماسه شسته قرار دهید تا جوانه های جدید بزند و بتوانید از آن برای قلمه زدن نیز استفاده نمایید.

شما می توانید قلمه ها را به صورت عمودی و یا افقی داخل بستر کاشت قرار دهید. توجه داشته باشید که در این صورت بایستی حتما نیمی از آن بیرون و نیم دیگر داخل خاک قرار گیرد.

افزایش سرعت جوانه زنی گیاه یوکا با افزودن هورمون ریشه زایی

برای فراهم کردن فضای گلخانه ای می توانید بر روی بستر کاشت و قلمه ها را با پلاستیک های شفاف بپوشانید و بستر را مرطوب نگه دارید.

توجه داشته باشید که معمولا قلمه های برگ دار نسبت به قلمه هایی که فاقد برگ می باشند سریع تر ریشه خواهند زد.

توصیه می شود که پس از کاشت قلمه ها را به مدت ۳ الی ۷ روز در فضایی خنک و سایه قرار دهید تا روند ریشه زایی خود را به خوبی طی نماید.

پس از ریشه زایی و جوانه زدن گیاه یوکا می توانید قلمه ها را به گلدان های جدید با خاک مناسب و مرغوب منتقل نمایید.

جدا کردن پاجوش ها:

جدا کردن پاجوش ها یکی دیگر از روش های تکثیر گیاه یوکا محسوب می شود. بهتر است بدانید که پاجوش ها گیاهان کوچکی هستند که از روی ساقه های زیر زمینی گیاه مادر شروع به رشد خواهند کرد و می توان آن ها را از گیاه مادری جدا نمود و به عنوان یک گیاه مستقل در گلدان کاشت. توجه داشته باشید که بهترین زمان برای جداسازی پاجوش ها هنگام تعویض گلدان گیاه مادر است و برای انجام این کار بایستی ابتدا گیاه مادر را از گلدان خارج نمایید و تا می توانید خاک های اطراف ریشه را تمیز نمایید و در مرحله می توانید از جریان ملایم آب استفاده نمایید تا به خوبی خاک ها از روی ریشه گییاه پاک شوند. سپس با وسیله ای تیز پاجوش ها را از منطقه طوقه گیاه مادری جدا نمایید. توجه داشته باشید که هر پاجوش زمانی که دارای ۴ عدد برگ می باشد مناسب جداسازی از گیاه مادر می باشد.

تکثیر گیاه یوکا با جدا کردن پاجوش های گیاه

قلمه های ریزوم:

از دیگر روش های ازدیاد گیاه یوکا می توان به تقسیم ریزوم های آن به قسمت های ۷.۵ سانتی متری و کاشت آن در بستر های سنی کم عمق اشاره نمود. توجه داشته باشید که بایستی بستر کاشت را در محیطی گرم قرار دهید تا جوانه های موجود بر روی ریزوم ها رشد کرده و سر از خاک بیرون آورند.

کاشت بذر:

استفاده از روش کاشت بذر در تکثیر گیاه یوکا بسیرا متداول و معمول نمی باشد و بایستی کاشت بذر در فصل بهار و در دمای ۲۰ درجه سانتی گراد صورت بگیرد.

کاشت بذر برای تکثیر گیاه یوکا

شرایط محیطی لازم برای تکثیر یوکا:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای طی کردن روند رشد خود به فراهم کردن شرایط محیطی مناسب دارند که در ادامه به بیان چندی از شرایط لازم برای پرورش این گیاه پرداخته ایم:

آبیاری:

توصیه می شود که برای مراقبت از این گیاه در طول فصل تابستان آن را همواره مرطوب نگه دارید و هر روز ۲ الی ۳ مرتبه آبیاری نمایید و همچنین در فصول سرد سال مثل دی ماه بین هر دو آبیاری اجازه دهید تا سطح گلدان به طور کامل خشک شود. توجه داشته باشید که گیاهان در فصول سرد سال رشد چندانی نخواهند داشت و به همین منظور نیاز به آبیاری کمی دارند.

آبیاری مناسب گیاه برای رشد بهتر

نور:

بهتر است بدانید که این گیاه برای رشد کردن نیاز به نور کافی خواهد داشت و بایستی آن را در آفتاب کامل نگهداری نمود. توجه داشته باشید که قرار دادن گیاه یوکا در سایه پس از مدتی گیاه را بد شکل می کند و در نهایت فاصله برگ بسیار افزایش پیدا خواهد کرد.

درجه حرارت:

بهتر است بدانید که درجه حرارت مطلوب برای پرورش گیاه در فصل زمستان بین ۱۰ الی ۱۶ درجه سانتی گراد است و در تابستان محتاج به نگهداری در خارج از خانه می باشد. به طور کلی در مورد این گیاه می توان گفت در هر فصلی قادر هستید تا آن را در اتاق و یا خارج از خانه نگهداری نمایید.

خاک:

توجه داشته باشید که شما برای پرورش این گیاه نیازمند خاکی مرغوب و مناسب هستید و توصیه می شود که برای رشد بهتر و در نهایت تکثیر گل یوکا از خاک لوم که ترکیبی از شن رس و مواد آلی می باشد استفاده نمایید.

استفاده از خاک مرغوب برای پرورش و کاشت گیاه یوکا

بیماری های گیاه یوکا:

توجه داشته باشید که اگر گیاه را در محیطی سرد و خشک قرار دهید بر روی برگ ها کپک خاکستری ایجاد می شود و علت آن وجود نوعی قارچ به نام بوتری تیس می باشد که شما می توانید برای درمان گیاه و از بین بردن این بیماری گیاه را در فضایی گرم و خشک قرار دهید و از سموم قارچ کش برای از بین بردن آفات استفاده نمایید.

از بین بردن آفات موجود در گیاه یوکا

بهتر است بدانید که یکی از بزرگ ترین مشکلات گیاه یوکا زنگ آن می باشد که به صورت لکه ای قرمز رنگ بر روی برگ ها ایجاد می شود و اگر شدت آن زیاد باشد می تواند به ساقه های آن نیز شیوع پیدا کند و در نهایت منجر به پوسیدگی گیاه خواهد شد. توصیه می شود که در صورت مشاهده این علائم بر روی گیاه بایستی برگ های آلوده حذف شوند و سطح گیاه را با قارچ کش محلول پاشی نمایید. در پایان پیشنهاد می کنیم با مراجعه به بخش پرورش گل و گیاه از شرایط تکثیر و نگهداری سایر گیاهان آپارتمانی نیز مطلع شوید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو