بررسی خواص درمانی بابا آدم در طب سنتی

منبع: آسان طب

150

1398/2/28

22:44


بابا آدم که با نام های فیلگوش ( به دلیل پهن بودن برگ ها ) ، باردان و آراقیطوس نیز شناخته می شود ، از خانواده گل های ستاره ای است که به ارتفاع دو متر نیز می رسد . این گیاه جزو گیاهان دوساله می باشد . بابا آدم یکی از قدیمی ترین گیاهانی است که بشر از آن استفاده می کرده است ، از اولین استفاده های آن می توان به درست کردن لباس و پانسمان کردن زخم ها اشاره کرد که در قدیمی ترین دوران نیز استفاده می شده است . خواص درمانی بابا آدم از چشم پزشکان طب سنتی دور نبوده است و همواره از آن در نسخه های خود استفاده می کردند . در این قسمت از مجله پزشکی آسان طب به معرفی خواص درمانی بابا آدم در طب سنتی می پردازیم .

خواص درمانی بابا آدم

خواص درمانی بابا آدم

استفاده به عنوان پانسمان

این گیاه به دلیل برگ های کلفت و بزرگی که داشته است ، همواره به عنوان یک پانسمان از آن استفاده می شده است . نه تنها بر روی این برگ ها مواد دارویی را قرار می دادند و آن را بر روی زخم قرار می داده اند ، بلکه خود برگ های این گیاه به تنهایی نیز خاصیت ضد التهابی دارند که می تواند در درمان کبودی ها و زخم ها بسیار مفید باشد . حتی اسم این گیاه نیز از این افسانه گرفته شده است که حضرت آدم زمانی که به زمین میاید برای پوشش خود از این برگ ها استفاده می کند و به همین علت ما به این گیاه بابا آدم می گوییم .

تاثیرات بر روی پوست

برگ های این گیاه شامل ماده ای به نام پلی‌استیلن هستند که دارای خواص ضد باکتری است و می تواند به راحنی باکتری ها را از بین ببرد و به پوست اندازی مجدد کمک می کند . از این خواص حتی انسان های اولیه نیز خبر داشته اند و برای درمان زخم های خود از برگ های این گیاه استفاده می کردند . یکی از ابتدایی ترین خواص درمانی بابا آدم خاصیت لایه برداری آن می باشد که با کمک آن می توان از شر جوش ها نیز خلاص شد .

تقویت سیستم گوارشی

دکتر زرندی ، یکی از اطبای دوره قاجاریه از این گیاه برای درمان بیماری های گوراشی استفاده می کردند ، ایشان اعتقاد داشته اند که استفاده از این گیاه می تواند روند هضم را در بدن تسریع ببخشد و به علت داشتن فیبر ، می تواند حرکت مدفوع در روده ها را آسان کند که در نتیجه منجر به جلویگری از یبوست می شده است .

خواص درمانی بابا آدم

پیشگیری از دیابت

حکیم سامانی ، یکی از اطبای به نام دوره طاهریان ، از این دارو برای درمان مرض قند استفاده می کرده است . وی ترکیبات موجود در این گیاه را صبح ها به بیماران خود می خورانده تا دیگر میل به مصرف شیرینی در آنها از بین برود ، با این کار می توانسته تا جلوی پیشروی دیابت را بگیرید . در قرون اخیر تیز ثابت شده است که این گیاه می تواند قند خون پایین بیاید . یکی از مهم ترین خواص درمانی بابا آدم ، مبارزه با دیابت می باشد .

مبارزه با کم خونی

حکیم بوعلی سینا در شرح حای یکی از بیماران خود این چنین می نویسند : پسری کامله مرد چندی است که نزد من می آید و از سردی دست ها و پا های خود می نالد . ناخن های ایشان همواره ریش ریش می باشد و اظهار می کند که زخم هایش دیر شفا پیدا می کنند . بعد از اینکه برای او بابا آدم تجویز کردم ، بیشتر مشکلاتش رفع گشته اند . در واقع ابوعلی سینا در بالا به علائم آنمی یا کمبود آهن اشاره می کرده است . این گیاه دارای مقادیر قابل توجه ای آهن می باشد و به همین دلیل برای مبارزه با کم خونی بسیار مناسب است .

کمک به کلیه

این گیاه نه تنها می تواند به درمان یبوست کمک کند ، بلکه برای بیمارانی که نمی توانند ادرار کنند نیز بسیار مناسب است . جالب است بدانید که برای درمان رضاخان نیز که چند وقتی می شد که نمی توانست ادار کند از گیاه بابا آدم استفاده شده بود و بعد از اینکه بیماری وی شفا پیدا کرد ، دستور داد تا در تمام تهران از این گیاه بکارند تا مردم بتوانند به رایگان از آن استفاده کنند و بر مشکلات خود غلبه کنند .

خواص درمانی بابا آدم

شیوه های استفاده از بابا آدم

استفاده از گیاه بابا آدم به عنوان جوشانده : این گیاه را می توان به عنوان جوشانده استفاده کرد فقط کافی است که 50 گرم از این گیاه را در یک لیتر آب به مدت 20 دقیقه بجوشانید و شب ها قبل از خوابیدن از آن استفاده کنید .

استفاده به عنوان دم کرده : برای اینکه این گیاه را به عنوان دم کرده مصرف کنید ، 50 تا 100 گرم از آن را داخل یک ظرف دم کنید .

استفاده به عنوان کرم : همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم از این گیاه به عنوان ضماد برای درمان زخم ها استفاده می شده است . این گیاه را در یک ضرف بکوبید تا تبدیل به خمیر شود ، سپس از ان برای درمان کبودی ها ، حوش ها و زخم ها استفاده کنید .

منبع : asanteb.com

برچسب ها

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو