6 عادت سالم که با کاهش ریسک ابتلا به دیابت همراه است!

منبع: خبرنما

3

1402/4/31

09:59


سبک زندگی ما در دنیای امروزی که به سرعت کامل می‌شود و هر روز چیزهای جدیدی برای‌مان دارد، به شدت در حال تغییر است، که متأسفانه منجر به سبک زندگی هایی شده است که کمتر و کمتر پایداری دارد. در میان بسیاری از مشکلات سلامتی که روش زندگی معاصر ما ایجاد می‌کند، دیابت به عنوان مشکلی که افراد زیادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد یکی از برجسته‌ترین موارد است. از این روز توصیه می‌شود که برای کاهش ریسک دیابت هر آنچه از عهده‌تان برمی‌آید انجام بدهید…

6 عادت سالم که با کاهش ریسک ابتلا به دیابت همراه است!

سبک زندگی ما در دنیای امروزی که به سرعت کامل می‌شود و هر روز چیزهای جدیدی برای‌مان دارد، به شدت در حال تغییر است، که متأسفانه منجر به سبک زندگی هایی شده است که کمتر و کمتر پایداری دارد. در میان بسیاری از مشکلات سلامتی که روش زندگی معاصر ما ایجاد می‌کند، دیابت به عنوان مشکلی که افراد زیادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد یکی از برجسته‌ترین موارد است. از این روز توصیه می‌شود که برای کاهش ریسک دیابت هر آنچه از عهده‌تان برمی‌آید انجام بدهید.

متاسفانه هیچ درمان شناخته شده ای برای دیابت وجود ندارد، با این حال چندین عادت و انتخاب سبک زندگی وجود دارد که می‌تواند شروع بیماری را به تاخیر بیندازد. ما در این نوشتار همین عادات را در اختیار شما قرار خواهیم داد. با بخش درمان‌های خانگی خبرنامه همراه باشید!

کاهش وزن

بر اساس تحقیقات صورت گرفته، حفظ وزن سالم در کاهش خطر دیابت تاثیر زیاد و اهمیت بالایی دارد. مطالعات نشان داده‌اند که حتی کاهش ۷ درصد از وزن بدن می‌تواند خطر ابتلا به دیابت را تقریباً تا ۶۰ درصد کاهش دهد. چنین تاثیری به این دلیل است که اضافه وزن به مقاومت به انسولین و عدم تعادل در سطح قند خون کمک می‌کند.

مراجعه مکرر به پزشک

معاینات منظم برای تشخیص زودهنگام و مدیریت دیابت ضرورت دارد. انجمن دیابت آمریکا غربالگری‌های معمول دیابت نوع 2 را برای همه بزرگسالان 45 ساله یا بالاتر توصیه می‌کند.

این معاینات به پزشکان اجازه می‌دهد تا سطح قند خون را کنترل کنند، عوامل خطر را شناسایی کنند و راهنمایی‌های لازم را برای پیشگیری از دیابت ارائه دهند.

ترک سیگار و دخانیات

به گفته پزشکان، «سیگار نه تنها به سلامت کلی آسیب می‌رساند، بلکه ریسک دیابت را نیز افزایش می‌دهد. سیگار کشیدن باعث مقاومت به انسولین می‌شود و تنظیم سطح قند خون را برای بدن دشوارتر می‌سازد. ثابت شده است که ترک سیگار خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در طول زمان کاهش می‌دهد.

نوشیدن آب کافی

انتخاب آب به عنوان نوشیدنی اصلی به شما کمک می‌کند از نوشیدنی‌های حاوی قند، مواد نگهدارنده و سایر مواد غیر ضروری دور بمانید. آب بدون افزودن کالری اضافی یا تأثیر منفی بر سطح قند خون، بدن‌تان را هیدراته نگه می‌دارد.

در واقع آب یک جایگزین سالم برای نوشیدنی‌های شیرین است که می‌توانند به افزایش وزن و افزایش خطر ابتلا به دیابت کمک کنند.

مصرف فیبر بالا

گنجاندن غذاهای غنی از فیبر در هر وعده غذایی برای پیشگیری از دیابت مفید است. فیبر جذب قند را کند می‌کند و از افزایش سطح گلوکز خون جلوگیری می‌کند.

به علاوه مصرف فیبر احساس سیری را افزایش می‌دهد و به مدیریت وزن کمک می‌کند. مطابق با تحقیقات انجام شده میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات منابع عالی فیبر رژیمی هستند.

محدود کردن مصرف شکر و کربوهیدرات‌های تصفیه شده

رژیم‌های غذایی سرشار از قند و کربوهیدرات‌های تصفیه شده می‌توانند منجر به افزایش سطح گلوکز و انسولین شوند و به مرور زمان خطر ابتلا به دیابت را افزایش دهند. مهم است که مصرف نوشیدنی‌های شیرین، دسرها، تنقلات فرآوری شده و غلات تصفیه شده را محدود کنید.

در عوض، روی مصرف غذاهای غنی از مواد مغذی که ویتامین‌های ضروری، مواد معدنی و کربوهیدرات‌های پیچیده را برای بدن فراهم می‌کنند، تمرکز کنید.

کلام پایانی

“دیابت یک بیماری مرتبط با سبک زندگی است که در بسیاری از کشورهای جهان شیوع دارد و افراد زیادی را درگیر کرده است. تشخیص زود هنگام برای مدیریت و درمان دیابت اهمیت بسیار زیادی دارد.

بنا به گفته پزشکان، برای کاهش خطر این بیماری، برخی تغییرات معقول در سبک زندگی و عادات، مانند ترک سیگار، نوشیدن آب کافی، مصرف فیبر بالا، محدود کردن قند و کربوهیدرات‌های تصفیه شده، همراه با نظارت منظم بر سطح قند خون و مراجعه به موقع به پزشک موثر است و به شدت توصیه می‌شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو