به چه روغن هایی حامل میگویند و چه فوایدی برای پوست دارند؟

به چه روغن هایی حامل میگویند و چه فوایدی برای پوست دارند؟


منبع: زیبامون

470

1398/10/15

18:03


با ما همراه شوید تا در این مقاله از زیبامون شما را با روغن های حامل و پایه که مخصوص مراقبت از پوست هستند، اشنا کنیم.

به چه روغن هایی حامل میگویند و چه فوایدی برای پوست دارند؟

اگه اهل استفاده از روغن های طبیعی و مواد خانگی برای مراقبت از پوست باشید شاید تا به حال اسم "روغن های حامل" و یا "روغن های پایه" به گوشتون خورده. اگر هم تا به حال اسم این مدل از روغن ها رو نشنیدید با زیبامون همراه باشید تا کامل و جامع اونها رو به شما معرفی کنیم.

روغن های حامل، چه روغن هایی هستند؟

روغن های حامل و پایه و روغن های ضروری مخصوص پوست از گیاهان گرفته میشوند. روغن های حامل مخصوص این هستند که روغن های ضروری ای که قابلیت نفوذ به لایه های زیری پوست را ندارند، را در خود حل کرده و رقیق کنند و سپس همراه خود به لایه های زیرین پوست ببرند. روغن های ضروری معمولا سنگین هستند و وقتی مستقیم روی پوست استفاده میشوند باعث ازار و حساسیت پوست میشوند، ولی وقتی این روغن ها در روغن های حامل رقیق شوند دیگر برای پوست ازاری ندارند و مشکلی برای ان ایجاد نمیکنند.

روغن های حامل

اکثر روغن های حامل بی بو هستند و یا عطر بسیار کمی دارند و در قابلیت های روغن های ضروری ای که قرار است در انها رقیق شوند ، تغییری ایجاد نمیکنند و دخالتی بر فواید انها ندارند. روغن های حامل به تنهایی و یا کنار سایر روغن ها برای تغذیه پوست استفاده میشوند. برای به دست اوردن اطلاعات بیشتری راجع به این روغن ها و معرفی تعدادی از معروف ترین انها در ادامه این مقاله از زیبامون با ما همراه باشید.

چگونه روغن حامل مورد نیاز خود را انتخاب کنید؟

تعداد روغن های حامل موجود در بازار و طبیعت بسیار زیاد است و هر کدام از انها برای استفاده از روغن های ضروری متفاوتی میتوانند استفاده شوند. در نتیجه وقتی میخواهید یک روغن حامل مناسب برای رقیق کردن روغن ضروری ای که میخواهید به پوستتان بزنید، انتخاب کنید احتمال اینکه گیج شوید بسیار بالاست. در نتیجه برای انتخاب یک روغن حمل کننده مناسب نیاز است به موارد زیر دقت کنید:

  • عطر و بو : بعضی از روغن های حمل کننده و پایه بوی خاصی دارند که قابل تشخیص است و این بو با اضافه شدن انها به روغن ضروری عوض میشود و ممکن است بوی روغن ضروری نیز تغییر کند.
  • جذب شدن از سمت پوست : روغن های پایه و حامل معمولا ترکیب متفاوت تری از سایر روغن ها دارند و سبک تر هستند و در نتیجه اسانتر نیز جذب پوست میشوند. پس اگر روغنی اسان جذب پوست شما شد احتمال اینکه ان روغن یک روغن حمل کننده باشد به شدت بالاست.
  • نوع پوست شما : براساس پوست شما و شرایط ویژه ان و سبکی که دارد ممکن است بعضی روغن ها اسان به پوستتان جذب شوند و سایر روغن ها جذب نشوند و یا باعث اذیت پوستتان شوند.
  • مدت زمان نگهداری : بعضی از روغن های حامل و پایه را میتوان مدت زمان طولانی تری نسبت به سایر انها نگهداری کرد پس اگر قصد نگه داشتن طولانی مدت انها را دارید باید به این مسئله نیز توجه کنید.

روغن های حامل

در اکثر کشورها روغن های حامل به طور رسمی روغن مخصوص ارایشی محسوب نمیشوند و ممکن است تعداد زیادی از ان ها به عنوان روغن مخصوص پخت و پز و یا روغن های خوراکی دسته بندی شوند که در کنار این قابلیت ها، قابلیت استفاده برای پوست و زیبایی را نیز دارند.مراقب باشید که اگر قصد خرید از این روغن ها را دارید مطمئن شوید شرکتی که انها را تولید و پخش میکند شرکت معتبر و بهداشتی ای که دارای مهر سلامت است ، باشد. دنبال روغن هایی باشید که صد در صد خالص هستند و بسته بندی خوبی دارند و به انها افزودنی های متفاوتی اضافه نشده است. اگر قصد دارید از یک روغن خوراکی به عنوان روغن حامل استفاده کنید از محصولات گیاهی و طبیعی استفاده کنید.

در ادامه لیستی از محبوب ترین و پر فایده ترین روغن های حامل که در نوع خود بی نظیر هستند را برای شما اماده کرده ایم. این روغن ها را میتوان به عنوان روغن ماساژ و یا روغن مخصوص رقیق سازی سایر روغن ها برای مراقبت از پوست استفاده کرد.

روغن نارگیل

روغن نارگیل

روغن نارگیل یک روغن خوراکی است که از گوشت میوه نارگیل گرفته میشود. این روغن به دو حالت فراوری شده و غیر فراوری شده عرضه میشود. نوع پالایش شده این روغن از گوشت خشک شده نارگیل گرفته میشود. این روغن پالایش شده و در واقع به ان افزودنی های متفاوتی اضافه شده است و عطر و بوی ان نیز افزایش پیدا کرده است. در نتیجه طبیعی محسوب نمیشود و بهتر است به عنوان روغن حامل از ان استفاده نشود.

در مقابل ان روغن نارگیل پالایش شده وجود دارد که که به ان مواد شیمیایی اضافه نشده است و از گوشت نارگیل گرفته شده و بوی طبیعی خود نارگیل را دارد و برای استفاده به عنوان روغن حامل به شدت مناسب تر است. از موارد استفاده و فواید این روغن میتوان به این مسئله اشاره کرد که روغن نارگیل حاوی حد زیادی از اسید های چرب است که ان را برای استفاده به عنوان یک روغن حامل و روغن مخصوص ماساژ انتخاب بی نظیری میسازد.

روغن جوجوبا

روغن های حامل

این روغن که از دانه های گیاه جوجوبا گرفته میشود تقریبا عطر و بویی مانند اجیل را دارد. در واقع از لحاظ تکنیکی جوجوبا یک روغن محسوب نمیشود بلکه صمغی قوی با خاصیت مرطوب کنندگی بالاست. این روغن میتواند دقیق تاثیری مثل سیبوم یا همان روغن طبیعی پوست داشته باشد و جایگزین ان شود. استفاده از این روغن میتواند به افرادی که پوست چربی دارند و برای اکنه زدن پوستی با پتانسیل بالا دارند بسیار مفید باشد چون باعث میشود پوست شما فریب خورده و با تصور اینکه روغن کافی تولید کرده است از تولید چربی بیشتر دست برداشته و در نتیجه فرد کمتر جوش بزند.

از فواید و موارد استفاده این روغن میتوان به این مورد که روغن جوجوبا خیلی راحت جذب پوست شده و منافذ پوستی را نمیبندد اشاره کرد. این مورد باعث میشود که ای روغن یک روغن حامل به شدت مناسب برای روغن های ماساژ باشد ، پوست صورت را مرطوب کند و میتوان از ان به عنوان روغن حمام هم استفاده کرد.

روغن هسته زردالو

روغن های حامل

روغن زردالو که از هسته میوه زردالو گرفته میشود یک روغن نرم کننده به شدت قوی و طبیعی است که سرشار از اسید های چرب و ویتامین E است. این روغن اسان جذب پوست شما میشود و یک عطر اجیل مانند و شیرین دارد. شما میتوانید این روغن را در دو نوع خوراکی و مخصوص استفاده ارایشی تهیه کنید. از موارد استفاده این روغن میتوان به این اشاره کرد که این روغن با قابلیت نرم کنندگی بالایی که دارد برای نرم کردن پوست های حساس و خشک استفاده میشود و میتوان به راحتی از ان به عنوان روغن حامل برای روغن های حمام و ماساژ استفاده کرد و حتی برای مو نیز فواید زیادی دارد.

روغن بادام شیرین

روغن های حامل

روغن بادام شیرین یک عطر قوی اجیل گونه دارد و قابل خوردن است و از دانه های بادام به دست می اید. این روغن به شدت سبک است و راحت جذب پوست میشود.اسید های چربی که در بادام شیرین وجود دارد باعث میشوند که چربی اضافی پوست حل شده و در نتیجه روند تشکیل اکنه و پر شدن منافذ پوست به شدت کم تر شود. استفاده مداوم از این روغن میتواند پوست شما خالی از جوش و اکنه شود و منافذ ان بهتر تنفس کنند و همچنین به ابرسانی به پوست شما کمک شایانی میکند.

همچنین از این روغن در روش عطر درمانی نیز استفاده میشود. روغن بادام شیرین از محبوب ترین روغن های حامل است و به عنوان روغن حمام و ماساژ پوست و حتی مو میتوان از استفاده کرد. به خاطر قابلیت حامل بودن این روغن در رطوبت به شدت بهتر عمل میکند و این روغن یکی از محبوب ترین روغن هایی است که شما میتوانید در حمام از ان استفاده کنید.

 

روغن ارگان

روغن های حامل

این روغن حامل که از دانه های گیاه ارگان به دست می اید قابل خوردن است و به طور سنتی برای تغذیه درون و بیرون بدن استفاده میشود. این روغن نیز بوی اجیل مانندی دارد و به حد زیادی در خود ویتامین های A و E را جا داده است و سرشار از انهاست. همچنین این روغن اسید چرب دارد و میتوان به پوست خشک و موهای خشک کمک فراوانی بکند. این روغن میتواند چین و چروک ها را از بین ببرد و از التهاب پوست شما بکاهد. در نتیجه این روغن یک انتخاب بی نظیر به عنوان روغن حامل و پایه میتواند باشد.

روغن دانه انگور

روغن های حامل

روغن دانه انگور که از دانه های میوه انگور گرفته میشود، سرشار از ویتامین E و مواد مغذی ای است که به پوست کمک میکنند درمان شده و چین و چروک هایش برطرف شود. روغن دانه انگور سبک است و به راحتی جذب پوست میشود. عطر و بویی طبیعی دارد و به عنوان یک روغن حامل برای روغن های ضروری بهداشتی و پاک کننده و ماساژ میتوان از ان بهره گرفت.

 چگونه روغن های حامل و روغن های ضروری را برای استفاده مخلوط کنیم؟

در ابتدا مطمئن شوید روغن هایی که خریده اید طبیعی باشند و مواد شیمیایی نداشته باشند. قبل از هر چیزی نیاز دارید که از خودتان تست حساسیت بگیرید. مقداری از روغن را روی مچ دست یا بازویتان و یا نقطه ای پشت گوشتان بگذارید و روی ان را با یک باند بپوشانید. بعد از 24 ساعت نقطه ای که انتخاب کرده بودید را چک کنید. اگر ناحیه قرمز شده بود و یا در ان حس سوزش و خارش داشتید ناحیه را کامل بشورید و از مصرف ان روغن خودداری کنید. در غیر این صورت میتوانید از روغن انتخابی خود استفاده کنید.

روغن های حامل

درصد های رقیق سازی روغن ها برای بزرگسالان :

رقیق سازی 2.5 درصدی : 15 قطره از روغن ضروری را با 6 قاشق چایی خوری از روغن حامل مخلوط کنید تا به غلظت مورد نظرتان برسید.

رقیق سازی 3 درصدی : 20 قطره از روغن ضروری را با 6 قاشق چایی خوری از روغن حامل مخلوط کنید تا به غلظت مورد نظرتان برسید.

رقیق سازی 5 درصدی : 30 قطره از روغن ضروری را با 6 قاشق چایی خوری از روغن حامل مخلوط کنید تا به غلظت مورد نظرتان برسید.

رقیق سازی 10 درصدی : 60 قطره از روغن ضروری را با 6 قاشق چایی خوری از روغن حامل مخلوط کنید تا به غلظت مورد نظرتان برسید.

به طور کلی چرا باید از روغن های حامل استفاده کنیم؟

همانطور که گفتیم ، روغن های حمل کننده قابلیت این را دارند که سایر روغن های اساسی را به عمق پوست برده و در ان جای دهند. در واقع یک روغن حمل کننده روغن هایی را که قادر به نفود در عمق پوست نیستند در خود حمل میکند و با تعبیه ان به پوست ان روغن ها نیز به عمق پوست میرسند.روغن های پایه و حامل استفاده از روغن های ضروری را برای ما بی خطر میسازند. این روغن ها همچنین به پوست شما به حد زیادی مواد مغذی و رطوبت هدیه میدهند و کمک میرسانند.

ولی همه روغن ها نمیتوانند، روغن حامل خوبی باشند و انتخاب یک روغن حامل خوب باید با دقت باشد. باید از استفاده از موادی مانند کره و یا روغن های معدنی به جای روغن حامل دست بردارید. هر روغنی که انتخاب کردید از استفاده از روی پوست لبتان اجتناب کنید و مراقب چشمانتان نیز باشید. نقاط حساسی مانند این موارد جای مناسبی برای استفاده از روغن های حامل نیستند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو