خواص روغن کرمانشاهی در طب سنتی

منبع: آسان طب

109

1398/2/28

23:07


روغن کرمانشاهی یکی از سالم‌ترین انواع روغن‌های خوراکی است که با نام‌هایی مانند روغن حیوانی و یا ساری یاغ نیز شناخته می‌شود. با این که ما به این گونه روغن، روغن کرمانشاهی می گوییم، جالب است بدانید که دانشمندان باور دارند شمال آفریقا به عنوان خواستگاه اصلی آن شناخته می‌شود. این روغن کمترین میزان املاح را دارد و از همین رو بیشتر کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند از آن در رژیم غذایی خود استفاده کنیم. معمولاً روغن کرمانشاهی از شیر گاو و یا شیر گوسفند تهیه می‌شود. اگر دوست دارید در مورد خواص و فواید درمانی مصرف این روغن اطلاعات بیشتری کسب کنید، با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

روغن کرمانشاهی

خواص روغن کرمانشاهی

این روغن نه تنها در آشپزی مصرف می‌شده، بلکه جالب است بدانید استفاده از آن طب سنتی نیز به شدت رایج بوده است. مسلماً مهم‌ترین مواد تشکیل دهنده این روغن مربوط به چربی‌ها می‌شود. در واقع خیلی‌ها از آن به عنوان چربی خالص یاد می‌کنند و به همین دلیل بهتر است که در مورد استفاده از آن دقت کنید. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در این روغن ویتامین A، ویتامین E و ویتامین D، امگا 3، اسید لینولئیک و اسید بوتیریک نیز یافت می‌شود. هر کدام از این مواد قادر هستند تأثیرات مثبت فراوانی بر روی بدن شما بگذارند.

تقویت انرژی

یکی از مهم‌ترین خواصی که به استفاده از روغن کرمانشاهی نسبت می‌دهند، تقویت انرژی می‌باشد. دانشمندان باور دارند که این موضوع ریشه در منابع غنی اسیدهای چربی موجود در این روغن دارد. این چربی‌ها توسط کبد فراوری شده و در نتیجه برای تشکیل انرژی سوزانده می‌شوند. جالب است بدانید که این چربی‌ها در بدن ذخیره نمی‌شوند و در نتیجه تا زمانی که در مصرف آنها زیاده روی نکنید، نیاز نیست در مورد اضافه وزن نگران باشید. معمولاً ورزشکاران و یا کسانی که در طول روز به مقدار زیادی انرژی نیاز دارند، بهتر است از این روغن مصرف کنند.

تقویت سلامت قلب

بررسی‌ها حاکی از این است افرادی که در طول زندگی خود از روغن کرمانشاهی استفاده می‌کنند، نسبت به سایرین قلب سالم‌تری دارند. این موضوع نیز بدون شک ریشه در اسیدهای چرب مفید این روغن از جمله امگا 3 دارد. دانشمندان اعتقاد دارند که این اسیدها قادر هستند به صورت مؤثری سطح کلسترول را پایین بیاورند. همان طور که می دانید یکی از مهم‌ترین عواملی که بر روی سلامت قلب و عروق تأثیر می‌گذارد، سطح کلسترول می‌باشد. هر چه سطح این ماده کمتر باشد، شانس ابتلا به مشکلاتی مانند حملات قلبی، سکته مغزی و تصلب شراین به شدت کاهش پیدا می‌کند.

کاهش التهاب

روغن کرمانشاهی

التهاب یکی از عوامل خطرناک است که قادر است در بسیاری از موارد شما را تهدید کند. تقریباً بیش از نیمی از بیماری‌های مزمن ریشه در التهاب دارند و از همین رو کاهش آن می‌تواند یک روش عالی برای تقویت سطح سلامتی باشد. همان طور که در بالا نیز گفتیم، در روغن کرمانشاهی مقادیر قابل توجه ای از اسید بوتریک وجود دارد که یکی از مهم‌ترین اسیدهای زنجیره کوتاه خوراکی محسوب می‌شود. یکی از مهم‌ترین خواص این اسید در بدن کاهش التهاب می‌باشد. این موضوع می‌تواند به شما در مواردی مانند پیشگیری از ابتلا به التهابات دستگاه گوارشی کمک کند. از جمله مهم‌ترین این بیماری‌ها می‌توان به التهاب روده اشاره کرد.

از بین بردن رادیکال‌های آزاد

در کنار التهاب، رادیکال‌های آزاد نیز نقش پر رنگی در ابتلا به بیماری‌های مزمن دارند. این رادیکال‌ها قادر هستند با ایجاد آسیب‌های استرس اکسیداتیو، سلول‌های سالم بدن را اکسیده کنند. این موضوع باعث ایجاد طیف گسترده‌ای از بیماری‌های خطرناک مانند سرطان می‌شود. دانشمندان باور دارند که ویتامین‌های موجود در روغن کرمانشاهی قادر هستند به شما در این زمینه کمک کنند چرا که آنها وقتی به بدن وارد می‌شوند نقشی آنتی اکسیدانی دارند. آنتی اکسیدان ها می‌توانند تاثیرات منفی رادیکال‌های آزاد را خنثی کرده و آنها را از بین ببرند.

تقویت سلامت چشم

یکی از مهم‌ترین ویتامین‌هایی که در روغن کرمانشاهی یافت می‌شود، ویتامین A می‌باشد. این ویتامین وقتی وارد بدن شود به شکل بتا کاروتن ها در می‌آید. تحقیقات گسترده‌ای بر روی کاروتن ها صورت گرفته که نتایج نشان می‌دهد آنها می‌توانند از آسیب‌های رادیکال‌های آزاد به سلول‌های چشمی جلوگیری کنند. این موضوع باعث می‌شود شما در مقابل مشکلات خطرناکی مانند دژنراسیون ماکولا و آب مروارد در امان باشید. علاوه بر این، ویتامین A می‌تواند از پیری چشم نیز پیشگیری کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو