معرفی ویژگی‌های درمانی تخم کدو تنبل

منبع: آسان طب

133

1398/2/29

02:35


کدو تنبل میوه گیاهی بوته‌ای به اسم Cucurbita pepo می‌باشد که به خانواده کدوها تعلق دارد. کدو تنبل شباهت‌های بسیاری به کدو حلوایی دارد اما از نظر غذایی، ارزش بالاتری دارد. این میوه‌ها بسیار بزرگ می‌شوند به طوری که حتی گزارش‌هایی از یک کدو تنبل 800 کیلوگرمی نیز ثبت شده است. یکی از مهم‌ترین بخش‌های این میوه، تخم کدو تنبل می‌باشد که دارای خواص و فواید درمانی بسیاری است و به همین دلیل می‌توان از آن برای بهبود برخی از بیماری‌ها و مشکلات استفاده کرد. اگر دوست دارید در مورد خواص تخم کدو تنبل اطلاعات بیشتری کسب کنید، با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

تخم کدو تنبل

خواص تخم کدو تنبل

تحقیقات انجام شده بر روی این تخمه‌ها نشان می‌دهد که در آنها مقادیر قابل توجه‌ای از پروتئین، چربی‌های غیر اشباع مانند اسید امگا 3 وجود دارد. از دیگر مواد مغذی که در تخم کدو تنبل پیدا می‌شود، می‌توان به عناصر مهم و باارزشی مانند منگنز، تریپتوفان، کلسیم، پتاسیم، منیزیم، مس، فسفر، روی و آهن اشاره کرد. دکتر استیون برندج، محقق دانشکده پزشکی دانشگاه سن دیگو کالیفرنیا اعتقاد دارد که این دانه‌ها شامل برخی از ویتامین‌های پیچیده مانند ویتامین‌های خانواده B، ویتامین K و ویتامین A هستند. اما مهم‌تر از همه این‌ها، این دانه‌ها حاوی ترکیب ارگانیکی به اسم فیثسترول هستند که تأثیرات شگفت انگیزی در بدن دارد.

تقویت سلامت قلب

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که بر روی سلامت قلب تأثیر دارد، کلسترول می‌باشد. در بدن دو نوع کلسترول خوب HDL و کلسترول بد LDL وجود دارد. با تنظیم سطح کلسترول بد و افزایش سطح کلسترول خوب، می‌توان به صورت موثری سلامت قلب را تقویت کرد. مواد مختلفی می‌توانند این کارها را انجام بدهند که از میان مهم‌ترین آنها می‌توان به فیتوسترول‌ها و اسیدهای چرب اشباع نشده مانند امگا 3 اشاره کرد. همان طور که اشاره شد، این دو ماده به وفور در تخم کدو تنبل یافت می‌شوند. این موضوع می‌تواند از لخته شدن خون و آترواسکلروز جلوگیری کرده و خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی کاهش دهد.

درمان بی‌ خوابی

خواب یکی از مهم‌ترین بخش‌های سلامتی است که حتماً باید به آن توجه‌ای ویژه داشت. متأسفانه این روزها به دلیل افزایش استرس و فشارهای روانی، نرخ بی خوابی افزایش پیدا کرده است. موسسه بهداشت و سلامت ایالات متحده آمریکا اعتقاد دارد که بیش از 35 درصد آمریکایی‌ها از مشکلات خواب رنج می‌برند. به جای این که از قرص‌ها و داروهای متعدد که عوارض جانبی بسیاری نیز دارند استفاده کنید، بهتر است مصرف مواد طبیعی مانند تخم کدو را در دستور کار خود قرار دهید چرا که مصرف این ماده باعث می‌شود استرس و اضطراب از بین رفته و راحت‌تر بخوابید. این موضوع ریشه در منیزیم و تریپتوفان موجود در کدو تنبل دارد.

بهبود سلامت پروستات

تخم کدو تنبل

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که پروستات را تهدید می‌کند، پروستات بزرگ شده می‌باشد. دانشمندان برای سال‌ها بر روی این بیماری تحقیق کرده‌اند. آنها اعتقاد دارند روی یکی از عناصری است که می‌تواند به بهبود این مشکل کمک کند. به همین دلیل، مصرف تخم کدو تنبل با داشتن مقادیر بالایی از روی می‌تواند یک روش عالی برای این موضوع باشد. این میزان روی حتی می‌تواند به جلوگیری از سرطان پروستات نیز کمک کند. برخی از تحقیقات اثبات کرده‌اند که این تخمه‌ها باعث افزایش کیفیت اسپرم مردان می‌شوند.

رشد مو

یکی از قدیمی‌ترین خواصی که به این تخمه‌ها و روغن آن نسبت داده‌اند، رشد مو می‌ باشد. برای اولین بار مصری‌ها بودند که از این روش استفاده می‌کردند به طوری که در بعضی از پاپیروس های به دست آمده در هرم خوفو به آن اشاره شده است. اعتقاد بر این است که سطح پایین آندروژن باعث ریزش مو در مردان سر می‌شود. روغنی که از تخم کدو تنبل به دست می‌آید، باعث افزایش سطح آندروژن می‌شود. سایر مواد معدنی موجود در آن نیز قادر هستند تا به تقویت ریشه‌های مو کمک کنند.

جلوگیری از سرطان

دانه‌های کدو تنبل به درمان انواع مختلف سرطان شامل سرطان معده، پروستات، ریه و کولون کمک می‌کنند. لیگناهای موجود در عصاره دانه کدو تنبل دارای خواص ضد سرطانی و آنتی اکسیدانی هستند. این موضوع می‌تواند از آسیب‌های استرس اکسیداتیو که ناشی از فعالیت‌های رادیکال‌های آزاد هستند، جلوگیری کند. رادیکال‌های آزاد با اکسیده کردن سلول‌های بدن آنها را به بافت‌های سرطانی تبدیل می‌کنند. از این آسیب‌ها به عنوان مهم‌ترین دلیل برای جهش‌های سلولی یاد می‌شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو