گنج قارون و حدس و گمان هایی که درباره اش زده اند

گنج قارون و حدس و گمان هایی که درباره اش زده اند


منبع: همگردی

687

1398/11/14

13:11


همه ما از بزرگان داستان های زیادی درباره گنج شنیده ایم که اکثرا زاده وهم و خیال هستند، گنج هایی که تلالو و برقشان واقعا آدمی را در رویایی شیرین فرو می برد. گاهی در مقدار این گنج ها حقیقتا اغراق می شود، مثلا گنج چهل دزد بغداد که کوهی از جواهر را در غاری پنهان کرده بودند یا گنج حضرت سلیمان که اندازه آن در عقل سالم نمی گنجد. گاهی هم یک گنج به اندازه یافتن تنها یک قطعه مثلا الماس می شود که زندگی آدمی را از رو به آن رو می کند. پر واضح است که همگان می دانیم بیشتر این روایت هایی که از عظمت و کثرت گنج ها می گویند، قصه و افسانه ای بیش نیستند، ولی باید ذکر کنیم که وجود گنج های عظیم حقیقت دارد. به طور مثال، گنج هایی که در طی یک جنگ از خزانه کشوری غارت می شوند یا وجود معدنی از طلا حقیقتا امکانپذیر است. داستان گنج قارون در رابطه با همین عنصر شیرین بوده که اگر بگوئیم تمام نوع بشر مشتاق داشتنش هستند، اغراق نکرده ایم. مطلب ما در مورد معمای گنج قارون است.

گنج قارون

گنج مشهور قارون

قارون و گنج اسرارآمیزش از دیرباز نقل محفل ها بوده و تعداد کثیری مشتاق یافتن این گنج افسانه ای و بی اندازه بوده اند، گنجی معروف که زبان به زبان گشته تا به دوره ما هم رسید، تا جایی که نام این فرد که قارون باشد، حتی در قرآن هم ذکر شده است. جستجوگران علاقمند شاید که نه قطعا، به دفعات دنبال یافتن این گنج تلاش های زیادی کردند، ولی هیچکدام موفق به یافتن این ثروت رویایی نشدند.

گنج مشهور قارون

قارون چه کسی بود؟

پیرامون داستان گنج قارون چنین نقل شده است که در زمان حضرت موسی (ع) مردی با نام قارون بود که چهره ای نیکو با صدایی خوش داشت و مردم بسیاری صدایش را می پسندیدند. قارون با این آوای خوش برای مردم کتاب و تورات می خواند. برخی نوشته ها حاکی از آن است که قارون، پسر عموی حضرت موسی بود و جز اصحاب نزدیک این پیامبر بزرگ محسوب می شد، مردی که با مهربانی خود در دل مردم جایی باز کرده و مردم دوستش می داشتند، اطمینان مردم را جلب کرده و محبوبیتی در بینشان داشت. در بعضی نوشته ها پیرامون معمای گنج قارون هم آمده که حضرت موسی به او علم کیمیا را یاد داد. با آموختن این علم، قارون موفق به ساخت طلا شد و بزودی از طریق این آموخته ثروت فراوانی را برای خود درست کرد. کم کم حرص و طمع در او ریشه دواند، گران فروشی پیشه کرد، به فقرا سخت گرفت و شروع به انبار کردن گندم، جو و محصولات کشاورزی کرد، غرور در شخصیتش ریشه دواند، به تدریج از پیامبر خدا دور شد، در دل نسبت به حضرت موسی حسادت یافت و آرام آرام مردم را نسبت به حضرت موسی بدبین کرد. از طرف خدا به حضرت موسی وحی رسید که مردم از مال خود باید زکات بپردازند. اینجای معمای گنج قارون بود که دشمنی قارون علنی شد و از دادن زکات امتناع کرد و مردم را هم به این کار ترغیب و تشویق نمود. ایمان سست قارون سب شد که با وجود داشتن گنجی عظیم، در برابر پیامبر خدا علم مخالفت برداشته و با حضرت موسی به طور جدی دشمنی و عداوت نماید تا جایی که آزار و تهمت های او بیش از اندازه شد. حضرت موسی که از آزارهای او به ستوه آمده بود، قارون را نفرین نمود و از خدا خواست تا او را با ثروتش مدفون کند. از این رو، قارون مورد غضب خدا قرار گرفت و با ثروت هنگفتش در دل زمین فرو رفت و ناپدید شد.

قارون چه کسی بود؟

سرقت گنج قارون توسط دزدان دریایی اسپانیا

کشور اسپانیا به دلیل داشتن گنجینه های فراوان، دزد دریایی زیادی هم دارد. یکی از این دزدان دریایی با نام کاپیتان هادزد ادعا کرد که این گنج افسانه ای را پیدا کرده و آن را صاحب شده است. با این گفته او، علاقمندان گنج که مشتاق داشتنش بودند، به کاپیتان شبیخون زده و با او به جنگ پرداختند. در این کشمش کاپیتان با افرادش کشته و کشتی او نیز غرق شد، اما کسی گنجی از کاپیتان هادزد بدست نیاورد. پس از گذشت مدت زمان کوتاهی کشتی سرقت شده نیز غرق شد و به این ترتیب باز هم داستان گنج قارون در هاله ای از ابهام فرو رفت. وقتی در سال 1998 کشتی را از زیر آب ها درآوردند، وجب به وجب آن را در جستجوی تکه ای از طلاهای مورد ادعای هادزد زیر و رو کردند، ولی خبری از گنج نبود. با این روایت به این نکته می رسیم که گنجی که روزی در دل زمین رفت، چگونه می توانست به دست یک دزد دریایی اسپانیایی رسیده باشد؟

سرقت گنج قارون توسط دزدان دریایی اسپانیا

ادعای یک مصری در یافتن گنج قارون

بتازگی شخصی در مصر مدعی شده که این گنج عظیم را یافته است. طبق ادعای او این گنج در زمینی به مساحت 4 هکتار بوده و کل این وسعت از طلاهای این گنج است. به گفته این شخص، بقدری در این 4 هکتار طلا و جواهر مدفون بوده که می توان یک کشور را به راحتی با آن خرید. این مرد گفته که با پیدا کردن شکافی در زمین و دنبال کردنش به این دفینه ارزشمند دست یافته و از دولت مصر خواسته تا در ازای ده درصد از این گنج، آن را استخراج کند. مدعی در اثبات حرف خود خاطر نشان کرد که اگر حرفش راست نبود، حاضر است زندانی شده و مجازات پس دهد.

ادعای یک مصری در یافتن گنج قارون

محل احتمالی گنج قارون

اینک با توجه به داستان گنج قارون، می توان چند نتیجه را حاصل کرد:

-اول اینکه یک دزد دریایی اسپانیایی ادعا کرد که توانسته این گنج را بیابد. پس، امکان دارد که در جزایر کارائیب یا خلیج ویرجینیا یا در غارهای کایمان مدفون شده باشد.

-نتیجه دوم این است که چون قارون از قبیله بنی اسرائیل یعنی همان مصر قدیم بود، پس گفته های این مرد که مدعی شده گنج را یافته، دور از ذهن نمی تواند باشد. براساس معمای گنج قارون ناگفته نماند که این نظر شخصی نویسنده است و مستند نیست. در هر حال باید بگوییم که گنج های بسیاری تاکنون بدست نیامده باقیمانده اند و علاقمندان به یافتن گنج هنوز در پی یافتن آن ها هستند، ولی هیچ کدام به اندازه ثروت عظیم و هنگفت قارون نمی رسند، گنجینه ای که اگر روزی کشف شود، باعث بهت و حیرت دنیا خواهد شد.

محل احتمالی گنج قارون

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو