ریزترین علائم بارداری

منبع: اوما

264

1398/11/14

22:22


ریزترین علائم بارداری

 همه مادران در هنگام بارداری علائم یکسانی را تجربه نمی کنند و علائم آن ها از نظر شدت نیز متفاوت است.  یک زن لزوماً در بارداری های بعدی علائم یکسانی با اولین بارداری خود تجربه نمی کند. برخی علائم اولیه مانند عدم قاعدگی و افزایش وزن در تمام بارداری ها مشترک است.

علائم اولیه بارداری کی شروع می شود؟

بعضی از خانمها علائم و نشانه های اولیه بارداری را در هفته های اول در سه ماهه اول تجربه می کنند، در حالی که برخی دیگر علائم بارداری را بعدها تجربه می کنند. علائم و نشانه های اولیه بارداری نیز می تواند شبیه علائم قبل از قاعدگی باشد ، بنابراین ممکن است یک زن علائم مربوط به بارداری را تشخیص ندهد.

آیا علائم بارداری برای هر زن یکسان است؟

علائم بارداری در خانم های مختلف متفاوت است. این علائم ممکن است از نظر کیفیت یا شدت متفاوت باشند و حتی ممکن است یک زن در هر بارداری علائم یکسانی را تجربه نکند. همچنین ممکن است اولین علائم و نشانه های بارداری در زمان های مختلف بارداری مشاهده یا شروع شود. آزمایش حاملگی براساس میزان گنادوتروپین کوریونی انسانی (hCG) در ادرار یا خون انجام می شود و یک آزمایش تشخیصی ویژه برای بارداری است. hCG هورمونی است که پس از لقاح تخمک بارور شده در دیواره رحم تولید می شود. ممکن است گاهی آزمایش های مدرن بارداری خانگی قبل از یک دوره قاعدگی از دست رفته مثبت باشد. آزمایش خون می تواند بارداری را زودتر از آزمایش های بارداری ادرار تشخیص دهد.

ریزترین علائم بارداری چیست؟

 سایر علائم و نشانه های اولیه بارداری شامل موارد زیر است:

ریزترین علائم بارداری

1- پریود از دست رفته (دیررس): 

دوره قاعدگی از دست رفته علائم بارز بارداری است و قاعدگی در تمام دوران بارداری اتفاق نمی افتد. گاهی اوقات ، گرفتگی و لکه بینی خفیف که در زمان لانه گزینی تخمک بارور شده در رحم تجربه می شود می تواند با دوره قاعدگی اشتباه گرفته شود. همچنین زنانی که چرخه قاعدگی آنها نامنظم است ، ممکن است فوراً متوجه قطع قاعدگی نشوند. غیر معمول است که علائم و نشانه های بارداری قبل از قطع پریودی ظاهر شود ، اما اگر چرخه پریودی زن نامنظم باشد ، ممکن است این اتفاق بیفتد.

2- خونریزی یا گرفتگی لانه گزینی: 

خونریزی یا لکه بینی ملایم ممکن است زمانی رخ دهد که تخمک بارور شده به لایه رحم وصل شود؛ 6 تا 12 روز پس از لقاح. گرفتگی خفیف در این زمان نیز می تواند رخ دهد. ممکن است خونریزی لانه گزینی با پریودی اشتباه گرفته شود ، اگرچه معمولاً بسیار سبک تر از پریودی معمولی است.

3- ترشحات واژن: 

بعضی از خانمها ممکن است در اوایل بارداری متوجه ترشح غلیظ و شیری از واژن شوند. این اتفاق در هفته های اول بارداری با افزایش ضخامت دیواره واژن رخ می دهد. این ترشحات ممکن است در طول بارداری رخ دهد. اگر ترشحات واژن همراه با بوي ناخوشايند يا سوزش و خارش باشد، نشانه عفونت قارچی يا باكتريايي است. در صورت بروز این مسئله باید با پزشک خود تماس بگیرید.

4- تغییرات سینه:

بسیاری از خانم ها در اولین هفته های بارداری دچار تغییر در سینه ها می شوند. این تغییرات را می توان به عنوان درد ، حساسیت ، سنگینی ، پر بودن یا احساس سوزن سوزن شدن احساس کرد. ناراحتی به طور معمول بعد از چند هفته کاهش می یابد.

5- تیره شدن آئرولا: 

ممکن است آئرولا یا ناحیه اطراف نوک سینه از نظر رنگ تیره شود.

6- خستگی: 

در حالی که این نشانه خیلی خاص نیست و ممکن است به عوامل بیشماری مرتبط باشد، زنان باردار غالباً احساس خستگی را از اولین هفته های بارداری مشاهده می کنند.

7- بیماری صبحگاهی ، تهوع و استفراغ:

تهوع بارداری در هر ساعت از روز رخ می دهد. برخی از خانم ها هرگز بیماری صبحگاهی را تجربه نمی کنند، در حالی که برخی دیگر حالت تهوع شدید دارند. در اکثر موارد این نشانه بین هفته های 2 تا 8 بارداری دیده می شود. اکثر خانم ها در حدود هفته سیزدهم یا چهاردهم از این نشانه بارداری خلاص می شوند، اما ممکن است دیگران در طول بارداری حالت تهوع مداوم داشته باشند.

8- حساسیت به بوها: 

برخی بوها ممکن است تهوع یا حتی استفراغ را در اوایل بارداری به وجود آورد.

9- افزایش ادرار: 

این نشانه در هفته ششم تا هشتم بارداری شروع می شود. برخی از خانم ها به دلیل تغییرات هورمونی، تکرر ادرار را تجربه می کنند. اگر علائم دیگری مانند سوزش هنگام ادرار رخ داد، باید به پزشک متخصص خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید از عفونت دستگاه ادراری رنج نمی برید .

10- سرگیجه یا غش کردن: 

ممکن است این نشانه به تغییرات هورمونی مؤثر بر سطح گلوکز یا فشار خون ، سرگیجه و احساس ضعف مرتبط باشد که در اوایل بارداری رخ می دهد.

11- یبوست:

سطح هورمون همچنین می تواند باعث شود برخی از خانم ها در ابتدای بارداری دچار یبوست شوند.

12- سردرد:

سردرد نیز ممکن است مربوط به تغییر سطح هورمون باشد و ممکن است در طول بارداری رخ دهد.

13- نفرت از مواد غذایی یا هوس:

هوس غذایی ممکن است در اوایل بارداری شروع شود و ممکن است در طول بارداری ادامه یابد. به همین ترتیب ، تنفر غذایی (احساس تهوع یا حس نکردن مزه برخی غذاها) نیز می تواند رخ دهد.

14- کمردرد:

اغلب کمردرد به عنوان علامت اواخر بارداری در نظر گرفته می شود اما می تواند در مراحل اولیه بارداری شروع شود. خانمها می توانند در طی بارداری نوعی از کمردرد را تجربه کنند.

15- تغییرات روحی:

نوسانات خلقی به دلیل تغییر سطح هورمون در سه ماهه اول بارداری نسبتاً متداول است. آنها همچنین ممکن است با استرس یا عوامل دیگر در ارتباط باشند.

16- تنگی نفس:

افزایش اکسیژن مورد نیاز بدن (برای حمایت از جنین در حال رشد) ممکن است باعث تنگی نفس در برخی از خانم ها شود، اگرچه این علائم در مراحل نهایی بارداری شایع تر است.

سایر علائم جزئی تر و دیر هنگام بارداری:

17- درد سینه ها

18- تورم پاها

19- سوزش سر دل

بعضی اوقات ، علائم PMS ، از جمله تغییر خلق و خوی قبل از پریودی، خستگی و حساسیت سینه ممکن است با علائم اولیه بارداری اشتباه گرفته شود.

علائم و نشانه های اواخر بارداری چیست؟

علائم بارداری

 بسیاری از علائم اولیه بارداری در سه ماهه دوم و سوم بارداری نیز دیده می شوند ، به عنوان مثال:

  • تغییرات خلق و خوی
  •  سردرد
  •  افزایش ادرار
  • كمر درد
  • هوس غذایی
  • خستگی

برخی از علائم مانند حساس شدن سینه ها و حالت تهوع اغلب با پیشرفت بارداری بهبود می یابند. علائم اضافی در انتهای بارداری مربوط به اندازه رشد رحم و افزایش وزن در سه ماهه دوم تا زمان تولد است. مانند علائم بارداری زودرس ، همه خانمها تمام این علائم را به یک میزان تجربه نمی کنند.

8 علامت احتمالی در اواخر بارداری 

1. افزایش وزن:

بیشتر خانمها در طول بارداری در حدود 11 تا 16 کیلوگرم وزن به دست می آورند. افزایش وزن به دلیل رشد جنین ، جفت ، بزرگ شدن سینه و افزایش حجم خون و مایعات است. متخصص زنان و زایمان هنگام مراجعه به دوران بارداری ، وزن شما را بررسی می کنند.

2. تغییر سینه:

سینه ها در بارداری رشد می کنند. در اواخر بارداری ممکن است آغوز (مایع زرد مایل به زرد که بلافاصله پس از زایمان تولید می شود) از نوک سینه ها ترشح می شود.

3. سوزش سر دل:

فشار ناشی از رشد رحم ممکن است معده را به سمت بالا و خارج از محل طبیعی خود سوق دهد و منجر به سوزش سر دل می شود. علاوه بر این ، تغییرات هورمونی در دوران بارداری می تواند باعث شل شدن یکی از اسفنکترهای کنترل کننده ریفلاکس اسید از معده شود.

4. تورم پاها و مچ پا:

فشار ناشی از بزرگ شدن رحم ممکن است جریان خون رگها در پاها را کند کند و منجر به ایجاد مایعات شود.

5. وریدهای واریسی:

افزایش حجم خون ممکن است منجر به تشکیل واریس ، بواسیر یا رگهای کوچک عنکبوتی شود.

6. نشت ادرار:

فشار از رحم روی مثانه منجر به تکرر ادرار می شود (که ممکن است در اوایل بارداری به دلیل تغییرات هورمونی شروع شود). بعضی اوقات ، خانم ها هنگام خندیدن ، عطسه و یا سرفه ، نشت ادرار را تجربه میکنند.

7. تنگی نفس:

رشد رحم دیافراگم را به سمت قفسه سینه سوق می دهد و احتمالاً باعث می شود سخت تر از گذشته نفس بکشید.

8. انقباضات براکستون-هیکس:

در هفته های قبل از زایمان ، بسیاری از خانم ها انقباضات رحمی را تجربه می کنند. بر خلاف انقباضات زایمان واقعی ، انقباضات براکستون-هیکس ضعیف هستند و در فواصل منظم رخ نمی دهند. انقباضات زایمان از نظر فرکانس و شدت افزایش می یابند.

علائم بارداری در مقابل PMS (سندرم قبل از قاعدگی)

 بسیاری از علائم اولیه بارداری مانند حساسیت سینه، خستگی ، نوسانات خلقی ، گرفتگی خفیف ، کمردرد و موارد دیگر ، علائمی هستند که ممکن است زنان در روزهای قبل از قاعدگی یا با سندرم قبل از قاعدگی (PMS) یا بعد از تخمک گذاری تجربه کنند.  تا زمان شروع قاعدگی یا مثبت بودن آزمایش بارداری ، هیچ راهی برای توضیح اینکه آیا این علائم مربوط به PMS یا بارداری است، وجود ندارد.

Kimberly Holland. Early Pregnancy Symptoms.on September 5, 2018

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو