علت خیس شدن واژن ،درمان ترشحات واژن

علت خیس شدن واژن ،درمان ترشحات واژن


منبع: نیک شو

333

1399/1/24

05:37


علت خیس شدن واژن ، درمان ترشحات واژن

علت خیس شدن واژن ،درمان ترشحات واژن

آِیا لباس زیرتان بیش از اندازه خیس می شود؟ بسیاری از خانم ها در طول روز و بدون هیچ چیز تحریک کننده ای در قسمت واژن احساس خیسی می کنند. برخی از ترشحات زنان طبیعی است و این ترشحات باعث پاکیزگی و سلامت واژن، جلوگیری از خشکی واژن است ولی وقتی مقدار آن از اندازه معمولی بگذرد و با بو و رنگ غیر عادی همراه باشد ممکن است علت های دیگری داشته باشد.

 

ترشحات واژن

1- مخاط دهانه رحم : یکی از انواع ترشحات است که در دوران قاعدگی اتفاق می افتد.

 

2- تخلیه واژن : یک اصطلاحی است که به هر مایعی که از واژن خارج می شود گفته می شود.

 

3- ترشحات مربوط به برانگیختگی : مایعی که به دلیل پاسخ به تحریک جنسی ترشح می شود و مانند یک روان کننده عمل می کند و در برخی موارد امکان دارد اندازه خیسی انقدر زیاد باشد که احساس کنید دوران قاعدگی شما آغاز شده است.

 

علل افزایش ترشحات واژن

1- تخمگ گذاری

در وسط چرخه قاعدگی یعنی در روز چهاردهم، زمانی که تخمک از تخمدان خارج می شود، ترشحات زیاد می شوند. هر چه به تخمک گذاری نزدیک تر می شوید ترشحات ممکن است روشن تر، کش سان تر و آبکی تر باشد. بعد از آزاد شدن تخمک احتمالا ترشحات ممکن است کمتر شود، کدرتر و سفت تر شود. از دیگر علائم تخمک گذاری را می توان به درد در قسمتی از شکم، زیاد شدن دمای بدن و لکه بینی اشاره کرد.

علت خیس شدن واژن ،درمان ترشحات واژن

2- ترشحات ناشی از برانگیختگی

هنگام برانگیختگی رگ های خونی در واژن گشاد می شود و در نتیجه واژن ترشحات را در اندازه روان کننده را آزاد کرده، دیوارها را مرطوب و ترشحات را زیاد می کند. اندازه این ترشحات به اندازه ای زیاد است که ممکن است خودتان متوجه شوید و از دیگر علائم دیگر آن تنفس با سرعت بالا، تورم واژن، سرخ شدن سینه، گردن و ضربان نبض است.

 

عوامل تاثیر گذار در ترشحات ناشی از برانگیختگی

وضعیت روحی زن

داشتن و یا نداشتن معاشقه قبل از نزدیکی

تغییرات سطح استروژن در دوران قاعدگی

مصرف داورهای خاص مثل داروی ضدبارداری

 

بدن زن در شروع و پایان قاعدگی، استرون کمتری تولید می کند بنابراین در واژن خود احساس رطوبت کمتری کنید. پس ممکن است برانگیختگی با رطوبت نباشد و رابطه جنسی دردناک باشد پس بهتر است برای آمیزش از روان کننده استفاده کنید و یا از پارتنر خود بخواهید برای برانگیختگی فیزیکی شما کمک کند.

 

3- داشتن استرس و یا عدم تعادل هورمونی:

عدم تعادل در هورمون که می تواند ناشی از استرس و مشکلات دیگر مانند سندرم پلی کیستیک تخمدانی (PCOS) می تواند باعث زیاد شدن ترشحات واژن شود. از دیگر مثال های عدم تعادل هورمون به افزایش وزن در دوره های نامنظم باروری ختم می شود.

 

علت خیس شدن واژن ،درمان ترشحات واژن

4- واکنش آلرژیک

واژن نیر مانند سایر اعضای بدن دچار آلرژی می شود و نتیجه این آلرژی زیاد شدن ترشحات بدن است. علاوه بر آن ممکن است خارش، قرمزی، درد در طول ادرار و یا رابطه جنسی را تجربه کنید.

 

علت خیس شدن واژن ،درمان ترشحات واژن

5- آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک ها می توانند به درمان برخی از بیماری ها کمک کند همچنین امکان دارد بر ترشحات واژن تاثیر بگذارد و تعادل باکتری ها را مختل سازد. این اتفاق ممکن است به عفونت قارچی نیز ختم شود که همره با افزایش پنیر و یا آب است. شما ممکن است علاوه بر این مواردی چون خارش، جوش، درد هنگام رابطه جنسی و یا هنگام ادرار کردن.

علت خیس شدن واژن ،درمان ترشحات واژن

6- فراموش کردن تامپون یا کاندوم

فراموش کردن تامپون آنقدرها هم غیر معمول نیست برای مثال ممکن است قبل از بیرون آوردن تامپون قبلی، تامپون جدید را گذاشته باشید و یا امکان دارد به راحتی آن را از یاد برده باشید. مثلا در پایان دوره قاعدگی. یکی دیگر از مثال ها جا ماندن کاندوم در واژن است.

علت خیس شدن واژن ،درمان ترشحات واژن

در هر دو مورد شما ممکن است ترشحات زیادی با رنگ های زرد، خاکستری، سبز و صورتی را همراه با بوی بد داشته باشید. همچنین علاوه بر این موارد امکان دارد خارش، تب، جوش و یا تورم در اطراف واژن، درد در طول رابطه حنسی و یا دفع ادرار داشته باشید.

 

7- دستگاه داخل رحمی (آی یو دی)

آی یو دی یک وسیله برای جلوگیری از بارداری است. با این که این دستگاه برای جلوگیری از بارداری در طولانی مدت موثر است با این یک شیء خارجی محسوب می شود و ممکن است به بافت های داخل رحم آسیب برساند. بر اساس آمار اکثر زنان ترشحات قهوه ای همراه با بو را گزارش کرده اند در صورتی که این ترشحات ممکن است عادی باشد ولی با این حال ممکن است برخی از تغییرات نشانه عفونت باشد.

 

شما می توانید در صورت مشاهده کردن موارد زیر به پزشک مراجعه کنید :

تورم در اطراف واژن

بوی زننده

ترشحات سبز، زرد و یا خاکستری

درد و یا تحریک پذیری در اطراف واژن

علت خیس شدن واژن ،درمان ترشحات واژن

8- جلوگیری از بارداری هورمونی:

روش های جلوگیری از بارداری هورمونی می تواند نکات مثبتی مثل محافظت در برابر بارداری، کیست، آکنه و درمان پریودهای سنگین داشته باشد. با این حال هر روشی ممکن است عوارض جانبی مخصوص به خود را داشته باشد که در این مورد افزایش ترشحات واژن می باشد. شما نیز ممکن نمونه های زیر را تجربه کنید:

تحریک پذیری سینه ها

تهوع

تغییر تحریک جنسی

سردرد

علت خیس شدن واژن ،درمان ترشحات واژن

9- علائم اولیه بارداری

می توان گفت همه افراد زیاد شدن ترشحات واژن خود را با بارداری تجربه می کنند و این به محافظت جنین در مقابل عفونت ها کمک می کند. همچنین امکان دارد ترشحات شما رقیق، سفید و روشن باشد. دیگر علائم بارداری شامل :

تحریک پذیری سینه ها

نداشتن دوران قاعدگی

ادرار زیاد

خستگی

تهوع

علت خیس شدن واژن ،درمان ترشحات واژن

10- شیردهی

لوچیا نوعی از ترشح است که امکان دارد در هفته های بعد از زایمان تجربه کنید. در زمان شیردهی مقدار این ترشحات زیاد است. این ترشحات ممکن است به صورت خونریزی به رنگ قرمز تیره و پس از آن به صورتی و قهوه ای آبکی تغییر می کند. لوچیا در حد معمولی تا 4 الی 6 هفته بعد از زایمان متوقف می شود.

علت خیس شدن واژن ،درمان ترشحات واژن

11- علائم عفونت مخمری

بر اساس تحقیقات 75 درصد از زنان در طول زندگی حداقل یکبار به این بیماری مبتلا می شوند. این بیماری ممکن است در اثر عوامل زیر به وجود آمده باشد:

قند خون بالا

سیستم ایمنی ضعیف

آنتی بیوتیک ها

لباس های زیر تنگ و الیاف مصنوعی

 

شما امکان دارد علاوه بر ترشحات زیاد موارد زیر را نیز تجربه کنید :

ترشحات آبکی

خارش

قرمزی

ترشحات غلیظ

علت خیس شدن واژن ،درمان ترشحات واژن

12- علائم واژینوز باکتریایی

واژینوز باکتریایی به علت رشد باکتری ها در واژن است. این بیماری امکان دارد موجب التهاب و زیاد شدن ترشحات همراه با بوی ماهی که رقیق، خاکستری، سبز و یا سفید می باشد.

 

13- علائم عفونت مقاربتی (STI)

بیماری های مثل سوزاک و کلامیدیا امکان دارد در مراحل اول هیچ نشانه ای نداشته باشد. این عفونت ها در زمان پیشرفت ممکن است همراه با بوی بد، ترشح زیاد واژن و حتی خونریزی بین دوره ها را احساس کنید. از دیگر علاوم STI می توان به موارد زیر اشاره کرد :

 

درد در قسمت پایین شکم

درد در حین مقاربت

درد یا سوزش هنگام ادرار یا مدفوع

 

این عفونت ها اگر درمان نشوند می توانند به موارد جدی تری تبدیل شود مثل عفونت های جدی در اندام تناسلی یا در مواردی منجر به ناباروری بیماری های التهابی لگن می شود.

علت خیس شدن واژن ،درمان ترشحات واژن

ترشحات سالم چه نوع ترشحاتی هستند؟

آن دسته از ترشحات که سالم تلقی می شوند به عواملی چون سن، فعالیت جنسی، دوران پریود، شرایط سلامتی و دارو مرتبط است. به طور میانگین ترشحات نرمال زنان به اندازه یک قاشق غذاخوری است و بافت آن می تواند سفت، لغزنده ، رقیق و رنگ آن نیز ممکن است سفید یا سفید گچی باشد.

علت خیس شدن واژن ،درمان ترشحات واژن

توصیه هایی برای مدیریت ترشحات واژن

1- از لباس زیر نخی و کتان استفاده کنید. این جنس ها می توانند برای جلوگیری از ابتلا به عفونت ها موثر باشد.

 

2- وقتی در طول روز ترشحات شما زیاد است از پد روزانه استفاده کنید تا علاوه بر محافظت از پوست، احساس خشکی داشته باشید.

 

3- زمانی که به سرویس بهداشتی می روید خود را از جلو به عقب خشک کنید. این حرکت می تواند از ابتلا به بیماری خاص جلوگیری کند.

 

4- تلاش کنید از تمیز کننده های بدون بو استفاده کنید تا تحریک پذیری را کم کنید.

علت خیس شدن واژن ،درمان ترشحات واژن

چه زمانی برای ترشحات واژن به پزشک مراجعه کنید ؟

زمانی که ترشحات غیر معمول واژنی داشته باشید حتما نگران می شوید. در صورت داشتن علائم زیر می توانید به پزشک مراجعه کنید :

خارش

سوزش

جوش

تب

زخم

ترشحات سبز، زرد و خاکستری

خونریزی غیر عادی مخصوصا در بین دوره های قاعدگی

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو