نحوه کاشت، پرورش و تکثیر گل زنبق

نحوه کاشت، پرورش و تکثیر گل زنبق


منبع: آرگا

247

1399/1/26

02:36


گل زنبق که از دسته گیاهان همیشه سبز و تزئینی به شمار می آید و در این مطلب قصد داریم تا شما را با نحوه و دستورالعمل پرورش و تکثیر گل زنبق آشنا نماییم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که گیاه زنبق در واقع از خانواده گیاهان زنبق محسوب می شود که اغلب پیاز های آن دارای قدی بلند می باشند و به همین منظور مناسب برای کاشت در گلدان نیستند البته که امروزه چند نوع واریته پا کوتاه آن در دست است که می توانید در فصل پاییز اقدام به کاشت آن بکنید.

آشنایی با نحوه تکثیر گیاه زنبق

توجه داشته باشید که قدمت این گل زیبا با تاریخ گره خورده است زیرا یونانیان باستان زنبق را در کنار مردگان می کاشتند و با استفاده از این گیاه نقش هایی بر روی سنگ قبر تازه درگذشتگان ترسیم می کردند. به طور کلی اغلب پادشاهان یونانی با اشکال زیبایی از زنبق تاج خود را زینت می دادند و شاخه های بریده آن را به یکدیگر هدیه می دادند. توجه داشته باشید که در اکثر شعرهای پارسی سخن از زنبق وجود دارد و این نشانه منزلت این گیاه در میان ایرانیان است. توجه داشته باشید که گیاه زنبق از دسته گیاهان زینتی به شمار می آید که با نام گل چنبه نیز معروفیتی پیدا کرده است. این گیاه به طور کلی حدود ۲۰ تا ۴۰ سانی متر طول دارد و دارای برگ هایی شمشیر مانند و گل هایی آبی و بنفش است. بهتر است بدانید که در واقع از نظر اندام گیاهی دو نوع زنبق وجود دارد نوع اول آنکه ریزوم دار است و اغلب برای کاشت در گلدان و باغچها مورد استفاده قرار می گیرد و نوع دوم که با نام سوخ دار شناخته شده و معمولا برای مصرف گل به صورت بریدنی استفاده می شود. به طور کلی می توان گفت که پرورش گیاه زنبق در محیط خانه و گلدان برای استفاده از خواص گیاه زنبق بسیار آسان خواهد بود.

روش های تکثیر گل زنبق

دستورالعمل تکثیر گیاه زنبق:

بهتر است بدانید که برای تکثیر گل زنبق بایستی ابتدا بستر گیاه را آبیاری نمایید تا ساقه های زیرزمینی بتوانند به راحتی از سطح زمین خارج شوند و سپس غده های خارج شده از زمین را به چندین قسمت تقسیم نمایید. حالا بایستی هر یک از غده ها را به صورت جداگانه در گودالی به عمق ۸ سانتی متر و به فاصله ۱۰ سانتی متر از یکدیگر بکارید و روی غده ها را با خاک نرم و برگ های خشک شده بپوشانید. توصیه می شود که پس از پایان روند کاشت بستر را حتما آبیاری نمایید.

به طور کلی برای تکثیر این گیاه بایستی به نکات اندام زیرزمینی آن نیز توجه داشته باشید و در واقع بهترین زمان برای آغاز روند تکثیر گل زنبق فصل پاییز می باشد.

توجه داشته باشید که برای تکثیر انواع تجاری این گیاه که به نوع سخ دار معروف هستند بایستی سوخ های کوچک را از سوخ مادر جدا نمایید و سپس آن را درون خاک بکارید و همچنین می توانید برای انجام این کار از خاک هایی مانند پیت ماس نیز استفاده نمایید.

اما برای تکثیر نوع ریزوم دار این گیاه بایستی در اوایل فصل پاییز گیاه مادری را که چندین سال از عمر آن می گذرد را انتخاب نمایید و از خاک بستر خارج نمایید. با انجام این کار گیاه مادر شروع به تقسیم ریزوم ها خواهد کرد و شما می توانید که ریزوم ها را در عمقی بین ۵ تا ۷ سانتی متر کشت نمایید و سپس آن را در محیط گرمی قرار دهید.

آشنایی با نحوه تکثیر گل زنبق

شرایط محیطی لازم برای پرورش گیاه زننق:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به درستی انجام دهند نیاز به فراهم کردن شرایطی دارند و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط و اصول لازم برای پرورش و تکثیر گل زنبق پرداخته ایم که می توانید در این روند از آن ها استفاده نمایید:

آبیاری:

بهتر است بدانید که نیاز آبی گل زنبق تقریبا متوسط خواهد بود و توصیه می شود که پس از پایان روند کاشت حتما بستر را به صورت کامل آبیاری نمایید و پس از آن برنامه آبیاری را برای مرطوب ماندن خاک به صورت هفتگی انجام دهید. به طور کلی توصیه می شود که در دوران گلدهی گیاه آبیاری را به صورت ۲ الی ۳ مرتبه در طول هفته انجام دهید.

آبیاری منظم گیاه زنبق

نور:

توجه داشته باشید که در واقع نور مناسب برای رشد بهتر گیاه زنبق نور غیر مستقیم است و جالب است بدانید که گل زنبق در طول رشد علفی و سبزینه ای خود به نور کمتر و در طول دوران گلدهی نیاز به نور کامل دارد.

خاک:

بهتر است بدانید که گیاه زنبق به طور کلی در خاک هایی خنثی یا قلیایی،سبک و قابل نفوذ بهترین رشد خود را تجربه خواهد کرد. همچنین در صورتی که خاک بستر اسیدی است بایستی مقداری آهک بدان اضافه نمایید تا کیفیت خاک برای کاشت زنبق افزایش پیدا کند. توجه داشته باشید که خاک مناسب برای کاشت زنبق در گلدان ترکیب دو قسمت شن و ماسه،یک قسمت خاک باغچه و یک قسمت خاک برگ می باشد.

استفاده از خاک مرغوب برای بستر کاشت گل زنبق

دما:

بهتر است بدانید که گل زنبق از دسته گل های فصلی محسوب می شود که در دوران رشد علفی و سبزینه ای خود هوای خنک ۴ الی ۷ درجه و در طول دوران گلدهی دمای بالاتر حدود ۱۳ الی ۱۶ درجه سانتی گراد برای آن مناسب خواهد بود.

کوددهی:

توجه داشته باشید که برای کوددهی گل زنبق بایستی تغذیه گیاه را با دیدن اولین غنچه های گل بر روی گیاه آغاز نمایید و روند کوددهی را هر دو هفته یکبار تا هنگامی که برگ های زرد و خشک شوند ادامه دهید. همچنین می توانید از کودهای محلول مخصوص گیاهان خانگی یا باغی نیز که در گلفروشی ها موجود هستند استفاده نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو