شناخت گیاه دراسنا پرچمی و روش های تکثیر و نگهداری از این گل

شناخت گیاه دراسنا پرچمی و روش های تکثیر و نگهداری از این گل


منبع: آرگا

552

1399/2/20

14:42


به طور کلی گل دراسنا از دسته گیاهان زینتی به شمار می آید که می توانید از آن در دفاتر و فضای خانه استفاده نمایید و به همین منظور سعی داریم در این مطلب به بیان روش های تکثیر دراسنا پرچمی بپردازیم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که در واقع دراسنا از دسته گیاهان محبوب و سر سخت به شمار می آید که بیش از ۴۰ نوع گونه مختلف دارد و خانواده بزرگی از گیاهان را در بر می گیرد و در اغلب مناطق از این گیاه با نام خون سیاوشان نیز یاد می شود که قابلیت رشد در تمامی مناطق را دارد و به طور کلی انواع آن بستگی به مدل و محدوده جغرافیایی رشد گوناگونی خواهند داشت ولی توجه داشته باشید که رشد و تکثیر دراسنا پرچمی چندان سخت و مشکل نیست.

آشنایی با نحوه تکثیر دراسنا پرچمی

توجه داشته باشید که در واقع گیاه دراسنا از گیاهان زینتی به شمار می آید که می توان از آن ها در منازل و دفاتر کار نگهداری کرد و بهتر است بدانید که این گیاه در خانواده آسپاراگوس یا مارچوبه قرار می گیرد که می تواند در موطن اصلی خود به سرعت رشد کند و به درختان بزرگی تبدیل شوند. این گیاه دارای برگ های بلند و کشیده ای بوده و با حذف جوانه های انتهایی چند شاخه جدید در محل قطع به صورت مجدد رشد خواهند کرد و در نتیجه جذابیت گیاه را چندین برابر خواهند کرد. همچنین بهتر است بدانید که این گیاه برای کاشت گروهی نیز بسیار مناسب و ایده آل خواهد بود.

 

تکثیر گیاه دراسنا پرچمی

روش ها و دستورالعمل ازدیاد گل دراسنا:

بهتر است بدانید که در واقع بهترین زمان برای تکثیر دراسنا پرچمی اواسط بهار و یا اواخر تابستان تا اوایل پاییز می باشد. توجه داشته باشید گل دراسنا گاهی به صورت چند ساقه ای رشد خواهد کرد و بزرگ می شود و نیاز به هرس و کنترل فراوانی دارد و به طور کلی این زمان برای تکثیر دراسنا پرچمی بسیار مناسب خواهد بود. به طور کلی شما می توانید این گیاه را از دو طریق قلمه های انتهایی ساقه و قلمه های ساقه ای تکثیر کنید:

شما می توانید از جوانه های به وجود آمده در پای گیاه نیز استفاده نمایید و برای این کار بایستی قلمه ها را به اندازه ۱۰ الی ۱۵ سانتی متر با یک چاقوی تیز جدا نمایید. توصیه می شود که قلمه ساقه ای را از ساقه بدون برگ بگیرید و سپس به تکه های ۵ الی ۵.۷ سانتی متری تقسیم نمایید زیرا هر تکه بایستی دارای یک جوانه خفته باشد.

مراقب باشید که قطعات ساقه را به صورت وارونه درون خاک نگذارید زیرا اگر سمت پایین ساقه درون خاک قرار نگیرد ریشه ای تولید نخواهد کرد و توصیه می شود پیش از کاشت هر قلمه را درون هورمون ریشه زایی قرار دهید و سپس در گلدانی با قطر دهانه ۹ سانتی متر حاوی کمپوست مخصوص قلمه ها قرار دهید. توجه داشته باشید که بایستی قلمه ها را با کیسه پلاستیکی بپوشانید و در دمای ۲۴ درجه سانتی گراد و دور از تابش نور مستقیم خورشید قرار دهید و پس از گذشت ۲ ماه که ریشه دهی قلمه ها صورت گرفت می توانید کیسه را بردارید و تغذیه مصنوعی گل دراسنا را آغاز نمایید.

اصول مهم برای تکثیر دراسنا پرچمی

تکثیر از طریق خوابانیدن شاخه ها: بهتر است بدانید که می توانید این گیاه را از طریق خوابانیدن شاخه ها نیز تکثیر نمایید و از آنجایی که دراسناها هم درون آب و هم درن خاک ریشه دار می شوند می توانید از این طریق اقدام نمایید.

تکثیر از طریق قلمه زنی:

توجه داشته باشید که می توانید در اواخر زمستان قلمه ها را از شاخه هایی که مسن تر هستند جدا نمایید و سپس ساقه ها را به صورت افقی درون بستری حاوی شن قرار دهید. توصیه می شود که پس از کاشت حتما روی بستر را با یک پلاستیک شفاف بپوشانید تا رطوبت مورد نیاز گیاه تامین شود و به طور کلی پس از گذشت دو ماه قلمه ها جوانه خواهند زد.

قلمه زنی گل دراسنا پرچمی

شرایط مورد نیاز برای تکثیر نمودن گیاه دراسنا:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی انجام دهند نیاز به شرایط و اصولی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه بیان برخی از شرایط محیطی لازم برای تکثیر گیاه دراسنا پرداخته ایم که می توانید در این روند از آن استفاده نمایید:

آبیاری:

توجه داشته باشید که گیاه دراسنا نباید خشکی ببیند زیرا در این حالت نوک و حاشیه برگ ها رنگ قهوه ای به خود خواهند گرفت و در نهایت حالتی لوله ای پیدا می کنند. البته که بایستی در میان دو آبیاری سطح بستر تا حدودی خشک شود و اگر خاک بستر همواره خیس باشد برگ ها به تدریج زرد خواهند شد و در نهایت ممکن است فرو بریزند و ریشه ها پوسیده شوند.

آبیاری مورد نیاز گیاه دراسنا پرچمی

نور:

بهتر است بدانید که گیاه دراسنا پرچمی در واقع از دسته گیاهان تصفیه کننده هوا به شمار می آید که به نور بسیار زیاد ولی غیر مستقیم نیاز دارد و عدم قرارگیری آن در برابر نور مشکلاتی مانند کم رنگ شدن برگ ها و در مقابل با قرارگیری در برابر نور فراوان دچار سوختگی برگ ها خواهد شد. به طور کلی انواع مختلفی از دراسناها مانند تیتانیوم و مارگیناتا ها می توانند در سایه مقاومت خوبی از خود نشان دهند و روند رشد خود را به خوبی انجام دهند.

خاک:

توجه داشته باشید که خاک بستر کشت گیاه دراسنا بایستی غنی و از زهکشی خوبی برخوردار باشد و همچنین می توانید از ترکیب خاک پرلیت، پیت ماس و خاک برگ نیز برای بستر گل دراسنا استفاده نمایید تا گیاه بتواند روند رشد خود را به خوبی انجام دهد. همچنین شما می توانید استفاده از کمپوست را در بستر کشت گیاه قرار دهید.

خاک مناسب برای بستر کشت دراسناها

کوددهی:

همانطور که می دانید گل دراسنا برای اینکه بتواند رشد خوبی داشته باشد بایستی روند کوددهی آن را به صورت هفتگی و یا هر دو هفته یک بار آن هم در طول تابستان انجام دهید و توصیه می شود که برای تغذیه از کود های آهسته رهش استفاده نمایید. به طور کلی می توان به میزان ۳ کیلوگرم در لیتر هر دو هفته یک مرتبه از فروردین تا شهریور به این گیاه کود بدهید.

دما:

بهتر است بدانید که اغلب گیاهان خون سیاوشان علاقه دارند در حرارت گرم تر از ۳۲ درجه سانتی گراد و بالاتر قرار بگیرند و این نوع از دراسناها نیز قادر خواهد بود در حرارت کمتر از ۲۵ درجه سانتی گراد نیز رشد خوبی داشته باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو