معنی اسم پژمان و آشنایی با مفهوم و درصد فراوانی آن

 معنی اسم پژمان و آشنایی با مفهوم و درصد فراوانی آن


منبع: آرگا

311

1399/2/21

02:43


پژمان یکی از اسم های اصیل ایرانی است که از دیرباز ایرانیان این نام را برای فرزندان پسر خود انتخاب می نمایند. پژمان به معنی غمگین، پژمرده، خسته دل، نا امید و … می باشد.

اسامی کلماتی هستند که با استفاده از آنها به اشخاص هویت داده می شود. هر فرد با نام که بر روی او گذاشته می شود شناخته خواهد شد. اسامی دارای معانی مختلفی هستند، برخی از آنها معنی نیکو و بعضی بی معنی هستند.

معنی اسم پسرانه پژمان

از گذشته تا به امروز انتخاب نام مناسب یکی از دغدغه های والدین در زمان بچه دار شدن است، دغدغه ای شیرین که علاوه بر پدر و مادرها دیگر اعضای خانواده را نیز درگیر می نماید. والدین همیشه به دنبال انتخاب نامی زیبا و خوش آوا با معنای خوب هستند و کمتر پدرو مادری وجود دارد که بدون توجه به معنی اسمی را برای فرزندش برگزیند. برخی از خانواده ها به دنبال نام های اصیل ایرانی و برخی دیگر به دنبال اسامی قرآنی هستند و عده ای نیز نام های خارجی را ترجیح می دهند. اسم یا نام اصطلاحی است که برای شناسایی هر فردی استفاده می شود و باعث هویت بخشیدن به افراد می شود به همین دلیل داشتن نام مناسب و معنا دار بسیار مهم است. همانطور که مشخص است نام انسان از بدو تولد تا لحظه ی مرگ همراه اوست، پس اگر به دنبال انتخاب نام برای فرزندتان هستید علاوه بر زیبایی به معنی و مفهوم آن توجه کنید. برخی از اسامی همواره محبوب و مورد استقبال می باشند به شکلی که از گذشته تا به امروز مورد در لیست انتخاب خانواده ها وجود دارند، در این مطلب می خواهیم با اسم پژمان و معنی آن آشنا شویم.

معنی اسم زیبا و پسرانه پژمان

معنای اسم پژمان

پژمان نامی است زیبا و پسرانه که می تواند انتخاب خوبی برای فرزند شما باشد. این اسم زیبای پرانه در اصل ریشه فارسی دارد و نامی اصیل و ایرانی است و به معانی افسرده، پژمرده، خسته دل، غمخوار، غمگین، غمناک، نژند و نومید می باشد.

معنای اسم پسرانه پژمان

فراوانی اسم پژمان

نام پسرانه پژمان در ثبت احوال وجود دارد و بدون مشکل می توانید این اسم را برای فرزند خود انتخاب کنید. تا کنون در ایران حدود ۳۰۰۱۰ خانواده این اسم را برای پسر خود انتخاب کرده اند.

معنای نام زیبای پژمان

معنای اسم پژمان در لغت نامه دهخدا

در لغت نامه دهخدا اسم پژمان به معنی کوه می باشد با الف و نون نسبت. دیگر معانی این اسم در این لغت نامه پژمرده، افسرده، غمناک، غمنده، غمگین، مغموم، از غم فرو و پژمرده، اندوهگین، اندوهناک، بی رونق، دژم و اسی می باشد.

اسامی هم خانواده با اسم پژمان

پژواک، مهراب، مهران، کیسان، پیمان، پاکنام، آژوان، پاکان، ماهان.

معنی اسم پسرانه پژمان

***

چنان چون فرستاده پژمان شود

زدیدارتان سخت ترسان شود (فردوسی)

***

بدان ملک فرمانت هزمان روان

که دشمنت را دوست پژمان روان (اسدی)

***

همی حیران و بی سامان و پژمان حال گردیدی

اگر دیدی بصف دشمنان سام نریمانش (ناصر خسرو)

***

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو