روش های از بین بردن جای زخم روی صورت

روش های از بین بردن جای زخم روی صورت


منبع: آرگا

210

1399/2/21

10:42


باقی ماندن اثر و جای زخم روی صورت که امروزه به معضل بزرگی برای جوانان تبدیل شده و به دنبال راه حال هایی برای درمان آن هستند و ما بدین منظور در این مقاله به بیان روش های مختلف درمان آن پرداخته ایم با ما همراه باشید.

جای زخم روی صورت معمولا به جوش خوردن پوست در ناحیه ای گفته می شود که آسیب فراوانی دیده است و اگر چه زخم ها تاثیری بر روی سلامت افراد ندارند اما باعث از دست دادن اعتماد به نفس در فرد می شود و به همین علت همواره افراد به دنبال راه هایی برای درمان آن هستند.

رفع جای زخم روی صورت

هنگامی که یک جراحت بر روی پوست ایجاد می شود ممکن است بالاخره تبدیل به یک نوع زخم شود. بهتر است بدانید که زخم های روی صورت در اثر عوامل مختلفی مثل آکنه،سوختگی و یا حتی جراحی به وجود می آیند. از آنجایی که صورت شما به صورت مادام در معرض محیط قرار می گیرد و نسبت به سایر اعضای بدنتان از پوشش زیادی برخوردار نیست زخم های آن مدت زمان طولانی را برای بهبودی نیاز دارند. اکنون برای آگاهی بیشتر شما به بیان دلایل انواع مختلفی از زخم ها خواهیم پرداخت:

نحوه از بین بردن جای زخم روی صورت

دلایل انواع جای زخم :

زخم هایی که بر روی پوست فرد ایجاد می شوند دارای دلایل متفاوتی هستند:

  • زخم شدن پوست بر اثر سوختگی یا آکنه
  • نوع پوست طبیعی فرد که البته به سابقه خانوادگی بستگی دارد.
  • موقعیت آسیب یعنی ممکن در برخی موارد ی ناحیه از بدن دارای پوست ضخیم و سفت تری باشد که بر ایجاد زخم ها بی تاثیر نیست.
  • نکته: دانستن نوع زخم می تواند در روند درمان کمک شایانی بکند.

انواع جای زخم روی پوست:

از آنجایی که زخم های به وجود آمده بر روی پوست افراد دارای انواع مختلفی است ما در ادامه برای آشنایی بیشتر شما به بیان آن ها خواهیم پرداخت.

روش های درمان زخم روی صورت

زخم keloids:

بهتر است بدانید که معمولا این نوع از زخم ها سطح گسترده تری از محیط زخم را نیز پوشش می دهند و در بخش های دیگر پوست خود را نمایان می سازند. این نوع از زخم دارای رنگ تیره و شکلی برآمده است که حتی امکان رشد آن پس از درمان نیز وجود دارد. از عوارض این جای زخم روی صورت می توان به تداخل با حرکات بدن،درد و خارش اشاره کرد و معمولا در میان افرادی که پوستی تیره دارند رواج پیدا می کنند و پس از درمان ممکن است اثر آن ها پاک نشده و به صورت مادام باقی بماند.

جای زخم روی صورت

زخم های هیپرتروفیک:

این گونه زخم ها معمولا دارای رنگی قرمز و شکلی برآمده هستند که تنها در موقعیت آسیب قابل مشاهده اند. اگرچه این زخم با خارش و درد زیاد همراه است اما با گذراندن دوران بهبودی پوست از بین می رود. زخم هیپرتروفیک با گذشت زمان قابل مشاهده نیستند به همین دلیل طول درمان آن ها ممکن است به چندین سال بکشد.

زخم های خطرناک روی پوست

زخم های contracture:

این گونه از جای زخم روی پوست در اثر سوختگی به وجود می آیند و باعث سفت شدن پوست خواهند شد و معمولا با درد خفیفی همراه هستند. همچنین این زخم می توان و عضلات و اعصاب زیر پوست را تحت تاثیر خود قرار دهد و حرکت قسمت هایی از بدن را محدود نماید.

سایر زخم های شایع:

این زخم که در دسته زخم های کشیده شده قرار دارند معمولا پس از جراحی اتفاق می افتند. این زخم به طور کلی هنگامی رخ می دهد که برش جراحی یا بخیه از پوست کشیده می شود و در نهایت عریض تر می شود. چنین زخم هایی معمولا دارای رنگی پریده و شکلی مسطح می باشند که بسیار کمتر از زخم های برآمده توجه افراد را به خود جلب می کنند.

روش بهبودی صورت از طریق روش های خانگی

درمان خانگی جای زخم روی صورت:

اگر شما نیز در دسته افرادی که از جای زخم روی صورتشان رنج می برند هستید بایستی بدانید که راه حل های فراوانی برای درمان آن وجود دارد که ما در ادامه سعی داریم تا به بیان آن ها بپردازیم. البته لازم به ذکر است که بگوییم یکی از مهم ترین عامل خوب شدن این زخم ها مراقبت از آن ها و قرار نگرفتن در محیط آلوده است.

استفاده از سرکه سیب:

همانطور که می دانید سرکه سیب یکی از مواد ضدعفونی کننده و طبیعی است که برای درمان جای زخم روی صورت بسیار مفید است. از آنجایی که این ماده سلول های مرده را از بین خواهد برد می تواند در از بین بردن جای زخم نیز موثر باشد. شما می توانید هنگام استفاده از این ماده آن را با کمی عسل ترکیب کنید و با پنبه آغشته شده به آن صورت خود ماساژ دهید و ده دقیقه اجازه دهید تا بر روی پوستتان باقی بماند و سپس بشویید. اگر قصد دارید زودتر به نتیجه برسید توصیه می کنیم که در هفته دو مرتبه از این روش استفاده کنید.

استافده از سرکه سیب برای درمان جای زخم روی صورت

استفاده از ژل پیاز

بهتر است بدانید که استفاده از ژل یا عصاره پیاز نیز می تواند در از بین بردن این زخم ها تاثیر گذار باشد. پیاز دارای چندین نوع بیوفلاونوئید مثل کورستین، سیالین و کامپرلو می باشد. بر اساس تحقیقاتی که انجام شده به این نتیجه رسیده اند که افرادی که از ژل پیاز استفاده می کنند و آن را بر روی زخم خود می مالیدند بعد از گذشت ۴ الی ۸ هفته ظاهر زخمشان بهتر شده و در مواردی اثر زخم نیز از بین رفته است.

استفاده از ژل پیاز برای بهبودی زخم صورت

استفاده از آلوئه ورا برای درمان جای زخم

بر اساس تحقیقاتی که بر روی این ماده صورت گرفته به این نتیجه رسیده اند که آلوئه ورا یکی از موثرترین ماده ها برای درمان زخم روی صورت است که نه تنها باعث بهبود نقاط آسیب دیده پوست می شود بلکه باعث ترمیم بافت ها خواهد شد. بهتر است بدانید که این ماده کاملا التیام بخش است و به درمان زخم های روی پوست کمک شایانی خواهد کرد.

فواید گیاه آلوئه ورا برای درمان زخم صورت

استفاده روغن شترمرغ برای درمان جای زخم روی پوست:

همانطور که اغلب شما می دانید روغن شترمرغ سرشار از امگا ۳ است و این اسیدهای چرب به شما برای داشتن پوست سالم و درخشان کمک شایانی خواهد کرد. این ماده به لایه های زیرین پوست شما نفوذ پیدا می کند و باعث ایجاد رطوبت در آن خواهد شد.

چگونگی استفاده از روغن شتر مرغ

درماتوفیزیک:

درماتوفیزیک یکی از موثرترین و محبوب ترین روش های درمان جای زخم روی صورت محسوب می شود که در این روش متخصص توسط یک برس سیم و یا یک چرخ لایه های بالایی پوست را لایه برداری خواهد کرد و فرد در این روش با کاهش ۵۰ درصدی حجم زخم خود مواجه خواهد شد. البته لازم به ذکر است که بگوییم این روش برای افرادی که دارای اختلالات خود ایمنی و دارای پوست حساس هستند توصیه نمی شود. از عوارض این روش می توان عفونت،تیره شدن پوست،تغییر رنگ و تورم و قرمزی را نام برد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو