مصرف کلوتریمازول در بارداری

منبع: اوما

213

1399/2/28

18:58


مصرف کلوتریمازول در بارداری

دوران بارداری دوران بسیار حساسی است و به همین دلیل باید با دقت مراقب رژیم غذایی و هر دارویی که در این دوران مصرف می کنید باشید تا خطری برای شما و نوزادتان پیش نیاید. حتی توصیه می شود مصرف مسکن ها ی ساده نیز با مشورت پزشک باشد و هر داروی شیمیایی بدون تجویز پزشک در این دوران می تواند اثرات جبران ناپذیری برای شما و کودک دلبندتان داشته باشد. پس حسابی مراقب باشید. یکی از داروهایی که معمولا در دوران بارداری توسط پزشک برای درمان برخی عفونت های زنان تجویز می شود، کلوتریمازول است که در این مطلب می خواهیم نکات مهم درباره آن را برایتان توضیح دهیم.

کلوتریمازول چیست؟

کلوتریمازول قرصی است که معمولا برای درمان عفونت های قارچی مانند عفونت واژن تجویز می شود. کلوتریمازول به صورت کرم برای استعمال خارجی نیز موجود است، همچنین به صورت شیاف برای داخل واژن نیز تجویز می شود. شیاف داروهای جامدی هستند که برای درمان عفونت های موضعی درون واژن قرار می گیرند. شکل این داروها مخروطی است و جنس آن ها مانند موم است که وقتی در واژن گذاشته می شود به مرور زمان توسط بافت واژن جذب شده و عفونت واژن را درمان می کند. کرم و شیاف به صورت همزمان تجویز می شوند.

کلوتریمازول در بارداری

جذب سیستمیک کلوتریمازول واژینال و موضعی اندک می باشد. در کارآزمایی های بالینی که در آن ها از این دارو برای درمان کاندیدیاز واژینال در سه ماهه دوم و سوم بارداری استفاده می شده است شواهدی مبنی بر آسیب به جنین حاصل نگردیده است. استفاده از این دارو در سه ماهه اول بارداری چندان مورد مطالعه قرار نگرفته است.

اما در مجموع کلوتریمازول در طول بارداری قابل استفاده است و مشکلی ایجاد نمی کند. اگر شیاف را برای درمان عفونت واژن در بارداری استفاده می کنید، بهتر است آن را با استفاده از انگشتان تمیز وارد واژن کنید. برفک واژن در طول بارداری طبیعی است. اگر فکر می کنید برفک دارید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. اجازه دهید پزشک به میزان مورد نیاز برایتان کلوتریمازول تجویز کند و مصرف خودسرانه انجام ندهید.

روش استفاده از پماد کلوتریمازول در بارداری

در بارداری اغلب از ژل کلوتریمازول ۱٪  و یا از کرم یا پماد موضعی کلوتریمازول ۱٪ استفاده می شود. البته اگر جفت شما در سونوگرافی پایین تشخیص داده نشده باشد می توانید استفاده کنید. در بارداری، دهانه رحم بسیار حساس و پرخون است و احتیاط لازم است. زمانی که اپلیکاتور استفاده می کنید فقط به اندازه دو بند از انگشت یعنی تا میانه واژن داخل کنید و تمام آن را وارد نکنید.

 

پماد کلوتریمازول در بارداری

سوالات متداول درباره مصرف کلوتریمازول در بارداری

برای بسیاری از مادران باردار هنگام مصرف این دارو نگرانی و سوالاتی پیش می آید که پزشکان متخصص گروه سلامت اوما در زیر به طور واضح به همه آن ها پاسخ داده اند. در صورتی که سوال دیگری نیز در ذهن شما وجود دارد که پاسخش را در این مطلب پیدا نکردید با پزشکان اوما در میان بگذارید.

1. آیا مصرف کلوتریمازول در بارداری باعث تولد نوزاد ناقص می شود؟

بدن جنین و اندام های داخلی آن در دوازده هفته اول بارداری تشکیل می شود و در ادامه بارداری کامل خواهند شد. به همین دلیل در طول این دوازده هفته یعنی سه ماهه اول بارداری مصرف برخی قرص ها باعث نقص در تولد می شود. به همین دلیل باید همه داروهای مصرفی شما در این دوران تحت نظارت کامل پزشکتان باشد. البته هیچ مدرکی مبنی بر ایجاد نقص در هنگام تولد با مصرف کلوتریمازول در بارداری وجود ندارد اما احتیاط گزینه بهتری در این دوران می باشد.

2. آیا مصرف کلوتریمازول در بارداری باعث سقط جنین می شود؟

هیچ مدرکی مبنی بر سقط جنین به دلیل مصرف کلوتریمازول وجود ندارد. دو مطالعه در خصوص سقط جنین با این دارو انجام شده است؛ در یکی از مطالعات مصرف کلوتریمازول باعث افزایش خطر نشده است اما در مطالعه دیگر باعث افزایش خطر شده است. به همین دلیل هنوز نتیجه مشخصی وجود ندارد که خانم هایی که در طول بارداری قرص کلوتریمازول مصرف می کنند دچار خطر نشوند زیرا این افراد بیشتر در معرض دیابت بارداری و چاقی هستند و این فاکتورها حتی بدون مصرف کلوتریمازول باعث برفک و افزایش احتمال سقط جنین خواهد شد.

3. آیا مصرف کلوتریمازول باعث زایمان زودرس یا وزن کم نوزاد می شود؟

هیچ مدرکی مبنی بر زایمان زودرس یا وزن کم نوزاد به دلیل مصرف کلوتریمازول وجود ندارد. مطالعات نشان می دهد مصرف کلوتریمازول در طول بارداری حتی می تواند باعث کاهش احتمال زایمان زودرس و وزن کم نوزاد شود.

4. آیا مصرف کلوتریمازول در بارداری باعث مرده زایی می شود؟

هنوز هیچ ارتباطی بین تولد نوزاد مرده و مصرف کلوتریمازول وجود ندارد. پس در صورت نیاز به این دارو و اجازه پزشک برای مصرف، نگران این موضوع نباشید زیرا اگر خطری باشد پزشک دارو را برایتان تجویز نمی کند.

5. آیا مصرف کلوتریمازول در بارداری باعث ایجاد مشکل در یادگیری فرزند شما می شود؟

مغز جنین در بارداری از زمان تشکیل آن دائما در حال رشد است. بنابراین امکان دارد مصرف هر گونه قرصی در هر مرحله از بارداری باعث تاثیرات منفی بر یادگیری جنین یا رفتار او شود. اما مدرکی مبنی بر ارتباط مستقیم بین مصرف کلوتریمازول در بارداری و ایجاد مشکل رفتاری و یادگیری وجود ندارد.

6. آیا در صورت مصرف این دارو، فرزند من نیاز به نظارت بیشتر در بارداری دارد؟

مصرف کلوتریمازول در باردرای باعث ایجاد مشکلی نمی شود که نیاز به نظارت و بررسی بیشتر داشته باشد.

7. اگر پدر از قرص کلوتریمازول استفاده کند، خطری جنین را تهدید نمی کند؟

در صورتی که پدر پیش از بارداری یا در زمان باردار شدن کلوتریمازول مصرف کند، هیچ خطری فرزند را تهدید نمی کند.

bumps best use of medicines in pregnancy team. Clotrimazole. Date: February 2018. Version: 3

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو