نحوه کاشت گل قاصدک و شناخت شرایط ایده آل برای رشد این گیاه

نحوه کاشت گل قاصدک و شناخت شرایط ایده آل برای رشد این گیاه


منبع: آرگا

137

1399/2/28

22:22


همانطور که می دانید گیاه قاصدک از دسته گیاهان بومی مناطق آسیایی است که از خواص دارویی فراوانی برخوردار می باشد و در این مطلب سعی داریم شما را با نحونه کاشت گل قاصدک و اصول نگهداری از آن آشنا نماییم با ما همراه باشید.

بهتر است بدانید که در واقع گل قاصدک با نام های مختلفی ازجمله خبرچین، خبربیار و خبر رسانک نیز شناخته می شود و همچنین در طب سنتی از آن با نام های طرشقوق و طرخشقون نیز یاد می شود و می توان آن را از دسته گل های همیشه سبز و دائمی دانست که ساقه آن به ارتفاع ۴۰ سانتی متر هم می رسد. به طور کلی این گیاه دارای ریشه ای قوی می باشد که سرشار از شیرابه سفید رنگ است. این گل در واقع به صورت دائمی و خودرو در بیشتر مزارع، دشت ها و در وسط چمن ها رشد می کند.

آشنایی با چگونگی کاشت گل قاصدک

توجه داشته باشید که در واقع گل قاصدک از دسته گل های همیشه سبز و علفی به شمار می آید که از خانواده گل های ستاره ای شناخته شده و معمولا بومی تمامی مناطق معتدله جهان از جمله غرب آسیا، شمال آفریقا و آمریکای شمالی به شمار می آید. بهتر است بدانید که بلندی ساقه این گیاه به ۱۰ الی ۳۰ سانتی متر خواهد رسید و گاهی اوقات نیز ساقه ها تا ارتفاع ۷۰ سانتی متری رشد می کنند. به طور کلی گل قاصدک دارای ریشه ای به رنگ قهوه ای است که طول آن تا ۱ متر خواهد رسید ک البته این موضوع بسیار نادر است. گل قاصدک دارای برگ هایی سبز رنگ و بی کرک و دارای بریدگی های مثلثی می باشد که بین ۵ الی ۴۵ ساتی متر طول و ۱ الی ۱۰ سانتی متر عرض دارند. توجه داشته باشید که در فصول بهار و تابستان گل های زیبای زرد رنگی بر روی این گیاه ظاهر خواهند شد و قطری بین ۳ الی ۵ سانتی متر دارند و بسیار نرم می باشند. جالب است بدانید که گیاه قاصدک در طول روز باز و در طول شب بسته خواهد شد.

چگونگی کاشت گل قاصدک

جالب است بدانید که میوه های این گیاه به صورت فندقه و دارای دسته تار های ابریشمی در قسمت انتهایی می باشد که بدان قاصدک گفته می شود زیرا به منظور بذرافشانی به پرواز درخواهد آمد و در معنای عامیانه پیدا کردن قاصدک به معنای برآورده شدن آرزو است و به همین منظور بدان گل خودبارور نیز می گویند. بهتر است بدانید که گل قاصدک به صورت خودرو در اغلب مزارع، دشت ها، حاشیه شوره زار ها، کنار جاده ها و اراضی بایر رشد می کند و معمولا از آن به عنوان علف هرز یاد می شود اما توجه داشته باشید که گل قاصدک یک علف هرز سودمند محسوب می شود زیرا مواد مغذی را به سطوح بالای خاک می کشاند و به گیاهانی با ریشه های کم عمق در جذب مواد کمک خواهد کرد و در نهایت مواد معدنی و نیتروژن را به خاک وارد خواهد کرد و همچنین این گل سودمند حشرات گرده را به خود جذب می کند و گاز اتلین را برای رسیدن به میوه ها و سالم ماندن آن ها آزاد خواهد کرد.

دستورالعمل کاشت بذر قاصدک:

بهتر است بدانید که واقع فرآیند کاشت بذر گل قاصدک در گلدان فرقی چندانی با رشد آن درون مزرعه ندارد و برای انجام روند کشت بایستی در ابتدا از گلدانی با قطر دهانه دست کم ۱۵ سانتی متری استفاده نمایید. گلدان را پر از خاک مرغوب بکنید و سپس در فضای بسته و دارای نور قرار دهید. توجه داشته باشید که به طور کلی عرض گلدان و تعداد بذر های کاشته شده و نحوه کشت تنها بسته به هدف شما در این زمینه دارد. برای مثال اگر تنها برای استفاده در سالاد این بذر را می کارید بایستی آن ها را با فاصله بیشتری از یکدیگر کشت نمایید و به این نکته توجه داشته باشید که باید برای به دست آوردن نشا ها بذر ها را با فاصله ۵ الی ۷.۶ سانتری متری درون گلدان بکارید و سپس به آرامی خاک را بر روی بذر ها بریزید. توصیه می شود که مقدار خاک ریخته شده به اندازه ای باشد که فقط سطح بذرها را بپوشاند و بستر را به صورت مادام آبیاری نمایید و اجازه خشک شدن ندهید. همچنین توجه داشته باشید که کوددهی در روند رشد با کودی مطلوب می تواند موجب تقویت گل های قاصدک شود.

دستورالعمل کاشتن بذر قاصدک

دستورالعمل برداشت محصول قاصدک:

بهتر است بدانید که می توان از اوایل فصل بهار تا اواخر شهریور ماه اقدام به جمع آوری گل های قاصدک نمود زیرا پیکر رویشی این گیاه در مرحله گلدهی از بیشتری مقدار مواد موثره برخوردار می باشد. توصیه می شود که پس از برداشت گل قاصدک آن ها را با آب جاری از گل و لای تمیز کنید و سپس ریشه ها را به چندین قسمت تقسیم نمایید و خشک کنید. همچنین بایستی برگ های زرد رنگ و یا قسمت های آلوده شده به بیماری قارچی را از سایر قسمت ها جدا نمایید و سپس آن ها را با ضخامت کمی بر روی صفحات خشک کن قرار دهید تا به صورت کامل خشک شوند. توجه داشته باشید که بایستی بخش های خشک شده را دور از نور و در مکان کاملا خشک شده نگهداری نمایید و از آنجایی که برخی از آفات انباری ممکن است منجر به تخریب اندامهای خشک شوند بایستی محیط انبار را عاری از هر گونه آفت بکنید.

دستورالعمل برداشت گل قاصدک

شرایط مورد نیاز برای کشت گل قاصدک:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی انجام دهند نیاز به شرایطی دارند که بایستی شما آن را فراهم نمایید و به همین منظور در این مطلب به بیان برخی از اصول و شرایط محیطی لازم برای کاشت گل قاصدک پرداخته ایم که می توانید در این روند از آن استفاده نمایید:

خاک:

بهتر است بدانید که در واقع بهترین خاک برای رشد گل قاصدک از طریق بذر خاکی غنی، دارای زهکشی مناسب و خاصیت قلیایی می باشد زیرا ریشه این گیاه برای رشد نیاز به حرکت به سمت پایین دارد. همچنین می توانید برای بستر این گیاه از ترکیب خاک های مفیدی از جمله پیت ماس، پرلیت و خاک برگ هم استفاده نمایید.

شرایط مورد نیاز برای بستر کشت گل قاصدک

آبیاری:

توجه داشته باشید که گل قاصدک برای اینکه بتواند رشد خوبی داشته باشد نیاز به آبیاری متوسط دارد و توصیه می شود تنها زمانی اقدام به آبیاری نمایید که در فاصله دو آبیاری بستر کشت به صورت کامل خشک شده باشد زیرا آبیاری بیش از حد و نامنطم می تواند سلامت گیاه شما را تهدید کند و به تدریج منجر به بروز برخی از بیماری قارچی در آن گردد.

آبیاری لازم برای بستر کشت گیاه قاصدک

نور و دما:

بهتر است بدانید که در واقع گل قاصدک نیاز به شرایط سایه و نیمه سایه دارد و اگر در محیطی سرشار از نور قرار بگیرد با تدریج به تغییر رنگ و ریزش برگ ها مواجه خواهید شد و به همین منظور توصیه می شود مراقبت های لازم را از گل قاصدک انجام دهید تا روند رشد آن به خوبی طی شود. همچنین در مورد دمای لازم برای پرورش و کاشت گل قاصدک هم می توان گفت که این گیاه برای رشد نیاز به بازه دمایی ۲۰ الی ۳۲ درجه سانتی گراد دارد تا بتواند در پایان دوره محصول خوبی بدهد و توجه داشته باشید که اگر دمای محیط کمتر از این محدوده باشد گیاهتان به سرعت از بین خواهد رفت.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو