آموزش نگهداری گل پوتوس در منزل و روش های دفع آفات و بیماری های این گیاه

آموزش نگهداری گل پوتوس در منزل و روش های دفع آفات و بیماری های این گیاه


منبع: آرگا

212

1399/3/5

18:41


همانطور که می دانید گیاه پوتوس از دسته گیاهان بومی جزایر سلیمان محسوب می شود که دارای انواع بسیار مختلفی است و در این مطلب سعی داریم شما را با برخی از روش های نگهداری گل پوتوس و اصول مراقبت از آن آشنا نماییم با ما همراه باشید

آموزش نگهداری گل پوتوس در منزل و روش های دفع آفات و بیماری های این گیاه

بهتر است بدانید که در واقع گیاه پوتوس از دسته گیاهان بومی جزایر سلیمان می باشد و با نام های دیگری مانند پوتین طلایی یا انگور نقره ای نیز شناخته می شود. به طور کلی پوتوس یکی از ساده ترین گیاهان آپارتمانی به شمار می آید که روش های نگهداری بسیار راحتی دارد و می توان آن را از دسته گیاهان مقاوم دانست و اگر شما نیز از افرادی هستید که گیاهتان همیشه خراب می شود بهتر است که کشت پتوس را امتحان کنید زیرا پوتوس یکی از بهترین گیاهان برای افراد مبتدی محسوب می شود.

آشنایی با چگونگی نگهداری گل پوتوس

توجه داشته باشید که نام فارسی گیاه پوتوس در واقع پتوس لوکژ بوده که اشاره به پیچیدگی شاخه های این گیاه دارد و می توان عامل زیبایی آن را نیز همین شاخ و برگ های زیبا دانست. این گیاه دارای برگ هایی قلبی شکل است که به صورت بالارونده هستند و تا سقف نیز ارتفاع خواهند داشت. همانطور که می دانید پوتوس ها در واقع در فضای منازل به راحتی نگهداری خواهند شد و نیازی به نور مستقیم خورشید ندارند. بهتر است بدانید که اگرچه گیاه پوتوس در واقع یک گیاه آپارتمانی با نیاز های مراقبتی کم و پرورش آسان است اما بایستی مراقبت های لازم را انجام دهید زیرا این گیاه بسیار سمی است و با وجود اینکه کشنده نیست ولی اگر خورده و هضم گردد به دلیل وجود کلسیم اگزالات در ترکیباتش، به تحریک دستگاه گوارش و استفراغ منجر خواهد شد و همچنین این گیاه برای حیوانات از جمله گربه ها و سگ ها نیز سمی است و اگر توسط آن ها خورده شود منجر به بیمار شدن و بدحال حیوانات خواهد شد.

 

اصول مراقبت از گیاه پوتوس

همانطور که متوجه شدید انواع بسیاری از این گیاه به صورت بالارونده می باشند و تا ارتفاع ۵ متری نیز رشد خواهند کرد. این گیاه دارای ریشه هایی هوایی در اطراف گره ها و در نوع ابلق می باشند و همچنین دارای برگ هایی به طور ۳۰ سانتی متر می باشد که جلوه زیبایی به محیط اطراف خود بخشیده است.

انواع گیاهان پوتوس:

بهتر است بدانید که گیاه پوتوس نیز دارای انواع مختلفی است که در ادامه سعی داریم تعداد کمی از معمول ترین پوتوس ها معرفی نماییم تا با روش های نگهداری آن ها بهتر آشنا شوید:

پوتوس طلایی:

همانطور که از اسم آن مشخص است این گیاه داری برگ های طلایی رنگارنگ می باشد و همچنین به عنوان شیطان ایوی یا ایوی جزایر نیز شناخته می شود. بهتر است بدانید که پوتوس طلایی در واقع از دسته گیاهان بومی جزایر سولومون و بخش هایی از جنوب شرقی آسیا به شمار می آید. از آنجایی که پوتوس طلایی قابلیت رشد در شرایط کم نور را دارا می باشد می توانید آن را در طول روز تنها یک الی دو ساعت در معرض نور خورشید قرار دهید.

انواع مختلف گیاه پوتوس

پوتوس ملکه مرمر:

بهتر است بدانید که در واقع ملکه مرمر رایج ترین نوع پوتوس ها به شمار می آید که رشد بسیار کندی دارد و از شاخ و برگ هایی متمایل به سفید تشکیل شده است. به طور کلی از آنجایی که نگهداری ملکه مرمر کمی سخت می باشد محبوبیت کمتری نیز در میان علاقه مندان به گل و گیاه به دست آورده و البته به این نکته توجه داشته باشید که اگر این گیاه از رشد بسیار کمی برخوردار است اما برای فضاهای کوچک بسیار مناسب می باشد

پوتوس جید:

توجه داشته باشید که به طور کلی این نوع از پوتوس ها به وسیله برگ هایی سبز تیره، رنگارنگ و کرم طلایی مشخص می شود و از آنجایی که جید سبز نیز یک نسخه از ملکه مرمر شناخته می شود از آن به عنوان ملکه سبز نیز یاد می کنند.

روش های نگهداری گل پوتوس

شرایط مورد نیاز برای نگهداری گیاه پوتوس:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از اصول و شرایط لازم برای نگهداری گل پوتوس پرداخته ایم:

آبیاری:

به طور کلی زمان مناسب برای آبیاری گل پوتوس زمانی است که سطح بستر کشت به صورت کامل خشک شده باشد و توصیه می شود در روند آبیاری منظم دقت نمایید تا مشکلات آبیاری نادرست و آلودگی های خاک برای آن اتفاق نیافتد. بهتر است بدانید که گل پوتوس خاک همیشه خشک و یا مرطوب را دوست ندارد و توصیه می شود که آبیاری منظم از خشکی کشیدن گیاه که سبب قهوه ای شدن و خشک شدن لبه برگ ها می شود جلوگیری نمایید. همچنین اجازه ندهید خاک پوتوس حالتی باتلاقی پیدا کند زیرا که در این شرایط گیاه حالتی باتلاقی پیدا خواهد شد و به تدریج خطر پوسیده شدن آن وجود ندارد.

آبیاری لازم برای بستر گیاه پوتوس

نور:

بهتر است بدانید که گل پوتوس برای رشد نیاز به نور بسیار کمی دارد و حتی با قرار گرفتن در فضای سایه نیز می تواند رشد خوبی را تجربه نماید و توجه داشته باشید که پوتوس مرمری و پوتوس ابلق بایستی نور بیشتری دریافت کند تا رنگ ابلق و طیف زیبای سفید و سبز برگ ها از بین نرود. به طور کلی توصیه می شود گیاه خود را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید زیرا که منجر به سوختگی برگ ها خواهد شد. به طور کلی نیاز نوری کم پوتوس ها یکی از بزرگ ترین محبوبیت ها محسوب می شود زیرا که برای شرکت ها و ادارات و خانه های کم نور بسیار مناسب است.

دما:

توجه داشته باشید که اگر منطقه سکونت شما دارای آب و هوایی معتدل است می توانید به نگهداری گل پوتوس در فضای آزاد هم بپردازید و از آن به عنوان یک عنصر پوششی در فضای سبز استفاده نمایید اما بهتر است بدانید که بهترین دما در فضای خانه برای پرورش این گیاه بازه دمایی بین ۱۵ الی ۲۵ درجه سانتی گراد می باشد. توجه داشته باشید که زمستان های سرد برای پوتوس فضای باز مضر می باشد و در دماهای پایین تر امکان از دست رفتن پوتوس وجود دارد و به همین خاطر توصیه می شود در صورت مشاهده سیاه شدن برگ ها حتما گیاه خود را به مکان گرم تری انتقال دهید.

چگونگی تامین دمای مورد نیاز بستر کشت

رطوبت:

توجه داشته باشید که برای تامین رطوبت گیاه پوتوس بایستی یک ظرف آب را کنار گلدان قرار دهید زیرا استفاده از این روش رطوبت مورد نیاز گیاه تامین خواهد شد. همچنین یکی دیگر از راه های تامین رطوبت مورد نیاز گل پوتوس غبار پاشی است که بایستی در ۲ الی ۳ روز برگ ها را با اسپری غبار پاشی نمایید.

خاک و تغذیه:

بهتر است بدانید که در واقع بهترین ترکیب برای بستر کشت گل پوتوس استفاده از خاک های پرلیت، کمپوست و پیت ماس است و همچنین بایستی خاک بستر از زهکشی مناسب و خاک اسیدی کمی برخوردار باشد تا گیاه بتواند در آن رشد خوبی را تجربه نماید. توجه داشته باشید که بهترین زمان برای تقویت گل پوتوس ابتدای فروردین ماه تا اواخر آبان ماه است به طوری که هر ماه ۳ گرم کود مخصوص پوتوس و با کود مخصوص گیاهان آپارتمانی آن را تغذیه نمایید.

تامین خاک مرغوب برای بستر کشت

تعویض گلدان:

توجه داشته باشید زمانی که ریشه های گیاه به اندازه کافی رشد کردند بایستی گیاه خود را به گلدان بزرگ ترین انتقال دهید و برای اینکه مطمئن شوید گیاه به گلدان بزرگ تری نیاز دارد بایستی نگاهی به کناره های سطح خاک و منافذ زیر گلدان بیندازید و اگر ریشه ها از قسمت ته گلدان خارج شده اند بایستی از گلدان بزرگ ترین استفاده نمایید. توصیه می شود که برای تعویض گلدان پوتوس یک گلدان بزرگ تر از گلدان قبلی تهیه نمایید و به گیاه آب بدهید و سپس گلدان را وارونه نمایید تا گیاه همراه ریشه ها از درون گلدان خارج شود. حال بایستی مقداری از خاک های نامرغوب و ریشه های ضعیف را جدا نمایید و درون گلدان جدید مقداری خاک بریزید و گیاه را درون آن بگذارید و سپس اطراف آن را با خاک مرغوب پر کنید. پس از پایان کار لازم است گیاه را به صورت کامل آبیاری نمایید و در محل مناسبی قرار دهید.

آفات و بیماری های گل پوتوس:

همانطور که می دانید در روند نگهداری گل پوتوس هم ممکن است برخی از بیماری و آفات به سراغ گیاه بیایند و به همین خاطر توصیه می شود پیش از خرید اینترنتی بذرهای گیاه پوتوس حتما از سالم بودن آن ها اطمینان حاصل نمایید و از شرکت یا فروشگاهی که خرید می کنید بخواهید کیفیت و سالم بودن بذر ها را تضمین نماید.

توجه داشته باشید که گیاه سالم با شرایط نگهداری مناسب خیلی کم دچار بیماری خواهد شد اما با این وجود باز هم در صورت داشتن لکه های سیاه، خشک شدن نوک برگ ها و زرد شدن برگ ها بهتر است هر چه سریع در پی درمان آن باشید تا گیاه بیشتر از این صدمه نبیند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو