سر درد صبحگاهی چه دلایلی دارد و چطور می توان از بروز آن جلوگیری کرد؟

سر درد صبحگاهی چه دلایلی دارد و چطور می توان از بروز آن جلوگیری کرد؟


منبع: آرگا

151

1399/3/23

16:04


سر درد صبحگاهی بنا به دلایل مختلفی مثل خروپف کردن، استرس و اضطراب، دندان قروچه، مصرف دارو و الکل، فشار خون بالا و دیابت، مشکل در خوابیدن، کم آبی بدن و … اقتفاق می افتد.

سر درد صبحگاهی چه دلایلی دارد و چطور می توان از بروز آن جلوگیری کرد؟

داشتن سر درد در صبح یکی از مشکلات رایج بین فراد زیادی می باشد که بلافاصله پس از بیدار شدن به آن دچار می شوند. این سر درد ها به دلایل مختلفی ایجاد می شوند و انواع مختلفی دارند.

بررسی سر درد صبحگاهی

سر درد در هنگام صبح یکی از عواملی است که ممکن است باعث اختلال در زندگی فردی و اجتماعی گردد. این مشکل علت ها و عوامل مختلفی دارد، با توجه به زمان ایجاد سر درد، نوع درد ایجاد شده، طول زمان آن و مسائلی مثل پاسخ دهی یا عدم پاسخ دهی به انواع مسکن، سر دردها در دسته بندی های مختلفی قرار خواهند گرفت. هر نوع سر درد سیوه و رفتار درمانی مناسب با خود را دارد، یکی از این سر دردها، سر درد میگرنی می باشد که بین ساعات ۴ تا ۹ صبح بیشتر شایع است و برای درمان این مشکل حتما با پزشک باید مشورت شود. با شنایی عوامل تاثیر گذار بر سر درد و ایجاد این مشکل در صبحگاه می توانید تا حدودی آن را برطرف نمایید.

سر درد صبحگاهی و علت بروز آن

مشکلات خواب از دلایل بروز سر درد در صبح

برخی از مشکلات خواب ممکن است باعث بروز این سرد دردها در صبح شود، این مشکلات شامل موارد زیر می شوند:

  • خروپف کردن و وقفه تنفسی در خواب یا آپنه خواب:

در برخی موارد یک خروپف ساده می تواند، باعث بروز سردردهای صبح شود یا در به وجود آمدن آن دخالت داشته باشد. خروپف یکی از نشانه های آپنه خواب یا توقف تنفسی در خواب می باشد. آپنه خواب وقتی اتفاق می افتد که در تنفس وقفه ای ایجاد شود یا در زمان خواب فرد تنفسی سطحی داشته باشد، البته مطمئنا تمامی خروپف ها نشان دهنده این مشل نیستند، آپنه خواب از دلایل سر درد در صبح می باشد. اگر در رابطه با بروز این مشکل در خود مشکوک هستید، علائمی هستند که وجود این مشکل را مشخص می کنند:

بیدار شدن مداوم از خواب در نیمه شب ها، خواب آلوده بودن در روز، عرق نمودن در خواب شبانه، خروپف در طول روز.

علت سر درد صبحگاهی

آپنه ممکن است نشان دهنده یک مشکل جدی در شما باشد، مشکلاتی مثل فشار خون بالا یا بیماری های قلبی هم علائمی مثل آپنه دارند.

  • محرومیت از خواب:

یکی دیگر از اختلال های خواب که ممکن است حاد یا مزمن باشد و باعث سر دردهای صبح هنگام شود محرومیت از خواب می باشد.بر طبق تحقیقات انجام شده افراد بزرگسال در شب به ۷ تا ۹ ساعت خواب نیاز دارند، خوابیدن کمتر از ۶ ساعت و بیشتر از ۸ و نیم ساعت باعث احتمال بروز سر درد صبحگاهی می شود.

سر درد صبحگاه و دلایل مختلف آن

چند نکته به منظور داشتن خواب سالم

برای اینکه خوابی راحت و سالم داشته باشید و شرایط خواب خود را بهتر نمایید، عادت های زیر را در خود تقویت کنید:

  1. الگوی خواب منظمی را دنبال کنید و هر شب سر یک ساعت مشخص بخوابید و صبح ها نیز سر ساعتی مشخص بیدار شوید.
  2. از مصرف الکل و کافئین و نیکوتین دوری نمایید، این مواد باعث ایجاد اختلال در خواب می شوند.
  3. قبل از خوابیدن از انجام کارهایی که باعث تحریک مغز می شود جلوگیری نمایید، اعمالی مثل تماشای تلویزیون یا وب گردی.
  4. بهتر است قبل از خواب کارهایی آرامش بخش مانند مدیتیشن انجام دهید.
  5. کارهایی را که باعث خواب آرامش بخش برایتان می شود را مشخص کنید و اعمالی که به برهم زدن خوابتان کمک می کند را مشخص نمایید.
  6. مکانی آرام، تاریک و راحت برای خواب داشته باشید.
  7. برای آرام شدن ذهن و روان خود، قبل از خواب دوش بگیرید.
  8. در طول روز تمرینات ورزشی منظمی داشته باشید.

سر درد صبحگاه و برخی از مهمترین دلایل آن

افسردگی و اضطراب از دلایل بروز سر درد در صبح

بی خوابی می تواند از نشانه های افسردگی و اضطراب باشد. این دو عامل هر دو امکان دارد باعث بروز سر درد صبحگاهی شوند.بیشتر سر درد های تنشی با اضطراب رابطه دارند نه افسردگی. اگر شخصی در کنار اختلالات خلقی مانند اضطراب و افسردگی دچار سر درد مزمن نیز شود باعث می شود تا تاثیرات منفی زیادی روی کیفیت زندگی و فعالیت های روزانه او بوجود آید. روش هایی مثل ذهن درمانی یا رفتار درمانی و روش های دیگری وجود دارند که پزشکان برای درمان این مشکل به کار می برند.

علت سر درد صبحگاه

داشتن پوزیشن نامناسب در خواب و کشیدگی عضلانی

افرادی که به خوبی نمی خوابند و کابوس می بینند، به احتمال بالا عضلات گردن و شانه در آنها کشیده می شود و باعث فشار به جمجمه و سر درد صبحگاهی خواهد شد. به منظور برطرف شدن این مشکل باید از تشک و بالشت مناسب استفاده شود تا ستون فقرات در بهترین حالت قرار گیرد و خواب بهتری را تجربه نمایید.

سر درد صبحگاهی و دلایل آن

مشکل کم آبی در بدن

وقتی که بدن با مشکل کم آبی مواجه می شود، رگ های خونی در سر به منظور کنترل مایعات بدن منقبض خواهند شد و اکسیژن رسانی به خون دچار مشکل می شود و باعث بروز سر درد در صبح خواهد شد. نوشیدن حداقل ۸ لیوان آب در طول روز برای افرادی که مشکل کم آبی دارند باعث هیدراته شدن بدن می شود و کم ابی بدن را برطرف می کند.

التهاب در مجاری بینی

از دیگر دلایل بروز سر درد صبح هنگام بروز مشکل التهاب در مجاری بینی می باشد. با بروز التهاب پشت بینی و چشم، پس از بیدار شدن از خواب فرد احساس سر درد های شدیدی را خواهد داشت. برای درمان این مشکل باید آلرژی و عفونت ناشی از تورم سینوس ها درمان گردد تا سر درد درمان شود.

سر درد صبحگاهی و مهمترین دلایل آن

فشار خون بالا و دیابت

فشار خون بالا و بیماری دیابت نیز از دلایل بروز سر درد در صبح می باشند. این موضوع به دلیل اشکال در رگ های خونی می باشد که منبسط می شوند و باعث بالا رفتن فشار خون می شوند و همچنین باعث کشیده شدن عضلات خواهند شد و در نهایت سر درد را در پی دارند.

برخی دارو ها و الکل

بر طبق تحقیقات انجام شده مشخص شد که سر درد های صبح با برخی از داروها و مصرف الکل مرتبط است. کسانی که بیشتر از ۶ مرتبه در طول روز دارو مصرف می کنند و همچنین افرادی که داروهای مختلفی برای درمان افسردگی، اضطراب و بی خوابی مصرف می کنند و همچنین افرادی که الکل مصرف می نمایند احتمال بروز سر درد صبحگاهی در آنها بیشتر می باشد.

درمان سر درد صبحگاه

دندان قروچه کردن در خواب

همانطور که می دانیم دندان قروچه باعث آسیب رسیدن به دندان ها می شود، بعلاوه این مشکل باعث می شود تا فرد در زمان بیدار شدن از خواب دچار سر درد باشد. دندان قروچه در برخی از افراد بدن هیچ اراده ای در خواب یا بیداری اتفاق می افتد که در حالت معمول باعث سر درد های شدیدی خواهد شد. دندان قروچه یکی از اختلالات حرکتی و عصبی در خواب همیق است که افرادی که دچار آن می شوند ممکن است خروپف کنند و دچار آپنه نیز شوند. معمولا کسانی که دندان قروچه می کنند خودشان از آن بی خبرند. دندان قرچه با نشان هایی مثل فک درد بدن دلیل، شکستگی دندان، سوزش در فک، خستگی عضلات فک، ناتوانی در حرکت دادن فک، گوش درد، حساسیت دندان، آشفتگی در خواب و یر درد های دائم در صبح همراه است. مصرف سیگار و الکل باعث افزایش این مشکل ر افراد خواهد شد.

سر درد در صبح و درمان آن

سر درد های ثانویه

سر درد های صبحگاهی در برخی موارد به دلایل جدی به وجود می آیند و باعث ایجاد حساسیت های عصبی می شوند. این سر درد ها به عنوان سر درد های ثانویه شناخته می گردند. این سر درد ها به دلایل زیر ایجاد می شوند:

  • داشتن تومور مغزی
  • آسیب دیدگی و جراحت
  • داشتن فشار خون بیش از حد بالا
  • سکته

سر درد صبحگاه

زمان مراجعه به پزشک

در صورتی که سر درد های صبحگاهی شما با موارد زیر همراه باشد، باید به پزشک مراجعه نمایید:

  • اگر مشکل سر درد هفته ای دو بار یا بیشتر اتفاق بیافتد.
  • اگر سن بیشتر از ۵۰ سال دارید و برای اولین بار است که دچار  سر درد در صبح می شوید، باید سریعا با پزشک مشورت کنید.
  • اگر مشکل سر درد با سفتی گردن همراه باشد.
  • سر درد هایی که بعد از آسیب رسیدن به سر به وجود می آیند.
  • در سر درد هایی که با تب، استفراغ و حالت تهوع همراه باشند.
  • سر درد هایی که با ضعف، دو بینی، گیجی و از دست دادن هوشیاری همراه شوند خطرناک بوده و باید به پزشک مراجعه شود.
  • سر درد هایی که میزان شدت و الگو آن تغییر کند.
  • وجود سر درد های مزمن در کودکان.
  • سر دردهایی که باعث ضعف یا از بین رفتن حس در یک قسمت از بدن می شوند.
  • در زمان تنگی نفس همراه با سر درد.
  • سر درد در کسانی که مبتلا به بیماری ایدز یا سرطان هستند و یا افرادی که قبلا این مشکلات را داشته اند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو