آموزش روش کاشت چای و اصولی که برای رشد بهتر این گیاه باید بدانید

آموزش روش کاشت چای و اصولی که برای رشد بهتر این گیاه باید بدانید


منبع: آرگا

146

1399/3/25

14:35


درخت چای که در واقع از دسته گیاهان همیشه سبز به شمار می آید و طرفداران بی شماری در جهان پیدا کرده است در این مطلب سعی داریم شما را با اصول و روش های کاشت چای و نحوه نگهداری آن آشنا نماییم با ما همراه باشید.

آموزش روش کاشت چای و اصولی که برای رشد بهتر این گیاه باید بدانید

بهتر است بدانید که گیاه چای در واقع تولید انبوه مزارع بزرگ در سراسر جهان است که البته چهار تولیدکننده اصلی این گیاه کشور های چین، کنیا، هند و سریلانکا می باشند و به طور کلی کاشت چای نیاز به تامین فراوان نیروی کار ارزان و ماهر به ویژه در زمان برداشت آن دارد زیرا اغلب توصیه می شود چای باکیفیت را با دست برداشت کنید تا ماشین آلات خشن منجر به آسیب رسانی به گیاه نشوند.

آشنایی با چگونگی کاشت چای

توجه داشته باشید که چای در واقع گیاه بومی کشور چین است و در ابتدا به عنوان یک گیاه دارویی مورد استفاده قرار می گرفت و پس از قرن ۶ میلادی در این کشور به عنوان یک آشامیدنی و برای رفع تشنگی و خستگی مورد استفاده قرار گرفت. به طور کلی می توان گفت که از نظر کاشت و مصرف چای چین اولین محلی است که این گیاه در آن پرورش یافته و به مصرف رسیده است و از این سرزمین به سایر نقاط جهان گسترده شده است. بهتر است بدانید که برگ درخت چای که از نظر اقتصادی و بهره برداری قسمت اصلی گیاه به شمار می آید همواره سبز است و دارای شکل کشیده نوک تیز بوده و کناره آن دندانه های تیزی قرار گرفته اند و برگ ها به صورت متناوب اطراف شاخه ها شکل گرفته اند. گل های این گیاه اغلب به صورت خوشه ای و مجتمع و یا تک گل در بغل برگ ها ظاهر می شوند و معمولا دارای ۵ گلبرگ و ۵ الی ۷ کاسبرگ و تعداد زیادی پرچم می باشد.

چگونگی کاشت چای

مراحل و دستورالعمل کشت چای:

اغلب توصیه می شود که بذر چای را در همان ابتدای فصل بهار که هوا رو به گرم شدن است تهیه نمایید و برای خرید این بذر ها می توانید آن ها را از مراکز فروش گل و گیاه بخرید و از درجه خلوص و جوانه زنی بذر ها مطمئن شوید.

توجه داشته باشید که برای کاشت درخت چای درون گلدان بایستی بذر گیاه را خریداری نمایید و درون گلدان بکارید و یا از گیاه مادر سالم قلمه ای تهیه کنید و بر اساس اصول آن بکارید.

بهتر است پیش از کاشت بذرها آن ها را به کاغذ سنباده بمالید تا پوسته بذرها کاملا نازک شود و سپس آن ها را به مدت ۱ الی ۲ ساعت درون آب گرم قرار دهید تا سرعت جوانه زنی بذرها افزایش یابد. به طور کلی بذرهای گیاه چای از سرعت جوانه زنی فراوانی برخوردار هستند و اگر در شرایط مساعدی قرار بگیرند در مدت زمان ۱ الی ۲ هفته جوانه خواهند زد.

مراحل پرورش گیاه چای

اکنون برای آماده سازی گلدان بایستی دو سوم آن را با خاک باغچه پر کنید و چند عدد بذر درون آن بکارید و سپس قسمت روی بذر ها را به اندازه یک سانتی متر با ترکیبی از کوکوپیت و کود پوسیده دامی بپوشانید. توصیه می شود که پس از کاشت بذرها گلدان را به صورت کامل آبیاری نمایید و اجازه دهید آب اضافی از قسمت کف گلدان خارج شود.

توصیه می شود گلدان حاوی بذر چای را در محلی با دما و نور مناسب قرار دهید و دقت داشته باشید که در طول جوانه زنی بذر همواره سطح بستر کاشت مرطوب و نه خیس باشد. همچنین این کار را می توانید با اسپری نیز آبیاری نمایید تا از جابه جا شدن بذرها پیشگیری شود.

از آنجایی که کاشت چای رشد بسیار سریعی دارد در کمتر از یک ماه اندام هوایی گیاه پدیدار خواهند شد و به این نکته توجه داشته باشید که گیاه چای در واقع رشد بسیار سطحی دارد و لازم است پس از چند ماه گیاه را به گلدان بزرگ تری انتقال دهید و هر گیاه را درون گلدان جداگانه ای بکارید.

اصول کشت و پرورش گیاه چای

شرایط مورد نیاز برای رشد و پرورش گیاه چای:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط و اصول لازم برای کاشت چای پرداخته ایم که می توانید در این روند از آن ها نیز بهره بگیرید:

آبیاری:

بهتر است بدانید که چای در واقع نیاز به آبیاری منظمی دارد و در طول دوران جوانه زنی بایستی سطح بستر کشت همواره مرطوب باشد. پس از اینکه ارتفاع گیاهتان به ۱۰ سانتی متر رسید می توانید از میزان و دفعات آبیاری بکاهید و تنها در طول هفته آن را دو الی سه مرتبه آبیاری نمایید.

آبیاری مناسب برای بستر گیاه چای

دما:

به طور کلی دمای مناسب برای جوانه زنی بذر چای دمایی بین ۲۴ الی ۳۰ درجه سانتی گراد می باشد و با توجه به اینکه این گیاه بومی مناطق گرمسیری می باشد قرار گیری آن در دماهای کمتر از ۱۵ درجه سانتی گراد می تواند به رشد آن آسیب برساند و اغلب توصیه می شود گیاه خود را در فصول سرد سال در فضای خانه نگهداری نمایید.

خاک:

توجه داشته باشید که گیاه چای در واقع در خاک هایی با میزان ماده آلی بالا توانایی رشد بهتری خواهد داشت و توصیه می شود از ترکیب خاک باغچه، کوکوپیت و کود پوسیده دامی برای بستر این گیاه استفاده نمایید تا گیاه بتواند روند رشد و نموی خود را به خوبی طی کند.

تامین خاک مقوی برای بستر کشت

نور:

به طور کلی بذرهای گیاه چای برای رشد بهتر نیاز به نور کافی و کامل خورشید دارند و در واقع بهترین فضا برای نگهداری و کاشت چای قرار دادن آن در مقابل پنجره های آفتابگیر آپارتمان می باشد و همچنین برای کاشت چای ترش نیز می توانید از شرایطی که بیان شد بهره بگیرید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو