آموزش محاسبه کالری غذا و غذای مورد نیاز بدن زنان و مردان

منبع: آرگا

125

1399/3/31

03:39


در این مقاله شما را با روش محاسبه کالری مورد نیاز بدن آشنا می کنیم و نحوه محاسبه ضریب فعالیت را برای شما مطرح می کنیم. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

آموزش محاسبه کالری غذا و غذای مورد نیاز بدن زنان و مردان

واحد انرژی بدن کالری می باشد و بدن برای انجام فعالیت های خود کالری ها را می سوزاند. باید بدانید که غذا های مصرفی شما می تواند انرژی مورد نیازتان را تامین می کند.

کالری مورد نیاز بدن

محاسبه کالری غذا

کالری غذا با توجه به سن، قد، وزن، جنسیت، چربی و توده بدنی محاسبه می شود که با توجه به فعالیت های روزانه متفاوت می باشد.  باید بدانید که افراد جوان و خوش اندام به کالری بیش تری نیاز دارند اما میزان مصرف کالری برای اشخاص مسن کاهش می یابد. بسیاری از افراد متخصص معتقد می باشند که باید کالری مصرفی روزانه محاسبه شود و این کالری با کالری مورد نیاز بدن تطبیق داشته باشد. در نظر داشته باشید که میزان  کالری مورد نیاز بدن  شما باید از ۵۵ درصد کربوهیدرات، ۳۰ درصد پروتئین و ۲۰ درصد چربی تشکیل شده باشد. یک فرد سالم که بیماری خاصی ندارد باید کالری مورد نیاز خود را طی ۴ الی ۶ وعده به بدن برساند اما با توجه به فرهنگ ایرانی ما سه وعده غذایی مصرف می کنیم که از نظر متخصصان این رژیم غذایی مناسب نیست. باید بدانید که کالری مورد نیاز بدن افراد متفاوت می باشد مثلا یک مرد بالغ و فعال باید ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ کالری دریافت کند که این میزان از کالری برای بانوان کم تر می باشد.  در نظر داشته باشید که برای محاسبه کالری غذا می توانید از برنامه های آنلاین و یا سایر برنامه های موجود در مایکت ها استفاده کنید. در ادامه برای شما نحوه محاسبه کالری مورد نیاز روزانه افراد را مشخص می کنیم.

نحوه محاسبه کالری مورد نیاز

برای محاسبه کالری باید از فرمول هایی استفاده کنید که در ادامه آن ها را بیان می کنیم.  در واقع این مار به شما کمک می کند تا بتوانید افزایش و کاهش وزن بدن را کنترل کنید و از آن آگاهی داشته باشید. البته باید کالری های مورد نیاز بدن را به چند وعده  میان وعده تقسیم کنید. باید بدانید که هر ماده به غیر از آب دارای کالری می باشد و باعث افزایش انرژی شده و در طولانی مدت می تواند سبب افزایش وزن شود. برای محاسبه کالری می توانید از فرمول های هریس بندیک استفاده کنید که در ادامه آن را برای شما بیان می کنیم.

کالری مورد نیاز روزانه بدن یک مرد

  1. قد را در ۵/۰۰۳ ضرب می کنیم.
  2. وزن را در ۱۳/۷۵ضرب می کنیم.
  3. سن را در ۶/۷۵۵ ضرب می کنیم.
  4. عدد بدست آمده را با ۶۶/۷۴ جمع می کنیم.

کالری مورد نیاز بدن زنان

  1. قد را در ۱/۸۵۰ ضرب می کنیم.
  2. وزن را در ۹/۵۶۳ ضرب می کنیم.
  3. سن را در ۴/۶۷۶ ضرب می کنیم.
  4. عدد بدست آمده را با ۶۵۵/۱ جمع می کنیم.

کالری مورد نیاز بدن بانوان با آقایان متفاوت می باشد

ضریب فعالیت روزانه

باید بدانید که علاوه بر این عوامل یک ضریبی برای فعالیت های روزانه وجود دارد. در واقع هر چقدر فعالیت بیش تر باشد نیاز روزانه به کالری افزایش می یابد. این ضرایب عبارت اند از :

  • افراد بدون فعالیت باید عدد بدست آمده را در ۱/۲ ضرب کنید.
  • افراد کم فعالیت با نرمش ۱ تا ۳ بار در هفته عدد بدست آمده از فرمول قبلی را در ۱/۳۷۵ ضرب کنید.
  • افرادی که فعالیت متوسط دارند و سه الی پنج بار در هفته فعالیت ورزشی دارند باید عدد بدست آمده از کالری مورد نیاز را در ۱/۵۵ ضرب کنید.
  • افرادی که فعال هستند  باید کالری مورد نیاز بدن را در عدد ۱/۷۲۵ ضرب کنند.
  • افرادی که بیش فعالی دارند یا ورزش های سنگینی انجام می دهند باید عدد بدست آمده را در ۱/۹ضرب کنند.

در ادامه می توانید سایر مقالات آرگا را در زمینه دانستنی ها، مواد غذایی کالری منفی را مشاهده کنید

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو