داروهای مهم و پرکاربرد به همراه موارد و طریقه مصرف

داروهای مهم و پرکاربرد به همراه موارد و طریقه مصرف


منبع: تالاب

206

1399/4/3

03:09


داروهای مهم و پرکاربرد به همراه موارد و طریقه مصرف

داروهای مهم و پرکاربرد به همراه موارد و طریقه مصرف

مهم‌ترین دغدغه هر انسانی در طول حیات خود، سلامتی است. ما به هیچ عنوان نمی‌توانیم بیماری و درد را تحمل کنیم و برای به دست آوردن و یا حفظ سلامتی خود، حاضریم دست به انجام هر کاری بزنیم. یکی از موارد مهم و تاثیر گذار در حوزه سلامت انسان‌ها، داروهای شیمیایی هستند که برای رفع بیماری‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

برخی از این داروها برای اکثریت افراد شناخته شده هستند و برخی دیگر نیز در عین داشتن کاربردهای مختلف، ناشناخته باقی مانده‌اند. مجله اینترنتی ایده آل مگ در این مقاله به معرفی تعدادی از داروهای مهم و کاربردی پرداخته است. هر کدام از این داروها در یک زمینه خاص تاثیر گذار بوده و برای رفع بیماری‌‌های مختلف کاربرد دارند.

 

قرص لاکتوفم : دارویی پر کاربرد برای بانوان

داروهای مهم و پرکاربرد به همراه موارد و طریقه مصرف

داروهای مهم و پرکاربرد به همراه موارد و طریقه مصرف

 

یکی از مواردی که اکثر بانوان حداقل یکبار در طول زندگی با آن دست به گریبان بوده‌اند؛ عفونت واژن می‌باشد که می‌تواند منجر به بروز اثرات ناخوشایند بر روی بدن آن‌ها گردد. قرص لاکتوفم به عنوان یکی از بهترین داروها در زمینه رفع این عفونت کاربرد داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قرص هم به صورت خوراکی و هم به صورت واژینال مصرف می‌شود.

 

قرص لاکتوفم با تولید باکتری‌های مفید در واژن، به از بین بردن عفونت این ناحیه کمک می‌کند. این دارو را می‌توانید بدون نسخه از داروخانه‌ها تهیه نمایید و به طور معمول بعد از وعده‌های غذایی، و دو بار در شبانه روز آن‌ را مصرف کنید.

 

قرص لاکتوفم علاوه بر رفع عفونت واژن در موارد دیگری همچون : کاهش فشار خون، کاهش جذب کلسترول، درمان بیماری‌های روده‌ای، کمک به هضم مواد غذایی و … نیز کاربرد داشته و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

قرص متفورمین : داروی کاهش سطح قند خون

متفورمین برای کاهش سطح قند خون و به طور ویژه در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو به دو صورت قرص و شربت در داروخانه‌ها موجود است. متفورمین علاوه بر کاهش گلوکز یا همان قند خون، به افزایش تاثیر گذاری انسولین در بدن نیز کمک می‌کند. این دارو معمولا با تجویز پزشک مصرف می‌شود و بهتر است که دقیقا مطابق با دستورات وی مورد استفاده قرار بگیرد.

 

البته مصرف قرص متفورمین بدون عوارض نبوده و مواردی مانند: اسهال، دل درد، حالت توقع و سوزش معده از عارضه‌های رایج این دارو می‌باشند. البته ممکن است علاوه بر موارد یاد شده، فرد مصرف کننده با علائم تنگی نفس، خستگی مفرط، ضربان قلب نامنظم و خواب آلودگی شدید نیز رو به رو شود که در این صورت، باید بلافاصله با پزشک مشورت نماید.

 

قرص متفورمین در موارد بسیاری برای کاهش وزن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آنجایی که این دارو در افراد غیر دیابتی عوارضی ندارد؛ معمولا افراد چاق آن را به عنوان یک داروی لاغری نیز امتحان می‌کنند.

 

هنوز از نظر علمی ثابت نشده که متفورمین به چه صورت بر لاغری تاثیر می‌گذارد؛ اما بسیاری از کارشناسان معتقدند این عمل از طریق کاهش اشتهای فرد مصرف کننده صورت می‌گیرد.

 

قرص توپیرامات : داروی ضد صرع

داروهای مهم و پرکاربرد به همراه موارد و طریقه مصرف

داروهای مهم و پرکاربرد به همراه موارد و طریقه مصرف

 

قرص توپیرامات از شناخته شده‌ترین داروهای ضد صرع در سراسر جهان به شمار می‌رود که برای کاهش حملات تشنجی در کودکان و بزرگسالان مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته با توجه به عوارض زیاد این دارو، تنها در صورت تجویز و صلاحدید پزشک، باید شروع به مصرف آن نمایید.

 

این قرص علاوه بر درمان صرع در موارد دیگری همچون : درمان افسردگی، درمان اسکیزوفرنی، ترک اعتیاد به الکل، جلوگیری از سردردهای میگرنی و … نیز کاربرد دارد.

 

مصرف قرص توپیرامات ممکن است با عوارض مختلفی در بدن همراه باشد. مواردی مانند: از دست دادن اشتها، سوزش معده، مشکلات گفتاری، خستگی، حالت تهوع، اسهال، سرگیجه و … از عوارض خفیف این قرص می‌باشند. البته مصرف خودسرانه توپیرامات در موارد حتی ممکن است به از دست دادن بینایی و یا اختلالات مادرزادی در نوزادان گردد.

قرص توپیرامات ممکن است با داروهای زیادی تداخل داشته باشد. به همین منظور، قبل از آنکه شروع به مصرف آن نمایید؛ پزشک خود را در جریان تمامی داروهایی که مشغول به مصرف آن‌ها می‌باشید قرار دهید. داروهایی مانند: دیفن هیدرامین، هیدروکسی ایزین، لورازپام، دیازپام، زولپیدم، تریازولام و … از جمله مواردی هستند که ممکن است با قرص توپیرامات در تداخل قرار بگیرند و نباید همزمان با آن، مصرف شوند.

 

قرص ناپروکسن : داروی ضد التهاب

قرص ناپروکسن برای درمان درد و التهاب در بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. التهاب ناشی از آرتریت، اسپوندیلیت انکیلوز، تاندونیت، بورسیت، نقرس یا التهاب قاعدگی از مواردی هستند که با مصرف این قرص مورد درمان قرار می‌گیرند. در صورتی که سابقه حساسیت به سایر داروهای ضد التهابی از قبیل آسپرین را دارید؛ از مصرف ناپروکسن خود داری نمایید.

 

قرص ناپروکسن می‌تواند احتمال سکته قلبی را در افرادی که به صورت خودسرانه و در دوز زیاد آن را مصرف می‌کنند؛ افزایش دهد. بنابراین توصیه می‌شود این قرص را دقیقا مطابق با دستورالعمل‌های آن مصرف کنید. همچنین افرادی که دارای سابقه بیماری‌های قلبی می‌باشند نیز نباید قرص ناپروکسن را مصرف نمایند.

 

از عوارض جانبی قرص ناپروکسن می‌توان به مواردی از قبیل: تورم گلو، درد قفسه سینه، ضعف، تنگی نفس ، لکنت زبان و …. اشاره کرد. در صورتی که بعد از مصرف این قرص، با هرکدام از موارد یاد شده برخورد کردید؛ سریعا با پزشک خود مشورت نمایید.

 

قرص یاسمین : داروی ضد بارداری

داروهای مهم و پرکاربرد به همراه موارد و طریقه مصرف

داروهای مهم و پرکاربرد به همراه موارد و طریقه مصرف

 

قرص یاسمین از بهترین داروهای ضد بارداری در بانوان به شمار می‌رود که نسبت به سایر داروهای مشابه، از عوارض بسیار کمتری نیز برخوردار است. بنابر تحقیقات انجام شده؛ قرص یاسمین در 99 درصد از موارد، در جلوگیری از بارداری موثر عمل کرده است. به عبارتی دیگر از هر 100 نفری که اقدام به مصرف این قرص نموده‌اند؛ تنها یک نفر باردار شده است.

 

قرص یاسمین باید  قبل از آمیزش جنسی مورد استفاده قرار بگیرد تا بتواند بر روی جلوگیری از بارداری، تاثیر بگذارد. مصرف این قرص می‌تواند در مواردی همچون : تنظیم قاعدگی، رفع کیست تخمدان، رفع آکنه و حتی لاغری نیز به مصرف کنندگان کمک نماید. البته عوارضی مانند: درد و تورم پستان، افزایش فشار خون و حالت تهوع نیز با مصرف یاسمین به سراغ شما خواهند آمد.

 

بسته‌های قرص یاسمین دارای 21 قرص فعال ( زرد رنگ ) و 7 قرص غیر فعال ( سفید رنگ ) می‌باشند. با شروع به مصرف این دارو، فرد مصرف کننده باید 21 روز پشت سر هم و روزانه یک عدد از قرص‌های زرد رنگ را مصرف نماید؛ سپس در 7 روز بعدی از قرص سفید استفاده کرده و بعد از آن مجددا شروع به مصرف قرص‌های زرد یا فعال نماید. در واقع قرص‌های سفید فقط جهت خارج نشدن از سیکل مصرف دارو، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

داروی رابپرازول : داروی کاهش اسید معده

داروهای مهم و پرکاربرد به همراه موارد و طریقه مصرف

داروی رابپرازول که هم به صورت قرص و هم به صورت کپسول در داروخانه‌ها موجود می‌باشد؛ برای کاهش اسید معده مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین کاربردهای این دارو، درمان رفلاکس معده می‌باشد. رفلاکس حالتی است که اسیده معده به داخل مری بازمی‌گردد و منجر به مواردی مانند تنگی قفسه سینه می‌شود.

 

مصرف این دارو ممکن است با عوارض مختلفی همراه باشد. سردرد، اسهال، گلو درد و نارحتی معده از عارضه‌های رایج و خفیف رابپرازول می‌باشند. البته عوارض مانند: سرگیجه، تشنج، اسپاسم دست و پا، ضعف عضلانی، مدفوع آبکی، تب شدید، کاهش فشار خون و لرزش شدید نیز ممکن است بر اثر مصرف رابپرازول به سراغ شما بیایند که در این صورت باید سریعا با پزشک خود مشورت نمایید.

 

طریقه مصرف داروی رابپرازول ممکن است در افراد مختلف، متفاوت باشد. با این حال به صورت عمومی، بهتر است این دارو را به صورت روزانه یک عدد و در اول صبح مصرف نمایید. همچنین بانوان باردار و شیر ده بهتر است از مصرف رابپرازول اجتناب کنند.

 

کلام پایانی

آنچه که در این مقاله تقدیم شما عزیزان گردید؛ معرفی تعدادی از داروهای پرکاربرد بود. بهتر است پیش از آنکه شروع به مصرف هر دارویی نمایید؛ از ساختار، طریقه مصرف، عوارض جانبی و سایر موراد احتیاطی آن اطلاعات جامعی را به دست بیاورید.

 

همچنین توصیه می‌کنیم هرگز به صورت خودسر اقدام به مصرف قرص‌ها و داروهای شیمیایی نکنید.

 

برای آشنایی بیشتر با انواع داروهای مهم و کاربردی می‌توایند به بخش سلامت از مجله اینترتنی ایده آل مگ مراجعه نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو