همه چیزهایی که باید در مورد سرطان بدانید !

همه چیزهایی که باید در مورد سرطان بدانید !


منبع: مینویسم

172

1399/4/5

14:22


همه چیز در مورد سرطان

بهترین روش سرمایه گذاری برای کودکان

سرطان، عبارتی است شامل مجموعه ی بزرگی از بیماری هایی که با تقسیم غیرطبیعی سلول ها ایجاد می شوند و به بافت ها و اندام های دیگر گسترش می یابند. سرطان یکی از دلایل اصلی مرگ در جهان است.

علائم سرطان

در یک بدن سالم، میلیاردها سلولی که بدن را تشکیل می دهند، رشد و تقسیم می شوند، چنانچه بدن برای عملکرد روزانه بدان ها نیاز دارد. سلول های سالم دارای چرخه ی زندگی خاصی هستند، هر یک با توجه به نوع سلول، تولید و از بین می روند. سلول های جدید، با از بین رفتن سلول های قدیمی یا آسیب دیده، جای آن ها را می گیرند. سرطان در این فرآیند اختلال ایجاد می کند و منجر به رشد غیرطبیعی سلول ها می شود. سرطان به خاطر تغییرات یا جهش در DNA ایجاد می شود.

DNA در ژن هر یک از سلول ها وجود دارد. آن شامل دستورالعمل هایی است که به هر سلول می گوید چگونه عمل کند و چگونه رشد و تقسیم یابد. جهش غالباً در DNA رخ می دهد اما معمولاً سلول ها این اشتباهات را تصحیح می کنند. وقتی اشتباهی اصلاح نشود، سلول می تواند سرطانی شود.
گاهی اوقات، جهش موجب می شود تا سلول هایی که باید جایگزین شوند، به جای آن که بمیرند، زنده بمانند و سلول های جدیدی شکل بگیرند در حالی که نیازی به وجود آن ها نیست. این سلول های اضافی می توانند به طور غیر قابل کنترلی تقسیم یابند و موجب رشد سلول هایی به نام تومور شوند. تومورها بسته به جایی از بدن که رشد پیدا می کنند، می توانند مشکلات سلامتی بسیار زیادی را در فرد ایجاد نمایند.

اما تمام تومورها، سرطانی نیستند. تومورهای خوش خیم، غیرسرطانی هستند و به بافت های نزدیک سرایت نمی کنند. گاهی اوقات، این نوع از تومورها می توانند رشد زیادی بکنند و با ایجاد فشار بر اندام ها و بافت های پیرامون خود موجب ایجاد مشکل شوند. تومورهای بدخیم، سرطانی هستند و می توانند به قسمت های دیگر بدن حمله کنند.
برخی از سلول های سرطانی همچنین می توانند از طریق جریان خون یا سیستم لنفاوی به قسمت های دورتری از بدن بروند. این فرآیند را متاستاز می نامند. سرطان هایی که متاستازی هستند، پیشرفته تر از سرطان های دیگر در نظر گرفته می شوند. درمان سرطان های متاستازی سخت تر است و مرگ و میر ناشی از آن ها نیز بیشتر می باشد.

اسامی انواع سرطان

سرطان ها به توجه به محلی از بدن که شروع به رشد می کنند و نوع سلولی که از آن ساخته شده اند، نامگذاری می شوند؛ حتی اگر به بخش های دیگر بدن نیز سرایت کنند.
به عنوان مثال، سرطانی که از ریه شروع می شود و به کبد سرایت می کند، همچنان سرطان ریه نامیده می شود. علاوه بر این، چندین عبارت بالینی وجود دارد که برای انواع خاصی از سرطان بکار می روند:

• کارسینوما، سرطانی است که از پوست یا بافت هایی که دیگر اندام ها را پوشش می دهند، شروع می شود.

• سارکوما، سرطان بافت های همبند مانند استخوان، عضلات، غضروف و رگ های خونی است.

• لوسمی، سرطان مغز استخوان است که موجب ایجاد سلول های خونی می شود.

• میلوم و لنفوم، سرطان های سیستم ایمنی هستند.

•کولورکتال ، سرطان روده بزرگ به نام‌های سرطان کولون، سرطان کولون و رکتوم یا سرطان کولورکتال هم موسوم است.

اسامی انواع سرطان

ضرایب خطر و درمان سرطان 

دلیل اصلی سرطان، تغییرات (یا جهش) در DNA سلول هاست. جهش ژنتیکی می تواند ارثی باشد. جهش همچنین می تواند پس از تولد در نتیجه ی نیروهای زیست محیطی رخ دهد. برخی از این نیروها عبارتند از:

در معرض مواد شیمیایی سرطان زایی به نام کارسینوژن ها قرار گرفتن

در معرض تشعشع قرار گرفتن

قرار گرفتن محافظت نشده در برابر نور خورشید

ویروس های خاص مانند ویروس پاپیلوما انسانی(HPV)

سیگار کشیدن

نوع سبک زندگی از جمله نوع رژیم غذایی و سطح فعالیت فیزیکی

خطر سرطان با افزایش سن، بیشتر می شود. برخی از بیماری هایی که موجب التهاب می شوند نیز خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهند؛ به عنوان مثال، کولیت زخمی، بیماری مزمن ورم روده.
دانستن عواملی که در ابتلا به سرطان موثر هستند، می تواند به شما در انتخاب سبک زندگی خود و کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند.

طبق یافته های متخصصان، موارد زیر بهترین روش ها برای جلوگیری از سرطان هستند:

۱٫ ترک مصرف تنباکو و اجتناب از قرار گرفتن در معرض دود غیرمستقیم سیگار.

۲٫ داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل:

محدود کردن مصرف گوشت های فرآوری شده،

استفاده از “رژیم غذایی” که عمدتاً بر غذاهای گیاهی، پروتئین های لخم و چربی های سالم تمرکز دارد،

اجتناب از مصرف الکل یا مصرف کم آن. مصرف کم مشروبات الکلی برای زنان در سنین مختلف و مردان بالای ۶۵ سال به معنی یک لیوان در روز و تا ۲ لیوان در روز برای مردان ۶۵ سال یا جوان تر است.

۳٫ حفظ وزن سالم و داشتن فعالیت فیزیکی حداقل ۳۰ دقیقه در روز (داشتن تمرینات ورزشی) .

۴٫ حفاظت از پوست در برابر نور خورشید:

پوشیدن لباس، عینک آفتابی و کلاه و استفاده از کرم های ضدآفتاب.

اجتناب از قرار گرفتن در معرض نور خورشید بین ساعات ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر. اشعه خورشید در این بازه ی زمانی شدیدتر است.

 تا حد امکان در سایه قرار گرفتن زمانی که بیرون از خانه هستید.

اجتناب از برنزه کردن و نور خورشید که می تواند به همان اندازه ی خورشید به پوست شما آسیب بزند.

۵٫ واکسینه شدن در برابر عفونت های ویروسی که می توانند منجر به سرطان شوند، از جمله هپاتیت B و HPV.

۶٫ دوری از رفتارهای پرخطر. داشتن روابط جنسی سالم و به اشتراک نگذاشتن سرنگ هنگام مصرف مواد یا داروهای تجویز شده. خالکوبی تنها در سالن های دارای مجوز باید انجام شود.

۷٫ به طور منظم به پزشک خود مراجعه کنید و بدن خود را برای انواع مختلف سرطان چکاپ کنید. این کار، شانس شما برای تشخیص زودهنگام سرطان را افزایش می دهد.

درمان سرطان

درمان سرطان بسته به نوع سرطان و سطح پیشرفت آن، اهداف مختلفی دارد. این اهداف عبارتند از:

یافتن درمان : این کار برای تمام سرطان ها و موقعیت ها امکان پذیر نیست.

ارائه ی درمان اولیه : از بین بردن سلول های سرطانی در بدن.

ارائه ادجوانت درمانی : از بین رفتن سلول هایی که پس از درمان اولیه باقی می مانند تا خطر بازگشت سرطان کاهش یابد.

ارائه درمان تسکینی : تسکین علائم سلامتی مرتبط به سرطان همچون مشکل در تنفس و درد.

رایج ترین انواع درمان، عباتند از:

جراحی : از طریق جراحی، سرطان تا حد امکان برداشته می شود.

شیمی درمانی : این نوع درمان از داروهای سمی برای سلول ها به منظور از بین بردن سریع سلول های سرطانی، استفاده می کند.

پرتو درمانی : این نوع درمان از اشعه های قوی و متمرکز داخل(درمان با تشعشع یونیزه) یا خارج(اشعه خارجی) از بدن برای کشتن سلول های سرطانی استفاده می کند.

پیوند سلول های بنیادی(مغز استخوان) : اصلاح مغز استخوان بیمار با سلول های بنیادی سالم. سلول های بنیادی، سلول های تمایز نیافته ای هستند که عملکردهای مختلفی دارند. این گونه پیوندها به پزشکان امکان استفاده از میزان بالاتری از شیمی درمانی برای درمان سرطان را می دهند.

ایمن درمانی : این نوع درمان از آنتی بادی ها برای کمک به سیستم ایمنی در تشخیص سرطان و در نتیجه، مبارزه با آن، استفاده می کند.

درمان هورمونی : در این نوع درمان، هورمون هایی که به برخی از سرطان ها کمک می کنند، برداشته یا مسدود می شوند تا از رشد سلول های سرطانی جلوگیری شود.مانند تجویز قرص لتروزول

درمان دارویی هدفمند : در این نوع از درمان از داروهایی به منظور مداخله با مولکول های خاصی که به رشد و بقای سلول های سرطانی کمک می کند، استفاده می شود.

آزمایشات بالینی : روش های جدید برای درمان سرطان را بررسی می کنند.

درمان های جایگزین : از این نوع درمان ها به منظور کاهش علائم سرطان و عوارض جانبی ناشی از درمان سرطان مانند حالت تهوع، خستگی و درد استفاده می شود.

درمان های جایگزین عبارتند از:

• طب سوزنی

• هیپنوتیزم

• ماساژ

• یوگا

• مدیتیشن

تکنیک های آرام سازی

ونیسا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو