علت چشمک زدن ستاره ها چیست؟

علت چشمک زدن ستاره ها چیست؟


منبع: آرگا

234

1399/4/9

16:33


همواره در آسمان حوادث بسیاری رخ می دهد که چشم و فکر هر بیننده ای را به خود مشغول می کند. در این بخش از مجله آرگا به علت بروز چشمک زدن ستاره ها و فرضیه های موجود در این رابطه پرداخته ایم.

انسان ها در طی هزاران سال است که با نگاه کردن به آسمان ها سعی دارند بسیاری از اسرار را فاش کنند. بشر هر باری که با تلسکوپ به جهان سراسر زیبایی، برق و نور در دل تاریکی و ظلمت نگاه می کند، از خود سوال هایی می پرسد که گاه پاسخ دادن به آن بسیار دشوار می باشد.

یکی از سوال هایی که چندین سال است ذهن افراد را به خود درگیر کرده است، علت چشمک زدن ستاره ها می باشد. اگر شما نیز فردی کنجکاو نسبت به این گونه مسائل هستید در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا نکات و توضیحات جالبی را در این باره مطالعه کنید.

علت بروز چشمک زدن ستاره ها

چشمک زدن ستاره ها

اصطلاح سوسو کردن و یا چشمک زدن ستاره از عبارات عمومی می باشد که بسیاری از افراد در مواجه با آن بیان می کنند. هنگامی که شی نورانی در فرسنگ ها دور تر از کره زمین شروع به تغییراتی در شکل ظاهری خود می کند، به صورت سوسو هایی بسیار کوچک از کره زمین دیده می شود که به کمک وسیله ای به نام چشمک زن میزان آن را اندازه گیری می کنند.

همچنین اختر شناسان با استفاده از دریچه بزرگ تری به نام تلسکوپ اقدام به مشاهده این اجرام آسمانی می کنند، همچنین در برخی موارد می توانند میزان چشمک زدن ستاره ها را کنترل کنند که به این فرایند دیافراگم می گویند.

معرفی علت های چشمک زدن ستاره ها

تاریخچه چشمک زدن ستاره ها

آریستول فیلسوف یونان باستان در حدود ۳ قرن قبل از میلاد مسیح زندگی می کرده است، او بر این اعتقاد بود که علت چشمک زدن ستاره ها به این منظور است که انسان ها برای مشاهده بهتر آنان باید چشمان خود را مقداری بیشتر باز کنند.

قرن ها از فرضیه آریستول گذشت و اختر شناسان به این نتیجه رسیدند که شاید ستارگان همانند الماسی در آسمان به دور خود می چرخند که با هر بار چرخش برقی از آنان ساطع می شود که در نظر زمینیان چشمک تلقی می شود.

این فرضیه سازی ها تا ابتدای قرن ۱۸ ام ادامه داشت تا این که ایزاک نیوتن تمامی گمان های بی پایه و اساس را خاتمه داد. او علت بروز این اتفاق زیبا و چشم انگیز را اتمسفر موجود در کره زمین بیان کرد. او در ادامه بیانیه خود این گونه اعلام کرد که جو حاکم بر کره زمین این گونه شرایط را ایجاد می کند که افراد ستارگان را در حال چشمک زن مشاهده کنند.

چشمک زدن ستاره به چه معناست؟

  • فرضیه های مبنی بر چشمک زدن ستاره ها

همچنین در عصر امروز به این پدیده زیبای طبیعی برق زدن ستاره ای گفته می شود. یکی از فیزیک دانان دانشگاه بریتیش کلمبیا در رابطه با وصف چشمک زدن ستاره ها این گونه بیان کرد که: این شرایط همانند نور روشنی در فرسنگ ها دور می باشد که علت بروز آن منبع نوری بسیار ریز و کوچکی است. این منابع نوری با گذر از شرایط هوایی آسمان همواره در حال تغییر و تحول هستند.

گفتنی است که هم زمان با عبور نور از ستاره ها در دیگر لایه های مختلف اتمسفر زمین، فرایند انکسار نوری رخ می دهد. این حادثه به شکل تابیدن نور در ظرف بزرگی از آب زلال روی می دهد؛ به این شکل که اگر افراد در زیر این آب قرار بگیرند و به منبع نوری چشم بدوزند، همواره آن را در حال تغییر و تحول، چشمک زدن مشاهده می کنند. همچنین می توان به این نتیجه رسید که دیگر عوامل موجود بر ایجاد این شرایط، نقش به سزایی را ایفا می کنند.

حقایق مربوط به آسمان و اجرام آن

اگر از مطالعه این مطلب لذت بردید، توصیه می شود مقاله هایی دیگری نیز راجع به منظومه شمسی و سیاره های همسایه با کره زمین همچون سیاره مریخ و سیاره عطارد را مطالعه نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو