خواص روغن کریل ، سلامت قلب و سم زدایی بدن

منبع: آسان طب

172

1398/2/29

21:17


کریل یکی از اعضای خانواده سخت پوستان است که شباهت زیادی به میگو دارد. این جانور در بیشتر آب های دنیا یافت می شود و یکی از مهم ترین ارکان اکوسیستم است. کریل ها منبع تغذیه بسیاری از جانوران، نظیر پنگوئن ها و وال ها هستند. این جانوران کوچک در پایین ترین قسمت زنجیره غذایی قرار دارند ولی با این حال وزن جمعیت کلی کریل ها، از وزن انسان ها نیز بیشتر است. طی قرن اخیر دانشمندان توانسته اند تا از این سخت پوستان روغنی تهیه کنند که می تواند به بسیاری از مشکلات سلامتی کمک کند. برای آشنایی بیشتر با خواص روغن کریل با ما در ادامه این مقاله همراه باشید.

خواص روغن کریل

بهبود سلامت قلب

کریل ها یکی از بهترین منابع پروتئین و امگا 3 محسوب می شوند و از همین رو مصرف منظم از آنها بر روی سلامت بدن تاثیر می گذارد. یکی از مهم ترین خواص  اسید های چرب امگا 3، تقویت قلب می باشد. استفاده از روغن کریل باعث کاهش کلسترول در شریان ها و جلوگیری از سخت شدن و آترواسکلروز می شود. کاهش کلسترول همچنین می تواند به میزان قابل توجهی فشار خون شما را کاهش دهد و خطر ابتلا به حملات قلبی و سکته مغزی را کاهش دهد. در حال حاضر در رستوران های سبز ( رستوران هایی که مجوز رسمی سازمان سلامت دارند ) از روغن کریل برای پخت و پز استفاده می شود.

کاهش التهاب و درمان آرتریت

یکی دیگر از مهم ترین خواص روغن کریل کاهش التهاب است. امگا -3 علاوه بر تأثیر آن در میزان کلسترول بدن، به عنوان عوامل ضد التهاب قوی نیز عمل می کند و می تواند به ایکوسانوئید تبدیل شده و از پاسخ التهابی بدن جلوگیری کند. همین موضوع باعث می شود که روغن کریل یک درمان عالی برای مشکلات التهابی مانند نقرص و آرتریت محسوب شود. آمار ها نشان می دهد که بیش از 35 درصد از مردم در دوران کهنسالی به آرتریت دچار می شوند. همین موضوع به خوبی اهمیت مصرف روغن کریل را نشان می دهد.

جلوگیری از چاقی

خواص روغن کریل در کاهش رسوبات چربی در بدن و بهبود فعالیت متابولیک مفید است. استفاده از این روغن مانع کمبود امگا 3 در بدن می شود، که یکی از دلایل اصلی کاهش سرعت متابولیسم است. کریل همچنین بدن را با آنتی اکسیدان های مختلف، از جمله آساکسانتین، مجهز می کند که به ایجاد ارتباط بین اسیدهای چرب امگا 3 EPA و DHA منجر می شود. این موضوع به صورت چشمگیری بر روی سوخت و ساز تاثیر می گذارد. استفاده از مکمل های کریل برای کاهش وزن از جمله روش های بسیار شایع است.

جلوگیری از سرطان

اسیدهای چرب امگا 3 موجود در روغن کریل، باعث کشتن سلولهای سرطانی و افزایش آپوپتوز می شود. این موضوع می تواند به جلوگیری از سرطان هایی مانند سرطان کولورکتال، سرطان پستان و سرطان پروستات کمک کند. از آن گذشته همانطور که در بالا نیز اشاره شد، این روغن سرشاز از خواص آنتی اکسیدانی است. آنتی اکسیدان ها نیز با به حدقال رساندن آسیب های رادیکال های آزاد، جهش های سلولی را خنثی می کنند. خواص ضد سرطانی کریل بارها توسط آزمایشات مختلفی اثبات شده است که از مهم ترین آنها می توان به تحقیقات سال 2012 دانشگاه پزشکی لندن اشاره کرد.

خواص روغن کریل

کاهش علائم سندروم پیش قاعدگی

روغن کریل یک راه عالی برای استفاده از اسید چرب امگا 3 و آنتی اکسیدان ها بمنظور کاهش علائم سندروم پیش قاعدگی PMS است. زنانی که در طول دوره قاعدگی از علائم فیزیکی و روانی شدید رنج می برند، بهتر است از این ماده استفاده کنند. روغن کریل می تواند به ترمیم هورمون ها کمک کند و اضطراب را کاهش دهد. امگا 3 می تواند مسائلی مانند گرفتگی، جریان های سنگین و چرخه های قاعدگی غیر قابل پیش بینی را کاهش دهد. در سال 2011 آزمایشی توسط دکتر ملینا جانسون انجام شد که در طی آن در طول یک ماه 25 خانم در معرض استفاده از روغن کریل قرار گرفتند. بیش از 85 درصد آنها اذعان داشته اند که بعد از مصرف این روغن علائم قاعدگی به حداقل رسیده است.

خواص روغن کریل و سم زدایی

یکی از مهم ترین اندام های بدن که تحت تاثیر این روغن قرار می گیرد، کبد است. با توجه به اینکه کبد مرکز سم زدایی بدن است، حفظ سلامتش از اهمیت ویژه ای برخوردار است. مکمل های کریل با توجه به خاصیت های آنتی اکسیدانی خود می توانند کبد را از آسیب های رادیکال های آزاد حفظ کرده و به بهبود سم زدایی در بدن شما کمک کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو