همه چیز درباره طاعون خوکی آفریقایی

منبع: بیتوته

129

1399/4/26

07:57


همه چیز درباره طاعون خوکی آفریقایی



تب خوکی آفریقایی, بیماری تب خوکی آفریقایی

تب خوکی آفریقایی

بیماری بسیار مسری و اغلب کشنده ، که 4-5 روز پس از عفونت شروع می شود و باعث تب به همراه بی حالی ، مشکل تنفس ، استفراغ ، سرفه ، ترشحات بینی و چشمی ، سقط جنین ، سیانوز اندام و مرگ در طی 7 روز می شود.

طاعون خوکی آفریقایی چیست؟

ویروس تب خوکی آفریقایی (ASFV) یک ویروس DNA بزرگ و دو رشته از خانواده Asfarviridae است. حداقل 22 نوع وجود دارد که باعث شیوع بیماری می شود. در برابر قرار گرفتن در معرض پوسیدگی و نور خورشید بسیار مقاوم است و می تواند تا مدت 6 ماه در گوشت و لاشه ها باقی بماند و در صورت یخ زدگی بسیار طولانی تر می باشد.

تب خوکی آفریقایی اولین بار در کنیا کشف شد و هم در خوک های خانگی در مزارع و همچنین خوک های وحشی بروز می کند.

این عامل ایجاد کننده تب خوکی آفریقایی است. ویروس باعث تب خونریزی دهنده و میزان مرگ و میر زیاد در خوک ها است.

 

تب خوکی آفریقایی, بیماری تب خوکی آفریقایی

بیماری تب خوکی آفریقایی

 

نحوه انتقال طاعون خوکی آفریقایی :

عفونت از خوک به خوک معمولاً به وسیله ذرات از ترشحات ، مدفوع آلوده ، مصرف گوشت آلوده که به طور نامناسب پخته شده است ، توسط نیش کنه ها، نیش شپش و مگس و با تلقیح مستقیم از سرنگ های آلوده پخش می شود. ویروس همچنین می تواند روی دستگاههای آلوده و هنگام حمل و نقل گسترش یابد. ویروس می تواند در خوک های حامل ، در ساختمان های آلوده زنده بماند.

ویروس نسبت به عملکرد عوامل فیزیکی ، شیمیایی و بیولوژیکی بسیار مقاوم است:

6-10 روز در مدفوع خوک

 10 هفته در اجساد

 3-6 ماه در گوشت شور و دودی

 6-12 ماه در بدن کنه اورنیتودوروس  و ریپیسفالوس

 18 ماه در خون در 4 درجه سانتیگراد

 6 سال در خون منجمد

 چندین سال در گوشت منجمد

 

علائم بالینی تب خوکی آفریقایی :

تب خوکی آفریقایی بسیار مسری است و عفونت به سرعت گسترش می یابد ، علائم بالینی 5- 4 روز پس از عفونت شروع می شود و باعث تب می شود و به دنبال آن بی حالی ، مشکل تنفس ، استفراغ ، سرفه ، ترشحات بینی و چشمی ، سقط جنین در خوکهای باردار مشاهده می شود. سیانوز اندامها و مرگ در طی 7 روز ایجاد می شود. خوک های مبتلا ضعیف شده و دچار زخم های پوستی می شوند. میزان مرگ و میر بالا حاکی از بیماری طاعون خوکی است.

 

تب خوکی آفریقایی, بیماری تب خوکی آفریقایی

شیوع طاعون خوکی

 

درمان و پیشگیری از تب خوکی آفریقایی :

هیچ درمانی وجود ندارد. پیشگیری از طریق کشتار ، تخریب لاشه و ضد عفونی پس از تأیید حضور این بیماری انجام می شود. این بیماری قابل رؤیت است و خدمات دامپزشکی کشور مربوطه مسئولیت کنترل آن ، ممنوعیت حرکت خوک ، نظارت بر ذبح همه حیوانات در مزرعه آسیب دیده ، تخریب لاشه های آنها و تمیز کردن و ضد عفونی کامل محل را بر عهده دارد.

تمام خوک هایی که در تماس با بیماری بوده اند، مورد بررسی قرار می گیرند و گوشت حیوانات مبتلا از بین می رود.

سوزاندن سریع لاشه خوک های آلوده و دفع زباله های حیوانات آلوده ، در محل شیوع آن ، راه حل های کاهش خطر آلودگی است. بنابراین ، برای جلوگیری از خطر شیوع تب خوکی آفریقایی ، باید از دستگاه های زباله سوز با کیفیت استفاده شود.

 

خط آخر:

تب خوکی آفریقایی یکی از مهمترین بیماری های خوک ها است و شناسایی این بیماری در یک کشور به طور معمول منجر به تعلیق صادرات خوک ها و محصولات خوک می شود. این بیماری خطری برای سلامتی انسان ندارد.

 

گردآوری:بخش علمی بیتوته 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو