مراقبتهای بعد از عمل زیبایی واژن یا لابیاپلاستی چیست؟

مراقبتهای بعد از عمل زیبایی واژن یا لابیاپلاستی چیست؟


منبع: زیبامون

141

1399/5/26

01:33


برای آشنایی بیشتر با تمام نکات و توصیه‌های مراقبتی بعد از عمل زیبایی واژن یا لابیاپلاستی، حتما این مقاله از زیبامون رو مطالعه کنید!

مراقبتهای بعد از عمل زیبایی واژن یا لابیاپلاستی چیست؟

لابیاپلاستی (labiaplasty) یک عمل جراحی هست که معمولا با هدف افزایش زیبایی واژن انجام می‌گیره. انجام عمل زیبایی واژن، تنها اولین مرحله از این اقدام هست و برای اینکه نتیجه نهایی عمل لابیاپلاستی خیلی عالی باشه لازمه که با تمام نکات و توصیه‌های مراقبتی بعد از عمل لابیاپلاستی آشنا باشید و بهترین مراقبت رو از خودتون و اندامی که تحت عمل جراحی قرار گرفته داشته باشید.

هرچه مراقبتهای بعد از عمل لابیاپلاستی، بهتر و دقیق‌تر انجام بشه، هم درد و ناراحتی کمتری رو در دوره نقاهت و بهبودی تجربه می‌کنید و هم اینکه جای زخم عمل، زودتر خوب میشه و ظاهر واژن خیلی سریع، تغییرات ایجاد شده رو نشون میده.

ما در این بخش از زیبامون دات کام، شما رو با تمام نکات مربوط به مراقبت های بعد از لابیاپلاستی آشنا می‌کنیم تا بتونید با استفاده از این نکات و توصیه‌ها، بهترین نتیجه رو از این عمل زیبایی بگیرید.

 

حتما بخوانید: بلیچینگ واژن یا سفید کردن واژینال با لیزر

 

زمان بندی مراقبتهای بعد از لابیاپلاستی

وقتی یک عمل جراحی انجام می‌دید، لازمه که اطلاعات خودتون رو در رابطه با نحوه انجام این عمل و همچنین مراقبتهایی که بعد از عمل لازمه، افزایش بدید و با بهترین روش‌های مراقبتی بعد از جراحی آشنا باشید. در ادامه توصیه‌های تیم پزشکی و متخصص رو در رابطه با زمان بندی و نحوه مراقبت بعد از لابیاپلاستی رو برای شما همراهان عزیز گردآوری کردیم:

 

مراقبت بعد از لابیاپلاستی: 48 ساعت اول بعد از عمل

بیماران معمولا حدود 2 ساعت بعد از عمل لابیاپلاستی و در صورتی که شرایط آنها نرمال و عادی شده باشه، از بیمارستان مرخص میشن. بهتره یک فرد معتمد همراهتون باشه و اولین شب بعد از عمل رو هم پیشتون بمونه تا بتونه در صورت لزوم به شما کمک کنه.

بعد از ترخیص بیمار، لیستی از مراقبتهای ضروری بعد از عمل به شما داده میشه و لازم هست که تمام نکات و مواردی که در این لیست ذکر شده رو به درستی رعایت کنید.

علاوه بر این، پزشک داروهای مسکن و آنتی بیوتیک هم براتون تجویز میکنه که لازمه سر ساعت مشخص مصرف بشه تا ناراحتی، درد، کبودی و تورم بعد از عمل لابیاپلاستی خیلی سریع بهبود پیدا کنه.

پانسمانهای جراحی رو هر زمان که احساس کردید اشباع شده و نیاز به تعویض داره، جایگزین کنید و همیشه محل زخم و برش‌های عمل رو تمیز نگه دارید. 

شما نباید تا 48 ساعت بعد از عمل جراحی لابیاپلاستی دوش بگیرید و یا اینکه ورزش سنگین انجام بدید. بعد از گذشت 48 ساعت از این عمل، می‌تونید به تدریج پیاده روی سبک و آرام رو شروع کنید. این پیاده روی، هم باعث میشه تا جریان خون در بدن ادامه پیدا کنه و هم روند بهبودی شما رو سریعتر میکنه.

در طول این مدت بهتره به پشت بخوابید و خیلی در وضعیت نشسته قرار نگیرید؛ زیرا نشستن، باعث ایجاد فشار مستقیم بر روی محل زخم میشه و ممکنه درد و ناراحتی شما رو بیشتر کنه. پس در 48 اولیه بعد از عمل سعی کنید بیشتر به پشت دراز بکشید.

 

زن روی تخت بیمارستان

 

مراقبت های بعد از لابیاپلاستی: هفته اول و دوم بعد از عمل

به بیمار توصیه میشه که حداقل، یک هفته مرخصی از کار داشته باشه و به خوبی استراحت کنه تا شرایط بهبودی، بهتر و سریعتر انجام بشه. در بیشتر موارد، بعد از گذشت یک هفته تا 10 روز بعد از عمل زیبایی واژن، بخیه‌های عمل باید توسط پزشک خارج بشه و یا اگر از بخیه‌های جذبی استفاده شده باشه، این بخیه‌ها بعد از گذشت 2 هفته از بین خواهند رفت. درد و ناراحتی ممکنه هنوز هم ادامه داشته باشه که در این موارد توصیه میشه از داروهای مسکن که توسط پزشک تجویز شده استفاده کنی و یا اینکه از داروهای مسکن بدون نسخه استفده نمایید تا درد کمتری رو احساس کنید.

در هفته اول و دوم بعد از عمل لابیاپلاستی، باید حتما محل عمل و بخیه‌ها رو تمیز و خشک نگه دارید تا از بروز عفونت و سایر عوارض جانبی، جلوگیری بشه. 

اکثر بیماران بعد از گذشت 2 هفته از عمل لابیاپلاستی میتونن به فعالیت‌ها روزمره و کار خودشون ادامه دهند. اگر احساس می‌کنید شغلی که دارید نیاز به فعالیت جسمی زیادی داره بهتره مدت زمان بیشتری رو بعد از عمل لاباپلاستی استراحت کنید تا بهبودی کامل پیدا کنید.

 

مراقبت های بعد لابیاپلاستی: هفته 4 تا 6 بعد از عمل

بهترین مراقبت بعد از عمل لابیاپلاستی این هست که به مدت 4 تا 6 هفته بعد از این عمل جراحی، شنا نکنید، از تامپون استفاده نکنید و رابطه جنسی نداشته باشید. از انجام فعالیت‌های سنگین و بلند کردن اجسام سنگین هم خودداری کنید، اسب سواری و دوچرخه سواری نداشته باشید.

شما میتونید رانندگی رو فقط پس از کم شدن درد، شروع کنید تا نیازی به دارو برای کنترل آن نداشته باشید. استفاده از دخانیات و موارد مشابه، میتونه روند بهبودی شما رو کُند و مختل کنه و بهتره که در 6 تا 8 هفته بعد از عمل لابیاپلاستی، از دخانیات استفاده نکنید.

در بیشتر موارد، بیماران بعد از عمل لابیاپلاستی، میتونن فعالیت جنسی خودشون رو از هفته 6 به بعد شروع کنند اما بهتره تا زمانی که احساس درد و ناراحتی دارید، از انجام این فعالیت هم خودداری کنید.

برای جلوگیری از یبوست در دوران بهبودی بعد از عمل، بهتره از رژیم غذایی سرشار از فیبر، میوه، سبزیجات و مایعات زیاد استفاده کنید تا درد و ناراحتی در ناحیه شکم و واژن افزایش پیدا نکنه.

در این دوران ممکنه کمی تب هم داشته باشید که میتونید با استفاده از داروهای ضد تب مثل استامینوفن این مشکل رو درمان کنید.

معمولا پزشک به شما توصیه میکنه که بعد از گذشت 6 هفته از عمل لابیاپلاستی، برای معاینه، بازبینی و بررسی شرایط فیزیکی و نحوه بهبودی بعد از عمل به مطب مراجعه داشته باشید.

 

مراقبتهای بعد از لابیاپلاستی: دو تا سه ماه بعد از عمل

پوست اطراف واژن و قسمت‌هایی که برش خورده و عمل جراحی روی ان انجام شده، ممکنه تا 3 ماه بعد از لابیاپلاستی هم قرمز و ملتهب به نظر برسه. این عوارض جانبی طبیعی هستند و باید در طی زمان و با مراقبتهای مناسب، بهبود پیدا کنند. 

برش‌هایی که برای عمل لابیاپلاستی انجام میشه، کاملا استراتژیک هستند تا بعد از بهبودی، جای زخم قابل مشاهده‌ای وجود نداشته باشه و بعد از بهبودی کامل، میشه نتیجه کار رو به خوبی مشاهده کرد.

 

لابیاپلاستی

 

حتما بخوانید: لیزر واژن و هر چیزی که باید در این باره بدانید

 

تورم و خارش بعد از عمل لابیاپلاستی چقدر طول می‌کشد؟

تورم و خارش از جمله مواردی هستند که در دوره بهبودی بعد از عمل لابیاپلاستی تجربه خواهید کرد. به طور کلی، تورم بعد از عمل، در 2-3 روز اولیه به اوج میرسه و در طی هفته‌های بعدی به تدریج، فروکش میکنه. 

خارش در هفته اول بعد از عمل لابیاپلاستی بسیار شایع هست و این مورد هم به تدریج بهبود پیدا میکنه. اما اگر احساس کردید خارش بعد از عمل ادامه دار هست و بهتر نمیشه، باید این موضوع رو به پزشک خود اطلاع بدید؛ زیرا ممکنه نشونه‌ای از عفونت قارچی یا باکتریایی واژن باشه و یا در اثر واکنش آلرژیک به برخی از داروها ایجاد شده باشه. 

بعد از یک هفته، تورم، خارش و درد اولیه بعد از عمل لابیاپلاستی به طرز چشمگیری کاهش پیدا خواهد کرد.

 

نکات بهداشتی و ضروری برای مراقبت بعد از عمل لابیاپلاستی

با توجه به ماهیت عمل لابیاپلاستی، لازم هست که محل برش و زخم‌های ایجاد شده در طی عمل جراحی رو کاملا تمیز نگه دارید تا بهبودی کامل ایجاد بشه. در ادامه به چند نکته بهداشتی ساده که به شما کمک میکنه تا بتونید بهتر به این هدف برسید، اشاره کردیم:

 

  • محل زخم و برش‌های عمل لابیاپلاستی رو به آرومی و با آب و صابون شست و شو بدید

 

  • از پزشک خود در رابطه با استفاده از کلرهگزیدین (chlorhexidine) که یک محلول ضد عفونی کننده موضعی برای تمیز کردن و شست و شوی زخم کاربرد داره، سوال کنید و در صورت موافقت از این محصول هم برای شست و شوی جای زخم عمل لابیاپلاستی استفاده کنید

 

  • بعد از دوش گرفتن، زخم‌ها رو ببندید و یا اجازه بدید در هوای آزاد خشک شوند

 

  • از پَدهای جاذب و نازک (pantyliner) استفاده کنید تا ترشحات و خونریزی‌های سطحی و احتمالی، توسط این پد به خوبی جذب شوند

 

زن خندان

 

حتما بخوانید: واژن، نکاتی مهم برای رعایت بهداشت و حفظ سلامت بانوان

 

سخن آخر

برای اینکه نتیجه عمل لابیاپلاستی به بهترین شکل ممکن دیده بشه، لازمه که به تمام نکات و توصیه‌های مراقبتی که برای بعد از عمل وجود داره توجه کرده و این نکات رو به بهترین شکل ممکن انجام بدید. رعایت بهداشت مهم ترین کاری هست که باید بعد از عمل لابیاپلاستی به اون توجه داشته باشید و انجام کارهای سنگین و سخت رو بعد از بهبودی کامل انجام بدید و در این دوره، به خوبی استراحت کنید.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو