مزایا و معایب ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین

منبع: آسان طب

272

1399/6/27

15:29


ارتودنسی‌های فلزی و سنتی ظاهر خوشایندی ندارند به همین دلیل، امروزه ارتودنسی نامرئی (بدون سیم یا اینویزیلاین) مورد استقبال قرار گرفته است. همه دوست دارند لبخندی زیبا داشته باشند، اما بسیاری از ما بخاطر اینکه به دلایل گوناگونی دندان‌ها بصورت نامرتب رشد کرده‌اند به کمک گرفتن نیاز داریم. برای مرتب کردن دندان‌ها استفاده از ارتودنسی کمک کننده است، در این روش با استفاده از براکت‌هایی که با سیم به هم متصل شده‌اند سعی می‌شود به دندان‌ها فرمی مرتب داده شود.

ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی برای چه افرادی مناسب است

روش‌های شفاف ارتودنسی معمولا برای افرادی با انحراف ملایم یا متوسط دندان مناسب است؛ اینگونه افراد فاصله‌‌ و یا انحراف بین دندان‌هایشان اندک می‌باشد، اما افرادی که اختلالات شدید یا جدی‌تر دارند به درمان‌های پیچیده‌تری نیاز دارند.

نحوه‌ی عملکرد ارتودنسی نامرئی

هنگامی که یک دندانپزشک یا ارتودنتیست تصمیم می‌گیرد چگونه فرم دندان‌ها را اصلاح کند، برای انتقال دندان از موقعیت کنونی خود به موقعیت مناسب یک طرح را در نظر می‌گیرد. اگر فرد از ارتودنسی نامرئی استفاده می‌کند چندین نسخه در طول درمان لازم دارد، نسخه‌هایی که تغییرات جزئی را برای حرکت دادن دندان در طول زمان درمان انجام می‌دهند مورد نیاز است زیرا در طول درمان باید چند بار تعویض پلاک‌ها صورت گیرد تا اصلاح فرم در جهت مناسب صورت گیرد. به همین دلیل، مراجعه‌ی منظم در وقت‌های تعیین شده به پزشک بسیار مهم است.

ارتودنسی نامرئی از مواد پلاستیکی یا اکریلیک روشن ساخته شده است و بر روی دندان قرار می‌گیرد اما می‌تواند برای خوردن، مسواک زدن و استفاده از نخ دندان برداشته شود، همچنین نیاز است هر چند هفته یک بار پلاک‌ها دوباره توسط پزشک تنظیم شوند تا حرکت دندان‌ها به فرم دلخواه به درستی صورت گیرد.

وقتی فردی که دچار ناهماهنگی در بین دندان‌های خود است به پزشک مراجعه می‌کند ابتدا با استفاده از اشعه‌ی ایکس از دندان‌های او عکس برداری می‌شود سپس با بررسی ساختار صورت در صورتی که شدت ناهنجاری و ناهماهنگی شدید نباشد ارتودنسی نامرئی تجویز می‌شود، ارتودنسی نامرئی برای هر فرد مختص به خود شخص توسط کامپیوتر ساخته می‌شود. توجه داشته باشید در موارد شدید انحراف دندان‌ها، احتمال گزینه‌هایی همچون جراحی فک نیز وجود دارد.

مدت زمان لازم برای تصحیح فرم دندان‌ها

ارتودنسی نامرئی

مدت زمانی که در ارتودنسی نامرئی (Invisalign) برای تصحیح فرم دندان‌ها مورد نیاز است به مقدار ناهنجاری‌های موجود در بین دندان‌های فرد بستگی دارد. برای مثال هر چه فاصله‌ی بین دندان‌ها یا در هم ریختگی بین دندان‌ها بیشتر باشد به همان نسبت زمان بیشتری مورد نیاز خواهد بود، به طور کلی زمان اصلاح فرم دندان‌ها بین 10 تا 24 ماه متغیر است.

مزایای اردتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی علاوه بر مزایای ظاهری به این دلیل که بر خلاف روش‌های سنتی می‌تواند برداشته شود و فرد می‌تواند در طول درمان از مسواک و نخ دندان استفاده کند در کنار ایجاد سادگی برای فرد استفاده کننده، برای سلامت و بهداشت دهان و دندان نیز مناسب‌تر است.

آیا اردودنسی فقط برای زیبایی استفاده می‌شود؟

اصلاح فرم دندان فقط یک روش زیبایی نیست بلکه در دراز مدت به این دلیل که فاصله‌ی مناسب بین دندان‌ها را تنظیم می‌کند به سلامتی دندان‌ها نیز کمک می‌کند.

هزینه‌ی ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی

هزینه‌ی درمان با استفاده از ارتودنسی را پزشک تعیین می‌کند اما معمولا روش‌های شفاف ارتودنسی گران‌تر هستند.

نکاتی که باید مورد توجه قرار گیرد:

  • در هنگام استفاده از ارتودنسی نامرئی مواظب استفاده از نوشیدنی‌هایی مثل چایی و قهوه باشید زیرا رنگ‌هایی که در این مواد وجود دارد، پلاک‌ها را کدر کرده و ظاهر ناخوشایند‌ی را ایجاد خواهند کرد.
  • از آنجایی که ارتودنسی نامرئی به اندازه‌ی روش‌های سنتی ارتودنسی دقیق نیستند ممکن است برای بعضی از بیماران این نیاز پیش بیاید که در پایان درمان از روش‌های سنتی استفاده شود تا تغییرات جزئی و کوچک صورت گیرد.
  • روش‌های شفاف ارتودنسی در گزارشی از مجله‌ی پزشکی آسان طب به این دلیل که در طول درمان همکاری زیاد فرد مورد نیاز است، برای کودکمان مناسب نیست.
  • در هنگام استفاده از این روش آب زیاد بنوشید.
  • برای حفظ سلامتی دهان و دندان لازم است که دندان‌ها و ارتودنسی‌های خود را بصورت منظم تمیز کنید، برای تمیز کردن پلاک‌های ارتودنسی خود می‌توانید از مسواک نرم استفاده کنید.
  • دقت کنید مدت زمانی که ارتودنسی‌های خود را از روی دندان جدا می‌کنید روزانه بیش از دو ساعت نشود.

کلام آخر

بسیاری از افراد به دلیل داشتن مشکلاتی در فرم دندان‌های خود به ناچار از روش‌های پزشکی استفاده می‌کنند اما در این بین، نکته‌ای که باید در نظر گرفته شود پیدا کردن بهترین روش برای حل مسئله است. ارتودنسی‌های شفاف، مزایایی همچون سهولت استفاده و زیبایی را دارا هستند اما نکات منفی نیز در این روش وجود دارد نکاتی همچون قابل حل نبودن مشکلات شدید و استخوانی با این روش، گرانتر بودن این روش از سایر روش‌های ارتودنسی و به این دلیل که این نوع ارتودنسی قابل جدا شدن توسط فرد در طی روز را دارد احتمال آسیب دیدن پلاک‌ها بیشتر است‎‌.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو