آنچه باید درباره تکثیر و پرورش گل یوکا بدانید

آنچه باید درباره تکثیر و پرورش گل یوکا بدانید


منبع: آرگا

154

1399/7/8

00:03


توجه داشته باشید که گیاه یوکا در واقع از گیاهان همیشه سبز می باشد که امروزه مورد کشت قرار می گیرد و در این مطلب سعی داریم به بیان روش مختلف کاشت و پرورش گل یوکا بپردازیم با ما همراه باشید.

آنچه باید درباره تکثیر و پرورش گل یوکا بدانید

به طور کلی یوکا گیاهی مقاوم و همیشه سبز است که دارای برگ های شمشیری شکل و گل هایی کرم رنگ می باشد. این گیاه در کشور ما با نام گل زنگوله نیز شناخته می شود و از آنجایی که اصول پرورش بسیار ساده ای دارد مورد توجه اغلب پرورش دهندگان گل و گیاه قرار گرفته است.

چگونگی پرورش گل یوکا

بهتر است بدانید گیاه یوکا در واقع از دسته گیاهان خانواده لیلیاسه ها می باشد و بومی مناطق جنوب غربی قاره آمریکا محسوب می شود. این گیاه از لحاظ رشد بسیار کند است و دارای برگ هایی کشیده نوک تیز شمشیری و ایستاده است. با گذر زمان که به سن گیاه افزوده می شود برگ های پایینی شروع به ریزش می کنند و ساقه آن در نهایت لخت خواهد شد. به طور کلی گل های یوکا سفید و کرمی رنگ به تعداد زیاد و به شکل زنگوله ای می باشند که البته در فضای آپارتمان کمتر رشد می کنند. شما می توانید با حذف جوانه های انتهایی یوکا گیاه را به صورت ۲ الی ۳ شاخه در بیاورید که از نظر زیبایی جلوه خاصی به محیط خواهد بخشید.

چگونگی پرورش گل یوکا

دستورالعمل کشت و تکثیر گیاه یوکا:

توجه داشته باشید که کاشت و تکثیر یوکا در واقع از طریق دو روش از جمله پاجوش ها و قلمه زنی انجام خواهد شد که در ادامه سعی داریم به بیان هر کدام به صورت مجزا بپردازیم:

کشت پاجوش ها:

به طور کلی جداسازی پاجوش ها یکی از بهترین روش های تکثیر یوکا محسوب می شود. پاجوش گیاهان کوچکی هستند که از روی ریزوم های گیاه مادری شروع به رشد می کنند و می توان آن ها را از گیاه مادری جدا و به صورت مستقل کشت کرد. توجه داشته باشید که زمان تعویض گلدان گیاه مادری بهترین زمان برای جدا کردن پاجوش ها می باشد. برای جداسازی پاجوش ها بایستی ابتدا گیاه مادری را از درون گلدان خارج کنید و سپس تا جایی که ممکن است خاک را از اطراف ریشه بتکانید و سپس با استفاده از چاقوی تیزی پاجوش ها را جدا نمایید. به این نکته توجه داشته باشید که پاجوشی برای کاشت مناسب است که دارای حداقل ۴ برگ باشد.

روش های کشت گیاه یوکا

قلمه زنی:

بهتر است بدانید که تهیه قلمه از ساقه گیاه در واقع راه دیگر تکثیر یوکا به شمار می آید. البته که اگر قلمه را از قسمت های جوان گیاه تهیه کنید این نوع قلمه آسان تر در قسمت پایینی ساقه قرار دارند ریشه می دهد. به طور کلی اگر از قسمت هایی که دارای برگ است برای قلمه استفاده می کنید بایستی پیش از کاشت برگ های قسمت پایینی را کامل جدا کنید. برای انجام قلمه زنی  می توانید از وسیله تیزی استفاده کنید تا ساقه گیاه مادری آسیب نبیند. برخی از پرورش دهندگان قلمه ها را ۴ الی ۵ روز در مکان سرد و خشک و به دور از نور آفتاب قرار می دهند و اعتقاد دارند که انجام این کار به ریشه زایی بهتر قلمه ها کمک شایانی خواهد کرد. برای کاشت بایستی از محیط سبک که رطوبت را به خوبی نگه می دارد استفاده کرد. توجه داشته داشته باشید که روند ریشه زایی قلمه ها حدود شش ماه طول خواهد کشید.

پرورش گل یوکا از طریق قلمه زنی

شرایط مورد نیاز برای پرورش یوکا:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط لازم برای پرورش گل یوکا پرداخته ایم:

دما و نور:

به طور کلی بازه دمای مطلوب برای پرورش گل یوکا بازه دمایی بین ۱۳ الی ۲۷ درجه سانتی گراد می باشد. از آنجایی که برخی از انواع یوکا در برابر سرما مقاوم هستند اما بهتر است که در فصل زمستان حداقل دما بین ۷ الی ۸ درجه سانتی گراد را برای گیاه فراهم نمایید. معمولا گیاه یوکا برای رشد نیاز به فضایی پرنور و آزاد البته به دور از نور مستقیم خورشید دارد که بایستی آن را فراهم نمایید.

شرایط مورد نیاز برای رشد گیاه یوکا

آبیاری:

توجه داشته باشید که برای پرورش گل یوکا بایستی آبیاری را به فاصله ۲ الی ۳ روز یک مرتبه انجام دهید تا گیاه بتواند رشد خوبی داشته باشید. همچنین در فصل بهار نیز بایستی گیاه را هر ۱۰ روز یکبار آبیاری نمایید.

خاک:

به طور کلی مناسب ترین خاک برای پرورش یوکا خاکی سبک و شنی است که حداقل ۵۰ درصد از مواد آلی را در خود جای داده باشد. به طور کلی یوکا به گلدان متوسط تا بزرگ همراه با زهکشی کامل و خاک مرغوب نیاز دارد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو