آموزش مرحله به مرحله دوخت روبالشتی برای افراد مبتدی

آموزش مرحله به مرحله دوخت روبالشتی برای افراد مبتدی


منبع: آرگا

247

1399/8/19

19:04


در این مطلب با نحوه دوخت روبالشتی با ساده ترین روش و به همراه نکات طلایی برای دوختن بهتر در خدمت شما عزیزان خواهیم بود که امیدواریم این مطلب مورد توجه تان قرار گرفته باشد.

آموزش مرحله به مرحله دوخت روبالشتی برای افراد مبتدی

روبالشتی ها از انواع لوازم ضروری در هر خانه ای به شمار می روند که در انواع طرح و رنگ های متنوع موجود می باشند و اگر شما در زمینه هنر خیاطی مهارت دارید بهتر است برای دوخت روبالشتی خودتان دست به کار شوید و روبالشتی هایی با طرح و رنگی زیبا را بدوزید.

آموزش دوخت روبالشتی

خیاطی هنری سرگرم کننده است و اگر شما به خیاطی علاقه مند هستید می توانید وسایل مورد نیاز در منزل تان را خودتان بدوزید. در مطالب قبلی آموزش دوختن ملحفه تشک و آموزش دوختن کاور مبل و آموزش دوختن روتختی را مشاهده کردید در ادامه با نحوه دوختن روبالشی در خدمت شما خواهیم بود.

آموزش دوخت روبالشتی

مراحل دوختن روبالشی

برای دوخت روبالشی ابتدا باید وسایل مورد نیاز را تهیه کنید سپس با توجه به مراحل ذکر شده اقدام به دوخت روبالشی نمایید.

آموزش دوختن روبالشتی

وسایل مورد نیاز

  • سوزن
  • پارچه با طرح و رنگ دلخواه
  • قیچی
  • نخ همرنگ با پارچه
  • سنجاق معمولی
  • چرخ خیاطی
  • اتو

مراحل دوخت

۱.برای دوخت روبالشی ابتدا پارچه دلخواه خود را انتخاب نمایید. برای دوختن این مدل روبالشی به سه نوع پارچه با رنگ های مطابق هم نیازمند هستید که از یک پارچه به عنوان روکش اصلی و از پارچه دیگر به عنوان پارچه تزیینی برای دور حاشیه شکاف ورودی استفاده می شود و از پارچه سوم نیز برای قسمت بالایی بالش استفاده می گردد. 

انتخاب پارچه برای دوختن روبالشتی

۲. برای دوخت ابتدا پارچه ها را به اندازه لازم به کمک قیچی برش بزنید. برای دوختن روبالشی استاندارد باید پارچه اصلی را به اندازه ۷۰*۱۱۵ سانت برش بزنید و پارچه دوم را هم به اندازه ۳۰*۱۱۵ سانتی متر برش بزنید و پارچه سوم تزیینی را نیز در اندازه ۵*۱۱۵ سانتی متر برش بزنید.

برش زدن پارچه روبالشتی

۲. قبل از شروع دوخت باید پارچه را اتو بزنید و چروک پارچه را از بین ببرید. توجه داشته باشید که تکه بزرگ و تکه متوسط را باید به صورت کامل اتو بزنید و تکه نازک را نیز از قسمت درازا تا کنید و دو سر آن را در کنار یکدیگر قرار دهید سپس آن را اتو بزنید.

اتو زدن پارچه روبالشتی

۳. پارچه ها با اندازه متوسط را در قسمت راست سطح کار قرار بدهید و پارچه تزیینی را با حاشیه پارچه متوسط به صورتی هماهنگ نمایید که قسمت بیرونی آن با حاشیه پارچه متوسط مطابقت داشته باشد و قسمت تا خورده آن نیز به سمت داخلی باشد سپس تکه بزرگ پارچه را روی پارچه متوسط و پارچه تزیینی قرار دهید. توجه داشته باشید که حاشیه همه پارچه ها باید با یکدیگر هماهنگ باشند. برای نگهداری پارچه ها در کنار یکدیگر می توانید از چند عدد سنجاق استفاده نمایید.

دوختن روبالشتی با ساده ترین روش

۴. در این مرحله باید پارچه ها را روی یکدیگر جمع نمایید. توجه داشته باشید که به کمک انگشتان خود باید تکه بزرگ پارچه را از قسمت پایین آن به سمت بالا لوله نمایید و این کار را تا زمانی انجام دهید که قسمت لوله ای به اندازه چند سانت با لبه سوزن خورده فاصله داشته باشد سپس قسمت پایینی تکه متوسط پارچه را بگیرید و آن را روی قسمت لوله شده به گونه ای قرار بدهید که با حاشیه بالایی پارچه هماهنگی داشته باشد. برای نگهداری پارچه در کنار هم باید از تعداد سنجاق بیشتری استفاده نمایید.

لوله کردن پارچه روبالشتی

۵. به کمک چرخ خیاطی یا سوزن و نخ می توانید قسمت بالایی پارچه ها را به یکدیگر بدوزید. توجه داشته باشید که خط دوخت باید حدود یک سانت از لبه بالایی پارچه ها فاصله داشته باشید و بعد از تکمیل شدن دوخت نیز سنجاق ها را جدا نمایید.

نحوه دوخت روبالشتی

۶. در این مرحله از دوختن روبالشتی باید مطمئن شوید که همه لایه های پارچه را به یکدیگر دوخته اید. خط دوخت باید صاف باشد و اگر خط به صورت صاف نیست باید به کمک نخ بازکن نخ های دوخته شده را باز کنید سپس دوباره شروع به دوخت پارچه ها کنید.

۷. قسمت لوله ای شکل پارچه را بیرون آورید و روبالشی را اتو بزنید. توجه داشته باشید که منظور از بیرون کشیدن قسمت لوله ای شکل تکه متوسط پارچه می باشد که در این صورت می توانید پارچه حلقه شده زیر آن را ببینید و به صورت آرام پارچه را بیرون بکشید و آن را برگردانید و روی سطح کار صاف نمایید سپس روبالشتی را اتو بزنید به صورتی که همه قسمت های آن صاف شود.

دوخت روبالشی

۸. حاشیه های روبالشتی را به کمک چرخ خیاطی بدوزید. روبالشتی را برگردانید به صورتی که قسمت های انتهایی آن روی یکدیگر قرار بگیرند و به کمک نخ و سوزن یا چرخ خیاطی لبه های دوخته نشده را بدوزید و قسمت پایین روبالشتی را به صورت باز نگه دارید.

دوخت حاشیه روبالشتی

۹. قسمت رویه روبالشتی را به سمت بیرون برگردانید.

۱۰. روبالشی را صاف کنید و قبل از اینکه آن را روی بالش قرار بدهید یک بار دیگر روبالشتی را اتو بزنید.

اتو زدن روبالشتی

مدل روبالشتی شیک

نکات طلایی برای دوختن روبالشی

۱.برای قسمت تزیینی بهتر است از سه پارچه با رنگ های مختلف یا با الگوهایی متفاوت که دارای رنگ هایی مشابه هستند استفاده نمایید. توجه داشته باشید که نیازی نیست رنگ پارچه ها به صورت کامل با یکدیگر مطابقت داشته باشند ولی بهتر است برای زیبایی بیشتر طرح روبالشی یک یا دو رنگ در پارچه با یکدیگر مشترک باشند.

۲. خط دوخت باید به صورت مستقیم باشد و همه لایه های پارچه نیز به یکدیگر دوخته شده باشند.

۳. برای دوختن روبالشتی بهتر است از رنگ هایی شاد استفاده نمایید و علاوه بر این روبالشتی را به صورت خاص و با پارچه ای زیبا بدوزید سپس آن را هدیه بدهید.

مدل روبالشتی

۴. اگر تمایل دارید روبالشتی دوختی منظم تر داشته باشید بهتر است در هنگام دوختن آن از چرخ خیاطی استفاده نمایید.

۵. پارچه هایی که برای دوخت روبالشتی مورد استفاده قرار می گیرند را باید به درستی و در اندازه ای مناسب برش بزنید تا روبالشتی سایزی استاندارد داشته باشد.

۶. در صورت تمایل می توانید طرح و رنگ روبالشی را با طرح و رنگ ملحفه تشک یا روتختی ست نمایید.

۷. روبالشتی را می توانید به کمک پارچه ای تک رنگ و ساده یا به کمک پارچه ای طرح دار و رنگی بدوزید که انتخاب هر یک از این طرح ها به سلیقه شخصی شما بستگی دارد.

روبالشتی طرح دار

در این مطلب توجه شما را به مراحل دوخت روبالشتی جلب کردیم که امیدواریم با توجه به نکات ذکر شده بتوانید در دوختن این وسیله ضروری و کاربردی مهارت لازم را بدست آورید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو