آموزش مراحل کاشت هسته پرتقال در گلدان و پرورش آن

آموزش مراحل کاشت هسته پرتقال در گلدان و پرورش آن


منبع: آرگا

194

1399/9/25

14:05


توجه داشته باشید که کاشت هسته پرتقال چندان سخت و پیچیده نیست و در این مقاله سعی داریم شما را با اصول و شرایط مورد نیاز برای پرورش و همچنین نگهداری درخت پرتقال آشنا نماییم با ما همراه باشید.

به طور کلی درخت پرتقال یک درخت زیبا برای رشد در حیاط خانه یا باغ است که می توانید با استفاده از هسته پرتقال آن را کاشت نمایید. در واقع این درخت دارای میوه ای خوشمزه می باشد که البته برگ های آن نیز بوی خوبی از خود ترشح می کنند و به همین خاطر خواهان زیادی خواهد داشت.

کاشت هسته پرتقال

بهتر است بدانید که کاشت هسته یا دانه پرتقال و همچنین دیگر مرکبات مانند لیموترش، نارنج، نارنجی و گریپ فروت در فضای گلدان بسیار آسان، زیبا و لذت بخش است و علاوه بر ایجاد گلدانی زیبا و سرسبز عطر دلنشین آن ها نیز خانه شما را معطر خواهد کرد. به طور کلی کاشت هسته مرکبات مانند پرتقال باید در خاک پرلیتی که دارای کود گیاهی نیز می باشد انجام شود و به این نکته توجه داشته باشید که هسته مرکبات معمولا در فضاهایی که دارای زمستانی کمی سرد هستند به خوبی رشد خواهند کرد و یا اینکه رشد مرکبات در گلدان آن هم در شمال آسان نیست اما باارزش خواهد بود. توجه داشته باشید که اگر روند کاشته هسته پرتقال به خوبی طی نشد و شما موفق به برداشت میوه نشدید ایرادی ندارد زیرا که مرکبات به سادگی برای گل های شگفت آور و باشکوه و همچنین شاخ و برگ های براقی که دارند ارزش رشد را خواهند داشت.

چگونگی کاشت هسته پرتقال

وسایل مورد نیاز:

  • گلدان
  • هسته پرتقال
  • دستمال
  • خاک برگ

وسایل لازم برای کاشت پرتقال

دستورالعمل کاشت پرتقال:

توجه داشته باشید که هسته پرتقال بسته به شرایط و دمای محیط حدود ۱۰ الی ۲۰ روز طول می کشد تا سبز شده و جوانه بزند. در ادامه سعی داریم به بیان مراحل و اصول کاشت هسته پرتقال به صورت کامل بپردازیم:

در ابتدا بایستی یک پرتقال را برش داده و با استفاده از یک قاشق یا چاقو هسته ها را خارج کنید. توجه داشته باشید درختی که از این دانه ها رشد خواهد کرد دقیقا از نوع پرتقالی خواهد بود که شما هسته آن را جدا می کنید. بنابراین نوعی را انتخاب کنید که دوست دارید.

برخی از انواع درختان پرتقال دارای میوه هایی بدون هسته هستند و به همین خاطر این روش برای آن ها مناسب نخواهد بود.

هسته های به دست آمده را تمیز کنید و دقت کنید که هسته کاملا سالم، بسته و توپر باشد زیرا هسته انتخابی نباید دارای لک، شکستگی یا مشکل دار باشد.

حال بایستی هسته ها را درون یک کاسه قرار دهید آن را با آب تمیز نمایید. همچنین برای پاک کردن کامل دانه ها می توانید از یک پارچه تمیز نیز استفاده کنید.

راه های پرورش پرتقال

شما می توانید تمامی دانه های به دست آمده را تمیز کنید تا جوانه بزنند و سپس بزرگ ترین و سالم ترین آن ها را انتخاب نمایید.

اجازه دهید مدت زمان ۲۴ ساعت هسته ها درون ظرف بمانند و پس از این زمان آن ها بر روی یک حوله تمیز قرار دهید. توجه داشته باشید که اگر بذرها را بیشتر از زمان گفته شده در آب بخیسانید احتمال زرد شدن آن ها زیاد خواهد بود.

سپس هسته های جوانه زنده را به درون گلدان یا زمین کشت انتقال دهید. توجه داشته باشید که یک گلدان با ارتفاع ۱۰ سانتی متر می تواند برای کاشت ابتدایی مناسب باشد. البته که گلدان انتخابی بایستی دارای سوراخ های مناسب برای زهکشی باشد.

برای کاشت هسته های جوانه زده بایستی انگشت خود را بر روی خاک فشار داده و به اندازه ۱.۳ سانتی متر حفره ای ایجاد کنید.

حال هسته ها را درون حفره قرار دهید و به این نکته توجه داشته باشید که اگر هسته ها را به صورت مستقیم درون زمین می کارید بایستی یک حفره کوچک در زمین ایجاد کنید و هسته ها را درون آن قرار دهید.

شرایط لازم برای کاشت درخت پرتقال

شرایط مورد نیاز برای پرورش هسته پرتقال:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن ها را فراهم نمایید و به همین خاطر در ادامه سعی داریم به بیان اصول و شرایط مورد نیاز برای کاشت هسته پرتقال بپردازیم:

آبیاری:

بهتر است بدانید که درختان پرتقال برای رشد نیاز به آبیاری منطمی دارند و به همین خاطر بایستی در طول فصول بهار و تابستان گیاهتان را یک مرتبه به صورت عمیق آبیاری نمایید. همچنین در مناطقی که بارندگی به صورت منظم است بایستی در صورت نیاز و برای مرطوب نمودن خاک آبیاری را انجام دهید. در طول فصل زمستان نیز تنها زمانی بایستی گیاهتان را آبیاری کنید که سطح خاک بستر شده باشد.

انجام آبیاری منطم برای درخت پرتقال

نور:

توصیه می شود که گلدان حاوی نهال ها را به محلی آفتابی که مقدار زیادی نور مستقیم را به خود اختصاص داده انتقال دهید. پنجره جنوبی یا جنوب شرقی می تواند مناسب باشد البته که یک سولاریوم یا گلخانه ایده آل تر خواهد بود. توجه داشته باشید که در مناطق گرمسیر می توانید گلدان را در فصول بهار و تابستان به فضای بیرون از خانه انتقال دهید اما بابستی آن را در جایی قرار دهید که از بادهای قوی در امان باشد.

خاک:

توجه داشته باشید که برای کاشت هسته های پرتقال بایستی گلدانی را پر از خاک پرلیت و پیت ماس همراه با کود گیاهی کنید. همچنین گلدان مورد استفاده بایستی دارای زهکشی خوبی باشد تا آب باقی مانده در انتهای گلدان باعث پوسیدگی ریشه ها نگردد.

تهیه خاک مورد نیاز برای بستر درخت پرتقال

کوددهی:

درختان پرتقال برای رشد و تولید میوه هایی ایده آل نیاز به مواد مغذی دارند و به همین خاطر توصیه می شود از یک کود متعادل مانند کود ۶.۶.۶ دو مرتبه در طول سال استفاده نمایید. توصیه می شود که به درختان یک مرتبه در اوایل فصل بهار و یک مرتبه در اوایل فصل پاییز کود بدهید زیرا انجام این کار در چند سال اول پیش از اینکه درخت شروع به میوه دهی کند مهم است. همچنین کودهایی اختصاصی برای درخت مرکبات وجود دارد که می توانید از فروشگاه های لوزام کشاورزی تهیه نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو