آشنایی با خواص روغن دنبه و فواید مصرف این روغن حیوانی برای سلامتی

آشنایی با خواص روغن دنبه و فواید مصرف این روغن حیوانی برای سلامتی


منبع: آرگا

220

1399/9/28

20:15


دنبه دارای خاصیت های بی نظیری می باشد که اگر با احتیاط مصرف و تهیه شود هیچ ضرر و زیانی نخواهد داشت ما در این مقاله درباره فواید و خواص روغن دنبه سخن می گوییم با ما همراه باشید.

یکی از روغن های طبیعی و حیوانی که دارای خاصیت های بی نظیری می باشد روغن چربی گوسفند است که از قسمت پی او تهیه می شود. مصرف این روغن با مزایایی شگفت انگیزش در طب سنتی برای یکسری از بیماری ها مفید واقع شده که بسیار هضم راحتی برای جذب بدن دارد و موجب کنترل چربی خون می شود که مصرف به اندازه آن برای سرخ کردن عالی است. بهتر است خوردن روغن دنبه برای اشخاص کم تحرک و سالمند و کسانی که بیماری قلبی دارند مصرف نشود.

خواص بی نظیر روغن دنبه

فواید و خواص روغن دنبه

روغن دنبه یکی از روغن های حیوانی مفید است که از چربی پی گوسفندان تهیه می شود. در گذشته بسیاری از مردمی که به شغل کشاورزی و دامپروری مشغول بودند از این روغن استفاده می کردند و از فوایدش بهره می بردند. اما به مرور زمان با تغییر در زندگی های امروزی بدون تحرک مصرف این روغن باید با احتیاط خورده شود.که ما امروز در این مقاله از مجله آرگا موضوعی را به این عنوان اختصاص می دهیم.

خواص مصرف دنبه گوسفندی

  • مفید برای کنترل چربی خون

جذب و هضم روغن دنبه خیلی آسان تر از روغن های دیگر مثل: مایع و جامد است. اگر به طور صحیح و به اندازه مصرف شود می تواند چربی خون را کنترل نماید که همچنین مفید برای سرخ کردن غذا می باشد.

  • کمک به لاغری و کاهش وزن

یکی از بهترین خواص روغن دنبه کاهش وزن و ایجاد تناسب اندام است که منجر به لاغری می شود.

  • مناسب تقویت قوای بدن

در روغن دنبه مقادیر زیادی اسید های چرب گیاهی و ویتامین و مواد مغذی وجود دارد که موجب تقویت قوای بدن می شود. با خوردن این روغن توان بدن را بالا ببرید و در برابر بیماری ها مقاومت نمایید. به خاطر وجود اسید های چرب سرشار در دنبه توسط کبد جذب خواهد شد و مثل منبع انرژی بدن به کار می رود.

  • روغن دنبه نشاط آور

مصرف روغن دنبه به دلیل وجود آنتی اکسیدان قوی موجب شادی و نشاط شده و از افسردگی و دلسردی جلوگیری می نماید.

ویژگی های چربی گوسفند

  • خاصیت افزایش کلسترول خوب خون

با استفاده صحیح از روغن دنبه کلسترول بد و مضر خون را کاهش دهید و سبب افزایش کلسترول خوب خون شوید. که زیاده روی در خوردن بیش از حد آن برای افراد کم تحرک با اسید چرب اشباع و بیماران قلبی و اشخاص که کلسترول بالا دارد خطرناک است.

  • ویژگی شفاف کنندگی پوست

از دیگر خواص بی نظیر روغن دنبه می توان به مالیدن روغن دنبه به صورت شفاف کنندگی در جهت رفع تیرگی های پوست صورت اشاره کرد.

  • مفید برای پاکسازی روده

در روغن دنبه خاصیت سم زدایی وجود دارد مصرف آن می توان با روغن حیوانی در جهت پاکسازی روده ها و تنقیه استفاده نمود.

  • مناسب برای درمان شکستگی

کمک به بهبودی شکستگی استخوان ها در روغن دنبه مفید واقع می شود که سبب جوش خوردن سریع استخوان های بدن می شود. روغن را در محل شکستگی به شکل موضعی استعمال کنید و یا به عنوان خوراکی خورانده شود که مفید در جهت درمان و پیشگیری پوکی استخوان و رماتیسم است.

خوردن دنبه چه خاصیتی دارد؟

دیدگاه طب سنتی درباره فواید روغن چربی گوسفند

  • از خواص روغن دنبه می توان گفت با سیستم بدنی قوی می توانید اثرات روغن دنبه را در بدن حل نمایید.
  • برای حل کردن روغن چربی گوسفند باید فرد مزاجی گرمی (گرم مزاج) داشته باشد چون خاصیتش گرم است.
  • با انجام کار های سنگین تر مثل کشاورزی و فعالیت بدنی بالا آن را در بدن حل کنید.
  • در طب سنتی به خاصیت ضد افسردگی و آرامش اعصاب او بسیار تاکید شده است.
  • در جهت زیبایی صورت برای خوردن روغن دنبه مفید واقع شده است.
  • برعکس روغن های صنعتی دیگر که طبع سرد دارند این روغن گرم با خاصیت لاغر کنندگی وجود دارد.
  • اگر روغن چربی گوسفند را به روش های صحیحی بسازید دیگر ضرر و زیانی ندارد. مثل افزودن آویشن و مرزه، که برای مزه دار کردن او بهتر است از گلاب، پیاز، شیر و دیگر ترکیبات استفاده نمایید تا مانع رسوب گذاری اش شود.

ویژگی های مصرف دنبه

نظریه طب جدید در رابطه با خواص روغن دنبه

طبق منظر بعضی از اطباء و متخصصین استفاده از چربی های منجمدی که اجزای عرضی جامدی دارند برای تغذیه مناسب نمی باشد. این نظریه برای کسانی که از قوه هاضمه قوی برخوردار نیستند باید از خوردن چربی گوسفند جلوگیری نمایند. تا آسیب های جسمی و روحی به آن ها وارد نشود. استفاده روزانه از این روغن به خاطر داشتن اسید های چرب اشباع برای افراد کم تحرک خطرناک بوده که موجب زیان به قلب و سفتی دیواره رگ ها و بیماری های فشار خون بالا و افزایش کلسترول و بیماری قلبی می شوند. مصرف دنبه سوخته شده سبب تولید خلط بد در بدن می شود که چون دارای چربی های جامد اسید اشباع شده با ۲۵% و ترانس کمتر از ۵% است برای سلامتی مضر و غیر قابل تایید می باشد.

خواص مصرف دنبه گوسفندی

روش تهیه روغن دنبه بدون بو در منزل

در ابتدا مقداری از چربی تازه گوسفندی را به قطعات ریزی خرد نمایید و در آب نمک رقیقی به میزان یک شب قرار دهید.

سپس دنبه ها را آبکشی کرده و در قابلمه ایی بزرگ ریخته و بر روی حرارت بگذارید و تا ۲ لیوان آب بی افزایید.

حرارت شعله کم باشد تا آرام آرام قابلمه را داغ می کند که حدودا پس از یک ساعت برای از بین بردن بوی دنبه می توانید از مواد و افزودنی هایی مثل: گلاب و هل و دارچین و پوست پرتقال استفاده نمایید.

بعد از این که آماده شد دنبه ها را صاف کرده تا شفاف شوند، سپس اگر باقی مانده روغن دنبه سیاه و نسوخته شد می توانید آن را مصرف نمایید. برای ماندگاری بیشتر روغن صاف شده را در یخچال نگهداری نمایید.

طرز تهیه روغن دنبه بی بو در منزل

و یا از روشی دیگر می توانید در تهیه آن استفاده کرد که ۳ کیلو دنبه گوسفندی را با ۳ عدد پیاز بزرگ به همراه ۱ لیوان سرکه یا آبلیمو و آبغوره خانگی و یا رب با افزودن صد و پنجاه گرم پوست سیب درختی و ۱ لیوان گلاب و ۱ قاشق میخک با ۲ قاشق آویشن را با هم چرخ نمایید. سپس مواد ترکیب شده را برای رفع رطوبت آن بر روی حرارت ملایم گذاشته و روغن خالص را صاف کرده و در یخچال گذاشته تا منجمد شود. ترکیبات و مخلوط پیاز و مواد دیگری را که می زنیم موجب از بین رفتن بوی بد چربی گوسفند شده که غلظت و چسبانندگی اش را رفع می کند و مانع رسوب گذاری می شود. همچنین می توانید برای آشنایی با اصول بیشتر برای تهیه روغن دنبه کلیک کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو