درمان بی اختیاری ادرار با قرص اکسی بوتینین

منبع: نبض ما

216

1399/10/10

17:02


داروی اکسی بوتینین، اسپاسم های عضلانی مثانه و مجرای ادراری را کاهش می دهد. اکسی بوتینین برای درمان علائم مثانه پرکار، همچون تکرر ادرار یا فوریت ادرار، بی اختیاری (نشت ادرار) و افزایش شب ادراری مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو همچنین ممکن است برای موارد دیگری که در این فهرست نیامده، استفاده شود.

اطلاعات مهم در مورد داروی اکسی بوتینین

اگر شما مبتلا به گلوکوم زاویه باریک درمان نشده یا کنترل نشده هستید، یا دچار انسداد در دستگاه گوارش (معده یا روده ها) هستید، یا به راحتی قادر به ادرار کردن نیستید، نباید این دارو را مصرف کنید. پیش از آنکه از اکسی بوتینین استفاده کنید، در صورت ابتلا به گلوکوم، بیماری کبد یا کلیه، پروستات بزرگ شده، میاستنی گراویس، کولیت های اولسراتیو، انسداد در معده یا روده ها، یا اختلالات معده مانند بیماری رفلاکس دستگاه گوارش (GERD)، یا هضم کند غذا، به پزشک خود اطلاع دهید. از گرم شدن بیش از حد و کم آبی بدن در طول ورزش و در هوای گرم، خودداری کنید.

این دارو ممکن است موجب تاری دید شود و همچنین تفکر و یا عکس العمل های شما را مختل کند. در حین رانندگی یا انجام هرکاری که نیاز به هوشیاری و تمرکز دارد، مراقب باشید.  

دارو های دیگری نیز وجود دارند که می توانند با اکسی بوتینین تداخل داشته باشند. در مورد تمام دارو های مصرفی خود با پزشک صحبت کنید. این شامل تمام دارو های گیاهی، ویتامین ها، دارو های با نسخه و بدون نسخه می شود. بدون اطلاع به پزشک، مصرف داروی جدیدی را آغاز نکنید. فهرستی از تمام دارو های مصرفی خود تهیه کنید و آن را به مشاور درمانی خود نشان دهید.

در صورت مشاهده ی عوارض جانبی جدی، هم چون پوست خشک و گرم، تشنگی بیش از حد، شکم درد شدید یا یبوست، درد یا سوزش به هنگام ادرار یا توقف ادرار، مصرف این دارو را قطع کنید.

شکم درد شدید

پیش از مصرف این دارو چه مواردی را باید رعایت کرد

درصورت داشتن آلرژی به اکسی بوتینین، یا هر یک از شرایط زیر، نباید این دارو را مصرف کنید:

  • گلوگوم زاویه – باریک کنترل نشده یا درمان نشده
  • انسداد در دستگاه گوارشی (معده یا روده ها)؛
  • اگر قادر به ادرار کردن نیستید.

برای اطمینان از اینکه اکسی بوتینین برای شما مشکلی ایجاد نمی کند، در صورت ابتلا به بیماری های زیر، به پزشک خود اطلاع دهید :

  • گلوکوم
  • بیماری کبد
  • بیماری کلیه
  • پروستات بزرگ شده
  • کولیت های اولسراتیو
  • بیماری پارکینسون
  • اختلالات عصبی که ضربان قلب، فشار خون و هضم غذا را تحت تأثیر قرار می دهند.
  • اختلال عضلانی همچون میاستنی گراویس؛ 
  • اختلال معده همچون بیماری رفلاکس گوارشی (GERD) یا کندی هضم غذا.

چگونه باید اکسی بوتینین را مصرف کنم؟

چگونه باید اکسی بوتینین را مصرف کنم؟

اکسی بوتینین را دقیقاً طبق تجویز پزشک مصرف کنید. تمام دستورالعمل های برچسب دارو را دنبال کنید و راهنمایی های دارو یا برگه های دستورالعمل را بخوانید. این دارو را همراه با یک لیوان پر از آب، در زمان مشخصی در روز مصرف کنید. اکسی بوتینین را می توان همراه با غذا یا بدون آن مصرف کرد. قرص آهسته رهش را به طور کامل قورت دهید و آن را خرد نکنید، نجوید و نشکنید. داروی مایع را به دقت اندازه گیری کنید. از یک سرنگ مدرج یا از یک وسیله اندازه گیری دوز دارو (نه یک قاشق غذاخوری) استفاده کنید.

برخی از قرص ها، با روکشی ساخته می شوند که در بدن جذب یا ذوب نمی شوند. بخشی از این روکش ممکن است در مدفوع شما ظاهر شود. این طبیعی است و از اثر بخشی دارو کم نمی کند.

در صورت مصرف نکردن یک دوز دارو چه اتفاقی می افتد؟

در اسرع وقت دارو را مصرف کنید، اما اگر نزدیک به نوبت بعدی مصرف داروی شماست، آن دوز فراموش شده را حذف کنید و همزمان دو دوز دارو را با هم مصرف نکنید.

در صورت مصرف بیش از حد دارو چه اتفاقی می افتد؟

برای کمک به مسمومیت دارویی یا مراقبت پزشکی، با اورژانس تماس بگیرید.

در حین مصرف اکسی بوتینین از چه کارهایی باید اجتناب کرد؟

تا زمانی که نمی دانید اکسی بوتینین چه تأثیری بر روی شما خواهد داشت، از رانندگی یا فعالیت های خطرناک خودداری کنید، چرا که می تواند عکس العمل های شما را با اختلال مواجه کند. از زیادی گرم شدن و یا کم آبی بدن در حین ورزش و در هوای گرم خودداری کنید. اکسی بوتینین می تواند تعریق را کاهش دهد و ممکن است شما بیشتر در معرض گرما زدگی قرار بگیرید.

عوارض جانبی اکسی بوتینین

اگر شما دارای این علائم واکنش آلرژیک به اکسی بوتینین هستید، از فوریت های پزشکی کمک بگیرید: کهیر، تنفس دشوار، التهاب صورت، لب ها، زبان یا گلو.

عوارض جانبی اکسی بوتینین

اگر دارای علائم زیر هستید، مصرف این دارو را قطع کنید و بلافاصله با پزشک تماس بگیرید:

عوارض جانبی رایج اکسی بوتینین شامل موارد زیر می شود:

این لیست کاملی از عوارض جانبی این دارو نیست و موارد دیگری نیز ممکن است رخ دهد. برای توصیه های پزشکی در مورد عوارض جانبی، با پزشک خود تماس بگیرید.

چه داروهای دیگری بر اکسی بوتینین تأثیر می گذارند؟

مصرف اکسی بوتینین به همراه دارو هایی که موجب خواب آلودگی می شوند، ممکن است این اثر را تشدید کند. پیش از مصرف مواد افیونی، قرص خواب آور، شل کننده عضلات، داروی اضطراب یا تشنج، از پزشک خود سؤال کنید.

قوی ترین قرص خواب آور را می شناسید؟

در مورد مصرف دارو های دیگر، به ویژه موارد زیر، با پزشک خود مشورت کنید:

  • دارو هایی برای درمان افسردگی، اضطراب، اختلالات خلقی یا بیماری های روانی
  • داروهای سرما خوردگی یا آلرژی (بنادریل و دیگر موارد)
  • دارو برای درمان بیماری پارکینسون
  • دارو برای درمان مشکلات معده، بیماری حرکتی یا سندرم روده تحریک پذیر
  • دارو برای درمان مثانه پر کار
  • داروی ضد آسم و گشاد کننده برونش (گشاد شدن مجاری هوایی و بهبود تنفس)

این فهرست کامل نیست. دارو های دیگر اعم از دارو های تهیه شده با نسخه پزشک یا بدون نسخه، ویتامین ها و دارو های گیاهی ممکن است با اکسی بوتینین تداخل داشته باشند.

اطلاعات دیگر

به خاطر داشته باشید که این دارو و تمام دارو های دیگر را، خارج از دسترس کودکان نگه دارید، هرگز داروی خود را با دیگران به اشتراک نگذارید و از اکسی بوتینین تنها برای موارد تجویز شده استفاده کنید. همیشه با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که اطلاعات نمایش داده شده در این صفحه، در مورد شرایط فردی شما صدق می کند.


نبض ما 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو