آشنایی با اصول پرورش گل ماندویلا و روش کاشت و تکثیر این گیاه

آشنایی با اصول پرورش گل ماندویلا و روش کاشت و تکثیر این گیاه


منبع: آرگا

111

1399/10/16

14:30


در واقع گل ماندویلا از گیاهان همیشه سبز محسوب می شود که روش های پرورش آن چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی به کاشت و پرورش گل ماندویلا در فضای خانه یا زمین بپردازید با ما همراه باشید.

توجه داشته باشید که گیاه زیبای ماندویلا یک گیاه چندساله و رونده محسوب می شود که بومی جنگل های گرمسیری آمریکای مرکزی و جنوبی بوده و به صراحت می توان گفت که تحمل سرما را ندارد. این گیاه زیبا همیشه سبز است و از آنجایی که اصول پرورش راحتی دارد می توانید در هر محیطی اقدام به پرورش گل ماندویلا نمایید.

پرورش گل ماندویلا

بهتر است بدانید که گیاه ماندویلا از دسته گیاهان همیشه سبز به شمار می آید که بومی مناطق و جنگل های آمریکای مرکزی و جنوبی است. این گیاه رونده تنها زمانی که به ارتفاع ۲۵ سانتی متر برسد قادر است از فصل بهار تا پاییز اقدام به گل دادن نماید. معمولا گل های آن به رنگ های صورتی، قرمز و یا سفید و شیپوری شکل مشاهده می شوند و می توان طول آن ها را معمولا بین ۱۵ تا ۲۰ سانتی متر در نظر گرفت. برگ های ماندویلا نیز به شکل بیضی و به رنگ تیره هستند که طول آن ها نیز به ۶ سانتی متر خواهد رسید. توجه داشته باشید گیاه ماندویلا همیشه سبز است و اگر بتوانید به خوبی از آن نگهداری کنید تا سال های زیادی باقی خواهد ماند. ماندویلا قادر است تا حدود ۴ متر به خوبی رشد کند و در فصول بهار تا پاییز گل بدهد. توجه داشته باشید انواع گیاهان ماندویلا که امروزه در بسیاری از مراکز توزیع و گل و گیاه عرضه می شود اغلب انواع دو رگه ای هستند که با استفاده از روش رگه گیری بین برخی از گونه ها به وجود آمده اند. در میان انواع مختلف این گیاه دو گونه بارز که محبوبیت زیادی نیز دارند گل یاسمن برزیلی و یاسمن شیلی است که با وجود اینکه هر دو دارای ساقه های بلندی هستند اما سایر گونه های ماندویلا حداکثر تا حدود ۴۰ سانتی متر رشد خواهند کرد و دارای گلهایی سفید رنگ می باشند.

چگونگی پرورش گل ماندویلا

دستورالعمل کاشت و تکثیر ماندویلا:

توجه داشته باشید که برای کاشت و تکثیر این گیاه زیبا می توان از نوک ساقه های جوان و جدید گیاه در فصل بهار و البته اواخر تابستان و یا حتی در اوایل پاییز قلمه هایی به طور ۱۰ سانتی متر تهیه نمود.

تمامی برگ های قلمه به دست آمده را به جز دو برگ انتهایی آن کامل قطع کنید.

حال بایستی ترکیب خاک برگ و شن را ابتدا به خوبی خیس کنید و پس از خروج آب اضافی از ترکیب خاک نسبت به کاشت قلمه ها اقدام نمایید.

توصیه می شود که گلدان حاوی قلمه ها را در فضای روشن  ولی به دور از نور مستقیم خورشید و با دمای حدود ۲۰ درجه سانتی گراد قرار دهید.

بهتر است روند غبارپاشی را به صورت روزانه انجام دهید و همچنین با کشیدن پلاستیکی شفاف بر روی بستر قلمه ها رطوبت مورد نیاز فضای کشت را فراهم نمایید.

دستورالعمل کاشت ماندویلا

توجه داشته باشید که مدت زمان ۱ الی ۲ ماه طول خواهد کشید تا قلمه ها ریشه بدهند و به همین خاطر در طول این مدت بایستی مراقب باشید تا سطح خاک خشک نشود.

چنانچه قصد دارید گیاه ماندویلا را از طریق بذر پرورش دهید بایستی در ابتدا بذور را پس از تغییر رنگ دادن پوشش بذر از سبز به قهوه ای از گیاه جدا کنید و از داخل پوشش خارج نمایید.

حال می توانید بذرها را به مدت ۱۲ ساعت درون آب بخیسانید و سپس نسبت به کاشت آن ها در ترکیب خاک برگ همراه با شن اقدام نمایید.

توجه داشته باشید که دمای ایده آل برای جوانه زنی بذرها بازه دمایی ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتی گراد است و همچنین بستر را باید به مکانی روشن ولی بدون نور خورشید انتقال دهید.

توجه داشته باشید که روند جوانه زنی بذور حدود یک ماه طول خواهد کشید و پس از مشاهده اولین جوانه می توانید گیاه را به بستر اصلی منتقل کنید.

روش های کاشت بذر ماندویلا

شرایط مورد نیاز برای پرورش گل ماندویلا:

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه بتوانند روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط و اصول لازم برای کاشت و پرورش گل ماندویلا پرداخته ایم:

آبیاری:

از آنجایی که ماندویلا قادر است تا حدودی خشکی خاک را به خوبی تحمل کند بهتر است تنها زمانی اقدام به آبیاری نمایید که سطح خاک نسبتا خشک شده باشد البته که این برنامه آبیاری بایستی کاملا منظم باشد. توجه داشته باشید که آبیاری بیش از حد می تواند باعث پوسیده شدن ریشه ها شود که زردی و ریزش برگ ها را در پی خواهد داشت.

آبیاری لازم برای گیاه ماندویلا

دما:

به طور کلی گیاه ماندویلا در هوایی مناسب و گرم حدود ۱۸ الی ۲۹ درجه سانتی گراد به شکل پیچی همیشه سبز رشد می کند اما هوای سرد باعث ریزش برگ های آن خواهد شد. همچنین حداقل دمایی که این گیاه تحمل می کند حدود ۱۳ درجه سانتی گراد است که در این دما بایستی گیاه را به مکانی محافظت شده و گرم انتقال دهید.

نوردهی:

با وجود اینکه ماندویلا از دسته گیاهان استوایی و آفتاب پسند است اما نور بیش از اندازه باعث پلاسیدن و سوختن آن خواهد شد و به همین خاطر توصیه می شود گلدان گیاه را در مکانی قرار دهید که هم از نور صبح بهره مند شود هم از آفتاب بعدظهر در امان بماند. توجه داشته باشید که در صورت نگهداری همیشگی در آپارتمان و یا فقط ماه های سرد سال بایستی آن را در اتاقی نورگیر و در کنار پنجره روشن همراه با پرده ای نازک که فیلتر نور باشد قرار دهید.

خاک و کوددهی:

بهتراست بدانید که خاک غنی و دارای زهکشی مناسب برای این گیاه بسیار خوب است و همچنین می توان از ترکیب خاکی با سه نسبت مساوی از پیت ماس، خاک باغچه و شن نیز در بستر کشت استفاده نمود. برای تغذیه گیاهتان بایستی در فصول رشد گیاه که بهار و تابستان هستند با استفاده از کود فسفاته به فرمول ۱۰.۲۰.۱۰ بر اساس دستورالعمل آن انجام دهید. استفاده از این کود برای رشد گیاه لازم و ضروری است و باعث افزایش گلدهی آن خواهد شد.

شرایط مورد نیاز برای پرورش ماندویلا

تعویض گلدان:

برای انجام تعویض گلدان توصیه می شود صبر کنید تا گیاه به اندازه کافی رشد کند و زمانی که مطمئن شدید گلدان برای رشد بیشتر گیاه فضایی ندارد اقدام به تعویض نمایید. برای انجام این کار در ابتدا اجازه دهید خاک بستر کمی خشک شود و سپس به کف و دیواره های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید. خواهید دید که گیاه به راحتی از داخل گلدان خارج می شود. پیشنهاد می شود گلدانی یک سایز بزرگ تر از گلدان قبلی تهیه کنید و گیاه را درون آن قرار دهید و سپس گلدان را با خاک تازه پر نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو